BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Panoz op 20 November 2011, 19:15:23
-
Ik ben bezig om mijn Mat 54 te pimpen. Echter de binnen verlichting is de uitdaging,
Een complete set kopen of zelf bouwen. Dit laatste ben ik mee bezig en wil dit graag met jullie delen. Als eerste heb ik 100 smd leds gekocht bij Ledbaron.de. http://www.ebay.de/itm/100x-LED-0603-GOLDEN-WHITE-WEISS-MIX-warm-goldweiss-wit-/320798039537?pt=Bauteile&hash=item4ab10d9df1#ht_2142wt_966 voor €8,-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Photo_11_20_2011_154249_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Photo_11_20_2011_154249_1.jpg)
Koperfolie op rol gekocht bij een glas en lood hobbywinkel €7,- Deze folie is voorzien van een lijmlaag
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Photo_11_20_2011_162715_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Photo_11_20_2011_162715_1.jpg)
Ik heb de folie in tweeën gesneden om zo twee geleide banen te krijgen en dit opgeplakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Photo_11_20_2011_154137_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Photo_11_20_2011_154137_1.jpg)
Nu nog die verrekt kleine SMD led plaatsen en solderen.
een mooi hulpmiddel hierbij is secondelijm. In kleine hoeveelheid in een klein bakje doen. Denk aan bijvoorbeeld een lenzendoosje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Photo_11_20_2011_154730_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Photo_11_20_2011_154730_1.jpg)
Met een saté prikkertje op de plek waar het ledje moet komen even aantippen.
Niet te veel anders heb je hier last van bij het solderen.
Als de ledjes vast zitten zijn ze makkelijk te solderen.
Het koperfolie laat zich makkelijk solderen en de ledjes zijn voor vertind dus deze zuigen als het ware het tin naar zich toe.
Resultaat
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Photo_11_20_2011_155420_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Photo_11_20_2011_155420_1.jpg)
Nu nog een potmeter en een spanningsregelaar plaatsen. Woensdag nog even naar de plaatselijke elektronica zaak om een spanningsregelaar van 3 volt te regelen en potmeter om het licht te kunnen regelen in de foto hieronder zien jullie een test opstelling
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Photo_11_20_2011_162402_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Photo_11_20_2011_162402_1.jpg)
Totaal kosten zal nog geen 2 euro zijn 7 ledjes a 8 cent en een stukje koperfolie a 10 cent.
Het duurste wordt de spanningsregelaar, de potmeter en een weerstand van 1 Kohm of lager om de stroom te begrenzen ;D ;D
Groetjes
Panoz
-
(y)
-
Top idee, zo met die koper folie (y) . Vergeet geen brugcelletje te plaatsen aan het begin van je strip. Een spanningsregelaar is niet echt nodig. Je kunt ook een weerstandje van een paar K in serie met je potmetertje zetten. Als je eenmaal de juist waarde hebt ingesteld, kun je deze ook ff opmeten en dan door een vaste weerstand vervangen. Dan wordt het weer iets goedkoper. Je kunt ook overwegen om kortere strippen te maken en er enkele in serie te zetten.
-
Deze leds staan parallel.
Serie zou ook een optie kunnen zijn. Het betreft ongesorteerde leds dus ik weet niet wat ze gaan doen als je ze in serie zet ???
Natuurlijk een condensatortje er in spanningsregelaar zal 80 cent kosten
Dus al met al zal het nog niet veel kosten.
Weerstand is een goede optie ik zal is even kijken wat handiger is
Weer een leuk experimentje er bij ;D
-
Kunstof pincet nemen, binnenkant beplakken met koperfolie. mA-meter, serie weerstandje en een voedinkje en dan een halfuurtje uitsorteren is natuurlijk ook een optie toch? ;D
-
De koperstrip is ook bij LEDBARON kant en klaar te koop.
Zie: http://www.ebay.de/itm/0-10-cm2-10x-ultraflexible-Streifen-Platine-500mm-/320798039603?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item4ab10d9e33#ht_2584wt_1139
Maar het is een interessante oplossing die je biedt voor binnenverlichting.
Spreekt mij wel aan voor de low-budget trambaan.
Henk
-
Goede tips hier! (y)
-
Deze leds staan parallel.
Serie zou ook een optie kunnen zijn. Het betreft ongesorteerde leds dus ik weet niet wat ze gaan doen als je ze in serie zet ???
