BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Albert Bas op 08 November 2011, 21:21:37
-
Dacht ik een mooie startset op Marktplaats gevonden te hebben.
De Marklin startset 29180 voor 100 eu. (ik wil nl ook Marklin loks kunnen testen).
Een zekere Inge159@hotmail.nl zou de set voor haar vader verkopen.
Ik heb 106,75 over gemaakt op de bankrekening 75.09.16.338.
Na een week nog niets ontvangen en ook geen email verkeer meer.
Ik eens googelen op de naam I.Camara en waar kom ik op terecht: ja op de site opgelicht op Internet, er stonden zo al c.a 20 slachtoffers van I.Camara, allemaal lego en treintjes e.d.
Ik heb dit gemeld bij Marktplaats en aangifte gedaan bij de Politie, die nemen dit allemaal zeer serieus.
Ik weet dat ik mijn 106,75 kwijt ben maar deze post is om iedereen te waarschuwen.
Het email adres varieerd steeds maar de naam en rekening nummer zijn steeds dezelfde. Pas op dus.
groet, Albert.
-
Triest dat dat in deze branche ook al gebeurt.. dank voor de waarschuwing
-
Hè dat is vervelend voor je zeg Albert! Misschien een kleine tip en natuurlijk te laat, maar mocht je kunnen betalen met Paypal, altijd doen, dan ben je verzekerd.
Succes, Tom.
-
Bij marktplaats aankopen, ALTIJD ophalen. Altijd dus. Ja, al-tijd. Altijd.
Heb ik nog nooit gedaan.
En alles is netjes aangekomen tot nu toe.
Jos.
-
Triest Albert,
Je weet, dat de provider (Microsoft dus) op grond van een Arrest van de Hoge Raad verplicht is de naam- en adresgegevens van betrokkene te geven? Misschien gaat dat nog gemakkelijker via de politie. Misschien zijn die gegevens dan van een katvanger, maar je moet ergens beginnen. Verwacht, behalve het vorenstaande, van de politie niets, al helemaal niet als het gaat om het terugkrijgen van je geld.
Het beste ermee, groetjes, Romeo
-
Bij marktplaats aankopen, ALTIJD ophalen. Altijd dus. Ja, al-tijd. Altijd.
ook als het in Ypecolsga is ?? ;D ;D
eric
-
Bedankt voor de waarschuwing, het is mij helaas in het verleden ook al eens overkomen. >:(
Een SBB Krokodil van Roco voor € 130 +verzendkosten en dan krijg je een oud boompje thuis gestuurd.
En het e-mailadres bestond ineens niet meer, via de bank wel aan een adres kunnen komen. Maar daar woonden oudere mensen die echt nergens van wisten, dus heb ik uiteindelijk mijn verlies maar genomen :'(
Uiteraard gemeld bij marktplaats en politie maar die konden niets doen, er was immers wel iets opgestuurd :-\
Ophalen is inderdaad de beste oplossing, helaas lukt mij dat niet altijd. 3 hartoperaties in 6 maanden, dus probeer ik maar wat vertrouwen te houden in de medemens en meestal gaat het wel goed.
Groet,
Ron
-
Hmm oude mensen in Etten -Leur mischien?
-
Dit soort praktijken voorkom je gewoon niet... je kunt in elk geval kijken naar de tijd dat iemand ingeschreven staat op marktplaats: vage handelaren die kort een account hebben in elk geval checken vóór je geld overmaakt, aan de hand van naam & rekeningnummer is deze dus uitgebreid genoemd op internet.
Marktplaats is te uitgebreid om te zeggen dan koop ik niets meer online: zelf gaat mijn voorkeur wel uit naar afhalen, of anders een verkoper die me bekend is, bv door eerdere aankopen. Dat is nog geen garantie, maar geeft wel meer vertrouwen.
En bij twijfel altijd adresgegevens vragen om de mogelijkheid open te houden dat je spullen afhaalt: je kunt dat niet echt van plan zijn, maar wel de reactie van de verkoper peilen.
-
Heb ik nog nooit gedaan.
En alles is netjes aangekomen tot nu toe.
Gelukkig voor jou.
-
Het is ook mijn eigen schuld, er was geen telefoon nummer en als ik mailde bel me op nummer .. kwam er geen telefoontje maar een mailtje.
