BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Gerke op 26 November 2011, 01:04:28
-
Hallo allemaal,
Nu ik aan het experimenteren ben met mijn multimaus kom ik een volgend probleem tegen:
Als ik bepaalde wissels omzet maken deze kortsluiting. Ik gebruik Peco met polariserend hartstuk. Fulgurex wisselmotoren en de daarop aanwezige microswitches. Kan het zijn dat die switches te snel schakelen en er daardoor sluiting ontstaat?
Wat zou een oplossing kunnen zijn? (overigens: als ik analoog rijd is er géén probleem!)
Ik hoor het graag.
Grt,
Ger
-
Het komt vaak voor dat de wissel motoren het puntstuk van het wissel sneller omschakelen dan het wissel mechanisch om is.
Hierdoor heb je inderdaad een kort moment kortsluiting.
Ik heb hiervoor eigenlijk geen oplossing, ik zoek zelf nog een oplossing voor dit probleem.
Anders is het gebruik van wissels met geïsoleerde puntstukken (o.a. de wissels met insulfrog van Peco) een oplossing.
Die hebben maar een heel klein deel van het puntstuk wat van plastic is.
-
Maakt de wissel sluiting of de lok als je de wissel op rijdt ?? Je moet bij peco electrofrogs nog effe wat door knippen slijpen.erg informatiefe site voor dcc..http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm (http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm)
-
Ben je niet gewoon vergeten de twee stukjes rails na het puntstuk te isoleren van de aansluitende rails?
-
Ik geloof eerder in de in het begin geplaatste reactie van Marijn... dat de wissel nog niet om is voordat die elektrisch omgeschakeld is of vice versa. Gerke, misschien overbodig om te vragen maar heb je de veertjes uit de wissels gehaald?
Vwb Fulgurex; die contacten kun je dacht ik afstellen?
-
Maar als je de tongen elektrisch scheidt van het puntstuk maakt hij nooit sluiting, mits er (nog) geen trein overheen rijdt.
-
Maar dat weten we niet,
Gepke Ger praat alleen over het puntstuk ;)
EDIT Gerke... we hebben binnen Mitropa nl ook een Gepke..... :P :-*
-
.....(overigens: als ik analoog rijd is er géén probleem!)
Dat komt waarschijnlijk doordat analoge regelaars minder heftig regeren op een kortdurende kortsluiting.
Vwb Fulgurex; die contacten kun je dacht ik afstellen?
Die kun je niet afstellen. De contacten worden geschakeld aan het begin/einde van de slag.
Om het goed te doen moeten er aan beide eindstanden twee schakelaars zitten.
De onderste schakelaars dienen voor het afschakelen van de aandrijving en zijn intern al bedraad.
Daarboven zit aan elke kant een schakelaar voor het puntstuk. Die moet je beide gebruiken, zodanig dat tijdens het omlopen van het wissel het puntstuk spanningsloos is.
Dus, b.v.: wissel staat in de stand rechtuit, puntstuk zit op de "plus". Aandrijving gaat lopen, bedieningsnok laat de schakelaar los, waardoor puntstuk spanningsloos wordt. Aan het andere eind wordt de schakelaar ingedrukt, waardoor puntstuk aan de "min" komt.
Als je het puntstuk schakelt met één schakelaar, dan gaat hij al van "plus" naar "min" zodra de nok de eindstand verlaat. Via de tongen zit het puntstuk nog aan de "plus", en dat geeft sluiting.
-
Hallo allemaal,
Ze maken sluiting als ze omgezet worden, dus niet als de trein er overheen rijd. Ik heb in totaal 8 wissels liggen en slechts 3 doen moeilijk. Het moet wel het schakelmoment zijn. Als de wissel om is is de korstsluiting ook meteen weer weg. Veertjes e.d. zijn al tijdens de bouw van de baan verwijderd.
Grt,
Ger.
-
Klaas,
Dat moet het zijn! Ik gebruik inderdaad maar één schakelaar. Even in digibeten taal: Voer ik de beide schakelaars dubbel uit of leid ik alleen het "middendraadje en één zijdraadje naar de andere kant?
Grt,
Ger.
-
Daarboven zit aan elke kant een schakelaar voor het puntstuk. Die moet je beide gebruiken, zodanig dat tijdens het omlopen van het wissel het puntstuk spanningsloos is.
Dus, b.v.: wissel staat in de stand rechtuit, puntstuk zit op de "plus". Aandrijving gaat lopen, bedieningsnok laat de schakelaar los, waardoor puntstuk spanningsloos wordt. Aan het andere eind wordt de schakelaar ingedrukt, waardoor puntstuk aan de "min" komt.
Als je het puntstuk schakelt met één schakelaar, dan gaat hij al van "plus" naar "min" zodra de nok de eindstand verlaat. Via de tongen zit het puntstuk nog aan de "plus", en dat geeft sluiting.
Hmmm, dat is wel een hele goeie ! daar heb ik zo nog niet aan gedacht (y)
-
Voer ik de beide schakelaars dubbel uit of leid ik alleen het "middendraadje en één zijdraadje naar de andere kant?