Niets bijzonders. Parallel schakelen zoals jij het nu gedaan hebt levert meer risico's op dan serie-schakelen.
LEDs die je parallel schakelt geef je elk hun eigen weerstand en die combinaties zet je vervolgens parallel.
-
Gevolg van een doorgebrande led in deze parallelschakeling is dat ze allemaal uitgaan.
Zoek ze naar de defecte.
Pas op met deze ongesorteerde leds. Er zitten veel uitschieters bij. Is dus B keus.
Op zich niets mis mee. Maar de zwakke exemplaren zitten er ook tussen en gaan dus eerder kapot.
Ik heb ook ooit een partij gekocht.Ik heb ze allemaal nagemeten op de diode stand en gesorteerd op de zelfde spanningsval.
De uitschieters zijn in de prullenbak beland.
Robin
-
Heren sorteren kan ben je even zoet ::)
Beste Hero De parallel schakelen is het veiligst als een led doorbrand blijft de rest branden.
Dus tegenovergesteld als jij aangeeft. Serie geschakeld is te vergelijken met kerst verlichting.
Het voordeel van parallel is dat wanneer je toch wat meer licht wil je er gewoon 1 of meer leds bij zet.
Het kleurverschil is minimaal maar ook vroeger hadden niet alle lampen / TL dezelfde kleur. Dus het wordt er alleen maar echter van. ;) :D
Panoz
-
Kunstof pincet nemen, binnenkant beplakken met koperfolie. mA-meter, serie weerstandje en een voedinkje en dan een halfuurtje uitsorteren is natuurlijk ook een optie toch? ;D
Ruud ook de kunstof pincet kan je kopen bij ledbaron
http://www.ebay.de/itm/1x-Test-Pinzette-Steckern-SMD-LED-Bauteile-/370560756942?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item5647246cce#ht_2060wt_922
(y)
Ledbaron heeft ook lage verzendkosten enkele Euries als het in een envelop past
Gr. Panoz
-
Er zit nog een ander nadeel in de "parallel" schakeling tov de "serie" schakeling, nl de totale stroom die er gaat lopen! Een smd led mag max 20mA hebben en brand vaak al mooi bij ca 8mA. Bij ca 16V rijspanning kun je er bij een serie schakeling heel wat in serie zetten terwijl er toch maar 8mA blijft lopen. Het voorschakel weerstandje wordt in dat geval gewoon iets kleiner. Bij de parallel schakeling wordt de stroom opgeteld en zal dus snel gaan oplopen. Bij meerdere personenwagens of treinstellen zal je dat dus al snel gaan merken.
-
Daar heb je gelijk in maar dan zou ik ze inderdaad moeten gaan nameten.
Bij de opstelling die ik heb gemeten kwam ik bij 5 leds op 40 ma dus je som klopt redelijk.
Het voordeel,van de kopere strip is dat je er zo en serie schakeling van kan maken. Weer een leuk experimenten ;D Ik hoef me niet te vervelen (y)
-
En dan zit je pas op 5! Een kant en klaar lichtstrip heeft tussen de 7 en 10 smd leds. Dat is dan bij jouw zo'n 40-80mA per wagon. Dat gaat hard oplopen bij een personentrein met 5 a 6 wagons. Dat is dus bij twee personentreinen al bijna de stroom die een extra goederenlok zou gaan trekken.
Dan kies ik toch voor de serie/parallel schakeling die op de meeste strips wordt toegepast en laat dan een lok meer lopen.
Blijft verder toch nog een heel goed idee zo met die folie. Een beetje puzzelen met het plakken van de stripjes, smd weerstandjes, een smd diodebrugje en antiflikker elcootje en dan heb je toch nog een goede verlichting. Het grote voordeel is dat je de leds precies daar kunt zetten waar je ze wil hebben.
-
Ik heb voor 5 leds gekozen omdat dit mooi uit kwam met het interieur. De leds hebben een waarde van 3V en 20mA. Dus als ik de leds in serie zet kom ik op 15V. Nu nog een weerstand in serie om de stroom te beperken. De meeste leds kan je niet zomaar op de aangegeven spanning aansluiten. Natuurlijk komt er een elcootje in en nog een potmeter. Van de week zal ik het uit testen.
