BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Yuri166 op 20 November 2011, 08:04:06
-
Sinds kort ben ik na 20 jaar er niets mee te hebben gedaan, weer helemaal in de ban van het bouwen van een modelspoorbaan.
Nu weet ik dat er in de tussentijd veel ontwikkeling is geweest met de komst van de digitale techniek, maar ik zou toch het liefst een analoge baan bouwen. Lijkt me veel leuker om schakelingen uit te puzzelen en zo. eventueel kan het altijd nog omgebouwd worden. Ik ben in de tijd gestart met Fleischmann H0, maar ik heb nu besloten om de baan van Roco Geoline te maken. Misschien niet direkt het mooiste en het beste, maar eigenlijk ideaal voor de eisen die ik er aan stel, en toch ook nog redelijk betaalbaar. Toch niet onbelangrijk.
Hoe dan ook, ik ben met het baanontwerpprogramma scram aan het stoeien geweest, en kwam tot de ontdekking dat ik steeds meer en meer van de zolder in beslag wilde nemen. Het eind doel is om twee tafels te maken die met elkaar verbonden zijn. Eén van ongeveer 7 op 1,6 meter, en één van ongeveer 5 op 1,4 meter. Redelijk grote diepten, maar dat wil ik eigenlijk zo, en ik zal er wel voor zorgen dat ik aan de achterkant zal kunnen. Ik ben van plan om de bouw in twee fasen te doen. Eerst de tafel van 7 meter, en dan later de tweede tafel er bij bouwen. Fase 1 en fasse 2 zeg maar.
Fase 1 zou er dan als volgt uit moeten gaan zien:
(http://i703.photobucket.com/albums/ww38/yuri166/Treintjes/SCARM-Fase1.jpg)
De baan zal bestaan uit een dubbele twee sporige omloop. de bovenste, rode, loopt om de tafel, en aan de bovenkant deels over een dakbalk, hier ligt het spoor dan ook iets hoger. De onderste, blauwe omloop, gaat rechts langs de muur, onder over een dakbalk, en links weer terug over het dakspant. Beide lussen zijn aan elkaar te koppelen via de roze stukken,en ze lopen voor aan de tafel als viersporig geheel naar een station.
Links heb ik een spiraal naar een schaduwstation voorzien, met een draaischijf er boven. Verder op het middenterrein een rangeerterrein, en een boemelbaantje voor kleine korte treintjes.
Omdat ik het rangeerterrein er eigenlijk wat te veel aan vind, het wordt een beetje te druk op de tafel, zal deze in fase twee naar de andere kant verhuizen. Dat zal er hopelijk ongeveer zo uit moeten gaan zien:
(http://i703.photobucket.com/albums/ww38/yuri166/Treintjes/SCARM-Fase2.jpg)
Ook hier wil ik een draaischijf plaatsen, en het boemelspoortje krijgt er wat dimensie bij. Deze zal deels verdoken, onder de dubbele sporen mee naar de andere kant lopen, om daar boven te komen naar een station. Vervolgens ondergronds weer terug, waar dan ook een splitsingsmogelijkheid moet komen om er als één of twee lussen mee te rijden.
Het zal zichzelf nog wel wat verder uitkristalliseren hoe het precies zal worden, maar dit is het idee nu. Het ontwerp is een leidraad, maar zal ongetwijffeld nog wel aangepast worden naarmate de bouw vordert.
Over de verdere aankleding heb ik nog niet veel na gedacht, dat zal nog wel komen, maar in de rechter bovenhoek komt een berg.
Op en aanmerkingen, of tips zijn welkom.
-
Ik ben nog een beetje aan het proberen geweest. Ik was nog niet helemaal tevreden over het station. Wellicht een beetje te simpel, maar waar ik op uit kwam is ook niet alles:
(http://i703.photobucket.com/albums/ww38/yuri166/Treintjes/SCARM-Fase3.jpg)
Dus er maar weer uit gekieperd, en eens met wat kleurtjes wat helderheid proberen te scheppen. Zo ziet het er toch al beter uit:
(http://i703.photobucket.com/albums/ww38/yuri166/Treintjes/SCARM-Fase4.jpg)
In de laatste stap nog even aan het rangeerterrein gesleuteld, want dat kon ook nog wel beter:
(http://i703.photobucket.com/albums/ww38/yuri166/Treintjes/SCARM-Fase5.jpg)
Al met al ben ik wel redelijk tevreden zo. Nu natuurlijk nog zien hoe het in de praktijk haalbaar is, en waar wat veranderingen moeten komen.
