BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Sander Fondse op 25 March 2007, 11:02:16
-
Hoi,
ik ben bezig met het 'pimpen' van een lok. Nu weet ik dat vele loks uit die tijd (en nu nog) met standaard-DB-koppelingen (DB rond 1970) en extra luchtslangen reden. Nu zijn die niet toegevoegd bij mijn model en ik wil de koppeling aan de voor- en achterkant weet terug kunnen wisselen naar een standaard modelkoppeling (Fl*)
De vraag is, wat voor soort koppeling moet ik hebben en zijn die ook met NEM-schacht verkrijgbaar? Bovendien, zijn ze niet peperduur?
-
niemand einig idee waar ik immitatiekoppelingen kan vinden? (merk) ?
-
Sander,
Ik gebruik koppelingen van Roco. Als je koppelingen in een NEM-schacht plaatst, zitten ze wel te laag. Die van Roco passen overigens niet in een schacht, maar in een gaatje van 1,5 mm (geloof ik).
Kibri heeft wel immitatiekoppeling voor NEM-schacten, maar ik denk niet dat deze los leverbaar zijn.
Maarten
-
Mijn model, ik verklap .... is van Roco,
het probleem is dat er geen immitatie luchtslangen zijn bijgevoegd. In de reserveonderdelenlijst staan ze ook niet :(
-
Die koppelingen zijn verkrijgbaar bij Brawa. En de prijs was naar mijn weten niet peperduur. Volgens mij zelfs naar verhouding goedkoper dan kortkoppelingen.
-
Heb ook nog een plaatje gevonden:
(http://www.brawa.de/uploads/tx_userinhaltsseite/2250_starrkupplung.jpg)
Bron: www.brawa.de
Artikelnummer 2250: prijs iets minder dan 5 euro per 10 stuks.
Groeten Henk
-
Woei!, Wat ziet dat er aantrekkelijk uit zeg :D Die ga ik morgen meteen bestellen ;D
(@ Sander: Waar ga jij die halen? Aangezien je bij mij in de buurd woont :))
-
Woei!, Wat ziet dat er aantrekkelijk uit zeg Die ga ik morgen meteen bestellen
Idem dito hier
@ Sander: Waar ga jij die halen? Aangezien je bij mij in de buurd woont
Ik ga er waarschijnlijk voor naar de H&H in Gouda (Turfmarkt 24)
zie www.henhmodelbouw.nl (http://www.henhmodelbouw.nl)
-
Haha, daar ben ik ook vaste klant :P
Maar morgen zijn ze gesloten btw ;) Zelfde geld voor Dinsdag.
Is me al eens overkomen dat ik voor een gesloten deur stond ;D :-X
-
Er is slechts 1 ding waar ik mij zorgen over maak, er staat op de site dat ze aan de fabriek uitverkocht zijn..... :-X
-
Mmm slechte zaak :( Beter hebben ze bij H&H nog wat in het assortiment...
-
Toch even ter overdenking.
1. Die mooie modelkoppeling zit zo te laag. In het echt zit de koppelhaak meestal tussen de buffers.
2. Dergelijke vaste starre verbindingen leiden gemakkelijk tot flinke crashes. Als er een wagentje om gaat, dan kantelt de hele trein gemakkelijk mee.
Verder wel geinig.
Symoba (http://www.keuterman.nl/content/view/72/) heeft onder K104 ook zoiets.
-
(http://www.brawa.de/uploads/tx_userinhaltsseite/2250_starrkupplung.jpg)
Soortgelijke koppelingen hebben (hadden) ze ook bij www.naumburg-eisenbahnmodellbau.de , daar kosten ze ongeveer 0,25 cent per stuk.
mvrgr
Remco
-
Als je zo kort gekoppeld wilt gaan rijden, zul je ook #10 wissels moeten toepassen en 2m bogen. Denk je nog even aan verende buffers. En ja, het ziet er wel gek uit zo laag...
-
Waarom Stig? Dit is gewoon een starre verbinding uit één stuk tussen twee kortkoppelmechanieken. Vandaar ook dat ze zo laag zitten.
-
Als je zo kort gekoppeld wilt gaan rijden, zul je ook #10 wissels moeten toepassen en 2m bogen. Denk je nog even aan verende buffers. En ja, het ziet er wel gek uit zo laag...
Ik denk dat Stig gelijk heeft. Normaal zitten de schroefkoppelingen tussen de buffers. En in bogen zal de binnenbocht kleiner worden, wat opgevangen wordt door verende buffers te gebruiken. Op deze wijze als je zonder verende buffers rijdt, dus buffer aan buffer, krijg je m.i. ontsporingen.
Gr.,
Richard
-
Hè jongens, denk eens na. :-X ;)
Dat zijn gewoon wagentjes met een kortkoppelmechaniek. In plaats van kortkoppelingen wordt er een koppelstang in de nem-schachten geklikt. Die koppelstang is in de vorm van koppelhaken met schroefkoppelingen gegoten, maar dat is al, het is van schacht tot schacht gewoon één star geheel. Het heeft verder niets met echte schroefkoppelingen te maken.
Vandaar dat ze dus zo laag zitten en in het bogenwerk lijkt het ook in niets op echte schroefkoppelingen met verende buffers en de hele reut. Gewoon over R2 en dan maar uitzwaaien dat mechaniek. ;D
Ik vraag me trouwens af of dit is wat Sander in zijn eerste bericht bedoelde. Daar lijkt hij om imitatieschroefkoppelingen te vragen die aan een loc kunnen worden gehangen zonder echte koppelfunctie. Roco heeft inderdaad een kunststof imitatie van een koppelhaak met schroefkoppeling die op de juiste hoogte op de bufferbalk wordt geprikt. Die kun je er ook net zo gemakkelijk weer afhalen. Bij veel locs worden die ook meegeleverd.
Mooier, maar ook duurder zijn messing haak met messing schroefkoppeling. Daar kun je wel echt mee koppelen mits verende buffers etc. Maar je kunt ze ook alleen als versiering gebruiken.
-
Roco heeft inderdaad een kunststof imitatie van een koppelhaak met schroefkoppeling die op de juiste hoogte op de bufferbalk wordt geprikt. Die kun je er ook net zo gemakkelijk weer afhalen. Bij veel locs worden die ook meegeleverd.
Dat is nou juist mijn probleem. Ze zijn niet meegeleverd. Mijn buffer heeft wel gaatjes op de juiste plaatsen.
-
Dan vraag je gewoon even een doosje met luchtslangetjes en imitatieschroefkoppelingen van roco ;) Kost ongeveer 6 euro voor 4 setjes geloof ik ???
Ik weet het nummer niet uit m'n hoofd, maar ik denk ook niet dat dat nodig zal zijn.
-
Dan vraag je gewoon even een doosje met luchtslangetjes en imitatieschroefkoppelingen van roco
Ik zal overmorgen contact opnemen met H&H
-
Ow, is dat het.
Als je nog meer Roco locs hebt, kijk dan even in de doosjes. Roco heeft al 30 jaar maar één of twee gietraampje met luchtslangen en nepkoppelingen en stop die raampjes bij zowat alle locs.
Hoeveel koppelingen heb je nodig? Als je ze zelf niet vindt, dan vis ik er wel eentje uit een doos.
-
Het gaat slechts om 1 lok en 1 wagon. Bij de lok worden ze later eventueel weer verwijderd.