-
Panoz,
Wat een verrekt goed idee zeg! Dat ik hier zelf niet op ben gekomen. Inderdaad een fractie van wat strips in de winkel kosten. Even lekker een beetje prutsen en klaar is kees.
Leuk.
Richard
-
Gevolg van een doorgebrande led in deze parallelschakeling is dat ze allemaal uitgaan.
Zoek ze naar de defecte.
Uhm, das in serieschakeling...
Pas op met deze ongesorteerde leds. Er zitten veel uitschieters bij. Is dus B keus.
Op zich niets mis mee. Maar de zwakke exemplaren zitten er ook tussen en gaan dus eerder kapot.
LEDbaron geeft zelf al aan dat ze alleen min of meer voorgesorteerd zijn op spanningsval: al te grote uitschieters zitten er dus niet tussen, of zijn bij andere types geplaatst: de maximale doorlaatstroom haal je, tenzij je een enorme schijnwerper op de baan wilt, toch niet, dus bang zijn voor uitvallers is zo goed als onnodig.
Er zit nog een ander nadeel in de "parallel" schakeling tov de "serie" schakeling, nl de totale stroom die er gaat lopen! Een smd led mag max 20mA hebben en brand vaak al mooi bij ca 8mA. Bij ca 16V rijspanning kun je er bij een serie schakeling heel wat in serie zetten terwijl er toch maar 8mA blijft lopen. Het voorschakel weerstandje wordt in dat geval gewoon iets kleiner. Bij de parallel schakeling wordt de stroom opgeteld en zal dus snel gaan oplopen. Bij meerdere personenwagens of treinstellen zal je dat dus al snel gaan merken.
Het grootste nadeel zit 'm puur in het feit dat de spanningsval over de weerstand toeneemt, en daarmee de doorlaatstroom door alle LEDs afneemt. Gaat er echter een LED stuk, omdat deze door fabrieks-toleranties meer stroom doorlaat dan de rest, dan loop je een risico dat je een eenmalig flits-effect krijgt: de spanning over de weerstand neemt af, en de doorlaatstroom door de resterende LEDs neemt toe. Als er dan nog een het loodje legt, kan het zo een kettingreactie worden, zeker als de weerstand al wat krap bemeten was.
-
Dan is de indeling van kant en klare strips een aardige middenweg: Het parallel zetten van steeds 3 leds in serie.
Stephan.
-
Heren sorteren kan ben je even zoet ::)
Beste Hero De parallel schakelen is het veiligst als een led doorbrand blijft de rest branden.
Dus tegenovergesteld als jij aangeeft. Serie geschakeld is te vergelijken met kerst verlichting.
Het voordeel van parallel is dat wanneer je toch wat meer licht wil je er gewoon 1 of meer leds bij zet.
Het kleurverschil is minimaal maar ook vroeger hadden niet alle lampen / TL dezelfde kleur. Dus het wordt er alleen maar echter van. ;) :D
Panoz
Als je geluk hebt blijft de rest branden.
Mijn ervaring is helaas dat het ledje meestal nog wel stroom doorlaat en zo een "bijna"kortsluiting geeft.
Gevolg dat alle andere leds nog net oplichten.
Bij serie zal waarschijnlijk die "kapotte led " uitgaan en de rest iets feller gaan branden.
Maar het hoort dan zo te zijn dat alles uitgaat. ;D
Met een voorschakelweerstand per led ,los je dit probleem op.Je begrenst dan gewoon de stroom door die defecte led.
Robin
-
Als je er voor kiest om een weerstand in serie te zetten zal deze de stroom door de leds beperken. De leds kunnen 20ma hebben. Mogelijk kom ik maar op 10 ma uit. Dit ga ik even testen.
Daarnaast had ik zitten denken om een spannings regelaar er tussen te zetten echter dan zal de schakeling alsnog " veel vermogen" vragen? Een serie schakeling lijkt het beste zoals Ruudns eerder aan gaf.
Ongesorteerd
Het verschil zit hem voornamelijk in de kleur deze kan variëren mogelijk gaat dit gepaard met een andere stroom. Heb ik nog niet gemeten.