Als iemand nog een suggestie heeft voor het station, dan hou ik me aanbevolen.
-
Ik heb het plan eens goed bestudeerd en ik stel het volgende voor. Als je de overgang aan de geheel rechtse kant handhaafd en de linker nou verwijderd krijg je de volgende opties:
Aan de onderste tafel op de tekening kun je een lus maken via het rangeerterrein. Je komt dan rechts naar beneden (op de tekening gezien dan hè) gereden en je draaid de bocht verder door totdat je langs de opstelsporen kunt aansluiten op de boog die dan geheel linksonder ligt. Je krijgt een soort driehoek uit enkel sppor dat is niet vreemd want op een rangeerterrein kan dat makkelijk. Je kunt dan rond rijden en komt via de lus weer op de bovenste tafel terecht.
Het grote voordeel is dat je jouw station veel langer kunt maken naar links. Ik denk dat je anders veel te korte perrons krijgt. Door de bod is een lok met 5 rijtuigen het minste wat je daar kwijt moet kunnen.
-
Hoi Yuri,
Ik heb ook en paar ideeën in jou tekening verwerkt.
Heb links bij het station wat wissel combinaties weggehaald aangezien je aan de andere kant van het station ook al genoeg mogelijkheden hebt om van banen te wisselen en de stationssporen kun je nu ook wat langer maken.
Links om de draaischijf een spoortje verwijderd om zo ruimte te creëren voor een scheiding tussen de hoofdbaan en draaischijf (aangegeven met 'bomen') Dit lijkt mij iets minder druk aan die kant.
Bij de opstelsporen liggen de wissels nu zo, dat alle banen ongeveer even lang zijn (hoop maar dat de draaischijf er nu nog past)
En bij de rangeersporen nog een omloop gemaakt, biedt weer iets meer mogelijkheden.
gr Leo.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SCARM_Fase5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SCARM_Fase5.jpg)
-
Ik heb eigenlijk alleen een algemene opmerking. Ik vind het een erg groot en zeer ambitieus plan voor een (her-)beginner. Het is natuurlijk zeer verleidelijk om de beschikbare ruimte helemaal vol te plannen maar dat is ook een valkuil. Het gevaar bestaat dat na 3 jaar bouwen het einde van het project nog lang niet in zicht is en dat je door je bouwervaring en voortschrijdend inzicht inmiddels op andere ideeen gekomen bent, en dan de lol eraf gaat. Mijn advies; klein beginnen of het ontwerp dusdanig aanpassen dat je het in stappen uit kunt breiden.
-
Precies Marc. Klein beginnen, in de beperking toont zich de meester ;)
Yuri, heb je al eens uitgerekend wat je aan railmaterieel financieel kwijt zult zijn? En dan hebben we het nog niet over de afwerking gehad waar je ook zo op honderden euro's per strekkende meter moet rekenen.
Te ambitieus, begin lekker klein als herintreder. Een paar meter is ook moooi, bouw het helemaal af en ga dan met je ervaringen naar een evt groter plan.
-
Duidelijk te zien dat je je laat leiden door een programme Lekkere 90 gr bochten , mooie rechte lijnten.
Les 1 : het landschap was er eerder dan de trein. Pas je sporen aan het evt landschap. Maak es een glooiende bocht.
-
Ook ik ben herbeginner, maar dit plan wat je hebt bedacht is wel erg zwaar.
Net als Ronalds reaktie zou ik eerst rustig beginnen en afbouwen.
Daarna kun je los gaan op iets groots (al begin ik daar zelf nooit aan).
Daarbij tel ik al ongeveer 40 wissels, in handbediend praat je al gauw
over 17,50 per stuk. Dan nog wat kruiswissels á 35/40 euro per stuk.
Das een hoop geld. Ik heb de stelling op mijn module, niet meer dan 3
wissels per bak. Dat zijn er dus 12, ik had er bij begin al 6. De rest heb
ik tweedehands gekocht. Dan blijft het nog leuk. Dan nog iets, je materieel.
Dat is ook niet voor niets, je rangeerterrein nodigd uit tot het vormen
van lange goederentreinen. Maar de gemiddelde wagon kost ook 20 euro.
