BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Robbert op 17 November 2011, 20:20:09

Titel: Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Robbert op 17 November 2011, 20:20:09
(http://i92.photobucket.com/albums/l22/Spoorwegen/Schermafbeelding2011-09-30om105509.png)

Rood: Dwergsein
Geel: Hoofdsein met seinbak
Groen: Hoofdsein

Tijdperk IV en V, rangeren onderin gaat op zicht nadat contact is opgenomen met opzichter.  ;)

Robbert
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Tim89 op 17 November 2011, 20:27:48
Volgens mij zijn ze juist geplaatst, alleen zou volgens mij het hoofdsein met een cijferbak (GEEL rechtsonderin) ook vervangen kunnen worden door een hoofdsein?

Tim
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: henk op 17 November 2011, 20:31:51
Hangt ervan af wat het moet voorstellen. Zo te zien zijn het alleen opstel- en verdeelsporen, gevolgd door een depot. Dan zijn dwergseinen voldoende, met uitzondering van de in- en uitrijseinen.

Misschien de sporen en seinen even nummeren, dat adviseert gemakkelijker.
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Gerke op 17 November 2011, 21:07:28
Waarom de cijferbakken? Die voegen niets toe op die plekken. Ze zijn duur en kunnen prima vervangen worden met snelheidsborden. Dat de uitrijseinen alleen hoog kunnen is niet per definitie waar. Er zijn massa's lage uitrijseinen. Enige restrictie is max 40 km/u. Maar die kan snel hoger worden door weer de borden te plaatsen.

Grt,

Ger
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Robbert op 17 November 2011, 21:28:10
Oké, iets meer uitleg! Het spoor uiterst links (met hoofdsein, groen) moet een inkomend spoor voorstellen. De twee sporen erna (met de 4 cijferbakken) zijn 2 sporen met een tussenliggend perron. Daarna zou in theorie de loc naar het depot kunnen of zou de trein door kunnen (via de blauwe tunnel!) De andere sporen zijn industriesporen net als het spoor links boven (overlaadstukje naar vrachtwagens).

Waarom de cijferbakken? De cijferbakken links zijn aanwezig om een snelheidlimiet te geven om naar het steekspoortje links te gaan (maar kan dit ook met een knipperend hoofdsein?!) En de seinen rechts voor naar het depot, maar geldt hetzelfde.

Robbert
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: henk op 17 November 2011, 21:47:21
Bij dat steekspoortje en bij het doorijden naar het depot zal het altijd om een rangeerbeweging gaan. Dat gaat per definitie op lage snelheid, hoeft niet apart te worden aangegeven.
Alleen de seinen naast de perronsporen ter linkerzijde intepreteer ik als uitrijseinen. Dat zullen meestal hoge seinen zijn en kan misschien wel met een cijferbak, gewoon voor de leut op de modelbaan.
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Gerke op 17 November 2011, 22:09:56
Duidelijk wat je je erbij voorstelt. Maar jij zou bij Prorail ontslagen worden omdat je seingeving véél te duur in exploitatie is.  ;D

Ik ga ervan uit dat de twee linkse sporen naar links doorlopen. Ik lees de tekening nu van links naar rechts.

Bovenste rode stip moet geel. (inrijsein vanaf de vrije baan) Hoog sein met cijferbak en snelheidsbord van bijv. 60. Waarom? Met een dwerg max. 40. Niet logisch op een doorgaand spoor, zonder wissels. Doorrijsnelheid zou 60 kunnen zijn. Wissel terug naar hoofdspoor is dan 60, wissel die erna komt richting depot 40.
Praktijk:
Trein richting tunnel: inrijder toont hoog groen, met snelheidsbord 60, rechtse gele stip moet dan groen zijn, en toont gewoon hoog groen. ( 60 km/u, het snelheidsbord, weet je nog?)
Trein naar depot: Inrijder geel 4, uitrijder groen knipper. Richting depot dwergsein geel, maar véél verder van de schijf af, dan een S bord met opdracht "bel opzichter" of "bel procesleider". Die heb je dan ook verwerkt in je verhaal.

Nu vertrek ik vanaf het depot: meteen na de schijf S bord "bel TRDL". Rode stip staat goed. Boog door richting perron: weer snelheidsbord 6 en uitrijseinen zijn hoge seinen zonder cijferbak. Groen knipper is immers ook 40 km/u. De rijweg (van rechts naar links gezien )naar het korte kopspoor links geeft geel knipper, er staat immers een stootjuk. Vanaf het bovenste spoor doorwisselen naar linkerspoor kan met groen knipper en een snelheidsbord na de wissels. De krapste boog vanaf het depot is goed beveiligd.