-
Neem eens een brugcel en zet er eens een stuk of 4 smd leds in serie met een weerstandje van 1k en een potmetertje van ca 10k. Zet dit in serie met een mA meter op je rijspanning. Draai de trimmer van max terug tot je een mooie verlichting hebt. Lees je mA meter af en ik denk dat je dan zo'n beetje op 8-10mA zult zitten. Meet daarna de weerstand van de trimmer en tel daar de 1k bij op. Dat wordt dan je nieuwe vaste weerstand. Daarna 2 of 3 van deze setjes parallel op je brugcel zetten en een elcootje van ca 47-100uF aan de smd kant van de brugcel plaatsen tegen het knipperen. Op deze maniet heb ik ze in mijn piko hondekop gezet.
-
Panoz,
Bij mijn partij zat er ook een enorm kleur verschil in.
Daar werd het wel veroorzaakt door andere stroom/spanning over de LEDs.
Vooral in serie zag je dat.
Vandaar dat ik toen alles opnieuw heb gesorteerd.
De zwakke exemplaren die er toch nog inzaten zijn nu gereserveerd voor de tafelverlichting op 3ma.
Het mooiste is om groepjes van 4a5 leds in serie te maken.(Liefst met de zelfde spanningsval dan krijg je de mooiste verdeling.)
Scheelt enorm in het stroom verbruik.Maar dat is hierboven al uitgebreid besproken.
Succes met de verdere inbouw.Ik heb er alle vertrouwen in dat je het energiezuinig werkend krijgt.
Robin
-
Neem eens een brugcel en zet er eens een stuk of 4 smd leds in serie met een weerstandje van 1k en een potmetertje van ca 10k. Zet dit in serie met een mA meter op je rijspanning. Draai de trimmer van max terug tot je een mooie verlichting hebt. Lees je mA meter af en ik denk dat je dan zo'n beetje op 8-10mA zult zitten. Meet daarna de weerstand van de trimmer en tel daar de 1k bij op. Dat wordt dan je nieuwe vaste weerstand. Daarna 2 of 3 van deze setjes parallel op je brugcel zetten en een elcootje van ca 47-100uF aan de smd kant van de brugcel plaatsen tegen het knipperen. Op deze maniet heb ik ze in mijn piko hondekop gezet.
Panoz,
Bij mijn partij zat er ook een enorm kleur verschil in.
Daar werd het wel veroorzaakt door andere stroom/spanning over de LEDs.
Vooral in serie zag je dat.
Vandaar dat ik toen alles opnieuw heb gesorteerd.
De zwakke exemplaren die er toch nog inzaten zijn nu gereserveerd voor de tafelverlichting op 3ma.
Het mooiste is om groepjes van 4a5 leds in serie te maken.(Liefst met de zelfde spanningsval dan krijg je de mooiste verdeling.)
Scheelt enorm in het stroom verbruik.Maar dat is hierboven al uitgebreid besproken.
Succes met de verdere inbouw.Ik heb er alle vertrouwen in dat je het energiezuinig werkend krijgt.
Robin
Ruud en Robin ik zat ondertussen op het zelfde pad bedankt voor de info ik ga nog even knutselen.
PS de ledjes zijn zeer goed te gebruiken om in bijv een sik lantaarn te bouwen.
Ik hoop dat onze mede formgebruikers hier hun voordeel mee kunnen doen.
-
Ja misschien wel, want ik heb nog een zooitje ledjes van een dashboardverlichtingombouw liggen. (y)
-
... spanningsval over de weerstand toeneemt, en daarmee de doorlaatstroom door alle LEDs afneemt. Gaat er echter een LED stuk, omdat deze door fabrieks-toleranties meer stroom doorlaat dan de rest, dan loop je een risico dat je een eenmalig flits-effect krijgt: de spanning over de weerstand neemt af, en de doorlaatstroom door de resterende LEDs neemt toe. Als er dan nog een het loodje legt, kan het zo een kettingreactie worden, zeker als de weerstand al wat krap bemeten was.
Helemaal eens Menno, daarom zet ik nooit LEDs parallel zonder eigen weerstand. Maar... De Panoz methode kan ook prima met serischakeling, is er zelfs nog minder kopertape nodig. Twee groepjes van 3 in serie met elke streng een weerstand geeft ook een prima effect.
Grtzz,
Karst
-
Net zoals de "fabrieks" ledstripjes eigenlijk dus.
-
;) ;D
-
Vandaag weer even aan het stoeien geweest met de leds.
Zoals ik al eerder had gezegd is de specificatie van de leds 3V 20mA.
