BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: paillake op 22 November 2011, 12:34:16
-
Hallo
Even een vraag
Ben bezig een een nieuwe baan te bouwen , Roco geo-line rails met digitale wissels
Bij het proef rijden gaat de trein stil staan op de dig.wissels en de multimaus springt in de beveiliging (kortsluiting). bij de wissels zonder dig aandrijving doet hij dit niet.
Kan het zijn dat ik iets ben vergeten?
Of is het verstandig om een booster te plaatsen?
Jan
-
Hallo
Waarschijnlijk is het puntstuk van het wissel verkeerd aangesloten.
Groet
Jeff
-
Is dit aan te passen bij Roco Geo-line wissels met orginele dig bediening?
-
Dit is gewoon kortsluiting die de wielen maken op het hartstuk waar de twee polen van de stroom dicht bij elkaar liggen. De wielen van de trein kunnen deze polen overbruggen met hun wielen zodat er kortsluiting ontstaat. Roco wissels kun je meestal wel met een schakelbaar hartstuk uitvoeren. Een relais schakelt het puntstuk bij het omzetten van het wissel aan de min respectievelijk de plus. De meeste rocowissels hebben die mogelijkheid omdat het puntstuk op zichzelf geïsoleerd is. Het heeft niets te maken met het feit dat je digitaal rijdt.
Andre ;)
-
Behalve dat Roco voor Geoline een inbouw digitale aandrijving heeft die dat allemaal zou moeten regelen. Heb je zo'n aandrijving en decoder die in het wissel worden gebouwd Jan? En zijn de niet digitale wissels elektrisch of helemaal handbediend?
Iets anders. Gebeurt het altijd als de loc het wissel passeert of rij je de wisseltongen open?
-
Ja , ik heb die bediening en decoder er in zitten, hij doet het bij alle 3 digitale wissels
De andere wissel zijn nog handbediend.
Hij doet het als hij het wissel passeert
-
Jan,
Er zit een stekkertje onder de wissel die je bij het electrisch maken aansluit op de wisselbediening.
Zitten toevallig de kleuren verkeerd om, of het stekkertje er 1 pin naast?
Gr. Hans
-
Ik zal straks ff kijken
wat ik nog kan vertellen het zijn 2 wissels die aan elkaar zitten , om van het buitenspoor naar het binnenspoor te gaan, kan het hier eventueel inzitten?
-
Hmmm, waar maakt de trein kortsluiting? op de wissel of ook op het stuk tussen de twee wissels?
::) Groetjes, Hans
-
Hallo Jan
De oorzaak ligt in de polarisatie van het hartstuk. De handleiding is daar niet duidelijk in helaas. Aan de onderzijde van de wissel zit een stekkertje met 3 draden. (de buitenste kleuren zijn geel en oranje) die heb je als het goed is in de electrische aandrijving gestoken. Draai die even om bij de wissels die problemen geven. Nog beter is even meten, want meten=weten
gr Johan
-
Johan, even lezen graag:
Jan,
Er zit een stekkertje onder de wissel die je bij het electrisch maken aansluit op de wisselbediening.
Zitten toevallig de kleuren verkeerd om, of het stekkertje er 1 pin naast?
Gr. Hans