BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Overlast op 26 March 2007, 20:38:48
-
Hallo allemaal,
Nee, het gaat hier niet om een duistere muzieksoort maar om een 2-tal fotootjens van een Lima kuilwagen die ik aan het pimpen ben ;):
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P3260471.jpg)
Links de originele DB-versie
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P3260469.jpg)
De wagen met op de achtergrond de 1:1 versie.
Maarten
-
De gaten in het draaistel zitten op de verkeerde plek en zijn te groot, of is dit geen raadje-plaatje? Wat ga je d'r mee doen man, vertel, vertel!!! ;D
-
ehhhmmm..er zitten draaistellen onder, die ook onder de VAM wagens van Roco zitten? En je hebt er andere opschriften op zitten?
-
De gaten in het draaistel zitten op de verkeerde plek en zijn te groot, of is dit geen raadje-plaatje? Wat ga je d'r mee doen man, vertel, vertel!!!
Klopt, ik heb de originele draaistellen vervangen, maar deze zijn idd niet helemaal correct. In ieder geval lijken ze beter dan de originele. Ze zijn overigens afkomstig van een ander Limawagen: een OOfs van de DB.
Er zitten Kleinspoor opschriften op. In Railmagazine heeft ooit iemand het pimpen van een dergelijke wagen beschreven, maar dat was niet meer dan het opnieuw schilderen en plaatsen van opschriften (op een op maat gemaakt stukje styreen).
Wat ik gedaan heb:
- De beide bordesen verwijderd en vervangen door nieuwe van styreen;
- Aan beide zijden een handwieltje (rem?) gemaakt;
- Opstaptredes gemaakt;
- Kleine Symoba kortkoppelmechaniekjes gemonteerd;
- de bovenkanten van de delen boven de draaistellen dicht gemaakt (niet op de foto's te zien)
- Seinijzers geplaatst.
Natuurlijk moet er nog eea geschilderd worden. Als dat klaar is, plaats ik nog wel een foto.
Maarten
-
Die draaistellen kun je natuurlijk nog dicht maken met styreen en nieuwe gaatjes boren... ;)
-
....of niet natuurlijk.... 8)
-
Of gewoon de goeie eronder plaatsen ;). Ik weet alleen niet of Lima die heeft (lees: had). Anders misschien van een ander merk. Iemand idee of bijv. Roco draaistellen passen?
Maarten
-
Knap stukje werk Maarten! Ik heb ooit ook die Lima draaistellen vervangen voor de Duitse Lima exemplaren. Die passen namelijk perfect.
Omdat ik ook niet tevreden ben met het uiterlijk van die Lima draaistellen probeer ik die van Roco eronder te plaatsen. Het lukt wel maar er moet aan de bovenkant een stukje styreen/plaatje op het Roco draaistel gemonteerd worden om de juiste hoogte te krijgen en draaibaar te maken. Het gaat dan om de draaistellen die ook onder de blauwe NS bakwagens zitten van het merk Sachsenmodelle/Roco. Niet geheel juist maar een beter alternatief is het wel. Als laatste zou ik nog de draaistellen kunnen proberen die onder de Roco NS kalkwagens zitten (grijs/bruin). Volgens mij zijn deze wel correct comform het voorbeeld. Alleen ik bezit er geen. :-| Maar wie weet zijn die zo passend te maken Maarten. Wordt vervolgd.
Jeroen
p.s Maarten zou je voormij nog een opname van de bovenkant willen maken? Heb geen idee wat je daar zoal gedaan hebt.
-
Jeroen, bij deze:
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P4010525.jpg)
Voor de draaistellen zal ik een op de eerstvolgende beurs in Houten kijken. Ik vind het ook zonde om die van een mooi Rocomodel te 'jatten'.
Op de draaistellen na is de wagen inmiddels af. De witte merkteken waren nog een hoop gepriegel; ze wilden moeilijk om de hoeken gevouwen worden. Deze zijn trouwens afkomstig van Roco. Ook heb ik nog 2 H-profieltjes van 3 x 3 mm geplaatst. Op de foto is er rechtsonder 1 te zien.
Maarten
-
Het type draaistel "Talbot" onder de 1:1 kuilwagens gelijk aan het type draaistel van de VAM lucht wagens (vanaf ~1965) en VAM hydraulische wagens.
Roco heeft dit type draaistel NOOIT gemaakt er bestaan dus geen matrijzen hiervoor. Onder de Roco VAM wagens staan onjuiste draaistellen type "LHB".