Ik mis overigens een inrijder vanaf de tunnelzijde richting perron!

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Is het te onduidelijk, nummer dan de sporen en seinen even, dan vul ik nummers in.

Groeten,

Ger
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Robbert op 17 November 2011, 22:33:35
Bedankt jongens, ik zal morgen m'n tekening wat aanpassen.  ;) Ik studeer nu civiele techniek dus wil zeker qua seinen en borden zo dicht mogelijk bij de realiteit komen.  :)

Een kleine opmerking voor Ger, het spoor linksboven na de wissel loopt door (hier kunnen 2 wagens staan die overgeladen kunnen worden op vrachtverkeer! Bedankt voor je uitgebreide antwoord.  :) Toevallig zelf werkzaam (geweest) bij prorail?

Robbret
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Gerke op 17 November 2011, 22:52:45
Nee, ben machinist bij NSR. Ik wacht je aangepaste tekening af en zal dan nog eens kijken.

Succes!

Dat spoor waar je het over hebt loopt dus niet door, als ik je goed begrijp. Er passen maar twee wagens op, dus het is geen vrije baan?

Grt,

Ger.
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Robbert op 17 November 2011, 23:11:36
Aha vandaar!  :D Dat begrijp je goed, dat is geen vrije baan nee. Er passen 2 wagens + loc. Maar het is ook de plek om even een rangeerloc te stallen.  ;)

Robbert
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Jeroen Water op 18 November 2011, 08:43:13
Dat betekent dan dat je als je vanaf het bovenste perropnsooor naar links rijdt en de hoofdbaan op wilt, je altijd eerst een afbuigend wissel krijgt en dan een afbuigend engelsman. Moet je bij het verlaten van het perron dan niet een groen knipper geven, dus geen cijferbak? Of zou men hier een dwerg plaatsen omdat zowel rechtdoor als naar het depot een rangeerbeweging is en je voor de hoofdbaan toch niet harder mag dan 40 vanwege de twee afbuigende wissels?

Jeroen
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: JAB van Ree op 18 November 2011, 09:29:38
Dwergsein is dan inderdaad de economische oplossing, en op de vrije baan een groen driehoekbord
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Robbert op 18 November 2011, 10:01:23
Heb alles genummerd nu, dat maakt het verhaal een stuk duidelijker, want ik weet nu niet of ik de seinbakken kan vervangen door hoofdsein + knipper!  :) Het is nu duidelijker te zien dat spoor 2 een opstel spoor is en dat spoor 1 & 8 achter een wand verdwijnen.  :)

(http://i92.photobucket.com/albums/l22/Spoorwegen/Schermafbeelding2011-09-30om105509-1.png)

Alvast bedankt!
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Gerke op 18 November 2011, 10:02:40
Klopt helemaal. Ik ging er in mijn verhaal vanuit dat het bovenste spoor doorliep naar links, dus over ging naar vrije baan. Met de door mij voorgestelde 60 zou dat een hoog sein moeten zijn. Het blijkt echter een kopspoor, dus kan er ook een dwerg geplaatst worden.

In mijn eerdere verhaal bedoel ik met het korte kopspoor het schuin naar  beneden lopende spoor, na de engelsman.

Ik wacht op de nummering van het geheel, dan kan ik et duidelijker aangeven.
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Robbert op 18 November 2011, 10:04:31
Wil je dat ik de seinen ook nummer? Ik zal dan zo dadelijk een link sturen naar een grotere versie want het wordt zo bijna onleesbaar.  ;)
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Gerke op 18 November 2011, 10:04:37
Nouja, we posten op hetzelfde moment...

Heb nu even de tijd niet om alles uitgebreid te bekijken, ik probeer het later even inzichtelijk voor je te maken...