En dan toch geld storten, stom...stom ....stom.
Maar ik neem mijn verlies (ik zie het maar als een bekeuring voor achteloos internet vertrouwen).
Ik heb al heel veel via Internet gekocht en altijd goed dus ja, je komt er een keer 1 tegen.
Ik zal nu wel beter opletten en wat meer op de beurs kopen.
groet, Albert.
-
Hmm oude mensen in Etten -Leur mischien?
Nee, het was uit Utrecht daar was het nep pakje in ieder geval op de post gedaan.
Ze noemden zich Partycatering what's in á name!
Groet,
Ron
-
Kun je niet nog storneren?
Mvg Koen
-
ik heb geen ebay account, dus ik kan niet zien wie de verkoper is, maar kan het zijn dat het dezelfde verkoper is ??
Ok, die prij, en 6 dagen aktief..... verdacht
-
een stevige ebay reputatie uit hamburg vs een enkeltje marktplaats ergens in het nederlandse.
Dat denk ik niet. Plus dat iedereen die het een beetje volgt weet dat zo'n 41300 set
350-400 euro doet in het duitse.
fred
-
das gewoon foute boel >:(
-
frederik,
Dat wordt een volgend slachtoffer, wat kun je er aan doen ?
Niets denk ik. ???
mvg,
vrijbuiter55
-
De heren van Marktplaats attenderen op deze ietwat verdachte advertentie bijvoorbeeld.
-
Kun je zo'n gast es niet zelf eens mega oplichten? lijkt me wel lachen ;D
-
Het bericht van frederik19630 heb ik verwijderd. Zijn punt is duidelijk, maar we kunnen nu eenmaal niet toelaten dat iemand van mogelijke oplichting wordt beticht als dit niet 100% zeker is.
-
Nouja, melden bij MP en die kunnen dan heus wel even zijn ip en historie na trekken
gr jan
-
Dat is m.i. ook het beste. Maar het kan ook simpelweg iemand zonder digitale camera zijn, of het leek de persoon in kwestie gewoon makkelijk dit plaatje te gebruiken i.p.v. zelf een toestel ter hand te nemen.
-
Kun je niet nog storneren?
Mvg Koen
Nee dat kan niet als je zelf het geld hebt overgemaakt, dat werkt alleen ingeval van een automatische afschrijving
-
en dan nog alleen binnen 1 maand en niet bij eenmalige incasso's of incasso's voor loterijen
-
Hallo
Storneren kan sinds nov 2009 binnen 56 dagen. V.g.s. Wikipedia.
Jaap
-
Dat mag dan zo zijn, maar daar heb je dus niks aan, want als je zelf een bedrag hebt overgemaakt, dan wordt er niet gestorneerd.
mvg,
Gert
-
Erg naar allemaal. Als ik het niet vertrouw vraag ik altijd om het adres voor afhalen. Oplichters willen zeker niet dat het wordt afgehaald dus als je dan het adres hebt ..... kun je zeggen sorry ik ben niet in de gelegenheid wil je het alsnog opsturen..... etc...
Is geen garantie maar wel iets meer zekerheid.
Jeffrey
-
Hallo allemaal,
Ik denk, dat er iets te eenzijdig over afhalen wordt gesproken. Ik zie steeds meer verkopers stoppen met afhalen (lees maar eens op Ebay) om redenen, die hoogstwaarschijnlijk bij de kopers liggen. Ik heb in mijn omgeving van alles zien gebeuren:
* De afhaalafspraak zeer lang te voren maken en vervolgens afzeggen
* Zich aan een bindende koop onttrekken
* Niet komen opdagen of gigantisch veel eerder of later dan de afgesproken tijd.
* Na gesloten koop aanvullende eisen stellen, kwa prijs of anderszins
* 200 km rijden in de auto van de baas voor een vrij kleine aankoop, omdat 7 euri porto voor eigen rekening is,
* Ter plaatse wat meer of wat anders willen, wat de verkoper niet kan halen, zonder de vreemde alleen te laten.
enz. enz.
en dan heb ik het niet over die ene meneer die waarschijnlijk geen stromend water thuis had, wat goed te ruiken was.
en natuurlijk kunnen er omstandigheden bij de verkoper thuis zijn zoals ziekte.