Je plan is erg ambitieus, en ik vind het een mooi plan. Maar zou toch wat
kleiner beginnen, dan blijft de mrs. qua financiën ook tevreden.
vrgr Steef
-
Dank allen voor de inbreng, en toch wel zinnige opmerkingen.
Ik moet zeggen dat de meeste opgebrachte punten al wel eens door mijn hoofd gegaan zijn. Zeker het financiele plaatje, zeker de grootte van het project.
Ik ben nu eigenlijk al lekker aan het vooruit fantaseren, maar het is niet de bedoeling dat deze baan al vanaf dag 1 zo gebouwd gaat worden. Ik wil beginnen met 1 tafel, en wel de bovenste in de plaatjes. De 2 meter aanbouw links zal ook pas later komen. Ik wil deze al wel daar waar mogelijk al ongeveer leggen waar het uiteindelijk zou moeten komen. al is het ontwerp niet bindend. Ik hoop al gaandeweg de boel uit te breiden, en wellicht nieuwe inspiratie op te doen, of andere inzichten te krijgen. Juist het spelen met SCARM heeft me al veel verder gebracht dan het oorspronkelijk in het hoofd zat. En ik hoop ook dit forum te gebruiken om in dat vlak te helpen. Maar ik ben wel zo iemand die niet snel meer iets af breekt en opnieuw begint, vandaar dat ik liever, zij het rustig, al aan dit project begin, als dat ik eerst iets anders bouw. Ga wel de rails nog niet gelijk vast leggen, en zal pas echt aan de scenery gaan werken op een sectie als ik zeker weet dat het zo blijft. En zelfs dan nog...
De snelheid en voortgang van het project zal ook zeker afhankelijk zijn van het budget... Ik had de wissels inderdaad ook al geteld... Haha... Maar daar ga ik wel geraken, al zou het zeker wel goed zijn als Roco de kruisingstukken op de markt zou brengen voor Geoline. Ik hoef echt niet overal kruiswissels te gebruiken, maar bij gebrek aan een alternatief...
Ook heb ik al een paar goede deals kunnen doen op Ebay, das al een sport op zich, maar zeker op vlak van spoor niet slecht. Daar lukt het bij bijvoorbeeld Conrad het niet voor.
Goed, tot zo ver. Hopelijk nemen jullie het me niet kwalijk dat ik deze baan toch wil gaan bouwen, zij het op een rustige manier, en telkens een beetje verder uitbouwend, maar ondertussen een functionerende baan behoudend.
Dan was ik al even bezig geweest met het advies van J. Moors. Ben vanmiddag voor het werk al even aan het stoeien geweest met wat je suggereerde, maar al snel ging het gaandeweg al een andere kant op. Maar heeft zeker inspirerend gewerkt. Tnx. Dit is het voorlopige resultaat:
(http://i703.photobucket.com/albums/ww38/yuri166/Treintjes/SCARM-Fase7.jpg)
Klikken om te vergroten. (http://i703.photobucket.com/albums/ww38/yuri166/Treintjes/SCARM-Fase7.jpg)
Het zit em louter in de stationssporen, maar ben wel heel tevreden over hoe het er uit gekomen is. De lus via het rangeerterrein is daardoor denk ik niet nodig.
Met de suggestie over het rangeerterrein van Loclion ga ik nog aan de slag, ziet er goed uit, en had ik zelf nog niet bedacht. Het gele spoor rond de draaischijf laat ik wel nog even liggen, want dat moet de spiraal naar het schaduwstation worden... Ja, ik weet het, veels te ambitieus... Maar dat wordt echt pas een van de laatste dingen. Heb het kwa ruimte eigenlijk niet nodig, maar lijkt me gewoon te gek om te maken. Maar kan zeker zijn dat de lokatie nog veranderd.
De opmerking van Han Zijlstra vind ik ook wel een goeie. Het was eigenlijk mijn bedoeling omhet speelse te creëren met het boemelbaantje, en de grote treinen lekker te laten denderen over de lange sporen. Maar ik ga er nog wat mee doen. Eerst ontwerp 1 is even op punt zetten, en dan ga ik daar mijn hoofd eens over breken. Tnx. Wie weet gaat dit concept wel helemaal het raam uit. :)
-
Nog even over de onderste tafel met de draaischijf.
