BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: lokloods op 25 March 2007, 20:08:30
-
Ik ben bezig met de aanleg van een baantje rond een boerderij voor het laten rijden van een trekker met aanhanger van het Faller Carsystem.
De draad heb ik op de ondergrond geplakt met een dubbelzijdig klevend band van de Action. Spul lijkt op een dubbel klevende Prit voor het plakken van b.v. foto's.
Bij het aanbrengen van een laagje grondverf op de draad raakt deze in eens los en jawel we kunnen opnieuw beginnen.
Het vermoeden is het niet goed kleven van het band.
Heeft iemand een tip voor mij ?
Wiebe
-
hoi wiebe
misschien heb je hier wat aan:
http://members.lycos.nl/carsystem/
mvg bas
-
"op" de baan plakken van de draad vindt ik persoonlijk niet de mooiste oplossing, ik heb m.b.v. een diamant freesje een sleuf gefreesd van 1 mm diep (met de dremel) daar de draad ingelegd en vastgezet met het lijmpistool, dichtgeplamuurd en geschilderd... werkt prima! ;D
-
Dat is inderdaad een van de beste manieren.
Dit werkt overigens net zo als met de faller frees die bij een startset zit.
Draadje even in de sleuf drukken, afplamuren en klaar.
Of een stukje schilderstape over de sleuf plakken en overschilderen.
Succes
-
Ik wil het ook gaan doen.... Die link van Bas kende ik ook al :)
Succes ;)
-
Hartelijk dank voor de tips.
Ten aanzien van het Freezen heb ik de vraag hoe je dit netjes langs je lijntje kan doen zonder dat de frees wegloopt. (figuurlijk dan. Dit voor de lolbroeken onder ons)
Wiebe
-
Om een rechte lijn te frezen kun je het beste gebruik maken van een "aanslag"
Dat is niets meer of minder dan een rechte plank waar je de frees tegenaan houd.
Je freessleuf wordt dan kaarsrecht.
-
Het oplosmiddel dat in de verf zit zal de lijm van de dubbelzijdige tape opgelost hebben, daardoor kwam de draad weer los. Dit is dus absoluut een niet toepasbare methode.
Groet Gerrit
-
Hallo,
ik heb de draad ingefreesd met de frees van Faller.
Hierbij heb ik eerst een hulplijntje gezet, hierna uit de hand het spoor gevolgd. Het spoor is dus ook niet geheel kaars recht maar dit valt haast niet op. Daar automobilisten over het algemeen ook iets slingeren over de weg wordt dit ook ondervangen. ;D
Groeten,
Christoph
-
Het faller freesje is de beste oplossing maar die kost wel wat en je bent hem maar 1 keer nodig, tenzij je weer een nieuwe baan bouwd.
Volgens mij kun je het ook doen met een kleine bovenfrees.
-
Hoi Wiebe,
In wat voor materiaal moet de sleuf komen? In mijn Nbaan waar de sleuf in het gedeelte wat klaar was en in het nieuwe gedeelte gemaakt moest worden(dus diverse materialen), heb ik dit gewoon met een stanley mes gedaan. Op sommige plaatsen even een geleiding gemaakt (zowel recht als gebogen)
Teken zo vloeiend mogelijk een lijn op de juiste plaats en gaat er dan heel voorzichtig met het mes over. (mes onder een kleine hoek tov de baan houden) Is de eerste "kras" vloeiend, trek er dan weer het mes door. Bij het ene materiaal kan je zo eenvoudig een v gleuf snijden. Bij andere materialen gebruikte ik ook een priem om zo, de met het mes gemaakte gleuf, verder uit te krassen.
succes
Henk
-
@RobbertJan,
jou suggestie met schilderstape is helaas geen blijvende optie gebleken op mijn baan. De schilderstape laat op den duur los. Een blijvende oplossing is toch infrezen of in plamuren. Is effe werk, maar je hoeft niet te frezen ;D
Nico
-
ok daar kan ik inkomen (schilderstape is niet voor veelvuldig gebruik)
De schilderstape zit bij mij nog steeds maar dat komt omdat het busje van faller nog al versleten is en niet al te vaak rijdt.
Dus infrezen/plamuren is de beste oplossing.
-
Hallo,
Ik heb het zo gedaan.
Eerst het parkoers uitgezet. Rijdraad met stukjes plakband vastgezet en proefgereden. Daarna langs de rijdraad een lijn gezet zodat je weet waar je moet frezen.
Het tegelfreeshulpstuk van Dremel gekocht. Deze is bedoeld om de voegen tussen tegels uit te frezen. Op de rand zitten twee nokjes, hiervan heb ik die aan de kortste kant afgevijld om de bochten goed te kunnen nemen.
De bijgevoegde frees gebruikt om een proefsleufje te maken. Deze moet net diep genoeg zijn om dubbelzijdig plakband en de rijdraad te bevatten. Niet te diep want anders gaat de auto alle kanten op behalve de goede.
Daarna de uitgezette lijn uitfrezen.
Dubbelzijdig plakband in de sleuf (laat om de 5 centimeter een paar mm open) en de rijdraad erin. De sleuf is te breed maar dat is juist de bedoeling hierdoor kun je veel strakker de rijdraad erin plakken en heb je geen last van dronken bestuurders.
Sleuf opvullen met tweecomponentenlijm (Bison kombi power), schuren, plamuren, schuren en schilderen. Werkt prima.
Groetjes Wim
-
Mensen,
Hartelijk dank voor alle reacties. Ik heb besloten om maar eens de frees te gaan hanteren en het uit het handje te doen.
Wiebe