BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: BR103 op 26 March 2007, 13:09:47
-
Ik heb een Fleischmann 1331 el-lok overgenomen, maar nu maakt, tov van mijn andere loks deze lok een erg knetterend geluid, ook op lage snelheden. Daarnaast heb ik de indruk, dat de motor voor 1 richting een voorkeur heeft. Voor de andere richting moet ik n.l. iets meer DC geven.
Van jaren terug kan ik mij nog herinneren, dat uitwisseling van de koolborsteltjes een oplossing kan zijn.
Bij controle daarvan kon ik niets extreems vaststellen.
Kortom, wanneer is het raadzaam de koolborsteltjes überhaupt te vervangen?
-
Het knetteren kan komen door een vuile rotor, als het koper niet al te best meer zichtbaar is kan het gaan vonken.
Een ander probleem kan zijn dat de rotor versleten is en dat de koolborstel niet lekker over de rotor heen glijd.
Ook is het mogelijk dat door het misschien niet lekker soepel lopen van de rest van het draaistel dat de koolborstels te lang op de sleuf tussen de twee koperen spoelen op de rotor staat. Dit kan dus ook gaan vonken (knetteren)
Ik denk dat een algehele schoonmaakbeurt al een hoop zou doen en daarna gewoon met de oude borstels weer proberen.
En anders denk ik een nieuwe rotor er in plaatsten. Deze zijn los leverbaar en sinds de jaren 60 niet veranderd ten opzichte van de huidige modellen.
Succes
-
Koolbordtels worden meestal door een veerje tegen de rotor gedrukt.
Wanneer de veertjes bijna tegen de rotor aan komen moet je de koolborstels gaan vervangen.
m.v.g.
Mark
-
Koolbordtels worden meestal door een veerje tegen de rotor gedrukt.
Wanneer de veertjes bijna tegen de rotor aan komen moet je de koolborstels gaan vervangen. m.v.g. Mark
De veertjes zijn nog op volle lengte en de koolborsteltjes zijn zeker nog 3/4 van de lengte van een nieuw paartje. De 1 is wel iets korter dan de andere.
Het knetteren kan komen door een vuile rotor, als het koper niet al te best meer zichtbaar is kan het gaan vonken.
Een ander probleem kan zijn dat de rotor versleten is en dat de koolborstel niet lekker over de rotor heen glijd.
Ook is het mogelijk dat door het misschien niet lekker soepel lopen van de rest van het draaistel dat de koolborstels te lang op de sleuf tussen de twee koperen spoelen op de rotor staat. Dit kan dus ook gaan vonken (knetteren)
Ik denk dat een algehele schoonmaakbeurt al een hoop zou doen en daarna gewoon met de oude borstels weer proberen.
En anders denk ik een nieuwe rotor er in plaatsten. Deze zijn los leverbaar en sinds de jaren 60 niet veranderd ten opzichte van de huidige modellen. Succes
Zitten bij Fleischmann in alle loks, zowel die uit de starterskit als die uit hun reguliere programma, dezelfde rotors?
Of is er nog kwaliteitsverschil? Ik heb nog een 1304 stoomlokje liggen uit een jaren60 starterskit, en die lok klinkt als zodanig stukken rustiger dan de "1331", alleen moet er meer DC gegegen worden tov de "1331" voordat ie gaat rijden.
-
Ja als je veertjes al afslijten ben je zeker te laat! ;)
Overigens kan ik je dan ook vrij zeker vertellen dat je loc niet meer rijden wil. ;)
Als de koolborstels niet even lang meer zijn, kan dat zijn doordat er 1 niet goed tegen de rotor aangedrukt word. Dat opzich kan al rijproblemen veroorzaken.
m.v.g.
Mark
-
Ik denk dat een algehele schoonmaakbeurt al een hoop zou doen en daarna gewoon met de oude borstels weer proberen.
En anders denk ik een nieuwe rotor er in plaatsten. Deze zijn los leverbaar en sinds de jaren 60 niet veranderd ten opzichte van de huidige modellen.Succes
Hmmm.. het tandwieltje op rotorblad liet bij onderhoud spontaal los. Tijd ff weer eropgeluimd, maar lijkt mij ook niet de oplossing. Toerental der motor kan beinvloed worden door aandraaien dewr 3 motorboutjes; koolborsteltjes uitwisselen maakte niet uit.
Waar nieuw rotorbblad te kopen?
-
hoi,
kijk eens op www.hobbyparts.nl
En voor de duidelijkheid, het draaiende deel van de motor heet "anker" ;)
groet, Peter
-
OK, thanks!