Grt,

Ger.
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Gerke op 18 November 2011, 10:06:10
Doe maar, en dan geef je de seinen een 100 nummer. Sein 101, 102 etc.
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: gvandersel op 18 November 2011, 10:31:28
Als we toch Nerlands bezig zijn: seinen even en wissels oneven.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Gerke op 18 November 2011, 13:27:30
Wissels wel, maar seinen??? Bediende seinen even, P seinen oneven. Hier niet van toepassing.  ;D
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 November 2011, 13:44:49
Ik ga hier toch met Gerard mee. Seinen hebben in het algemeen een even nummer.
Er zijn ook seinen met een oneven nummer, maar dat heeft niks met P te maken.
Je kunt je daar zelf van overtuigen door eens op www.sporenplan.nl rond te kijken.
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Gerke op 18 November 2011, 13:57:33
Ik kom ze toch echt heel veel langs de baan tegen...
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Gerke op 18 November 2011, 14:02:02
Bovendien zie ik mijn verhaal bevestigd: kijk maar eens rondom Eindhoven: P seinen oneven, bediende seinen even.
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: gvandersel op 18 November 2011, 14:02:11
Kun je aangeven waar. Het is namelijk een regel van ProRail dat wissels oneven moeten zijn en seinen even.
Dus als je een emplacement of een stuk vrijebaankent waar dat niet zo is, wil dat graag weten. Kan ik even uitzoeken waarom dat niet zo is.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: mark7758 op 18 November 2011, 14:03:38
Op emplacementen zijn de seinen even genummerd.
Op de vrije baan zijn de seinen even en oneven genummerd. (Even in de ene richting en oneven in de andere rijrichting.)
Wissels zijn altijd oneven. (Centraal Bediende wissels. Hand bediende wissel kan van alles zijn. Tot aan letters toe. Oke het is niet volgens de regels maar wel zo te zien buiten.)
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Gerke op 18 November 2011, 14:16:51
Hmm, Zie daar ook alweer afwijkingen in. Laten we het er maar op houden dat er ooit een bepaald systeem in gezeten heeft, maar dat dat nu los gelaten lijkt te zijn. (even in de ene, en oneven in de andere richting kijk bijvoorbeeld maar eens Gdm - Ozbm.)

Ik wil  Robbert aan een logisch seinenstelsel helpen gebaseerd op situaties zoals ik ze buiten tegenkom, en die eingzins begrijpelijk onderbouwen met rijweginstellingen die op zijn plan van toepassing zijn. Of een sein dan terecht of onterecht even of oneven genummerd is doet even niet zo heel erg ter zake, het moet voor hem een duidelijk verhaal opleveren.  ;D
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: mark7758 op 18 November 2011, 14:32:01
Gerke even ter info. De seinen 434 en 436 te Meteren aansl zijn bediende seinen. (Hier door dus even)
Alle seinen van Den Bosch naar Geldermalsen zijn even genummerd en van Geldermalsen naar Den Bosch zijn ze oneven.
En ja dat er dan in het bediende gebied van Meteren aansl 2 seinen zijn die gezien kunnen worden als vrije baan seinen is juist. Maar het zijn bediende seinen dus weer even genummerd.
Seinen voor een brug hebben ook geen P. (Dus eigenlijk bediende seinen) Maar zijn wel vrije baan seinen en kunnen dus wel weer oneven zijn.  Reden hiervoor is dat je het sein niet voorbij mag. (Stel de brug is open. maar dat hoef ik jou als machinist niet te vertellen.)
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Gerke op 18 November 2011, 15:05:35
Zo zie je dus dat er per situatie een oplossing gezocht wordt, of beter gezegd dat alles het zij de ene, danwel de andere kant uir geredeneerd kan worden. Ik waardeer je uitleg  (y) , maar laten we het draadje weer oppakken waar het om gestart is: de juiste seinen op Robberts baan.

Maar om toch nog een terug te komen op jouw betoog, Mark: hoe moet ik de term "vrije baan seinen" interpreteren? Die term komt in de regelgeving niet voor. Door jouw voorbeeld met de brug en geen P snap ik 'm niet helemaal meer. Een rood tonende P is voor mij gewoon stoppen, hoor. En dán gaat er een stukje regelgeving spelen onder welke voorwaarden ik dat ding wél voorbij mag... (een bediend sein mag overigens ook stoptonend gepasseerd worden, alleen dan weer andere regelgeving) Of bedoel je dat een beweegbare brug met bediende seinen beveiligd is? Dat lijkt me duidelijk, het is immers een "beweegbare inrichting". Pas als die weer vrijgegeven is zal de Trdl het sein kunnen bedienen. Met een P sein kan dat vanzelfsprekend niet. Of is dit niet de strekking van je verhaal?

Laat ik wel even vermelden dat ik alles vanuit Mcn perspectief bekijk, en dat sommige dingen ook aannames zijn. Zo heb ik nooit geleerd wat de nummeringsfilosofie precies inhoud, behalve dan wat ik al aangegeven heb, bediende seinen even.

Robbert, ik hoop dat je mijn geneuzel niet erg vind? Anders even aan de bel trekken.

Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: mark7758 op 18 November 2011, 15:16:12
Gerke (en alle andere)
Emplacement is een station voorzien van seinen en wissels. (Alle seinen en wissels zijn bediende elementen.)
Vrije baan is het gedeelte tussen 2 stations. (Alle seinen zijn niet bediend. Ze reageren puur op het passeren van een trein.) (Seinen met een P-)
Een brug is een soort bediend gedeelte van de vrije baan. Dit is bediend gebied en hebben de seinen dus geen P.