Je gebruikt op elke schakelaar maar twee aansluitingen.
Van elke schakelaar gaat er 1 naar het puntstuk, de andere gaat naar de rechterspoorstaaf (voor de ene schakelaar) en naar de linker spoorstaaf (voor de andere schakelaar).
Even opletten dat je dus van elke schakelaar alleen het contact gebruikt wat gesloten is als de schakelaar door de nok wordt ingedrukt.
-
Aha.... ik heb ook zo'n klein probleempje bij 1 wissel op Cornfield Yard. Zal het eens aansluiten zoals jij zegt Klaas ;) Zijn overigens Tortoises maar ook met 2 extra schakelaars.
-
Klaas,
Zo dus
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schakeling.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schakeling.jpg)
Ik ga het proberen!
Grt,
Ger.
-
Ger, volgens mij moet het net andersom, dus zo:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/puntstuk_fulgurex.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/puntstuk_fulgurex.gif)
Ik heb het van een Lemaco aandrijving. Volgens mij zijn die technisch identiek aan Fulgurex, maar daar kan ik me in vergissen.
-
Oranje, zwart en geel is het puntstuk
Klaas,
Bij mij zijn de contacten anders bezet. Ik heb het nog even nagekeken: Spoorstaven: oranje en zwart, puntstuk geel.
Die laatste zit op de middelste poot. (de bewegende) De spoorstaven op de twee buitenpootjes. In mijn tekening heb ik de kleuren verwisseld. Volgens mij komt het wel op hezelfde neer.
Ik ga het zometeen even proberen, laat hier weten of lukt. Maar dat moet wel, want door beide schakelaars te gebruiken wordt de schakeltijd langer, waardoor de wisseltongen veel meer tijd hebben om om te gaan. Deze digibeet legt het zo goed uit, toch?
Zo dus:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schakeling_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schakeling_2.jpg)
Grt,
Ger.
-
Hallo Klaas en anderen!
Ik heb twee wissels omgebouwd en het werkt perfect. Geen sluiting meer. Uiteraard worden alle wissels omgebouwd, ook die die geen probleem opleveren. Zo langzaam aan begin ik te twijfelen of Braggels Baenke niet naar digitaal omgebouwd gaat worden, met analoog als back-up...
Zie hier de foto's van de oorspronkelijke situatie en daarna de nieuwe:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00230_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00230_4.jpg)
Duidelijk te zien dat de microswitch links niet gebruikt is. De rechter neemt het ompolen in zijn geheel voor z'n rekening. Dat gebeurd door het heen en weer gaan van de zwarte "hefboom" die van links naar rechts beweegt. Hier staat deze helemaal naar rechts.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00229_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00229_3.jpg)
Nu de nieuwe situatie: Puntstuk (gele draad) is doorgelust naar de linker microswitch. Één spoorstaaf is van de rechter- naar de linker microswitch overgehaald. (zwarte draad) Hierdoor is de schakeltijd langer geworden omdat de "hefboom" meer tijd nodig heeft om de linker switch om te duwen. Voorheen was het zo dat de schakeling al plaats vond zo gauw de "hefboom" de rechter switch losliet. Door de veerwerking van het u vormige lipje schoot de switch naar het andere contact. Doordat de wisseltongen door allerlei messingdraadconstucties omgeduwd worden gaat dat nooit mooi sinchroon. Dit verklaart ook waarom de ene wissel het wel kortsluiting maakt en de andere niet.
De oplossing van Klaas is dus net zo simpel als doeltreffend! Klaas bedankt!
Grt,
Ger.
-
Nog een kleine aanvulling op mijn foto's:
Het kan zijn dat de nieuwe situatie nog niet helemaal bedrijfszeker is. Bij mij ben ik één aandrijving tegen gekomen die evengoed te snel schakelde. Er was dus geen spanningsloze periode, zogezegd. Omdat de contacten verder niet af te stellen zijn heb ik de spoorstaafdraden OMGEWISSELD (van de ene naar de andere microswitch-oranje + zwarte draad) en van het buiten gelegen contact naar het binnengelegen contact verplaatst. (anders klopt de polariteit van het puntstuk niet met de stand van de wissel) Dat was de oplossing.
Grt,
Ger
-
Dan heb je het dus toch gemaakt zoals op mijn tekening stond. ;)
Tijdens het omlopen moeten beide contacten open staan.
-
Klaas,
Eerlijk is eerlijk, toen ik de zaak nog een keer bekeek kwam ik tot dezelfde conclusie. Ik begreep jouw "andersom" verhaal verkeerd: ik dacht dat je de draden bedoelde, niet de contacten. En in mijn domme geluk heb ik de eerste wissel precies zo aangesloten zoals jij getekend had. Maar dat kwam meer door de bereikbaarheid van de contacten dan wat anders.. ::)
Maar goed, het werkt. Mijn 3700 gaat inmiddels luid fluitend door het Braggels landschap! ;D