BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Falkenberg op 09 November 2011, 22:52:28
-
Om andere draadjes niet te vervuilen plaats ik deze ook als apart draadje.
Als variatie op de Rheinexpress van 1983 heb ik eens naar die van 1977 gekeken. Hier de samenstellingen van de trein in de zomer van 1977 en de winter van 1977/78. Ik heb daarbij de wagens in model er gelijk bij gezet. Het is nog een work in progress, dus opmerkingen zijn welkom.
Zomer:
(http://www.nh-finescale.nl/bnls-images/D215-1977zo.jpg) (http://www.nh-finescale.nl/bnls-images/D215-1977zo.jpg)
Winter:
(http://www.nh-finescale.nl/bnls-images/D215-1977wi.jpg) (http://www.nh-finescale.nl/bnls-images/D215-1977wi.jpg)
Klik op de plaatjes voor een groter beeld
dirkjan
-
Zoals gezegd , erg welkom.
In wacht in spanning op meer (y)
Grtn,
Dennis
-
Ik heb alleen een origineel metalen koersbord (klein) van deze trein.
-
plaatje?
-
Waren die geneusde 1100's er ook al in 1977? In mijn beleving heb ik die pas in de loop van 1978 voor het eerst gesignaleerd, maar dat weet ik niet helemaal zeker...
-
Correct ; ik zou de Roco 1145 dan ook vervangen door de Roco 1142 (43376) , geel-grijs met A-sein , of Roco 1122 berlijnsblauw met A-sein (43374) als het voor 1978 moet zijn.
-
zo, dat duurde meer dan twee jaar voordat die gevonden werd :) Bedankt voor de tip, plaatjes zijn verbeterd.
dirkjan
-
Niet om lullig te doen maar ook je nieuwe suggestie is niet helemaal correct ; de kans dat er in de winterdienst 1977-1978 nog een elok zonder A-sein werd ingezet is vrij klein.
-
Aangepast, heb de 63656 genomen, die is makkelijker verkrijgbaar
-
zo, dat duurde meer dan twee jaar voordat die gevonden werd :) Bedankt voor de tip, plaatjes zijn verbeterd.
dirkjan
Twee jaar moed verzamelen omdat ik je niet wilde ontmoedigen in het plaatsen van treinsamenstellingen. Ik heb er veel aan (y)
Vooral de jaren zeventig NS spreken me erg aan...
-
ik heb liever dat er kritisch naar wordt gekeken, dan dat het voor zoete koek wordt geslikt. Bovendien heb ik niet het patent op de samenstellingen :P
-
Tuurlijk Dirkjan. Ik was de smiley vergeten: :P
-
Plaatje van het metalen koersbord van de D215/D14 wat ik laatst op de beurs in Arnhem voor weinig heb kunnen kopen :).
D215:
(http://i1158.photobucket.com/albums/p613/Rob1975_NL/Nieuwe%20aanwinsten/D215_zps985ff15e.jpg) (http://s1158.photobucket.com/user/Rob1975_NL/media/Nieuwe%20aanwinsten/D215_zps985ff15e.jpg.html)
D214:
(http://i1158.photobucket.com/albums/p613/Rob1975_NL/Nieuwe%20aanwinsten/D214_zps2da8a455.jpg) (http://s1158.photobucket.com/user/Rob1975_NL/media/Nieuwe%20aanwinsten/D214_zps2da8a455.jpg.html)
-
Die onderste is een oude, want Wagenlauf 15194 was in later jaren beperkt tot Köln - München en reed niet tot HvH
dirkjan
-
Hoi DirkJan,
Dan heb ik dus een "vreemd" koersbordje in mijn bezit. Want de afbeelding laat de voor- en achterkant zien.
Is dit een jaren 70 bordje?
Groeten,
Rob.
-
Raar dat beide zijden van hetzelfde bordje totaal andere lettertypen worden gebruikt. Het lijkt me een begin jaren 70 bordje (de Rhein Express had daarvoor andere nummers), maar heb niet veel info over die tijd.
dirkjan
-
Hoi Dirkjan,
Ik heb een vraag.
Zou je de trein van de zomerdienst gedeeltelijk of volledig met uitzondering van het restauratie rijtuig,
met de rijtuigen van Piko uit de Expert reeks kunnen samenstellen?