De indeling van wat vrije baan is en Emplacement wordt uitgelegd/is vastgelegd in de regels van Prorail.
(OVS60091 en OVS 600094)

Voor vragen ze maar neer.
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Gerke op 18 November 2011, 15:26:56
Ha,

juistem, vrije baan = P en elke beweegbare inrichting in die vrije baan is bediend sein. Zoals ik het ook bedoel. Had alleen even de link tussen P en vrije baan sein niet gelegd. Duidelijk nu. (vandaar ook mijn verhaal over het verschil in passeren van P en bediend sein)

Robbert,

Ik probeer straks mijn verhaal te maken!
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: mark7758 op 18 November 2011, 15:28:14
Graag gedaan.
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Robbert op 18 November 2011, 15:36:58
Goed, ik ben even wezen klussen, is het geen kleurrijk geheel?  ;D

(http://i92.photobucket.com/albums/l22/Spoorwegen/baanplanseinengenummerd.jpg)
Groot (klik) (http://i92.photobucket.com/albums/l22/Spoorwegen/baanplanseinengenummerd.jpg)

Ik hoop dat het nu duidelijker is, wat zijn de roze pijlen? Bordjes met de baanvak snelheid. B01 en B03 zijn groen om te versnellen en B02 om te vertragen. B04 staat buitenzicht maar zou ook een vertraging moeten voor stellen.

Robbert
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Gerke op 18 November 2011, 15:39:18
Het is fantastisch, alleen ht geheel nog klikbaar maken zodat het wat groter kan en ik ben helemaal blij.
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Robbert op 18 November 2011, 15:53:12
Done.  ;)
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: sik op 18 November 2011, 18:06:35
Hallo,

Nog even een aanvulling op de seinen bij een bedienbare brug in de vrije baan. Dit noemt men automatische seinen zonder P. Deze seinen zitten gekoppeld aan de veiligheidsinrichting van de brug en zijn niet te bedienen door de treindienstleider. De reden waarom er geen P op staat is de volgende: een machinist mag, volgens zijn handboek, een rood P-sein onder bepaalde voorwaarden passeren. Bij een bedienbaar element, in dit geval een brug in de vrije baan, kan dat een gevaarlijke situatie opleveren. Om dit sein rood te mogen passeren moet de machinist een aanwijzing stoptonend sein van de treindienstleider ontvangen.
De nummering van seinen en wissels op emplacementen is meestal: seinen even nummers, wissels oneven nummers. Een uitzondering hierop is emplacement Beverwijk.

Met vriendelijke groet,
Michel
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Gerke op 18 November 2011, 18:29:32
Dat zijn de automatische lichtseinenseinen, die met de "A" achter het cijfer.
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Robbert op 18 November 2011, 18:41:23
Oké, duidelijk! Maar staan de seinen op deze manier al goed? Ik heb namelijk nog m'n twijfels over die hoofdseinen met seinbak!

Robbert
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: sik op 18 November 2011, 19:01:19
De automatische seinen bij een brug in de vrije baan hebben geen "A" achter het cijfer. Het zijn eigenlijk bediende seinen die bediend worden door de toestand van de brug en niet door de treindienstleider. Het sein kan door de treindienstleider ook niet worden herroepen.

Mvrgr,
Michel
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Gerke op 18 November 2011, 19:07:17
Geen A?  ??? oh, zo is het me wel uitgelegd tijdens de opleiding. Ik ga hier toch eens mee aan de gang bij de baas. Eens kijken wat die daar over te zeggen heeft.  ;D
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Gerke op 18 November 2011, 19:30:03
Robbert,

Nu even over jouw seinen:

B02 moet het witte snelheidsbord (6) zijn. Het verlagingsbord (gele driehoek, punt naar beneden) moet daar nog vóór staan.

Sein 100: cijferbak
Sein 102, 104 en 108 dwergsein
Sein 106: hoog sein zonder bak
Sein 110, 112: hoog sein zonder bak
Sein 114, 116, 118 en 120: lage seinen.

Dit is wat je hebt ingetekend. Aanvullingen:

Thv blauwe streep bij "B03": Hoog sein zonder bak, ervóór weer het eerder genoemde witte snelheidsbord. Daarvoor weer de gele driehoek. Anders heb je vanaf de rechterkant geen inrijsein.

Sein 120 zou ik terugplaatsen tot ongeveer bij sein 118. Ter hoogte van de huidige 120 positie zou ik een S bord plaatsen. Voor beide richtingen. Zo heeft de procesleider de beschikking over een extra "tijdelijk" opstelspoor bij de draaischijf, waarbij hij in zijn eigen gebied blijft en dus niet steeds de Trdl om toestemming hoeft te vragen. Na het S bord rijd je dan weer beveiligd gebied binnen.

