BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Milan op 11 November 2011, 22:44:03
-
Beste Forum leden,
Ik had een vraag.
Lang geleden heb ik een oude loc van mijn vader gehad om mee te spelen. Een eerste serie marklin ns 1200 met het nummer 1219 uit 1965. Helaas heeft deze het nooit gedaan om dat hij door mijn neefjes en nichtjes onderhanden is genomen >:( "ik was toen nog niet geboren ;)".
Deze trein heeft echter wel veel emotionele waarde voor mij en wil hem nu na al die jaren weer aan de praat krijgen. maar mijn probleem is de volgende.
De schakel relais is stuk deze heb ik inmiddels vervangen door een werkend exemplaar van een ander kapotte trein uit de erfenis. Echter werkt om een of andere reden mijn magneet in de motor niet. Ik weet dat er stroom opstaat alleen denk ik dat mijn magneet spoel stuk is. Als ik de stroom toevoer op hoog dan gaat ook het schakel relais trillen.
Nu ben ik al van plan om de trein digitaal te maken.
Mijn vraag?
Kan ik dit probleem verhelpen door een permanente magneet te plaatsen en een decoder er in te stoppen?
Of zal ik toch 150 euro uit moeten geven voor een nieuwe hoog vermogen motor (het is een 8 pins motorkap?
Alvast bedankt Neef.
-
Met het risico dat ik hier als niet-Märklin kenner de mist in ga:
Ik acht de kans dat het anker (het draaiende deel van de motor) doorgebrand is wat groter dan dat de elektromagneet stuk is.
Maar begin eerst maar bij het begin: je zegt zelf dat 'ie aardig onder handen genomen is, en al een flink aantal jaren meegaat. Dan is het beter om de motor volledig uit elkaar te halen (voor zover dat gaat natuurlijk) en elk deel grondig te reinigen.
Vervolgens zet je de motor weer in elkaar en dien je een heel klein druppeltje olie toe op de tandwielen en lagers.
Overigens geldt deze schoonmaak eigenlijk voor de hele lok: ook de stroomafname nakijken, reinigen en eventueel vervangen.
Vuistregel bij digitaliseren: zorg dat de lok analoog uitstekend rijdt voordat je 'm digitaliseert. Op die manier weet je zeker dat als de loc het na digitalisatie ineens niet doet, je het niet in de aandrijving hoeft te zoeken, maar in je eigen soldeerwerk ;)
Wat betreft de '8-pins motorkap': die snap ik niet, maar misschien dat een Märklinist feilloos weet wat je bedoelt ;)
-
Niet dat ik je hier weg wil hebben neef,
maar mocht je er hier niet uitkomen, kijk dan op het forum bij "de buren"
www.3railforum.nl
daar zitten allemaal marklinisten...
-
je zegt dat het relais gaat trillen, op het relais zit een veertje om het relais bij lagere spanningen niet te laten omgaan, wellicht staat dat te los? dat ding is af te stellen.
-
als het ding voor jou vooral emotionele waarde heeft zou je hem kunnen herstellen met Märklin onderdelen zodat-ie het weer doet als tevoren. De schakelrelais zijn in al die jaren niet heel veel veranderd, dus je zou (als tie niet te herstellen valt) 'm kunnen vervangen. Met de huidige digitaliseringsgolf moeten er kratten vol van die dingen overblijven. Verder vind ik de suggestie van het 3railforum een goede, je zou ook nog binnen dit forum kunnen zoeken op 1200 en Märklin. Dit type loc komt in de discussies en de her/verbouwplannen zo ongeveer dagelijks voorbij.
-
Kijk ook eens of de koolborsteltjes nog wel goed zijn.
Zonder ankerstroom werkt het zaakje ook niet.
-
Ten eerste, Kun je de aangedreven wielen met een beetje moeite draaien? Dan is in ieder geval het mechanisme goed.
Als dat lukt, dan kun je het beste beginnen door te checken of er koolborstels in zitten. Er horen twee in gaten in het motorschild te zitten, een koperen en een koolborstel.
Als je een multimeter hebt, dan kun je ook de electrische verbindingen checken. Vooral de draadjes naar de magneetspoelen breken erg snel.
Als je een paar fotos van de binnenkant van de loc plaatst dan kunnen we zien of alles bedraad is zoals het hoort.
Hier kun je de onderdelenlijst (http://www.maerklin.de/service/produktservice/listengenerator.php?artikelnummer=3051) van jouw loc vinden.
Tenzij je digitaal gaat rijden zou ik geen decoder er in stoppen. Sommige decoders kunnen namelijk de omkeerpuls van oudere trafos niet aan, en het kost waarschijnlijk meer geld en moeite dan de loc in orginele staat te restaureren.
Veel geluk,
Rick
-
8-pins motorkap zegt mij ook niks...
De kans dat zo'n loc echt stuk is, is overigens vrij klein!
-
:)
Als Marklin gelovige ,... ;D denk ik dat je de koolborstels even moet bekijken..
Anker gaat in de regel niet zo maar stuk.
Eventueel zien wij hier graag even de Foto van de motor.
Groet Jan
-
Heb deze week alles na gekeken en ja wel het klopt, de koolborstels waren versleten en er zat te veel vuil achter het motorschild. Ik heb alle onderdelen nu ontdaan van de aanslag en kwam tot de conclusie dat alles gelukkig nog werkt. Ik heb nieuwe koolborsteltjes besteld. Nu alleen nog een drup olie en hij rijd weer perfect. Bedankt voor alle tips. Heb nu weer een werkende 1219 :D
Weet iemand trouwens wat er achter de 1219 getrokken werd?
Vond iets over de samen stelling; 1219, Stalen D, plan N Bc, Plan N Bc, Plan K AB, Plan K AB.
Klopt dit ben namelijk van na die tijd (nu 23)..
Nogmaals bedankt voor de reacties ;)
-
Dat was een internationale trein. Maar de 1200 was een universele loc. Je kunt er zowat alles achter hangen wat in de jaren zestig aan getrokken rijtuigen en goederentreinen beschikbaar was. En je hoeft niet uit die tijd te zijn om dat te achterhalen. ;)