Bij een draaischijf ( toch wel redelijk periode gebonden) horen , zand, slakken, kolen, blaasinrichting. Die reeks zit er niet in. ( Tenzij je alleen maar diesel/elektrisch gaat rijden en de loods + schijf gebruikt om ze voor de koude te beschermen. Wat je direct weer in een Noordelijke gebied brengt.
De spagetti aan korte en langer opstelsporen zal ook in werkelijkheid niet snel ontstaan. Waarom aan elke kant een wissel?
-
Eén van ongeveer 7 op 1,6 meter
De diepte van de tafel, tenzij je ook aan de achterkant kunt staan, is veel te diep om lekker te kunnen werken.
Om goed te kunnen bouwen is 70cm ongeveer het maximum.
Groet Jaap
-
Hoi Yuri,
Zoals jij omschrijft is ook de manier hoe ik het met het plannen van mijn baan doe.
Heb eerst de 'rode draad' van mijn baan bedacht (=energie) en heb een sporenplan hierbij ontworpen, rekening houdend met stations, industrie, trajecten die afgelegd moeten worden die qua producten van A naar B vervoerd moeten worden (vooral niet vlakbij elkaar plaatsen ;)) en waar mensen zijn ontstaat natuurlijk ook personen vervoer. Af en toe wordt er iets aangepast/verbeterd en dat is het voordeel van vooruit plannen: inzichten worden herzien totdat je tevreden bent en hier heb je alle tijd voor.
Ik ben nu met twee module platen bezig maar heb wel op een andere plaat rails neergelegd zodat de treinen rond kunnen rijden. Het is nu maar net waar mijn animo ligt waar ik mee bezig ga, scenery,elektronica,ballasten, etc. totdat de volgende module aan de beurt is.
gr Leo.
-
Nog even over de onderste tafel met de draaischijf.
Bij een draaischijf ( toch wel redelijk periode gebonden) horen , zand, slakken, kolen, blaasinrichting. Die reeks zit er niet in. ( Tenzij je alleen maar diesel/elektrisch gaat rijden en de loods + schijf gebruikt om ze voor de koude te beschermen. Wat je direct weer in een Noordelijke gebied brengt.
De spagetti aan korte en langer opstelsporen zal ook in werkelijkheid niet snel ontstaan. Waarom aan elke kant een wissel?
Tja, ik moet zeggen dat ik me niet vast wil leggen op een periode of land. Het zal een hybride aankleding worden waarin ik de leuke elementen van alles eigenlijk wil verwerken. Wellicht niet helemaal des bijbels van een modelbouwer, maar zo zie ik het graag. Ik vind een te grote diversiteit aan materieel leuk om me te specialiseren, wel wil ik het nodige NS materiaal vergaren, maar wil me er niet aan binden. Ik zal me tzt zeker eens in de details van het gebruik van draaischijven verdiepen, en proberen een leuk geheel er van te maken. Maar ik heb nog tijd.
Met het rangeerterrein en de opstelsporen ben ik nog bezig, ben de ideeën van Loclion aan het verwerken. , ik weet alleen even niet wat je met de wisselopmerking bedoeld?
@JaJo, Ik weet het, het is niet ideaal, maar ik zorg er wel voor dat ik er aan kan.
@loclion, Dat is inderdaad een redelijk gelijke aanpak. (y)
-
, ik weet alleen even niet wat je met de wisselopmerking bedoeld?
Bedoel je het wisselen van banen aan de rechterkant van het station?
Van deze kant kun je in iedere richting vertrekken zonder rekening te houden welk stationsspoor je op rijd als je van links komt en deze wissel combinatie gebruik je ook als je van de rechterkant het station binnen rijdt alleen dan moet je deels van tevoren bepalen welke richting je links wilt vertrekken. Daarom leek mij zo'n wissel combinatie aan 1 kant van het station voldoende. (Hopelijk zo wat duidelijker ???)
gr Leo.
-
In werkelijkheid zijn wissels zo'n beetje de duurste stukken rails die er te vinden zijn. Ijzer, bediening, beveiliging etc.
Men zocht dan ook naar oplossing om het hoogstnoodzakelijke neer te leggen en dus niet het allergemakkelijkste.
In die zin zitten er in je hoofd trace een stuk of 6 wissels teveel.Ook in het echt kun je niet van elk stationsspoor op elk ander spoor komen.
