BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Wersitime op 27 November 2011, 18:28:32
-
Sinds kort wordt MTH, o.a. producent van de Big Boy, in Europa vertegenwoordigd door Busch. Voor Nederland gaat dit via Hobbytime.
Voorheen was het niet mogelijk om MTH artikelen in Nederland te kopen. Dit moest via Duitsland. Sinds deze modellen made in China zijn is er erg veel mis mee. Je zou verwachten dat in geval van garantie de nieuwe importeur dat over zou nemen. Echter daar zijn ze niet toe bereid. Voorlopig heb ik daarom mijn bestelde Big Boy van MTH onhold gezet totdat duidelijk is hoe zij met de service om zullen gaan.
Vraag: Als je voorheen niet de mogelijkheid had tot kopen in Nederland en je wilt dit nu het kan wel gaan doen is het dan niet billijk dat ze ook de service voor onlangs gekochte modellen over nemen, of zie ik dit verkeerd. ??? Uiteindelijk komen ze allemaal bij dezelfde servicedienst terecht, of je ze nu naar Duitsland of de USA stuurt of je levert hem bij je eigen dealer in. Echter bij je eigen dealer is toch verreweg het meest comfortabel.
Mogelijk is het noemen van namen niet toegestaan, als het in deze context niet is toegestaan dan verwijder dit bericht maar Moderator.
Groeten,
Henny
-
Garantie loopt altijd via de leverancier, dus daar moet je terecht.
Of een nieuwe importeur ook garantiegevallen van eerdere verkopen elders overneemt, hangt van het contract af wat gesloten is. Het is zeker geen automatisme om "oude" garantie over te nemen.
Dat zou ook wel te gek zijn: je hebt MTH bijv. in Frankrijk of Zwitserland gekocht en de Nederlandse nieuwe importeur mag voor de garantie opdraaien, althans de werkzaamheden en verantwoordelijkheden daarvoor? Ikzelf zou zeggen: no way.
Maarten
(PS importeur)
-
Natuurlijk heb je gelijk. Echter bij auto's is het wel zo geregeld dat ongeacht waar hij is gekocht je in elk land terecht kunt met garantiegevallen. Onze Duitse camper wordt gewoon hier bij Fiat onder garantie gerepareerd. Daar maak je vrienden mee. Echter de camperopbouw van Adria weer niet, en die maken echt geen vrienden.
Maar goed verplicht zijn ze het niet. Het is maar net wat voor band je wilt met je toekomstige klanten en hoeveel goodwil je wilt kweken.
Groeten,
Henny
-
Jij gaat er vanuit dat een importeur een verlengstuk van een fabrikant is. Dat is niet zo. Het zijn gescheiden circuits. Een importeur moet ook maar gewoon de garantie bij de fabrikant verhalen. Als de importeur vervolgens geen "bonnetje" kan overleggen bij de fabrikant, draait ie importeur voor de kosten van de Duitse importeur op. Kortom, met garantiezaken ga je naar de verkoper. Het is wel vreemd dat het je wel lukt een verkoper te vinden als je een model wilt hebben, maar als er wat mis mee is opeens niet meer...
-
Jij gaat er vanuit dat een importeur een verlengstuk van een fabrikant is. Nee hoor daar ga ik niet van uit.
Kortom, met garantiezaken ga je naar de verkoper. Niet bij auto's daar kun je wereldwijd bij elke verkoper terecht.
Het is wel vreemd dat het je wel lukt een verkoper te vinden als je een model wilt hebben, maar als er wat mis mee is opeens niet meer... Ja dan heb je niet goed gelezen. Ik stelde alleen maar een vraag en gaf geen mening. En als er wat mis is kan ik gewoon naar Duitsland. Het zou eventueel wat comfortabeler kunnen.
Maar goed, met alle respect, jouw mening is duidelijk. In de praktijk zijn ze bij de meeste merken gelukkig wat soepeler en weten hoe ze klanten moeten binden. Is zeer belangrijk, zeker met de komende crisis, wie geen service verleent valt meestal, niet altijd, als eerste om.
Groeten,
Henny
-
Kortom, met garantiezaken ga je naar de verkoper. Niet bij auto's daar kun je wereldwijd bij elke verkoper terecht.
Dat is inderdaad zo geregeld, maar bij treintjes niet. Wil je bovendien een product van 10.000 euro (vanaf prijs) vergelijken met een product van misschien 500 euro waar de marges zo zijn, dat er sowieso geen rooie cent aan te verdienen valt ? Ik zie mezelf al met een Roco NS-1000tje in de VS aan komen zetten, gekocht in Nieuw Zeeland via een handelaar in Zimbabwe (fictieve route) omdat er een remblok ontbreekt.
[/quote]zeker met de komende crisis,[/quote]
zo gaat die wel komen ja
[/quote]wie geen service verleent valt meestal, niet altijd, als eerste om.[/quote]
Daar bedoel je dan toch MTH mee, neem ik aan, want die leveren zaken met problemen, waarbij de garantie in jouw ogen niet geregeld is zoals jij het zou willen hebben. Ik zou geen MTH meer kopen. Dan heeft de Nederlandse importeur daar ook geen last meer van.
Maarten.
