BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: VerduijnvdWouden op 20 November 2011, 12:36:19

Titel: Overbelasing Twinn Centre
Bericht door: VerduijnvdWouden op 20 November 2011, 12:36:19
Hallo spoorliefhebbers,

Recent een nieuwe spoorplangemaakt en ook opgebouwd. Bij het testen van de baan nadat de aansluitingen zijn gemaakt kreeg ik eerst kortsluiting. Nadat dat probleem opgelost was en opnieuw de baan onder spanning gezet werd kreeg ik in het display dat er overbelasting danwel oververhitting van het Twinn centre ontstond. Kan het zijn dat ik wat meer power op de baan moet zetten doormiddel van een extra transformator of moet er een booster worden ingezet. ( zijn dit inderdaad 2 verschillende apparaten ?) Let wel de overbelasing ontstaat zonder dat er door ook maar 1 trein wordt gereden

Ie graag de reacties tegemoet


Aart
Titel: Re:Overbelasing Twinn Centre
Bericht door: ruudns op 20 November 2011, 12:40:47
Als er geen lok's opstaan, kun je géén overbelasting hebben. Het lijkt mij dus dat er toch nog ergens een sluiting zit. Of heb je nog andere componenten die je voed mbv de baanspanning?
Titel: Re:Overbelasing Twinn Centre
Bericht door: Sander op 20 November 2011, 13:05:59
Trafo en Booster zijn 2 verschillende apparaten.

De juiste koppeling is als volgt: Trafo + Twincenter, Trafo + booster, en dan nog de Twincenter en booster koppelen aan elkaar.

mvg,
 Sander
Titel: Re:Overbelasing Twinn Centre
Bericht door: VerduijnvdWouden op 22 November 2011, 19:01:54
Sander,
Bedankt voor de info met betrekking tot booster en extra trafo.

Ruud ns

Er staan ook 3 bezetmeldprinten waarvan elk 16 aansluitingen heeft. Heeft overigens in mijn vorige baan geen problemen opgeleverd dus moet er ergens toch nog een fout inzitten lijkt mij. Het Twinn centre geeft geen kortsluiting weer dus dat kan denk ik niet het probleem zijn. Zal dus verder moeten zoeken naar het probleem


gr Aart
Titel: Re:Overbelasing Twinn Centre
Bericht door: Bart spruitje op 22 November 2011, 19:41:12
Hoi Aart,

Een foutje in je baan hoeft niet altijd een volle kortsluiting te betekenen. Zelf heb ik gehad dat er een railspijkertje tussen mijn n spoor rails lag en deze maakte wel sluiting tussen de rails maar niet genoeg om mijn ib op kortsluiting te zetten, maar wel op overbelasting (pis heet koelblok)er uit te gaan. Zelf heb ik me de tandjes gezocht (heb een redelijk grote baan). Uiteindelijk heb ik hem gevonden door eerst mijn ringleiding deels schakelbaar te maken. Zodoende dat ik secties uit kan schakelen. En later maar domweg delen van de massa's naar mijn rails van de ringleiding af te halen net zolang totdad de sluiting weg was.

Dat was wel effe wat avondjes werk.
Uiteindelijk dus een railspijker die al deels in de biels was weggezakt door de warmte van de stroom die er door liep.

Succes met zoeken.

Bart