Waar ik eigenlijk op doelde zijn de wisselopstellingen in je rangeer terein. Het woord is rangeren dat betekent heen en weer rijden , aankoppelen, afkoppelen. Wat je hier tekent is een opstelterrein waar complete treinen ( met een beperkte lengte) neergezet worden voor de volgende dienst.
Wat misschien helpt voor je is het boekje Modelstations uit de kleine modelbaan serie. Vast nog wel te vinden op Houten of rijswijk.
Investering ten volle waard!
-
Ik zat al te twijfelen voor wie die vraag bedoeld was maar geloof dat Han zijn antwoord meer overeen komt. ;D
-
Klopt Leo, het was op Han zijn opmerking... (y)
@Han, bedankt voor je duidelijke antwoord. Het is dus anders als ik altijd gedacht had. Ik heb veel van en naar Rotterdam CS gereisd in het verleden, en ik was altijd in de veronderstelling dat als je zeg maar vanuit Rotterdam Noord komt aan gereden, je ook op perron 1 zou kunnen komen, en alles er tussenin. Richting Blaak idem. Maar goed, dat is ook geen doorsnee station natuurlijk. Thanks voor de tip van het boekje, daar zal ik eens naar op zoek gaan. En wellicht nog andere uit die reeks.
V.w.b. het rangeerterrein, wederom speelt mijn verbeelding me parten dan. Al dacht ik wel dat het een combinatie van opstelsporen en doodlopende sporen was. Wellicht in een andere verhouding dan mijn plan... Zal ik me ook eens in verdiepen... Tnx. (y)
-
Ik ben nog eens overnieuw begonnen. Als eerste is de zolden natuurlijk nooit zo groot als dat je denkt, en ten tweede was het behoorlijk voor verbetering vatbaar. Ik heb iets uitgedokterd waarbij de hoofdbaan nu volledig op een niveau ligt, is makkelijker, en het wordt toch een nederlandse baan. Wel komt er een spoor naar beneden dat dan uiteindelijk nog met een of twee windingen een schaduwstation in zal lopen. Ook hier heb ik al een vingeroefening gedaan, maar bij de daadwerkelijke bouw zal ik wel wat simpeler beginnen.
De hoofdbaan is wellicht wat complex nog, maar dat zal geledelijk groeien. Hij is in grote lijnen al best neer te leggen en pas later alle onderlinge verbindingen tot stand te brengen. In ieder geval, ik wil vooral lengte hebben. Treinen moeten voor mij lekker kunnen rijden, en het liefst meerdere te gelijk. Dat moet met dit ontwerp lukken. 1 tot 4 treinen moeten er in kunnen rijden zonder elkaar te hinderen of dat je bij de les moet blijven. Het blijft analoog, omdat ik het juist leuk vind om schakelingen te bouwen en uit te dokteren.
(http://i703.photobucket.com/albums/ww38/yuri166/Treintjes/zolder5.jpg)
Vwb de scenery... Dat heeft niet mijn prioriteit. Ben ik nog helemaal niet in thuis, en is ook niet het belangrijkste voor mij. Toch zit ik zeker wel aan aankleding te denken. Als alles ligt ga ik toch een poging wagen. Links boven zal een stukje industrie moeten worden, bovenaan rechts van het dakspant moet een stuk Hollandse bebouwing komen, rechts zou ik Hollands boerenland willen zien, en natuurlijk onderaan een mooi station. De sporen over het dakspant aan de linkerkant zullen een brug als aankleding krijgen. Maar nogmaals, tegen die tijd is er al heel wat water door de Maas gestroomd.
Verder is het stukje industrie links nog maar een vingeroefeningetje. De rangeersporen zullen zeker nog veranderen, maar nu ligt er toch al iets...
Hier nog een plannetje van het dalende spoor naar de spiraal, en het schaduwstation:
(http://i703.photobucket.com/albums/ww38/yuri166/Treintjes/Dalendspoor.jpg)
(http://i703.photobucket.com/albums/ww38/yuri166/Treintjes/Schaduwstationgedraaid.jpg)
Ik wil voornamelijk treinen gaan rijden waar ik zelf in mijn schooltijd en diensttijd in heb gereden. Dat was eind jaren 80 begin 90. Dus daar ben ik inmiddels ook al lekker materieel aan het verzamelen. Zal er binnenkort al eens wat foto's van plaatsen.