BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Frank Boeree op 25 March 2007, 17:36:16
-
Wie kan mij vertellen wat ik verkeerd heb gedaan.
Ik heb een nieuwe V60 van Fleischmann (art. no. 4224) gekocht zonder digitale aansluiting. Geen probleem, ga ik zelf doen. Want ik heb hier al zoveel op dit forum over gelezen dan kan ik dat ook. Ik had nog een nieuwe Fleischmann decoder 69 6846, nem 651 zonder stekker. Ik heb een origineel geïsoleerd motorschild (504750) gekocht in Houten. Ik heb een topic gevonden op een duitse website dat je dus ook de kondensator weg moest knippen maar dat heb ik (nog) niet gedaan.
Alles ingebouwd volgens de gebruiksaanwijzingen, het ballastblok aangepast om de decoder te kunnen plaatsen en alles netjes gesoldeerd.
Ik heb hem geprogrammeerd en toen viel mij al op dat veel foutmeldingen kreeg. Zelfs bij het wijzigen vanCV1 kreeg ik een foutmelding. Blijven herhalen en uiteindelijk is dat gelukt. (ik heb een TC) Proefrijden en dat ding gaat stotterend over de baan. Rijstappen veranderd van 28 naar 27, toen bleef wel het licht mooi branden wat eerder niet was bij 28, maar dat ding blijft stotteren en valt regelmatig helemaal stil. Het licht stottert ook. Ik heb de wielen en sleepcontacten nog eeen keer schoongemaakt maar dat helpt niet. Baan is schoon.
Uiteindelijk de condensator weggeknipt om te kijken of die lok daarvan zou opknappen maar helaas. Blijft stotteren.
Ik zal ongetwijfeld iets verkeerd hebben gedaan of iets hebben vergeten.
Wie kan mij vertellen wat het probleem is? ???
Met vriendelijke groet,
Frank Boeree
-
Alles wijst erop dat de stroomafname van de lok niet voor 100% in orde is.
Slecht contact met de rails of met de stroomafnemer op of tegen de wielen. Of gewoon versleten.
Mvg
Wim.
-
In een nieuwe lok lijkt het me sterk dat de stroomafnemers afgesleten zijn.
Zoals Wim al zegt, controleer de stroomafname, buig desnoods de veertjes iets strakker tegen de wielen. Op een kleine loks als de V60 is de stroomafname vrij kritisch.
Overigens; rijdt(reed) de lok analoog wel goed? Ik check zelf altijd of de lok analoog goed rijdt. (Nou ja .... altijd.... ::), ik neem het me voor).
Joeri
-
Ik doe dat wel. Eerst kijken en zeker weten dat de loc analoog wel goed rijd.
Dat voorkomt een hoop gezoek.
Overigens lijkt het mij ook zo dat de stroomtoevoer niet helemaal goed zit.
Kortste klap is om de kap er eens af te halen en de digitale spannig eens rechtstreeks op de motoraansluiting zetten.Wel de loc even van de rails halen en dusdanig neerzetten/leggen zodat die stevig staat en niet van de tafel rijdt. Ik gebruik daar een stuk schuimrubber voor waar ik een stuk heb uitgeknipt zodat er een holte is ontstaan En dan met twee krokodillenbekjes de stroom van je baan op de motoraansluitingen zetten. . Daarmee sluit je een slecht contact uit.
De loc is nieuw, dus koolborstels versleten kan het niet zijn.
Dan zou overblijven een slechte contact (soldering ? ) tussen motor en decoder of tussen stroomafnemer en decoder.
Harm
-
Harm schreef: Kortste klap is om de kap er eens af te halen en de digitale spannig eens rechtstreeks op de motoraansluiting zetten.Wel de loc even van de rails halen en dusdanig neerzetten/leggen zodat die stevig staat en niet van de tafel rijdt.
En Harm betaal je dan ook een nieuwe decoder aan Frank, als hij jouw advies heeft opgevolgd?? ::)
Mvg
Wm.
-
Tja, Harm, kun je me dat eens uitleggen?
??? Een Fleischmann motor doet op DCC helemaal niets, dus die kun je er volgens mij niet mee testen. Maar tegelijk zet je de digitale spanning op de uitgang van de decoder, en er zijn niet zo heel veel decoders die dat leuk vinden. Het enige wat jouw test volgens mij oplevert is een antwoord op de vraag of deze decoder ertegen bestand is, en verder helemaal niets.
Als ik Frank een advies mag geven: niet doen.
-
Mijn eerste indruk is dat de verbinding niet goed is. Daarbij kan het zijn dat je bij analoog rijden hier niet veel van merkt terwijl dit voor digitaal rijden meer horten en stoten tot gevolg heeft.
Wat kun je doen:
- rails schoonmaken (b.v. met wasbenzine)
- wielen schoonmaken. Als de loc echt nieuw is, zal dit niet nodig zijn maar je kan voot dezekerheid wel even kijken of ze schoon zijn.
- Het contact tussen de wielen en contactveertjes controleren, zoals al eerder genoemd.
- Soldeerverbindingen tiussen contactveertjes en decoder en decoder en motor controleren. Visuele inspectie en kritisch zijn op een nette soldeerverbinding (geen bakwerk) en eventueel voorzichtig aan de draadjes trekken om te voelen of het echt wel vast zit.
Als je dat laatste zou kunnen doen terwijl een loc op een rollenbank staat merk je direct of dit effect heeft op het rijgedrag.
-
Ja het lijkt inderdaad op contact problemen.
Als de loc echt nieuw is kan het ook nog zijn dat de wielen gebruineerd zijn (Roco loc's hebben een bruine laag op de wielen) waardoor ze iets slechter contact maken, laat de loc eerst eens een tijdje rijden zodat deze bruine bescherm laag weg gereden is.
Groeten,
Christoph
-
Hallo mannen,
De decoder die ik had ingebouwd is een twin-decoder gechikt voor dcc en fmz. Het bleek dus dat hij het beste functioneerde met fmz. Er zit nml een weerstand aan voor fmz, staat alleen niet in de gebruiksaanwijzing, en zonder weersand is hij te gebruiken voor dcc. Ik heb met en zonder weerstand geprobeerd op fmz en dcc. Lok bleef stotteren.
Ik had zaterdag in Houten ook al een Lokpilot 3.0 dcc gekocht dus toen was de oplossing simpel. Twin decoder eruit gesloopt, krijgt wel een keer een andere functie en Lokpilot erin.
En alle problemen zijn opgelost. Geen gestotter of abrupt stilstaan. Gewoon mooi rijden en kruipen. Dik in orde.
Bedankt voor alle adviezen. Ik heb weer geleerd.
Mvrgr, Frank Boerée