BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Gouda op 11 November 2011, 11:15:52

Titel: Trein glijden
Bericht door: Gouda op 11 November 2011, 11:15:52
Het is herfst en de treinen glijden weer over de rails. NS en PRORAIL moeten hier op letten van de Veiligheidsraad,klik (http://www.nu.nl/binnenland/2665466/onderzoeksraad-let-glijdende-treinen.html).

Marc
Titel: Re:Trein glijden
Bericht door: Dpc Fo op 11 November 2011, 11:20:02
Helaas, het is een feit dat er af en toe gevaarlijke situaties ontstaan hierdoor. Zelf maakte ik vorige week nog mee in de Sprinter van Dieren naar Arnhem dat de trein het station Rheden volledig voorbij gleed. De ABS deed zijn werk, maar dat had wel tot gevolg dat de remweg veel te lang werd en we nog zeker 50 km/u reden toen we langs het perron kwamen. In dit geval geen ramp, maar je moet er niet aan denken dat zoiets een eind verderop bij Velperbroek aansluiting gebeurt...

gr. Carlo
Titel: Re:Trein glijden
Bericht door: Dennis83 op 11 November 2011, 13:12:26
Ik snap dit weer niet he.  >:(

Waarom moet overal weer een onderzoekje naar ingesteld worden. Werkgelegenheid?  ???
Het is al jaren bekend dat het moderne materieel last krijgt onder deze weersomstandigheden van gladheid. Wat moet er nog meer aangedaan worden dan? We hebben al de ABI (ABS), sandite. Wat willen ze nog meer? Het voorval in Den Dolder is mijn inziens gewoon een typisch voorbeeld van een niet meedenkende treindienstleider. In deze tijden en zeker op zulke plekken moet je zorgen dat het sein daar veilig door staat. Dit is ten slotte niet de 1e keer dat het daar of op vergelijkbare stations gebeurd. Dat het sein op rood stond door een er voor rijdende trein lijkt me ook onwaarschijnlijk. Ik rijd zelf regelmatig de 5600 en de sprinter Ut-Brn. Bij beide treinen is er ruimte het betreffende sein veilig door te zetten.

Het KAN ook een fout van de machinist geweest zijn door te hard voor gladde omstandigheden aan te komen rijden. Maar dan nog. Gisteren heb ik zelf ondervonden dat een trein onder de 20 km/u nog "op zijn gat" kan gaan en een eind door kan glijden.
Titel: Re:Trein glijden
Bericht door: Dpc Fo op 11 November 2011, 13:20:03
Het zou kunnen dat de mcn in het Rhedense geval iets te optimistisch was over de gladheid/ruwheid van de sporen. Overigens heb ik de afgelopen week als dagelijkse reiziger op dit traject en op Ah-Ut wel nog meer respect gekregen voor de meesters die op deze glijbanen het zaakje onder controle houden en toch redelijk op tijd weten te rijden  (y)

Overigens is het voor de daarvoor gevoelige liefhebber wel spectaculair hoor, dat hoor- en voelbare slippen bij optrekken en remmen!
Titel: Re:Trein glijden
Bericht door: Dennis83 op 11 November 2011, 13:27:55
Als machinist vind ik het altijd wel leuk rijden onder deze omstandigheden of in de winter. Het haalt de vakmanschap in je naar boven en geeft een extra uitdaging om zo veel mogelijk op tijd te zijn.  ;D
Titel: Re:Trein glijden
Bericht door: Menno 1846 op 11 November 2011, 14:12:00
Trein 10549 van afgelopen Woensdag had al 5 minuten vertraging hierdoor.
Was er niet eens een tijdje geleden een man mee in het nieuws die voor die winter perikkelen iets uitgevonden had maar keihard aan de kant geschoven was door de NS & ProRail door hun eigen uitvinding: Sandite?!
Greetz:Menno