BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Matthijs. op 27 November 2011, 22:24:57
-
Zo, laat ik ook maar weer es wat doen.
Ik wilde al wat langer iets Pools hebben. Ik was al begonnen aan een OKi2, waarvan ik even niet meer weet waarom ik dat ding weer in een hoek heb gekwakt, en aan een OKo1, waarvoor ik nog een stelletje geisoleerde wielen nodig heb. Die zijn uiteraard gewoon nog na te bestellen bij Fleischmann, maar daar was ik tot nu toe nog te lui voor. Maar ik had ook nog een fleischmann BR 89 opgescharreld. Na de tweede wereldoorlog kwamen er vijf bij de PKP terecht, waar ze TKh5 werden. Er is niet veel over te vinden. De duitse wikipedia roept dat ze in 1954 buiten dienst gingen. Maar de enige echt duidelijke foto is gedateerd in 1969. Dat was de TKH5-4.Verder heb ik twee fototjes waarop er eentje tussen een rij schrootlocs staat, een daarvan ook de TKh5-4. De andere schrootloc heeft lampen op een andere plek, dus dat is een andere. Maar dat was genoeg reden om de TKh5-4 te maken.
Dus vijl pakken, meegegoten nummerplaatjes eraf raggen (waarom staat iedereen te juichen als er bij eeen model staat dat het geheel van metaal is gemaakt? Bij plastic is het een stuk minder geestdodend werk) Paar leidingen verlegd, voor de rest viel er op de fotos te zien dat het verder nog wel redelijk origineel liep.
(http://img600.imageshack.us/img600/3956/1000442m.jpg)
(http://img39.imageshack.us/img39/4909/1000441d.jpg)
Ik heb het ding maar lekker afgeragd gemaakt. Mn eerste echte wheaterpoging, want rond 1900 poetste iedereen nog. Ik begrijp dus totaal niet waar iedereen over zeurt dat ze het niet aandurven, want dat is dus toteel niet moeilijk. Kap express niet zwart gemaakt, maar grijs, dat ziet er verbleekt uit. Voor de rest wat waterverf overheen gemikt, ook niet moeilijk. Beetje witte verf voor wat leksporen, en wat uit een hoekje opgescharrelde kleurloze nagellak wat druipzooi rond de waterbakken.
Zo, nu nog wat nummerplaatjes uittekenen, en dan moest ik me maar es richten op het onderstel.
-
Gaaf! Alleen kan ik me zo even geen locs die zó vervaagd zijn voorstellen. Van wat ik heb gezien is het zwart of roest. Enniewee, k mot me klep houwe, ik moet m'n TKt48 nog bouwen, en m'n Ryflak afmaken, en dan nog eens een BR38 of BR52 vinden, laat staan al de baantjes die ik bouw, dus ik heb gewoon geen recht van spreken :P Heb je het lettertype voor de nummerplaten trouwens?
mvg Bjorn
-
Hmm, ik moet toegeven dat het ding er in dit licht wel heel extreem uitziet ja. Maar het valt in het echt nog mee ;)
Over de nummerplaatjes: ik weet het nog niet, maar ik dacht eraan om gewoon een paar fotos in paint over te trekken.
-
K zou m wel eens in het echt willen zien, foto's verprutsen het nog wel eens. Ik kan een link sturen waar je dat lettertype kunt downloaden.
mvg Bjorn
-
metalen kappen zijn schraal ja. En tis een leuk ding zo met die lampen bovenop de omloop. Die grote lampen heb je ook op de foto gezien? dat zou namelijk wel een aanwijzing zijn dat ie begin jaren '60 nog bij de pkp of iets aanverwants reed want toen hebben ze die dingen overal op gezet. Sowieso verdwenen er stapels kleinere locjes als industrielocs naar allerlei fabrieken, dus het kan zijn dat ie in 1954 bij de PKP uit dienst ging maar tot 1985 bij een suikerfabriek stond en jaarlijks even werd opgestookt tijdens de bietencampagne (suikerfabriek-locs leven daardoor erg lang)
-
Even een link met een paar plaatjes:
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,3927795
Groeten, Alexander
-
Bjorn: als je een link hebt naar dat lettertype: Graag! :D
Floris: in de link van Alexander zie je de lampen ook zitten.
-
Leuk spul, dat Poolse. Het afgeragde karakter spreekt me wel aan. Maar aan het bouwen ga ik maar niet beginnen. Dan neemt mijn collectie wel heel eclectische vormen aan. Maar ik zal je vorderingen zeker volgen!