-
..., zeker met de komende crisis,
Hoi hoi, het C-woord is weer gevallen! Mensen gaan vast altijd heel hard rennen en drie keer hun marge weggeven als je het C-woord roept. Denkhetniet...
-
je hebt leuke klanten, rare klanten, zeurklanten, makkelijke klanten...... onredelijke klanten donder ik er sowieso uit, dan maar geen service verlenen ;D
-
zo gaat die wel komen ja
Stel je voor dat ik daar invloed op zou hebben. Feit is dat mijn pensioenfonds de pensioenen al niet meer kan betalen. Per 01/01/2012 gaan de pensioenen fors omlaag en de premies fors omhoog. Dit is een van de grootste pensioenfondsen van Nederland en ik heb hier officieel bericht van gekregen. Je hebt het hier wel over de doelgroep waar jullie het van moeten hebben. Als ik rond kijk in Houten lopen er toch wel erg veel 60 plussers rond. Dus wil je het geen crisis noemen, noem het dan economisch mindere tijden.
Daar bedoel je dan toch MTH mee, neem ik aan, want die leveren zaken met problemen, waarbij de garantie in jouw ogen niet geregeld is zoals jij het zou willen hebben. Ik zou geen MTH meer kopen. Dan heeft de Nederlandse importeur daar ook geen last meer van.
Daarom heb ik mijn Nederlandse bestelling onhold gezet. De Nederlandse importeur wil nu juist wel graag MTH verkopen, waarom heeft hij ze anders in het programma genomen.
Echter het is echt niet alleen maar MTH, momenteel veel wat made in China is kun je echt geen trein meer noemen. Mat46 gekocht en wat denk je. Rijdt niet eens, moest eerst volledig gerestaureerd worden. Afgebroken draadjes, te korte draadjes, slechte solderingen, loopt niet door normale bochten waar anderen dit wel doen, enz...zo nieuw uit de doos.
En nog even de uitspraak dat er geen rooie cent aan te verdienen valt. Als dit echt zo is waar leven jullie dan van. Kijk naar een Mat46 made in China. Ten opzichte van een Fleischmann model even duur. Echter de Fleischmann is nog topkwaliteit dus zij zullen hogere produktiekosten hebben en een lagere winstmarge. Bij Mat46 ligt dit heel anders. Als je dit model bekijkt voor de prijs van ruim 200 euro dan worden hier woekerwinsten mee gemaakt. Kan natuurlijk zijn dat de fabrikant die winst opstrijkt en de importeur hier niet van mee laat profiteren.
Groeten,
Henny
-
je hebt leuke klanten, rare klanten, zeurklanten, makkelijke klanten...... onredelijke klanten donder ik er sowieso uit, dan maar geen service verlenen ;D
Klant is koning bij jou ::) Alhoewel onredelijk klanten dat mag je van mij.
-
Echter het is echt niet alleen maar MTH, momenteel veel wat made in China is kun je echt geen trein meer noemen. Mat46 gekocht en wat denk je. Rijdt niet eens, moest eerst volledig gerestaureerd worden. Afgebroken draadjes, te korte draadjes, slechte solderingen, loopt niet door normale bochten waar anderen dit wel doen, enz...zo nieuw uit de doos.
Groeten,
Henny
Dat is dan misschien hier het geval maar het meeste dat in de States verkocht wordt van de US merken is in China geproduceerd... en daar gaat 't redelijkerwijs wel goed.
En nog even de uitspraak dat er geen rooie cent aan te verdienen valt. Als dit echt zo is waar leven jullie dan van.
Groeten,
Henny
Tja, een goeie handelaar klaagt altijd ;D Dat geroep dat er niets aan te verdienen valt verbaasd mij al jaren. Als dat zo was bestond men allang niet meer (bedoel dat algemeen, niet persoonlijk aan Maarten gericht ;)).
-
klopt, bij mij zijn de klanten koning...........maar ik ben de keizer :)
en mijn eindproducten die ik maak, en mijn zervice is zo goed, dat ik dat nog kan maken ook, om onredelijke mensne de deur te wijzen op een zeer vriendelijke, doch dringende manier
Woekerwinsten ??? poehee, als je dat vindt, schrijf een boze brief naar de vakbond, of Wim Kok, of Agnes, of , of weet ik wiie, als zee maar roepen dat geld verdienen vies is, zoalsng het maar niet over hun poen gaat.
Bij mij komt toch vaag het idee op, dat je niet half weet waar je over praat, beetje het type bouwvakker die staakt en klaagt dat de huizen zo duur worden, zeg maar :)
-
Kijk woekerwinst of niet, dat laat ik maar even in het midden. Hoe kan het dan dat Fleischmann nog steeds topkwaliteit levert en Rivarossi, een Mat46 model, bijna zo de kliko in kan. Gemaakt met oude Lima en dus al ooit betaalde mallen. Zij konden dit model erg goedkoop maken en vragen er toch nog ruim 200 euro voor. Zelfs een fatsoenlijke motor en verzwaring kon er niet in. Afijn lees de reviews maar. Mijn conclusie kan alleen maar zijn dat de Rivarossi winst veel groter moet zijn dan die bij Fleischmann.
Maar goed de topic vraag ging over wat een billijke service is.
Groeten,
Henny