Gr. Patrick
-
Bron = spoorboekjes internationaal begin jaren 70.
In het spoorboekje winter 71-72 wordt de D215/214 nog samen met de D203/202 genoemd onder de Loreley express.
Een jaar later als naamloze D214/215. In de zomer van 1974 wordt de D214/215 genoemd als Rhein Express.
Pas vanaf de winter 72-73 werd er via Darmstadt gereden.
-
Hallo Patrick,
Ja, de wagens van Piko passen in de trein. Mixen met andere merken valt op als je niets aan de opstaptreden doet (zijn een beetje fel plastic), maar voor de rest kan dat prima. Er zijn door Piko alleen nog niet voldoende nummers uitgebracht om elke wagen een uniek nummer te geven. Maar niet iedereen hecht daar aan (ik wel).
dirkjan
-
Als je de Rheinexpress met Piko-wagens wilt uitbeelden raad ik je inderdaad aan de opstaptreden van de rijtuigen te vervangen door ge-etste opstaptreden van Weinert. Deze kosten euro 7,00 per set en geven een heel ander beeld dan de originele van Piko. Ik heb ze aan een bauwe Aüm aangebracht. Super!
-
Zo ik heb een gedeelte van deze trein al :D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN2143_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN2143_1.jpg)
Groet Patrick
-
Zaag nog even het neusje aan beide kanten van de loc eraf ;)
-
S..t te snel de verkeerde gepakt dat is stom van mij :-[
Ik zal eind van de week een nieuwe foto plaatsen met de juiste 1100 er voor ;D
Groet Patrick
-
Roco levert oa de 1113, 1107 (beide grijsgeel) of 1134 (blauw + vignet) die zouden kunnen passen. Ik vermoed dat een 1200 ook kan. Naar verwachting (...) zijn er eind dit jaar een paar in de goede uitvoering beschikbaar (pre-reno met vignet in blauw of grijsgeel van Roco of Trix) voor deze trein. Een 1300 met klein vignet in blauw of grijsgeel (Electrotren - Lima cs) is ook mogelijk denk ik.
-
De 1107 en 1143 die jij opnoemd heb ik.
Wat ik al zei, ik heb te snel de verkeerde gepakt ;D
Gr. Patrick
-
Ik zal eind van de week een nieuwe foto plaatsen met de juiste 1100 er voor ;D
Nou ja einde van de week, maak er maar over een 1,5 maand van ;D
Ik heb een klein aanpassing gedaan i.v.m. een rijtuig die ik nodig heb in een andere trein maar, de types zijn
verder het zelfde gebleven. Ik heb weer één rijtuig erbij waar door ik nog vier nodig heb.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN2165.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN2165.jpg)
NS 1100 43376 Roco
DB Dms 44756 Roco
DB ABm 46111 LS Models
DB Bm 46121 LS Models
DB ABm 45865 Roco
DB Bm 46128 LS Models
DB ARm 44745 Roco
DB ABm 64274 Roco
DB Bm 46122 LS Models
DB ABm 45861 Roco
Zaag nog even het neusje aan beide kanten van de loc eraf ;)
Nou bij deze is het gebeurt ;D ik heb nu wel de juiste 1100 erbij gepakt.
Gr. Patrick
-
Zo nu weer even een nieuwe foto van deze samenstelling, i.v.m. twee nieuwe
rijtuigen die ik op de beurs van Houten van vorige week heb gevonden. Dat zijn
namelijk het bagage rijtuig en het restauratie rijtuig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN2189.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN2189.jpg)
Nu nog twee rijtuigen te gaan en dan is deze ook weer compleet :D
Gr. Patrick
-
Zaten er in die tijd ook niet een paar autowagens (DDm) met bestemming Lörrach in die trein?
-
Leuke samenstelling Patrick! (y)
Alleen de 'Kakadu speisewagen' klopt niet in deze uitvoering voor eind jaren 70. Het Roco model 44745 is in de uitvoering van midden jaren 60 uitgedost (revisiedatum 1966 op de bak). Begin jaren 70 werden deze rijtuigen gemoderniseerd. Dit kan je zelf aanpakken door het kader rond de tekst 'Speiseraum' te verwijderen en het DB logo te laten zakken. Het dak een donkergrijs te kleuren en 2 dakventilatoren aan te brengen. Ook dien je de draaistellen aan te pakken door 2 cilinders (of hoe je dat mag noemen) te bevestigen. Deze heb ik uit de (extra) onderdelen van een Lima rijtuig gehaald. De beige band boven het 1ste klasse compartiment kan je wel zo laten. Deze werden begin jaren 80 oranje gekleurd. Hetzelfde kleurschema als de band van bijv. de oceanblauwe/beige 1ste klasse 'Bm' rijtuigen.
