BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: zeuneke op 21 November 2011, 23:38:05
-
Hallo ,
het is tijd om de kinderen Marklin te leren kennen , daarom heb ik alvast mijn oud materiaal it de kast gehaald , maar 2 locs willen wel schakelen maar niet vertrekken.Waar moet ik beginnen zoeken ?
groeten
Zeuneke
-
Ik zou beginnen met onderhoud, dus schoonmaken (alles: wielen, motor, tandwielen) en dan weer opnieuw oliën.
-
Bedankt jeroen,
daar moet ik mee starten indedaad, maar welke olie gebruik ik best ?
Vreemd is dat ze het gisteren wel deden en vandaag wou er eentje eerst alleen nog achteruit rijden en later niets meer ...
zeuneke
-
In de meeste gevallen kan de de veer die de omschakelaar bekrachtigt\richting mechaniek te zwak zijn geworden.
Gebruik in plaats van het voor gebogen oog, een van de volgende windingen om de het electromagnetish relais aan te spannen.
Dit verhoogt de spanning waarbij er om geschakeld wordt. Als de trein nu langszaam gaat rijden dan kun je met wat olie en een goede schrobbeurt veel bereiken.
Vriendelijke groeten,
Jan-Peter.
-
Er zijn speciale dure flesjes olie, maar ik gebruik gewoon automotorolie.
Marc
PS Na een paar jaar kan de olie hard zijn geworden. Vervang ook de koolborstels. Afstellen van de veer pas als de rest schoon is. Wellicht zijn ook nieuwe antislipbandjes nodig. Schoonmaken met wasbenzine.
-
Hoi je kan bij Marklin ook het service handboek downloaden dit beschrijft prima hoe je oude Marklin modellen moet onderhouden.
http://www.marklin.nl/support/support-pdfs/servicehandboek-0735nl/
-
:)
Andere belangerijke opmerking:
Oude marklin Trafo,s werken nog op 220Volt. ???
In middels komt er 230V uit het stopkontakt. :P
De lok krijgt iets te veel volts bij hogere snelheden, dan slaat de schakelwals vast, en de lok staat dan stil..
De veerspanning van schakelwals iets losser/vaster zetten.
Hoe dit moet staat, ook ook in Servisehandboek.(pagina 7.7)
Groet , Jan
-
Oude marklin Trafo,s werken nog op 220Volt. ???
In middels komt er 230V uit het stopkontakt. :P
Groet , Jan
??? Gek? Altijd gedacht dat er max 18 volt uit een trafo kwam..
Of heeft Märklin stofzuiger motoren in hun modellen?
vrgr Steef
-
Daarom heet het ook een trafo, die stroom van 220/230V omzet in stroom van 16V geschikt voor een modelbaan.
Mvgr Jan Wiebrand
-
??? Gek? Altijd gedacht dat er max 18 volt uit een trafo kwam..
Of heeft Märklin stofzuiger motoren in hun modellen?
vrgr Steef
Klopt, er kwam altijd max. 18 volt uit, nu ook nog, bij de nieuwe trafo's.
Maar bij de hele oude travo's van 220v , die nu 230v krijgen is de uitgangsspanning net
iets hoger ca.19v
Bij ca.19v gaat de schakelwals om ;D vandaar.
Zullen we verder geen stofzuigergrappen meer maken?
Marklin rijders zijn ook net gewone mensen.
Groet Jan
-
Ehm Alex... Ik heb veel Märklin.
Het ging mij meer om de ironie die de gehandicapte uitleg te lezen gaf.
Nu staat er een uitleg, voor een electra leek was het gissen.
En daar heeft zeuneke meer aan, snappie?
En aangezien ik na 25 jaar meteen met digitaal ben begonnen.
Wist ik ook de werking niet meer te herinneren.
Wat is er trouwens mis met stofzuigeren? Roco heeft ze ook in het program ;)
vrgr Steef
-
;D
Ik ben ook maar en simpele met electronika en schrijftaal...
Wil wel graag iemand serieus te helpen.
Dus probeer het in Jip en Janneke taal uit te leggen.
Ik heb zelf een omgebouwde Dapol stofzuiger en een Roco Gumwagentje. (y)
Groet Jan