BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: sijsje op 16 November 2011, 23:28:54
-
Zoek even hulp bij het volgende:
Ben bezig verlichting aan te brengen in een Roco ICL rijtuig (Digirail) en wil gebruik maken van de mogelijkheid om op alle wielen stroom af te nemen.
Moet ik wielen met gedeelde assen nemen of wielen welke aan beide kanten geïsoleerd zijn. Mijn gevoel zegt deze laatste, maar de keuze brengt mij enigszins in verwarring.
Rob
-
ligt er aan hoe je de stroom af gaat nemen he
op het wiel of op de as
-
Ja, denk dat het kwartje gevallen is; op de wielen. Ik begrijp dat er ook varianten zijn om van de assen stroom af te nemen en dat daarvoor gescheiden assen nodig zijn. Kende die route niet, maar je reactie maakte eea duidelijk.
"t is ook al laat
Rob
-
Je kunt voor stroomafnemers per wiel kiezen, daar is op dit forum al wel eens aandacht aan besteed. Even zoeken en je vindt wel informatie. Dan maakt het echter niet uit of je enkel- of dubbelzijdig geïsoleerde wielstellen neemt.
Je kunt het ook anders doen en dan moet je per sé enkelzijdig geïsoleerde wielstellen nemen; per draaistel 2 van de 4 wielen stroom via de as laten afnemen, dan kun je stroom afnemen door een stroomafnemer van dun koper of desoldeerdraad tegen de as te laten aanduwen. Alternatief als het heel licht moet blijven lopen en je geen veerdruk op de as wilt; je haalt één wiel van de as, schuift een sukje koperbuis met een doorsnede van minimaal 2x de asdikte om de as en plaatst het wiel terug op de as. Als je een draadje aan dat stuk buis soldeert dan heb je een fail-safe en lichtlopende stroomafnemer; het buisje raakt de as altijd wel ergens.
-
Jawel, maar volgens mij heeft Roco bij deze rijtuigen zelf in een mogelijkheid voor stroomafname van alle wielen voorzien. Daarvoor wordt ook materiaal bijgeleverd. Dan staat in de gebruiksaanwijzing of daar andere wielstellen voor nodig zijn en zo ja welke. Volgens mij gaat de vraag van Rob daar ook over.
-
Gert,
Een door mij op MP gekocht rijtuig heeft idd deze constructie en werkt goed, maar precies wat Henk zegt, Roco heeft in deze nieuwe rijtuigen de zaak zo voorbereid dat je op alle wielen kunt afnemen.
Alleen geven ze bij de handleiding (van het rijtuig - mogelijk wel bij hun verlichtingsset, maar die gebruik ik niet) niet aan welke wielen je nodig hebt. Vandaar mijn vraag
Rob
-
Tja, ik heb zo'n rijtuig niet. Maar bouw de stroomafname gewoon in zoals aangegeven, dan zie je vanzelf wel waar stroom wordt afgenomen. Is dat van de wielen, dan zijn andere wielstellen niet nodig.
-
Is het een rijtuig met metalen inlegplaatje in de draaistellen?
Dan kan je het zo doen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/blokkendoosafbeelding11.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/blokkendoosafbeelding11.gif)
In het linker plaatje neem je stroom af van alle wielen, in het rechter plaatje alleen van het niet geïsoleerde wiel.
-
Klaas,
Dank voor het heldere plaatje. Zat zelf een beetje vast aan het idee om de ledbalk aan 2 kanten van zowel (mag het geloof ik zo niet meer zeggen) van + als - te voorzien en dan loop je tegen deze vraag op van scheiding.
Nu denk ik erover om aan 1 kant de min aan te sluiten en de + aan de andere kant en de meegeleverde -aan 1 kant geïsoleerde - wielen = rechter plaatje te gebruiken. Zou toch genoeg moeten zijn lijkt me.
Rob