Als voorbeeld mijn omgebouwde Roco 44745 met baknummer 51 80 84-80 221-1, welke in NL eind 70/begin jaren 80 veel te zien was.
(revell 331 is de TEE kleur die je kan gebruiken, mocht je voor het ombouwen kiezen). Ik moet alleen het interieur nog aanpakken. De tafellampjes o.a. ontbreken nog bij dit model.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kakadu_speis_1980.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kakadu_speis_1980.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/241_venlo_1979.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/241_venlo_1979.jpg)
Alstublieft, een 'Kakadu' op Venlo, 1979. Let op de kleur van de band boven het 1ste klasse compartiment en de plaats van de 2 dakventilatoren.
Jeroen
-
Hoi Jeroen,
Bedankt voor de opmerkingen, het is mij nog niet opgevallen :-[
Het is dat jij het nu zegt en dat het nu pas mij opvalt ;D
Ik ga het zeker een keer aanpassen, dan klopt het rijtuig voor die periode.
Gr. Patrick
-
Of er een oudere Rhein Express bijzoeken... ;D
-
Ja dat kan, ik blijf bezig ;D
Gr. Patrick
-
't Is òòk een hobby ;)
-
Zo ook deze treinsamenstelling is compleet, nu ik ook de laatste twee rijtuigen heb gevonden laatste keer in Houten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN2600_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN2600_1.jpg)
Gr. Patrick
-
netjes!
-
Dank je wel Dirkjan :)
Gr. Patrick
-
Is dit dezelfde trein als de Rhein gold express die op Hoek v. Holland reed?
Die zou ik dan ook wel in N willen samenstellen :)
-
nee
-
Oh. Maar deze rhein express reed dus in ieder geval wel op hoek v holland (zie ongeluk 1976 vlaardingen). De rheingold dan juist niet?
-
De Rheingold heeft wat tussen Hoek van Holland en Amsterdam als eindbestemming gezworven.
En dit was weldegelijk een andere trein.
Groeten,
Christoph
-
Ja nou weet ik het nog niet :-\
Heeft de Rhein express, waar in DIT topic sprake van is, nou wel of niet regelmatig/standaard op HvH gereden?
-
De Rhein Express reed vanaf 1973 als D214/215 tussen Hoek van Holland en München (Innsbruck) vv, vanaf 1980 HvH - Keulen vv, vanaf 1982 als D406/407 HvH - Basel vv, vanaf 1985 als D414/415 HvH - Stuttgart, vanaf wi 1986 weer HvH - Keulen. Vòòr 1973 bestond de Rhein Express niet en na 1986 heb ik geen documentatie kunnen vinden.
Sorry voor de late reactie ;D
-
De D214/215 reed al eerder die route maar had toen nog niet die naam. De samenstelling verschilde eerder niet met die van 1973. Deze verbinding reed in feite al 1972 naar Hoek van Holland, maar daarvoor naar Amsterdam CS. En die verbinding werd (qua tijd van vertrek en aankomst) weer vanaf 1971 verlengd naar Innsbruck vanuit de voormalige Loreley Express Amsterdam - München. Zo zie je goed dat treinen aangepast worden aan de vraag.
-
Dienstregeling buitenland 1-6-1986 / 27-9-1986. De laatste (alle rijtuigen DB):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/img865-65acf92f70c68.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/img865-65acf92f70c68.jpg)
-
Wel bijzonder dat de trein van Köln tot Wiesbaden geheel Rechtsrheinisch reed. De enigste locwissel in Duitsland was dan in Wiesbaden. Reed de Rhein Express in eerdere jaren ook deze route? of vanaf Keulen via Bonn Hbf, Koblenz en Mainz?