Ik noem ook een goede reden om wel af te willen halen: veel verkopers kunnen niet deugdelijk inpakken.
Ik bedoel maar, er zijn twee kanten .....
Groeten, Romeo
-
... als je zelf een bedrag hebt overgemaakt, dan wordt er niet gestorneerd.
mvg,
Gert
Het zou een zegen voor de kopers zijn als dat wel kon. Maakt meteen een eind aan al die bedrieglijke verkopers op internet. Waarom kan de (banken)wet op dat punt niet worden aangepast?
Groet,
Ruud
-
Dat is omdat de banken geen service meer willen leveren tegenwoordig.
Het is alleen graaien en de klant kan stikken.
Moet je eens aan het loket komen tegenwoordig :'(
Tinus.
-
Ik heb ervaringen dat Storneren wel is gelukt
Was ook via marktplaats, begin dit jaar.
Ik had wat gekocht, en ik had het netjes overgemaakt.
Maar er kwam maar geen pakketje. Mailt de verkoper na een paar dagen, van héé ga je nog betalen vriend.
Ik zeg ik heb allang betaalt. Om het kort te maken ik had een fout in de bankrekening cijfers gemaakt.
Het geld was bij iemand anders terecht komen. ( wat eigenlijk niet had kunnen/mogen gebeuren naam en rekennummers kwamen immers niet overeen.)
De ABN/Amro boekte het voor mij gelijk terug, werd geen probleem van gemaakt.
Ebay is wat dat betreft een stuk veiliger, je kan daar netjes de feedback van de klanten terug lezen.
Maar goed waterdicht zal het nooit worden. ophalen is dan de enige goede oplossing, boter bij de vis.
gr Corné
-
brabantspoor,
Op het gevaar van op de juridische vingers getikt te worden, maar voor de precisie. Waar jij het over hebt is onverschuldigde betaling: iemand krijgt geld waar hij geen recht op heeft. Dan
moet dat gewoon terug, als de bank ook een foutje gemaakt heeft (naam niet met rekeningnummer of zoiets) kan het maar zo zijn dat uit coulance je het zonder gedoe terugkrijgt.
fred
-
Het zou een zegen voor de kopers zijn als dat wel kon. Maakt meteen een eind aan al die bedrieglijke verkopers op internet. Waarom kan de (banken)wet op dat punt niet worden aangepast?
Groet,
Ruud
lees je morgen weer van opgelichte verkopers, dat na het opsturen van het pakket het geld werd terug gestort....
ach er zijn nog winkels, dus geen paniek.
-
een goede oplossing is 'trusted third party', ebay doet dat al wel:
koper betaalt aan derde partij,
derde partij zegt tegen verkoper dat het geld er is
verkoper verstuurd,
koper zegt dat geld naar verkoper kan.
In geval van discussie moet de koper dan gaan aantonen dat het echt niet klopte,
achter verdwenen (ver)kopers hoef je niet aan
fred
-
Dat is omdat de banken geen service meer willen leveren tegenwoordig.
Het is alleen graaien en de klant kan stikken.
Moet je eens aan het loket komen tegenwoordig :'(
Tinus.
Nee vroeger was het leuk... Stond je een kwartier in de rij om geld op te mogen nemen... Nu trek je het in een minuut uit de muur. (y)
-
Mijn voorkeur is altijd afhalen zeker bij bedragen van 50,- en hoger, als verkopers dan bijv zeggen op een parkeerplaats of station, dan vraag ik gewoon kan het niet bij u/je thuis en als ze dan zeggen nee kan niet geen tijd enz, dan zeg ik het hoeft niet vanavond volgende week kan het ook en als het dan nog nee blijft dan krijg ik steeds meer *oplichting* gevoel.
Bij verkoop is ook mijn voorkeur afhalen zodat ze zien met wat ze kopen.
Zeker bij modeltreinen kan je eigenlijk beter altijd afhalen hoe groot de afstand ook is, want op de foto is het heel lastig te zien hoe een trein eruit ziet (krassen/schade) de ene zegt nieuwstaat de andere zegt gebruikt.
-
Ik heb ervaringen dat Storneren wel is gelukt
Was ook via marktplaats, begin dit jaar.
Ik had wat gekocht, en ik had het netjes overgemaakt.
Maar er kwam maar geen pakketje. Mailt de verkoper na een paar dagen, van héé ga je nog betalen vriend.
