BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Robr op 27 November 2011, 16:13:58
-
Hallo,
Bij het aanbrengen van servo-motoren als wisselaandrijvingen ben ik op het volgende probleem gestuit: ik weet niet hoe ik het palletje van de profi-wissel aan de servo-arm moet bevestigen. Hoe doen jullie dit?
Met vriendelijke groet,
Rob.
-
Ik heb zelf geen servos maar misschien een ijzerdraad aan de arm van de servo lijmen / bevestigen en via de ijzerdaad en een gaatje in het palletje het palletje omzetten?
Alleen komt bij mij de vraag op. Fleischmann Profi wissels gaan toch altijd met een "klap" om? Of is dat dan ook minder?
Groeten Ronald.
-
Ik heb dit bij iemand gezien. Deze had een klein gaatje geboord in het bedieningspalletje net achter het pennetje. Werkte perfect. Het ijzerdraadje had hij hier doorheen gestoken en dan geknikt zodat het niet losschiet. De servo was meters verder gemonteerd.
Zelf boor ik ook een gaatje van 0,8 mm maar dan voor de Conrad wisselaandrijvingen op Profiwissels.
Groeten,
Henny
-
De wissels gaan inderdaad met een klap om. Vormt dit een probleem?
-
Ik heb ze eerst met geheugendraad bediend. Dit ging te langzaam waardoor ze te vaak haperden. Echter servo's gaan wat sneller en wat ik tot nu toe heb gezien ging dat perfect.
Groeten,
Henny
-
Het lijkt me inderdaad dat het met een hogere servo-snelheid weinig problemen zal vormen.
-
Hallo Rob
Ik ben toevallig ook op dit moment met wissel aandrijvingen bezig en
heb net de laatste dagen heel wat geleerd van iemand ook hier op de site. Ik weet niet of ik z'n naam mag noemen.
Ik zelf heb wissels van het merk PIKO en deze ga ik nu laten werken met FULGUREX wissel aandrijvingen.
Een servo is natuurlijk wat anders maar het principe is het zelfde.
Bij bijde werk je met een messing draadje waarvan het draaipunt in je
treintafel zit dat is namenlijk het buisje wat door de treintafel gaat en
waar het messing staafje door heen gevoerd wordt op de tafel wordt dit om gebogen om vervolgens aan het eind wederom een klein stukje om gebogen te worden die dan door het gaatje gaat van je wisselstelbalk.
In de wisselstelbalk van PIKO zitten ook geen gaatjes dus heb ik er een klein gaatje ingeboord.
Onder de tafel buig je de messing staaf om naar de stelbalk van de wisselaandrijving of in jou geval je servo.
Ik vraag me alleen af of een servo niet te snel gaat om een wissel om te zetten zodat de wissel als nog met een klap omgezet wordt.
Maar ik ben onbekend met servo's dus misschien valt dat wel mee.
Maar waarom gebruik je ook niet FULGUREX wissel aandrijvingen i.p.v. Servo's.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fulgurex_wisselaandrijving_1.jpg
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fulgurex_wisselaandrijving.jpg)
Dit tekeningetje komt van de persoon die mij geholpen heeft.
Zie de FULGUREX wisselaandrijving als de servo.
Succes.
Herwim Frank
-
Ik heb inderdaad zoals eerder beschreven een gaatje van 1mm geboord naar het pennetje en de conrad servo's eronder. Werkt heel goed. Ik heb ze niet geknikt, ze blijven gewoon goed zitten.
-
En hoe bevestig je iets aan het pennetje van de wissel?
-
Op het pennetje van profi wissels pas een m2 moertje. Hieronder kun je dan een verenstaaldraadje met oogje bevestigen. Maar een gaatje boren gaat beter. Onderstaand een foto van mijn geheugendraadaandijving aan het pennetje van de profiwissel met een m2 moertje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissel_17.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissel_17.jpg)
Groeten,
Henny
-
De Fl* Profi wissels gaan met een klap om vanwege het veermechanisme dat ervoor zorgt dat het wissel open kan worden gereden. Indien dit niet noodzakelijk is kan je de metalen kap verwijderen en de steldraad direct aan de stelbiels te monteren. Dit heeft een extra voordeel, door het ontbreken van het plaatje, ligt het wissel nu vlak met de plaat t.o.v. andere Profi-rails. Een nadeel is dat de 2 bewegende contacten voor de stroomdoorgave verwijderd worden, die kan je vervangen door bijvoorbeeld een relais.
+ Directe servo aansluiting
+ wissel ligt vlak t.o.v. andere rails
- Je mist de 2 draadcontacten onder het wissel, moet vervangen worden
- Je kan het wissel niet meer 'open' rijden
-
Hoe krijg ik een gaatje in dat kleine pennetje geboord? Met een extreem klein boortje?
-
Als je een gaatje wilt boren moet je dat naast het pennetje doen met een boortje van 0.8 of 1mm, dus niet door het pennetje.
Groeten,
Henny
-
Hoi.
Ik ben ook met FL profi wissels en servo's aan de gang.
Verenstaaldraad van 0.45 mm dik.
Als ik de servo in een behoorlijke grote hoek zet, gaat de wissel om, maar wel met een klap.
Hoe doen jullie dit? Veertje er uit halen?
Ivo
-
Hallo Ivo,
Als je wilt dat de wissels mooi omlopen moet het veertje eruitgehaald worden, anders slaat het geheel met een klap om. Bij een servo zorgt de servo, samen met het verenstaal voor de veerdruk. Het veertje is dan niet meer nodig, sterker nog, het werkt het netjes omgaan van het wissel tegen.
-
Ik weet niet of het nog actueel is, maar ik kwam in mijn archief een filmpje tegen van mijn vorige baantje. Even op youtube gezet.
https://youtu.be/bEfvbK4Coz8
Dat baantje had Fleischmann Modellglies rails en wissels. De wissels bediende ik met servos.
Het filmpje laat zien hoe snel / langzaam ze omgaan. Het is voor de kijker wel even zoeken welke wissel omgaat na bedienen van de schakelaar op het paneeltje.
In het armpje van het wissel had ik een klein gaatje geboord zodat een staaldraad dit kon bedienen.
Ik heb het inwendige van de wissels (veertjes) niet aangeroerd.
Groet Juroen
-
Hallo Juroen,
Heb het inmiddels opgelost. Op de wisselomzetter staat een pinnetje. Dat heb ik afgesneden. Daarna gaatje erin geboord. Met 3D servo houder gemaakt en bevestigd onder de plaat. Veertje uit de wissel gehaald. Nu werkt het heel mooi. Aangestuurd door DCCnext erg langzaam.
Ivo