BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: M.Schulte op 24 March 2007, 12:53:42
-
Voor mijn baan wil ik graag station Bonn als basis gebruiken om er een "groot" Nederlands station van te maken.
Tenslotte worden mijn perronsporen ongeveer 3 mtr lang dus een groot stations gebouw misstaat dan niet. ;)
Nu viel mij op dat zowel Kibri (onder nr B9373) als Faller (onder nr: 110113) het station uitbrengen maar dat er nogal wat verschil zit in de grote.
Kibri = 99x25,5x17,5 en de Faller = 70x16x13
De vraag waar ik nu mee zit is ,nu welke kan ik beter nemen de Kibri of de Faller, zijn ze beide van hetzelfde detaileringsniveau?
Verder viel me op dat de Kibri ook nog eens een stuk goedkoper was dan de Faller.
Is er hier iemand die de beide gebouwen kent en de voors en tegens kent van deze twee identieke (???) stationgebouwen.
Alvast bedankt.
Groeten Marco
-
Het enigste dat ik weet is dat Het Kibri model op schaallengte 1:87 is,
wat de Faller versie duidelijk niet is.
Niettemin is de Fallerversie ook mooi te noemen,maar das erg persoonlijk ;)
Tino
-
ik heb die van kibri met 4 overkappingen ervoor
ik vind het een mooi station.
mooi groot.
ik heb voor deze gekoze vanwege de prijs
en ik kwam hem tegen op een beurs en hij was al gebouwd.
mark
-
Marco,
Ik heb in het verleden het station Bonn van Faller gehad.
Op zich is hij best mooi maar je moet er dan wel voor zorgen dat er geen enkel ander gebouw in de buurt te vinden is, maar dat zal wel niet de bedoeling zijn.
Pas dan valt op dat de schaal verhouding zeer besodemietert is.
Het totaal beeld ziet er dan namelijk niet meer uit.
Een beetje lokloods is namelijk hoger dan Bonn.
-
Het is inderdaad niet de bedoeling dat er geen andere gebouwen in de buurt staan :P , tegendeel zelfs er wordt een stad "tegen aan" gebouwd.....
Oké lijkt er dus op dat het dan de Kibri versie moet gaan worden. ;D
@Mark, welke overkapping heb jij erbij. die van Kibri lijken me iets te modern voor het gebouw of valt dat mee?
Groeten, Marco
-
@Marco
Waar maak jij jouw perrons van? Ik zoek nl. nog enkele lange perrons
-
De perrons zelf maak ik van MDF, de bovenkant wil ik "betegelen", hoe weet ik nog niet precies en ik moet ook nog wat verzinnen op de perron zijkanten.......... :-| TIPS zijn welkom ;) ;D
De bedoeling is dat bijvoorbeeld ook de witte "stippellijnen" langs de rand van het perron e.d. worden weergegeven en dat er een tunnel komt naar de perrons.
Ook wil ik nog een"dienstovergang met knipperlicht installatie" maken.
Alles om het maar meer Nederlands te laten lijken. 8)
Maar er staat dus nog veel open op het moment.
Eerst maar eens de eerste rails naar het station gaan leggen en een stationsgebouw gaan bouwen.
Kost redelijk wat tijd volgens mij. ;)
-
IK heb toen gekozen voor Kibri omdat ie beter opschaal is als die van Faller.
Omdat ik een NS baan heb heb ik ,t station een beetje aangepast naar Ned.voorbeeld door er een pannendak van temaken en de gevels van het tussen gebouw te voorzien van trapgevels.
12 jaar geleden zijn wij verhuist en sinds die is het niet meer af gemaakt,maar ,t staat wel op de lijst voor renovatie.
Cor
-
Dat vraagt om een foto ;) ;D ;D
Groeten Marco
-
Marco,
Voor de perron's zit ik zelf te denken aan balsahout.
Makkelijk bewerkbaar echter ook iets kwetsbaarder maar voor een perron zal dat niet zo'n probleem geven.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_012_2.jpg)
Dit is mijn veranderde station van Bonn
-
Perrons kun je maken met mdf maar er zijn ook gipsmalletjes waarin de tegeltjes al gevormd zijn en waarbij je met een ander malletje kunt kiezen uit zijkantjes. Het gieten van het gips gaat redelijk snel. Met een goede afwerkkleur ziet het er zeer levensecht uit.
Tom Prins
-
ik ben ook met mijn station bezig.
het worde 5 sporen met kribi station bonn
en 4 kibri overkappinge.
en de 5 de spoor loopt dan buiten de kappe langs
ik maak mijn perronen 2.5 meter
maar hoe kan ik het mooiste de perronnen verlengen.
want ik heb de kibri perronnen voor de kappen
mark
-
Bedankt voor de foto Cor, ziet er goed uit. :o
Krijg door de treinen ernaast meteen een beetj een idee hoe groot het station is ;D ;D ;D
Heb je die trapgeveltjes zelf gesneden uit styreen?
Ik ga eens kijken naar die gipsmallen, een kijken of ik daar nog wat mee kan maar volgens mij ben ik dan wel weken bezig met gieten. ;)
Groeten Marco
-
Voor de trottoirtegels op je perron zou je gebruik kunnen maken van de tegelplaten uit assortiment van GM&S. Voor de peronranden heeft Piet Peetoom ook de nodige attributen van witmetaal, maar je zou ook kunnen overwegen om gebruik te maken van profieltjes van Evergreen. Zeker handig (en goedkoper) als je vrij lange perrons hebt.
-
Misschien domme vraag...
Maar het station is 99 cm lang...
Maar is 25,5cm de breedte? Of is 17,5cm de breedte?
Ik wil dit even zeker weten, i.v.m. de breedte op mijn baan. Hij moet niet over de weg gaan liggen :P
-
Alleen het hoofd gebouw is +/-17c/m breedt,maar met de trappen en perrons kom je wel aan 25 c/m, dat zijn die onderdelen waar je het station op bouwd en dat heb ik allemaal weg gelaten voor de eigen bouw perrons
Marco
Die trapgevels heb ik zelf uit styreen gesneden,alleen moeten er nog afdek stenen op.
Cor
-
Misschien een domme vraag, maar ik ga dus voor station Bonn van Kibri.
En dan wil ik het zelf aanpassen.
Maar nu vind ik 2 artikelnummers ervan, 9521 en 9373...
Welke moet ik hebben en wat is het verschil er tussen?
Het is beide H0 toch?
En is station Bonn van Faller 25,5 cm breed inclusief het perron dat eraan vast zit?
-
25,5 cm is het breedste stuk wat er te vinden is in bonn dus dat middengebouwtje met perron en trapjes.
Faller is mooier afgewerkt maar schaal 1:110 ofzo
Kibri is iets minder mooi maar de schaal klopt wel...met een beetje pimp werk ;D
volgens mij is de 9521 de laaste uitgave en de 9373 een oudere...weet het niet precies.
-
Thnx.
Nu alleen nog het verschil tussen de 2 artikelnummers :)
9521 en 9373
En hoe breed zijn dan de eindgebouwen?