Nick
-
Geweldig Maarten! Bedankt voor het plaatje. :-*
Dat ziet er al stukken beter uit zo! Wat heb je gebruikt om de bovenkant te dichten? Stukje styreen of is dat messing? Hoe platter hoe beter denk? mm?
Ik hoor het wel weer.
Jeroen
Nick.. Roco heeft sinds kort de Talbot draaistellen in het assortiment. Deze zitten onder de grijze en bruine Roco NSkalkwagens. Bij de VAM Roco's zijn deze helaas niet te monteren. Vanwege een andere vorm insteekpin. (lager)
Ombouwen met styreen is dan een vereiste.
-
Ziet er mooi uit! :D
Wat was het artikelnummer van de orginele wagen?
Grtn Stef
-
Stef komtie...
Lima 309082K
Echt een leuke aanwinst en de wagen is geheel van metaal. Behalve de meegeleverde rongen en de draaistellen. Ik wil De Arend er mee laten vervoeren in het bijzijn van enkele platte rongenwagens met de rijtuigjes er op.
Op de beurs in Houten heb ik ze nog weleens zien liggen.
Succes!
Jeroen
-
Nick.. Roco heeft sinds kort de Talbot draaistellen in het assortiment. Deze zitten onder de grijze en bruine Roco NSkalkwagens. Bij de VAM Roco's zijn deze helaas niet te monteren. Vanwege een andere vorm insteekpin. (lager)
Ombouwen met styreen is dan een vereiste.
Jeroen, volgens mij heb je dit idee van mij overgenomen toen ik op vorige forum dat schreef. Ondertussen heb ik mijn idee herzien want de draaistellen onder de zelflossers lijken op de Talbots maar zijn het niet helemaal. Onder de zelflossers staan draaistellen "Minden" met een asstand van 2,00 meter. De "Talbots" van de VAM hebben een asstand van 1,80 meter.
Er bestaat (nog) geen model draaistel van het type "Talbot" voor onder de VAM wagens van Roco :(
Back to Black metal; ik heb de foto wat beter bekeken en ik moet vaststellen dat het ook geen Talbots zijn maar Minden draaistellen met een asstand van 2,00 meter.
Dus ik denk dat de draaistellen van de Kalkwagens er zo onder kunnen. Rest nog aanpassingswerk t.b.v. het bevestigingsnokje.
Nick
-
Hallo Jeroen,
De bovenkant is met styreen van 0,13 mm gedicht.
Ik wil De Arend er mee laten vervoeren in het bijzijn van enkele platte rongenwagens met de rijtuigjes er op.
Leuk idee! ga ik misschien ook wel doen, ik heb tenslotte de Arend met rijtuigjes. Met wat verf zijn deze leuk te pimpen!
Maarten
-
@ Thowra: Bedankt! ;)
Ik zat erover te denken om de (motorloze) sik die ik nog heb staan erop te vervoeren, vandaar mijn vorige vraag.
-
de zelflossers staan draaistellen "Minden" met een asstand van 2,00 meter.
Die zijn dus wel bruikbaar voor de kuilwagen!
Maarten
-
Jawel, ik heb nu de juiste draaistellen :D:
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/Kuilwagen.jpg)
Deze zijn afkomstig van een oude Fleischmann SSlmas 53 (platte wagen)
Ze pasten er niet gelijk op, maar met een stukje styreen en gedeelte van een Lima-hondekopdraaistel wel.
Maarten
-
heej dude wat gaaaaaf! Dat ziet er zeer strak uit. Je hebt me op een idee gebracht...ik vergeet Roco en volg jouw brouwsel wel. Op de beurs maar proberen om fleischmann draaistellen te scoren. ;) Zo te zien zijn ze goed kloppend. Ik denk dan toch dat die van Roco een paar millimeter langer is.
ben ik natuurlijk benieuwd hoe en wat je gedaan hebt om de draaistellen passend te krijgen. Fotowwws? ;D
Jeroen
-
Fotoows:
De onderkant. Het gat voor de bevestiging van het draaistel is niet aangepast.
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P6210875.jpg)
Het draaistel wat dus wel is aangepast:
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P6210874.jpg)
Duidelijk zo? De draaistellen bungelen wel en beetje, omdat het gespleten pootje van het Hondekopdraaistel iets langer is dan die van de originele draaistellen.
-
Roger! ;) Helemaal duidelijk zo. Dank voor de info en foto's. Binnenkort ga ik er weer mee aan de slag. :-*
Jeroen