Hoop dat je er wat aan hebt!

Grt,

Ger.
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Illya Vaes op 18 November 2011, 21:32:15
Geen A?  ??? oh, zo is het me wel uitgelegd tijdens de opleiding. Ik ga hier toch eens mee aan de gang bij de baas. Eens kijken wat die daar over te zeggen heeft.  ;D
Op sommige tekeningen staat er wel een A bij, misschien werd daarop gedoeld?
Een sein zonder P is per definitie een sein waar je niet voorbij mag, bediend of niet.
Met een wit bordje met twee horizontale strepen dekt het een "bijzonder gevaarpunt" en is het een bediend sein.
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: mark7758 op 18 November 2011, 22:01:13
Het A-Sein is gewoon een extra sein wat is geplaatst tussen 2 oude seinen. Dan is het eerste sein 512 en het tweede 510. Indien er dan een extra sein bij komt wordt het 512  dan A510 en dan 510. (Is terug te vinden in de ontwerpvoorschriften.)
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Gerke op 19 November 2011, 00:13:28
How effe Mark, A + cijfer is een sein wat jij bedoeld, cijfer + A is wat ik bedoel. Er zijn twee varianten!
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: mark7758 op 19 November 2011, 07:30:16
A achter het sein kan ook. Is ook weer een ontwerpvoorschrift. Maar A+ seinnr of seinnr+A is gewoon een extra sein, maar niets met automatisch of zo.

Het P- maakt het een bediend sein of niet. P+seinnr is gewoon blokbeveiliging. seinnr zonder P is een bediend sein.
(Moet zoeken maar er seinen ook met A122B als seinnummer. Ben even kwijt waar.)
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Machinist Johan op 19 November 2011, 08:53:45
goedemorgen!

een sein met daarop '124A' betekent letterlijk: 'aanduiding van het nummer van een automatisch lichtsein dat geen P-sein is'

een sein met daarop 'A 124' betekent letterlijk; 'aanduiding van een lichtsein zonder origineel nummer'.

dit zijn citaten uit het VSD seinbeeldenboek voor de machinist. 8)

Groet

Johan
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: mark7758 op 19 November 2011, 09:44:48
Kijk ook eens op de site van ivw. Onder bijlage IV kan je het seinregelement vinden.
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Robbert op 19 November 2011, 12:36:08
Oké, duidelijk! Maar staan de seinen op deze manier al goed? Ik heb namelijk nog m'n twijfels over die hoofdseinen met seinbak!

Robbert

Iemand?  ;D
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: mark7758 op 19 November 2011, 13:02:22
In principe kan je alles doen met een hoogsein zonder lichtbak en dwergseinen.
Sein 100 (Rood/Geel/Groen rechtdoor en groen knipper voor afbuigend en het volgende sein is groen. En natuurlijk geel knipper voor het rangeren.
Sein 102,104,108,114,116, 118 en 120 zijn dwergseinen. (En ze hoeven niet allemaal groen te tonen.
Sein 110 is een hoog sein. (Rood/Geel/groen knipper en natuurlijk geel knipper)
Sein 112 is een hoog sein. (Rood/Geel/Groen en geel knipper)

Sein 120 mag je ook vervangen door een S-bord. (Met een tekstbord eronder)
Bij spoor 10 zou ik ook een S-bord neerzetten. Omdat je hier onbeveiligd gebied in gaat.
Tekstbord met tekst neem contact op met beheerder/opzichter.

Sorry dat we zo afwijken van je vraag.
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Gerke op 19 November 2011, 13:06:46
Johan,

Klopt helemaal, het seinenboek heb ik ook erbij gehad toen ik mijn voorgaande berichten hier postte. Hieruit blijkt dat er wel degelijk voor mij een verschil is tussen de beide seinen. Immers bij de "A+nummer" word niet gerept over automatisch. Bovendien: als beide seinen gelijk waren zouden ze wel dezelfde betekenis gehad hebben.

Nu moet ik erbij zeggen dat Mark over veel meer info beschikt dan voor mij als Mcn van belang is. Ik heb nog nooit een ontwerpvoorschrift onder ogen gehad, simpelweg omdat het voor mijn werk niet van belang is. Daar heeft Mark als Seintechnicus natuurlijk veel meer kaas van gegeten. Wel erg interessant, dit.

grt,

Ger
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Gerke op 19 November 2011, 13:23:42
Mark,

Jij geeft spoor 4 dan de snelheid 40, want groen knipper. Komt dat door de Engelsman die achter sein 100 ligt?