Uit experiment kwam naar voren dat de leds erg spanningsmgevoelig zijn.
Wanneer je de leds in serie zet moet de led tussen de 2,5 à 3V hebben.
Anders branden ze amper. Dus Bijv 4 leds moeten deze aangesloten worden op 10 à 12V.
Ik ben dus wel,van plan om een spanning regelaar toe te passen en een combinatie van parallel en serie schakelingen.
Uitgangspunt bij de volgende experiment is een spanningregelaar van 9 / 12volt toe te passen dan kan ik mooi groepjes van 3 of 4 leds in serie maken
-
Die spanningsregelaar is misschien wel "perfect", maar volgens mij echt niet nodig. Die zit op de Huifing-ledstrips ook niet. Daar zit alleen een brugcel, potmeter, weerstandjes en leds op. serie/parallel groepjes.
http://www.hufing-tronic.de/ (http://www.hufing-tronic.de/)
-
Hoi,
Let even op dat LEDs stroomgestuurd zijn en niet spannings gestuurd !
Je moet dus de stroom begrenzen bij een gegeven voedingsspanning. Dat doe je met een serie weerstand.
En wel als volgt: Neem een 'ruime' voedingsspanning, die zeg 2 volt boven de theoretische seriespanning ( in jouw geval 3 x 3V = 9V ) van de LEDs ligt.
Zet een weerstand in serie met die leds, die er voor zorgt, dat er over het verschil tussen voedingsspanning en theoretische seriespanning zeg 10mA loopt ( U=IxR ;) )
Dan zit je safe. LEDs op een harde bron zoals een regelaar aansluiten leidt meestal tot verwoesting van de led(s) vroeg of laat.
Grtzz,
Karst
-
Karst dat was ik ook van plan maar bedankt voor de tip
Wat ik lastig vind is om op voorhand de juiste lichtsterkte te bepalen. Als je in het donker rijd is de verlichting vaak feller dan je in eerste instantie verwacht. Dus het plan is om een potmeter en een begrenzingen weerstand in serie te zetten.
De begrenzingen weerstand om te voorkomen dat de leds het begeven? Ik weet alleen nog niet of de begrenzingen weerstand over de gehele verlichting aan breng of per schakeling van 3. ???
Die spanningsregelaar is misschien wel "perfect", maar volgens mij echt niet nodig. Die zit op de Huifing-ledstrips ook niet. Daar zit alleen een brugcel, potmeter, weerstandjes en leds op. serie/parallel groepjes.
http://www.hufing-tronic.de/ (http://www.hufing-tronic.de/)
De rede dat ik niet alleen een weerstand neem is dat ik de verlichting nog wil kunnen dimmen. Daarnaast weet ik ook nog niet goed hoeveel volt de definitieve voeding gaat worden en ook deze heeft invloed op de licht sterkt. Door de spanningregelaar toe te passen ontkoppel ik de voedings spanning .
-
Hoi,
Per schakeling van 3. Anders heb je de LED's alsnog 'hard' parallel staan.
Ik zou de serieweerstand zo kiezen, dat de maximale stroom ( is officieel 20mA ) kan lopen. Dan in serie met dat ding een potmeter die je terug kan regelen zodat er b.v. nog 0.5mA loopt.
Grtzz,
Karst
P.S. 20mA is VEEEELLLL te veel. Ik zou eerder voor een max. van 5mA ( per streng van 3 ) gaan.
PS-2. Bepaal met een potmeter de ideale waarde. En vervang die vervolgens in al je schakelingen door een vast met de waarde die je dan op de potmeter meet ;)
-
Neem eens een brugcel en zet er eens een stuk of 4 smd leds in serie met een weerstandje van 1k en een potmetertje van ca 10k. Zet dit in serie met een mA meter op je rijspanning. Draai de trimmer van max terug tot je een mooie verlichting hebt. Lees je mA meter af en ik denk dat je dan zo'n beetje op 8-10mA zult zitten. Meet daarna de weerstand van de trimmer en tel daar de 1k bij op. Dat wordt dan je nieuwe vaste weerstand. Daarna 2 of 3 van deze setjes parallel op je brugcel zetten en een elcootje van ca 47-100uF aan de smd kant van de brugcel plaatsen tegen het knipperen. Op deze maniet heb ik ze in mijn piko hondekop gezet
zat ik er toch niet ver naast met ca 8-10mA ;D