BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Jerome op 26 March 2007, 11:21:19
-
Hallo,
Ik heb een vraag voor de mede N-spoorders. Ik bezig met een testbaantje voor het testen van mijn ECoS in combinatie met BMD16 bezet-terugmelders om te kijken naar beste lengte van blokken en stopsecties voor mijn nieuwe op te zetten baan. (DB tijdperk III/IV)
-Is er een vuistregel voor het bepalen van een gemiddelde lengte voor de "remweg" van locs voor N spoor bij "normale" snelheid? (20cm?,30cm,50 cm? ik heb geen idee). Uiteraard heeft dit ook te maken met de afremtijd.
Ik kan op internet wel goede informatie vinden over blokken en stopsecties e.d. maar niet over de aanbevolen lengte van de stopsecties.
Ik hoop dat de de N spoorders mij wat tips hierover kunnen geven. Alvast bedankt!
Mvg, Jeroen
-
Hallo Jeroen,
Als ik het goed begrijp ga je digitaal rijden. Wanneer je Koploper gebruikt,dan gaat je trein al afremmen in de sektie tussen twee bezetmelders en stopt dan vrijwel direct als hij de 2e melder bereikt.Een stukje spoor van 20 cm zou dan in N al genoeg zijn.
Als je trein met volle snelheid de remsektie inrijd bij iets anders dan Koploper,zal dit stuk mss wel 50-100 lang moeten zijn. Er zijn dus verschillende antwoorden mogelijk.
-Peter
-
Hallo Peter,
Dank voor je snelle reactie!
Ik was al bang hiervoor. De ECoS werkt ook met bezetmelders. Echter, deze laat de trein afremmen vanaf een bezetmeldpunt.
Ik ben nog aan het testen, maar het lijkt erop dat de ECoS alleen met vaste lengtes kan werken, alle stopsecties in de blokken moeten dus dezelfde lengte moeten hebben, ook voor de pendeldienst (zie ook een ander draadje die ik hierover heb geopend, helaas weinig reacties). Ik neem dat je in koploper per blok wel verschillende lengtes voor stopsecties kan gebruiken?
Als straks (ooit ???) de ECoS ook met koploper werkt, heb ik dus verschillende meldpunten nodig. Ik zal mijn baan dus hierop voorbereiden zodat het voor beide oplossingen werkt en niet dus de baan weer moet worden aangepast.
Dus remmen tussen de 50-100 cm is dus een reele vuistregel. Ok, ik zal mijn testbaantje hierop inrichten.
Mvg, Jeroen
-
Koploper kan 'leren remmen'. Dat wil zeggen dat Koploper aan de hand van het rijgedrag leert op welke plek en hoe snel ieder model moet afremmen voor het mooiste rijgedrag. Daarvoor heb je aan het begin en aan het einde van een blok een bezetmeldpunt nodig en dat kan kort zijn. Zelf werk ik in HO met stukjes van 20 cm en dat werkt perfect.
Andere programma's kunnen dat overigens ook. Vergeleken met deze methode is iedere andere methode grof te noemen.
-
Wat bedoel je precies:
Wanneer beginnen met remmen of stoppen.
Koploper heeft per blok twee melders (minimaal). De remmelder en de stopmelder.
Bij de remmelder zal de treinsnelheid van de gewenste snelheid terug geregeld worden naar een minimum snelheid. Komt de trein aan bij de stopmelder, dan zal de snelheid vrij vlug terug gaan naar 0.
Binnen koploper kun je werken met de volgende afstanden:
Begin remmelder (eerste melder) tot einde blok circa 1 meter.
Begin stopmelder (tweede melder) tot einde blok circa 25 cm.
Koploper zal als leren remmen aan staat een langzaamrijdende trein wat later afremmen na het passeren van de eerste melder. Dit zoekt Koploper zelf experimenteel uit.
-
Hallo Henk en Gerard, dank voor de reactie.
Ik ben nog bezig met het verkennen van de ECoS, maar in ieder geval bij pendeldienst (van a naar b en terug) werkt de ECoS als volgt: Als de trein bij S88 meldpunt a is, dan gaat ie afremmen op basis van de CV instelling van de loc en stopt. Daarna wacht ie x seconden, en gaat weer naar punt b. Ik heb de andere functies (nog) niet kunnen testen (ontbreken testbaan), maar volgens mij heeft de ECoS geen remmelder, maar dat weet ik niet zeker. Als ik hier meer over weet (getest), laat ik het weten.
Koploper heeft duidelijk meer mogelijkheden(cool!), maar voorlopig ben ik al heel errug tevreden met de functionaliteit van de ECoS (jammer van die gebrekkige handleiding...)
Groet, Jeroen
-
Dat kan ik me voorstellen. Maar er zal in Nederland nog niet veel ervaring met de Ecos zijn. Misschien in Duitsland?
Anders toch gewoon lekker proberen met een proefbaantje . Is ook leuk. :)
-
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ooit heeft iemand mij verteld die veel ervaring met Koploper heeft, dat je een blok in totaal 180cm moet maken. Dat is incl. beginsectie - vrijebaan - stopsectie.
-
Bij de Ecos is blijkbaar geen spraken van afremmen door de centrale maar wordt bij het berijken van de detectie de opdracht "rijden met snelheid 0" gegeven. In de decoder wordt de snelheid geleidelijk teruggebracht naar 0.
Bij Koploper wordt dit in de centrale gedaan. Bij de remmelder gaat de snelheid in stappen naar een lage snelheid en bij de stopmelder wordt de snelheid 0 als opdracht gegeven.
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ooit heeft iemand mij verteld die veel ervaring met Koploper heeft, dat je een blok in totaal 180cm moet maken. Dat is incl. beginsectie - vrijebaan - stopsectie.
En waarom precies 180cm?
Waarom zou 104cm niet goed werken?
-
De lengte maakt niets uit, Jeroen. ;) ,5 meter mag ook bij wijze van spreken.
Als Koploper maar weet , dat de trein in dat blok rijdt.(Op het moment als de trein tussen de melders inzit bij een lang blok weet K. toch dat het blok bezet is.)
Door het leerprogramma weet K. wanneer hij de treinsnelheid geleidelijk lager moet instellen op het niet gedetekteerde sektie -voordat- hij de rem sektie gaat berijden.Dan is het een kwestie van een paar sek. en de trein staat stil.
-Peter