BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Tim Lubbers op 19 November 2011, 15:00:53
-
Hallo Allemaal mischien een domme vraag ik ga voor de eerste keer zelf een decoder inbouwen in de piko hondekop.
het stekkertje heeft 8 pinnetjes maakt het uit of deze boven of onder er in komen?
Groetjes Tim.
-
Tim,
hoe bedoel je dit precies?
In het treinstel zelf zit een zogenaamde dummy stekker. Deze haal je eruit, en dan stop je er de decoder stekker wer in. Dus haal je die dummy er van boven af uit dan stop je de decoder er van boven af in.
mvg,
Sander
-
Sander je hebt in de piko hondekop als je de dummie decoder weg haald heb je 8 gaatjes maakt het dan uit in welk gaatje welk pinnetje zit
-
Ja Tim, dat maakt wel uit.
Als het goed is is pin 1 de oranje draad van je decoder, dit kan je echter opzoeken in de handleiding van je decoder!
Op het treinstel zal bij pin 1 een 1 staan of een . of een *.
De decoder er verkeerd indoen geeft geen schade aan decoder of trein, de trein rijdt dan wel echter de verlichting doet het dan niet. Simpelweg stekkertje omdraaien en klaar!!
mvg,
Sander
-
Tim,
dat maakt wel wat uit. Zie onderstaande tekst.
De aansluitingen van de NEM 252 8-polige steker:
De oranje draad geeft aan wat pin 1 is. Deze moet altijd aan de kant van het sterretje(*) komen.
De oranje draad gaat naar de + kant van de motor.
De grijze draad gaat naar de _ kant van de motor.
De witte draad is de aansluiting van de frontlichten.
De gele draad is de aansluiting voor de achterlichten.
De blauwe draad (indien aanwezig) dient als gemeenschappelijke + aansluiting voor de verlichting, en voor eventuele andere stroomverbruikers op de functieaansluiting(en).
Knar46
-
Sander,
en nu raakt Tim de draad kwijt.
Weet je zeker dat de rode draad aan pin 1 zit?
knar46
-
Beste Knar 46,
jij hebt het over 6 draadjes, in de Piko zit een blokje met 8 gaatjes. Wel bij de les blijven, die 6-polige is een andere en heb jij dus niks mee te maken.
Maarten
-
Knar46,
rood moest zijn oranje. Aangepast.
mvg,
Sander
-
en als je het fout doet, gebeurt er niks schadelijks.
je lampjes werken niet, dat is het enige.
-
Maarten,
je hebt gelijk (foutje bedankt): Tim heeft het over 8 pinnetjes. Ik heb de tekst aangepast.
Knar46
-
Dan klopt het eigenlijk nog steeds niet erg Knar. ;)
Plus en min van de motor liggen niet vast, maar zijn afhankelijk van de rijrichting.
Ook wit of geel functioneren afhankelijk van de rijrichting. Wit stuurt voor één rijrichting zowel de front- als (indien aanwezig) de sluitverlichting aan. Geel idem dito voor de andere rijrichting.
Maar Tim snapt het denk ik wel na de uitleg van Sander.
-
Henk,
de door mij aangehaalde tekst komt van Freds treinenpagina.
Ik heb de website van Gert van Voorst er nog maar eens op nageslagen. Daar staat:
NEM652 (8-polig)
Signaal Kleur Pin Pin kleur Signaal
Motor rechts oranje 1 8 rood Rail rechts
Licht achter geel 2 7 blauw Plus (acc.)
F1 of open groen 3 6 wit Licht voor
Rail links zwart 4 5 grijs Motor links
en (dat is denk ik relevant):
Wielcontacten
De wielcontacten worden normaal als volgt aangesloten: wanneer de loc met de voorzijde vooruit rijdt dan wordt de zwarte draad op de wielcontacten aan de linkerzijde van de loc aangesloten en de rode draad aan de rechterzijde.
Maar ik laat het graag over aan mensen die er meer verstand van hebben dan ik.
Knar46
-
Een handig ezelsbruggetje:
de Rode draad van de Rechter stroomafname maakt verbinding met de Rechter railstaaf gezien in de Rijrichting van het voertuig.
Maar op zich zijn alle adviezen hier heel aardig, maar is het wat overbodig: een LokPilot is een kwestie van inprikken en rijden, tenzij je extra spullen in je treinstel hebt zitten. Doet de verlichting het niet, dan de stekker omdraaien.
-
Maar dan voor Knar.
Daar staat wat anders Knar.
Links en rechts van de motor is wat anders dan plus en min. De motordraden hebben natuurlijk geen vaste plus en min, want dan zou de loc maar één kant op kunnen rijden. Kun je je nog afvragen wat er met links en rechts wordt bedoeld.
Voor en achter van de verlichting is wat anders dan frontverlichting en sluitverlichting (of achterlichten zoals je schreef). Met voor en achter wordt bedoeld frontverlichting brand aan de ene kant (witte draad) of frontverlichting brand aan de andere kant (gele draad). Eventueel aanwezige sluitverlichting is ook op wit en geel aangesloten, maar dan tegengesteld aan de frontverlichting.
Het is sowieso goed om te beseffen waar die preciese aansluitvoorschriften voor een decoder of inbouwvoorschriften voor een decoderplug in een loc voor zijn bedoeld. Die zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat de loc bij analoge besturing correct op de polariteit van de trafo reageert. Bij digitaal rijden merk je er helemaal niks van als een decoder in die zin niet correct is aangesloten.
Tim wordt er natuurlijk niet wijzer van, maar die kan sowieso alles na het tweede bericht van Sander overslaan.
-
Bedankt Allemaal, en de piko hondekop rijd nu digitaal rond over mijn baan (y).
Groetjes Tim.
-
Tim,
Mooi dat het gelukt is!
Geniet ervan!
mvg,
Sander