Grt,

Ger.
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: mark7758 op 19 November 2011, 14:31:00
Inderdaad 1:9 wissels zijn 40km/h en 95 % van alle engelse wissels in NL zijn 1:9
je gaat door voor de hoofdprijs.
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Illya Vaes op 19 November 2011, 22:09:26
A achter het sein kan ook. Is ook weer een ontwerpvoorschrift. Maar A+ seinnr of seinnr+A is gewoon een extra sein, maar niets met automatisch of zo.
Het P- maakt het een bediend sein of niet. P+seinnr is gewoon blokbeveiliging. seinnr zonder P is een bediend sein.
(Moet zoeken maar er seinen ook met A122B als seinnummer. Ben even kwijt waar.)
Wat zijn de seinen 755 en 760 tussen Akkrum en Grouw-Irnsum dan?
Geen P en niks geen A (althans, niet op BVS-tekening en OBE-blad) maar echt geen bediend sein. Dat zijn automatische brugseinen, "gewoon" blokbeveiliging maar als extra voorwaarde het gesloten + vergrendeld zijn van de brug.
Maar ik had het wel fout, deze seinen hebben het bord "bijzonder gevaarpunt" dus seinen met zo'n bord zijn NIET per definitie bediend.
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Robbert op 19 November 2011, 23:16:40
In principe kan je alles doen met een hoogsein zonder lichtbak en dwergseinen.
Sein 100 (Rood/Geel/Groen rechtdoor en groen knipper voor afbuigend en het volgende sein is groen. En natuurlijk geel knipper voor het rangeren.
Sein 102,104,108,114,116, 118 en 120 zijn dwergseinen. (En ze hoeven niet allemaal groen te tonen.
Sein 110 is een hoog sein. (Rood/Geel/groen knipper en natuurlijk geel knipper)
Sein 112 is een hoog sein. (Rood/Geel/Groen en geel knipper)

Sein 120 mag je ook vervangen door een S-bord. (Met een tekstbord eronder)
Bij spoor 10 zou ik ook een S-bord neerzetten. Omdat je hier onbeveiligd gebied in gaat.
Tekstbord met tekst neem contact op met beheerder/opzichter.

Sorry dat we zo afwijken van je vraag.

Oké, ik zal dit aanhouden. Van sein 106 maak ik dan een hoogsein.

Even om zelf te onthouden want ik vergeet het steeds:
Groen knipperend: voorbijrijden toegestaan met max. 40 km/h.
Geel knipperend: snelheid verminderen tot 40 km/h of minder, zodanig dat op ieder willekeurig punt kan worden gestopt.[2]

Wanneer ik nu een loc op het kopspoortje (2) zet neem ik dus geel knipper bij sein 106 en wanneer ik wil omlopen via de hoofdbaan 5 - 1 - 4 dan zet ik sein 106 dus op groen knipper. Vervolgens 100 ook op geel knipper?  :)

Woei, wordt leuk dit om dit allemaal te gaan onthouden. Als het allemaal definitief is zal ik een document maken met elke mogelijke rangeerbeweging en de daarbij horende seinbeelden.  :)

Robbert
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Gerke op 19 November 2011, 23:49:44
! 110 Groen knipper: klopt.
Geel knipper: "Voorbij rijden toegestaan met een snelheid niet hoger dan 40km/u, om op iedere plaats achter dit sein waar zich een belemmering voor het verder rijden bevindt, te kunnen stoppen. (uit m'n hoofd, zal niet helemaal de letterlijke tekst zijn)

sein 104 kan geel, omdat 112 bij de door jouw genoemde rijweg gewoon stoptonend is.
sein 106 kan ook geel, het volgende -niet op de tekening aanwezige- sein zal ook stoptonend zijn.
sein 100 kan geel, geel knipper of groen knipper zijn: Geel als spoor 4 onbezet is en sein 110 stoptonend is, geel knipper als spoor 4 bezet is en groen knipper als sein 110 een groen of geel variant toont.

De door jouw geschetste rangeerbeweging noemen we ook wel " zagen", even heen en weer om op een ander spoor terecht te komen.

Ik ga nu uit van de Markvariant.

