BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Herwim Frank op 20 November 2011, 21:44:49

Titel: Kadee ontkoppelingen
Bericht door: Herwim Frank op 20 November 2011, 21:44:49
Hallo allemaal

Eind vorig jaar begin dit jaar heb ik een aantal zaken gekocht betreffende KADEE koppelingen.
Met de bedoeling deze te gaan toepassen op mijn toen nog in ontwerp fase moduulbaan.
Door allerlei omstandigheden heeft het even geduurd.
Inmiddels ben ik eindelijk zover de elektrische en niet elektrische ontkoppelaars te gaan plaatsen in mijn railplan.
Nu heb ik met name een vraag over de niet elektrische ontkoppelaar die bestaat uit een plat stukje magneet staal.
Wat gebeurt er nu eigenlijk als je daar over heen rijd, betekend dit dat ten alle tijden de koppelingen open gaan als je daar over heen rijd ?
Dit zou betekenen als ik een wagentje weer ophaal achter deze ontkoppelaar ik nooit met het wagentje weg kan rijden want op het moment dat ik weg rij en over deze magneet rij wordt hij wederom los gekoppeld zie ik dit goed of zie ik dit verkeerd ?   Als ik dit goed zie zou dat betekenen dat ik beter alleen met elektrische ontkoppelaars zou moeten werken.

Verder heb ik een vraag over welke KADEE koppelingen heb ik nodig om de nieuwe NS 3700 te voorzien, heeft iemand daar al ervaring mee.
Alvast weer hartelijk dank voor jullie wetenschap en hulp.

Met vriendelijke groet,

Herwim Frank
Titel: Re:Kadee ontkoppelingen
Bericht door: roadster36 op 20 November 2011, 21:53:20
nr 17 voor buffer aan buffer.
nr 18 voor iets meer tussen ruimte bij krappe bogen ivm overbufferen.
ontkoppel verhaal geen ervaring mee
Gr Jan
Titel: Re:Kadee ontkoppelingen
Bericht door: Hans_omBC op 20 November 2011, 21:53:41
Herwim,

De Kadee koppelingen ontkoppelen alleen als je heel langzaam over zo'n magneet heen rijdt. Normaal gesproken blijven je wagentjes gewoon aan gekoppeld omdat de klauwen van de koppeling in elkaar haken. Heb geen idee welk nummer je voor de NS3700 nodig hebt, normaal gesproken #18, #17 is veelal te kort voor materieel met buffers. Buffers haken dan in elkaar bij achteruit rijden, vooral bij kleinere boogstralen. Zodra ik terug ben uit de VS zal ik ook eens kijken wat het best past, m'n 3700 ligt thuis te wachten.

Hans
Titel: Re:Kadee ontkoppelingen
Bericht door: roadster36 op 20 November 2011, 22:08:12
kun je natuurlijk ook mee spelen lok nr 17 en wagon nr 18
Titel: Re:Kadee ontkoppelingen
Bericht door: GW op 20 November 2011, 22:13:02
Er zijn Kadees met een nem schacht aansluiting, uit mijn hoofd is dat #362.
Maar zie ook hier voor andere nummers (http://www.decodershop.com/Webwinkel-Category-124625/Kadee-Koppeling-NEM-schacht.html).

Trouwens: ontkoppelen gebeurt alleen als je de wagons achteruit rijdend (duwend) met de koppelingen boven de magneet laat stoppen. Als je dan ietsje vooruit rijdt wijken de klauwen nog iets verder en heeft de (voor) ontkoppeling plaatsgevonden. Rijd je dan weer voorzichtig naar achteren, dan kun je de wagon(s) opduwen naar waar ze moeten zijn en dan weer wegrijden met alleen je loc (het was immers een voorontkoppeling).

Zie hier voor een filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=j3YhvA3q7oA).

Gerard
Titel: Re:Kadee ontkoppelingen
Bericht door: Hans_omBC op 20 November 2011, 22:16:39
Kadee #17,18 en 19 kun je alledrie zo in een Nem schacht steken (niet tegelijk uiteraard). Enig verschil is de lengte.

Hans
Titel: Re:Kadee ontkoppelingen
Bericht door: Herwim Frank op 20 November 2011, 23:01:32
Hallo Hans, Gerard, Jan

Bedankt voor jullie snelle antwoorden.
Leuk dat filmpje, begrijp nooit hoe jullie dat toch allemaal weten.
gr. Herwim
Titel: Re:Kadee ontkoppelingen
Bericht door: Swiss_fan op 20 November 2011, 23:09:49
Theoretisch zouden de koppelingen niet mogen ontkoppelen als je over de magneet rijdt(trekkend),maar als je al iets schokt o.i.d. dan heb je toch ontkoppeling.
Ik ben zelf ook een beetje aan het expielementeren en kwam tot die conclusie.
Daarom worden de permanente magneten (#308)vaak beweegbaar gemonteerd.(schuivend of kantelend)

Je kan ook zelf elektromagneten maken.
B.v. http://www.xclent.freeuk.com/p87/magnets.htm (http://www.xclent.freeuk.com/p87/magnets.htm)

Of je neemt de Kadee elektromagneet #309
http://www.modelrailforum.com/forums/index.php?showtopic=3344 (http://www.modelrailforum.com/forums/index.php?showtopic=3344)
Titel: Re:Kadee ontkoppelingen
Bericht door: eenop87 op 20 November 2011, 23:29:09
Ik had in mijn vorige baan een paar permanente magneten gemonteerd. Het nadeel is zoals Swiss_fan al zegt, dat als de trein even schokt door een kleine stroomonderbreking de koppeling die op dat moment boven de magneet hangt loslaat.
Ik zou er voor kiezen om elektromagneten toe te passen.
Je hoeft ook niet zo ontzettend veel ontkoppelaars aan te brengen omdat je een voorontkoppeling toepast. Je kan dus na de onkoppeling door de magneet de wagons naar het juiste spoor duwen en vervolgens zonder wagons wegrijden.

Als je dus meerdere rangeersporen vanuit één spoor bedient, hoef je eigenlijk maar één magneet in het toevoerspoor op te nemen.

Gerrit