Eelco
-
Bij deze de link: http://www.abstractfonts.com/font/13142 (http://www.abstractfonts.com/font/13142). Op een paar details klopt ie volgens mij niet helemaal, zo is de letter y op de nummerplaten anders dan de y in dit lettertype. Maar, in zeer grote lijnen klopt het wel. Het is volgens mij de font die het beste in de buurt komt van wat er op de locs zat.
mvg Bjorn
-
Dank je!
Het lettertype komt zo op het oog best goed overeen. En ach, in TKh5 zit toch geen Y ;)
-
Geen punt! Hier : http://forum.modelarstwo.info/viewtopic.php?f=23&t=7651 (http://forum.modelarstwo.info/viewtopic.php?f=23&t=7651) heb je er nog een variant op die ik je stuurde en nog een paar fonts voor o.a. stationsnaamborden en bewegwijzering. Misschien kun je het nog gebruiken.
mvg Bjorn
-
Ik heb eea getekend aan poolse locplaatjes, gewoon in paint, ook alle cijfers en een aantal letters en natuurlijk adelaartjes en uwaga-je-krijgt-een-pestklap-van-de-bovenleiding-bordjes.
Er zat trouwens wel wat variatie in het letterype op de platen, dus staar je niet blind op 1 lettertype maar ga waar mogelijk op foto's af. http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,29790.msg466561.html#msg466561
-
Ik denk dat ik nu wel aan de slag kan met de plaatjes (y)
Het begint nu ook steeds verleidelijker te worden om ook iets te bedenken om de stations- en bewegwijzeringslettertypes eens te gebruiken ;) Maar dat komt later wel.
Niet alleen in de lettertypes van de plaatjes zitten verschillen trouwens, dr zijn dus ook twee verschillende soorten adelaartjes:http://www.lokschilder.info/Galeriebilder/OBB/PKP_Ty2-33.jpg (http://www.lokschilder.info/Galeriebilder/OBB/PKP_Ty2-33.jpg), vergelijk maar met http://www.lokschilder.info/Galeriebilder/OBB/PKP_Ty2-1395.jpg (http://www.lokschilder.info/Galeriebilder/OBB/PKP_Ty2-1395.jpg). Ik ben trouwens erg blij met die uwaga-plaatjes, een goeie rechte foto daarvan had ik nog niet echt kunnen vinden.
-
Wat geinig met die adelaartjes, nooit bij stilgestaan eigenlijk.
Een tikkeltje off-topic wellicht, maar toch: kijk eens of je het boek 'Ostatnie parowozownie w Polsce' kunt krijgen, erg mooi boek, veel mooie platen met onder andere redelijk veel varianten van stomerschilderstijlen (3x woordwaarde). Kost rond de 20 euro. Aanrader.
Mvg Bjorn
-
Zo, dat duurde ook allemaal weer verdacht lang. Maar nu zit ook het onderstel eronder.
(http://img196.imageshack.us/img196/3573/1000453qk.jpg)
(http://img855.imageshack.us/img855/4065/1000445n.jpg)
(http://img337.imageshack.us/img337/971/1000450y.jpg)
Eigenlijk is ie nu wel af. Alleen nog even twee trapjes voorop vastzetten.
Het enige wat nog even niet lukt is rijden, een van de tandwieltjes heeft al es ergens van te leiden gehad, en de tandjes zijn niet meer helemaal heel. Resultaat: t loopt vast. Maar die tandwieltjes zijn ook nog wel verkrijgbaar bij fleischmann, dus als ik binnenkort dan eindelijk es er aan toekom geisoleerde wielen voor mn OKo1 te bestellen, kan ik dat ook wel regelen ;)
-
nice, vooral de plek van de lantaarns achter, heb je ook ergens gevonden dat dat zo hoort? meestal stonden ze op een plankje ergens halverwege tegen de achterwand, maar dit staat wel leuker. Geeft die lantaarns trouwens nog ff een tikkie voorover, dat oogt wat lekkerder.
-
Op een Poolse website heeft een kunstzinnige geest wat tekeningetjes van locomotieven gemaakt. Waaronder deze dus. Daar heeft hij duidelijk de lampen zo naast de kolenbak. Op de tekening staat verder nog een reut onnodige details, zoals een lantaarnpaal achter de loc. Als je zomaar iets tekent sla je dat soort dingen over, dus ik ga er even vanuit dat de tekening op een foto gebaseerd is. Verder is er op een foto tussen een rij schrootlocs achterop iets ronds te zien. Bovendien: t staat zo nog leuk ook ;)
-
Briljant ding is t geworden. Lekker apart zo met die lampen inderdaad.
mvg Bjorn