Succes!
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: mark7758 op 20 November 2011, 09:49:06
Wat zijn de seinen 755 en 760 tussen Akkrum en Grouw-Irnsum dan?
Geen P en niks geen A (althans, niet op BVS-tekening en OBE-blad) maar echt geen bediend sein. Dat zijn automatische brugseinen, "gewoon" blokbeveiliging maar als extra voorwaarde het gesloten + vergrendeld zijn van de brug.
Maar ik had het wel fout, deze seinen hebben het bord "bijzonder gevaarpunt" dus seinen met zo'n bord zijn NIET per definitie bediend.
Ilya. De seinen 755 en 760 worden bediend door de brugwachter. (Al dan niet op afstand door een Treindienstleider)
Indien je daaar de brug wil bedienen mogen er geen treinen linkerspoor onderweg zijn. (En ook geen rijweg ingesteld zijn.)
De seinen 755 en 760 gaan rood tonen zodra de brugwachter de aanvraag doet. (Hoe is nu niet intressant). En zodra hij het mag kijkt de beveiliging of er geen treinen te dicht bij de brug zijn en linkerspoor rijden. Is dat niet het geval kan de brugwachter de brug gaan bedienen. De seinen gaan Rood tonen en de brug kan geopend worden.
Indien er toch een trein onderweg zou zijn maar nog ver voor de brug is kan de brug keurig worden geopend. De trein kan misschien voor het rode sein tot stilstand komen. Maar mag er NOOIT voorbij. Vanwege dat het een gevaarpunt is. Maar dat laatste wist je al. ;)
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: mark7758 op 20 November 2011, 10:20:13
Even een aanvulling ter verduidelijk.
In Duiven heeft men ooit een halte gebouwd. Aan het eind van het perron zijn toen extra seinen geplaatst. A626 en A628.
Hier door kon men meer treinen laten rijden op het gehele baanvak.
Gerke tevreden?

Buiten de bruggen en werkwissels in de hoofdbaan (Bijzonder gevaarpunt dus bediend sein) kan men bij stations een sein tegen komen dat Geen P- heeft. Dit is vanwege een gevaarlijke overweg erachter.
De overweg heeft een aparte schakeling.

zo veel plezier met de bouw van je station. Als het klaar is zien we wel de foto's.

En kijk ook eens op deze site. http://www.marcrpieters.nl/download-rijwegen.html hij heeft een uitleg van seinbeelden op het station. Misschien intresant.
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Illya Vaes op 20 November 2011, 21:17:23
Ilya. De seinen 755 en 760 worden bediend door de brugwachter.
[...]
De seinen 755 en 760 gaan rood tonen zodra de brugwachter de aanvraag doet.
Ja, met die definitie kan ik het ook  8)
Als er naar een 4-draads APB baanvak een rijweg wordt ingesteld, gaan de P-seinen in de tegenrichting rood tonen.
Dus dan zijn die net zo "bediend"...  :P

Voor gewone leken zijn die seinen 755 en 760 gewoon automatische (brug)seinen die, zoals ik al zei, gewoon extra controleren op het gesloten en vergrendeld zijn van de brug (en als de brwt die "aanvraag" doet, is dat niet meer het geval en zal het sein dus net zo afvallen als een (al dan niet P-)sein bij een sectiebezetting erachter).  :)
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Illya Vaes op 20 November 2011, 21:39:06
In Duiven heeft men ooit een halte gebouwd. Aan het eind van het perron zijn toen extra seinen geplaatst. A626 en A628.
Hier door kon men meer treinen laten rijden op het gehele baanvak.
Eerlijk gezegd snap ik het niet.
Zo te zien staan die seinen op dezelfde afstand tussen voorgaande en volgende sein als andere seinen (hetgeen overeenkomt met een zelfstandige functie in het verkorten van opvolgtijden en dus capaciteitsvergroting), maar de niet in al die seinboeken uitgelegde beschrijving "lichtsein zonder origineel nummer" suggereert dat het een of andere doublure vormt van het P-sein met dat nummer (626 c.q. 628) dat verderop staat, bij wijze van herhalingssein. Dat klinkt dan meer alsof ze er (alleen) staan voor de stop(/door) functie bij de overweg, maar dat past weer niet in "extra seinen, hierdoor kon men meer treinen laten rijden".
Needless to say dat ik graag een uitleg zou vinden van dat mystieke "lichtsein zonder origineel nummer".
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: mark7758 op 21 November 2011, 08:32:56
Je weet waar je de OVS kan vinden. ;) En nee ik mag ze hier niet plaatsen. :-X
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Illya Vaes op 21 November 2011, 22:15:37
Je weet waar je de OVS kan vinden. ;) En nee ik mag ze hier niet plaatsen. :-X
Eerlijk gezegd niet  :-\
Maar dat helpt ook geen mensen verder die in publieke documenten gebruikte aanduidingen niet uitgelegd krijgen  :-[
(kan jij niks aan doen, vind ik gewoon een tekortkoming aan die documenten)
Je zou trouwens kunnen quoten uit zo'n document wat een lichtsein zonder origineel nummer inhoudt  :D
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: mark7758 op 22 November 2011, 07:06:49
Ja. Dat had ik al gedacht.
En een sein zonder orgineel nummer is samengevat een extra tussen sein. (Niets meer of minder)
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Robbert op 22 November 2011, 19:17:48
Zo, nog even wat cijfers en letters en we zijn weer helemaal tevreden!  ;)

