BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: arnout op 19 November 2011, 12:17:24
-
Goedenmiddag,
Ik ben een paar weken in frankrijk geweest om te werken. Om precies te zijn in de buurt van Nantes.
Het viel me op het station op dat je eigenlijk 3 soorten treinen had: TGV - regionaal en de TER.
Nu is 1 van mijn vragen wat betekent TER?
Ook valt het mij op dat je een hoop dubbelsporige lijnen ziet maar je ziet eigenlijk nooit een trein. Af en toe een TGV maar veel meer ook niet. Ook zie je een hoop dubbelsporige lijnen tussen Le mans en Rouen. Ook daar zie je niet veel.
Verder vroeg ik me af waar al die getrokken treinen die je in parijs op gesteld ziet staan heen rijden?
Ik weet wel dat je er een hoop tijschriften kan kopen over het grootbedrijf en modelbouw. Jammer dat ik alleen geen frans begrijp.
Gr Arnout.
-
Google eens wat... Dan kom ik al snel Transport express régional tegen.
-
Hier in de buurt ligt veel enkelspoor met 3 a 4 keer per dag een trein (in de middag een 2 uurs dienst)
Bij Remilly hadden we een baanwachtershuisje toen op het oog naast een dubbelsporige lijn waar, schrik niet, 3 keer per dag een trein langskwam. De laatste om half acht 's avonds.
Hooguit af en toe een trein met boomstammen extra in het seizoen.
Dus er ligt heel wat spoor, maar het wordt weinig gebruikt.
henk
-
eigenlijk een saaie bedoening dus. Er woont ook verhoudingsgewijs ook weinig volk. Dus dat zal het ook wel verklaren.
Gr Arnout.
-
TER - Trains Express Regionaux: = Regionale snel & stoptreinen. Dikwijls enkel 2è klas & zonder toeslag/reservatie.
TERGV: Door Region Nord - Pas de Calais ingelegde TGV & Ex Eurostar NOL treinen (verkorte Eurostar stellen die ten noorden van Londen reden tot Leeds door de GNER)
Ze maken gebruik van de LGV Nord en verbinden Arras met Rijsel; Duinkerken met Rijsel; Rang Des Fliers (Baai van de Somme) - Boulogne Ville - Calais Fretun met Rijsel. (via de LGV Nord gaat het een uurtje sneller dan op de klassieke manier via Hazebrouck-St Omer)
Er werd gedacht om de lijnen van Duinkerken & Arras via Rijsel door te trekken naar Brussel. Maar dit feest gaat niet door. Samen met het gouverment van Kent (GB) werd ook gedacht om "stoptrein HST's" in te leggen die Alle stations langs de Eurostar-lijn Rijsel - Londen zouden aandoen. Echter de 'slots' van de Kanaaltunnel bleken te duur om een gezonde exploitatie mogelijk te maken
-
Sneldiensten 'binnenverkeer' op het Franse net:
> TGV 'Grandes Lignes': Sneltreinen, deels over de hogesnelheidslijnen (verplichte reservering/toeslag)
> Corail 'Intercitéés': Veelal sneltreinen tot (160-180-200 km/u) via de klassieke lijnen
Reserveren aanbevolen (soms verplicht-soms met toeslag)
> Corail 'Lunéa' (nacht) - Corail 'Teoz': gelijkaardig als hierboven, maar met verplichte toeslag en/of Reservering
Indien richting Parijs: Eerst met stoptreinkarakter op het eerste deel v/h traject - vervolgens als Intercity
andere richting: Eerst als IC, dan als stopper
-
Samenwerkingen met het 'buitenland':
Eurostar: Parijs/Brussel-Londen (toekomst ook Frankfurt & Amsterdam)
Thalys: Parijs-Brussel-Amsterdam/Keulen
Lyra: Frankrijk-Zwitserland
Artesia: Frankrijk-Italië
Talgo: Frankrijk-Spanje
Concurrentie in open acces vannaf 11/12/2011:
Thello = Combinatie Trenitalia+Veolia met nachtreinen Parijs-Dijon-Milaan-Brescia-Verona-Venetië-Padova
Vanaf juni 2012 komt er een Parijs-Rome erbij & vanaf december 2012 een dagdienst Lyon-Turijn-Milaan.
(Hiermee gaat Trenitalia zichzelf zowat gaan beconcurreren, daar deze ook in het Artesia project zit met de SNCF)
Van Akiem gehuurde BB 36000'en "Astrids" zorgen voor de tractie, de Italianen zorgen voor de rijtuigen.
In de toekomst wil men ook HST's Frankrijk-Italië inleggen.
Het Franse 'staatsbedrijf' gaat wellicht in de tegenaanval? De geruchtenmolen spreekt dat men Talgo "Hoteltreinen" wenst gaan inzetten op Italië? Wordt vervolgd...