-
Nog een leuke bijzonderheid aan deze trein: in 1985/86 reed in de Rhein Express een NS Buffetrijtuig mee:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Rhein-Express-65aecb5845754.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Rhein-Express-65aecb5845754.jpg)
Foto's zijn hier te vinden:
https://www.flickr.com/photos/25717227@N03/5932364977/
https://www.flickr.com/photos/25717227@N03/5932923118/
https://www.flickr.com/photos/25717227@N03/8631155656/
-
Wel bijzonder dat de trein van Köln tot Wiesbaden geheel Rechtsrheinisch reed.
Behalve Koblenz Hbf dan, daar stak ie even de Rijn over en weer terug :)
Ach ja, de Rhein Express. Dé trein destijds om in 1 keer vanuit bijvoorbeeld Tilburg verder Duitsland in te komen.
Zomer 1978 was bijzonder, mijn moeder was naar een kuuroord in het Zwarte Woud. Met de Rhein Express natuurlijk.
En op de terugweg bij aankomst in Tilburg was die trein vertraagd en wel heel erg lang. 5 rijtuigen buiten het perron.
De trein reed vanaf Mönchengladbach gecombineerd met een andere D-trein naar Hoek van Holland.
Ik heb ze geteld, toen de trein wegreed... 16 rijtuigen, waarvan de laatste een autotransporter DDm.
Getrokken door... een 1500 natuurlijk.
Zware zesasser, geen probleem om de trein weg te rijden maar met slechts 2400 PK haalde die met zo'n trein natuurlijk bij lange na zijn topsnelheid niet...
-
-
-
Rhein-Express in Venlo op 26 maart 1977
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/760118-65afa5a43f829.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/760118-65afa5a43f829.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/760120-65afa5a41be5d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/760120-65afa5a41be5d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/760121-65afa5a4c8e2a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/760121-65afa5a4c8e2a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/760122-65afa5a53e094.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/760122-65afa5a53e094.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/760123-65afa5cf14210.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/760123-65afa5cf14210.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/760125-65afa5a5c476d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/760125-65afa5a5c476d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/760126-65afa5a642703.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/760126-65afa5a642703.jpg)
Mvg, Erich
-
Mooie foto's Erich, vooral die van de blauw-beige Schürzen WR. Toevallig heb ik die vorige maand aangeschaft en vroeg mij al af of die ooit in NL is geweest.
-
Welk merk en nummer is dat dan?
Liliput?
MäTrix?
-
Minitrix 15633, N-spoor dus.
Maar in H0-spoor heb ik hem ook: Märklin 43243, deze heb ik ruim 15 jaar geleden gekocht.
-
Van Liliput is deze er in art.nr. 83604. Hij is er ook in Pop-farben rood/creme, art.nr. 383621. Maar ik weet niet of er ook eerdere en/of latere versies zijn uitgebracht, de Pop heeft namelijk een langer art.nr.
https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/liliput-speisewagen-ho-83604/2623466545-249-6660
-
Toevallig kwam ik nog een foto tegen van de rode Schürzen WR in de Rhein Express, zie Bild 16:
https://bw-kottenheim.de/viewtopic.php?t=812
-
Piko, leest u mee? Aub blauw, tp IV, zonder schort/bufferbekleding, maar met regengoot, handreling over neus en originele doorlopende rooster (y) Mooie foto's!
Rhein-Express in Venlo op 26 maart 1977
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/760125-65afa5a5c476d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/760125-65afa5a5c476d.jpg)
-
De Schürzen WR zijn al diverse malen uitgebracht door Liliput, Märklin en binnenkort Brawa.
Ook nog diverse andere modellen, maar niet op schaal en bovendien van vóór tijdperk 4.
Rood DSG tp4: Brawa 51086ea
Rood DB tp4: Liliput* 836.00 (SK/KK), Märklin 43240
Pop grijs/rood: Liliput 836.05 (KK), Liliput/Bachmann 383621, Märklin 2x in set 26512, 43919, Brawa 51086ea
Oceaanblauw/beige: Liliput 836.04 (SK/KK), Märklin 43243
* De Liliputrijtuigen zijn aanvankelijk geproduceerd met een standaardkoppeling (SK) in de bekende dozen met houtnerf en later met kortkoppelingsmechaniek (KK) in de witte dozen.
Andere versies alleen met KK.
-
... binnenkort Brawa.
Die wist ik niet.. Da's leuk! Met correct dak en keukenramen! :)