(http://i92.photobucket.com/albums/l22/Spoorwegen/Schermafbeelding2011-11-22om191612.png)
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: mark7758 op 22 November 2011, 20:00:33
Je vergeet 1 dwergsein om het het rechter boven spoor terug te rijden naar het station.
En je vergeet een bord bij het raccordement. (S-Bord met tekst. )
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Robbert op 22 November 2011, 20:07:02
Mark, dat sein zou ik kunnen plaatsen maar dat is dan waarschijnlijk al buiten beeld (ik wil dit spoor meteen wegwerken omdat het naar een schaduwstationnetje gaat. Dus wordt een dijkje, of wat kan ik daar voor verzinnen?!  ???

S-Bord staat in de nieuwe tekening, zit alleen even te denken of ik nu al die wissel/sein/spoornummers erin moet zetten of dat dat alleen onoverzichtelijk wordt.
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: mark7758 op 22 November 2011, 20:19:15
Prima. Viel me op. Vandaar.
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Robbert op 22 November 2011, 20:25:03
Kleine update:

(http://i92.photobucket.com/albums/l22/Spoorwegen/Schermafbeelding2011-11-22om202337.png)
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: mark7758 op 22 November 2011, 20:46:39
Zo kijken heb ik toch een vraag.
Vanaf het depot naar het raccordement heb je 2 dwergseinen. Perfect.
Maar vanaf het raccordement  naar de hoofdbaan of naar het depot heb je geen seinen. Pas na het wissel kom ik een sein tegen. Mis ik iets?
Dus eigenlijk een extra dwergsein om het raccordement te verlaten. En het dwergsein voor het depot verplaatst je naar het kleine spoortje langs het hoofdspoor. En dan kom je van alle kanten met GEEL Knipper naar het depot en stop je voor het S-bord.
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Robbert op 22 November 2011, 21:26:58
Oei, dat klopt volledig. Maar dan kent het S-bord richting de draaischijf dus geen dwergsein. Wat ik misschien nog moet vertellen is dat ik ook wel eens vanaf het bovenste spoor richting het rangeerterrein wil met een losse loc. Moet ik dit dwergsein dan laten staan of stopt de MCN dan op gevoel en wisselt dan van richting? :)
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Machinist Johan op 22 November 2011, 21:33:51
als jij een witte lamp voor 'vrijgave rangeren' maakt, dan kan dat.

johan
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Robbert op 22 November 2011, 21:40:41
Oei en vervolgens alle seinen doven. Dat wordt leuk klusje.. Kan ik het niet oplossen zonder zo'n lamp? Toen ik in Keulen Gremberg was, reden de seinen ook op gevoel tot voorbij de wissel. Kennen we dat in Nederland niet?  ;)
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: mark7758 op 22 November 2011, 21:58:42
Ik zal morgen eens kijken.
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Illya Vaes op 22 November 2011, 22:05:09
En een sein zonder orgineel nummer is samengevat een extra tussen sein. (Niets meer of minder)
Bedankt voor de uitleg  (y)
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Robbert op 03 January 2012, 13:40:58
Allemaal nog de beste wensen voor 2012!

(http://i92.photobucket.com/albums/l22/Spoorwegen/Driedam%20part%202/_MG_5495.jpg)
Grote versie (klik) (http://i92.photobucket.com/albums/l22/Spoorwegen/Driedam%20part%202/_MG_5495.jpg)

Goed, baanplan iets aangepast en inmiddels gemonteerd, maar zoveel mogelijk de regels opnieuw toegepast. Wat denken jullie ervan? In principe is alles hoofdsein met dwergseinen en géén cijferbakken, maar ik kan het verkeerd hebben.

Robbert
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: mark7758 op 03 January 2012, 13:46:34
Ziet er goed uit Robbert.
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Robbert op 08 January 2012, 15:23:06
Ziet er goed uit in de zin van dat het helemaal klopt?  :D
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Nederduitsemeester op 08 January 2012, 15:33:51
De seinen zijn juist geplaatst. Ik zou alleen het sein met het ontsporingblok op die industrieaansluiting wat meer richting de aansluiting met het hoofdspoor zetten, ook omdat je dan wat meer ruimte hebt om te kunnen rangeren ;).
Titel: Re:Seinen geplaatst, staan ze juist?
Bericht door: Robbert op 11 January 2012, 12:44:54
Volg hier nu de bouw! (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41542.0.html)  :)

Robbert