Ik zeg ik heb allang betaalt. Om het kort te maken ik had een fout in de bankrekening cijfers gemaakt.
Het geld was bij iemand anders terecht komen. ( wat eigenlijk niet had kunnen/mogen gebeuren naam en rekennummers kwamen immers niet overeen.)
De ABN/Amro boekte het voor mij gelijk terug, werd geen probleem van gemaakt.
Bij mij ging dat toch een stukje anders en kon niet door ABN Amro zelf gestorneerd worden.
ABN Amro heeft de houder van de tegenrekening schriftelijk verzocht om het bedrag terug te boeken i.v.m. een foutieve overboeking vanuit mijn zijde. Welke dat ook zeer snel daarna heeft gedaan (is geen week overheen gegaan).
Storneren kan ook bij mijn weten enkel bij automatische incasso's. Maar het fijne weet ik er niet van, ben geen bankier. ;D
Oplichting kan in vele vormen iedereen overkomen, zelfs als je het af gaat halen kun je opgelicht worden terwijl je er zelf met je neus bovenop zit.
Gr. Dave
-
Erg naar allemaal. Als ik het niet vertrouw vraag ik altijd om het adres voor afhalen. Oplichters willen zeker niet dat het wordt afgehaald dus als je dan het adres hebt ..... kun je zeggen sorry ik ben niet in de gelegenheid wil je het alsnog opsturen..... etc...
Is geen garantie maar wel iets meer zekerheid.
Jeffrey
Deels mee eens.
Ik doe het vaak als volgt:
Vraag naar het adres en controleer alle gegevens.
Bel ze na voor een afspraak over een paar dagen, meldt later vervolgens dat ik niet kan en vraag dan of het toegezonden kan worden.
Pas dan laat ik het toezenden, ook als het uit "Ypecolsga" komt.
Richard
-
Wat ik altijd doe is de naam en bankrekeningnummer checken op internet om te kijken of die niet voorkomen op websites over oplichting.
En een kopie van de advertentie naar pdf printen. Kan handig zijn als je achteraf iets aan moet tonen wat in de inmiddels verwijderde advertentie stond.
Gelukkig tot nu toe een wat vervelende ervaring gehad maar niet zo ernstig dat ik veel geld kwijt was.
Koen
-
Werkelijk nog nooit iets vervelends meegemaakt met kopen op Marktplaats. Maar ik geloof dat ik nog nooit wat gekocht heb van iemand die nog maar 6 dagen op Marktplaats zit.
Ik heb in het verleden eenmaal meegemaakt dat een pakket maar niet aankwam. De verkoper heeft met mij proberen te achterhalen hoe dat kon. Na veel gezoek ook bij de post zijn we erachter gekomen dat de adressering die met een vel papier erop geplakt was met de postbewegingen eraf geschuurd was. En dankzij zijn hulp is het pakket toen alsnog bij me aangekomen.
Ik heb het zelf als reminder meegenomen dat als ik zelf wat verstuur en de adressering geprint erop plak, ik tevens met stift op de zijkant van de doos zelf nog eens naam, postcode en huisnummer opschrijf. Gewoon voor het geval dat het opgeplakta adres om wat voor reden dan ook loslaat.
-
Ik weet niet of dit draadje er de juiste plaats voor is, maar er is opgelicht en opgelicht. Hier gaat het om betalen en niets ontvangen. Een andere vorm van oplichting is: voor iets betalen en dan een artikel ontvangen dat niet in overeenstemming met de koop is, bijvoorbeeld kopen op basis van een foto van een mooi model en dan een beschadigd, niet functionerend of zwaar bespeeld geval ontvangen. Het eerste is mij gelukkig nog nooit overkomen, het tweede helaas wel, zelfs diverse keren. Zowel op Marktplaats als op eBay. Het valt dan soms niet mee om de koop terug te draaien. Op eBay kun je dan nog wel een negatieve beoordeling geven, maar er zijn verkopers die daar blijkbaar niet mee zitten. Ik ben dan ook voorzichtiger geworden met het aanschaffen van prijzige locs via internet. Aan wagons kun je je niet zo snel een buil vallen, maar als de boel niet in orde is, ergert me dat toch behoorlijk. Tsja, op internetsites kun je koopjes op de kop tikken, maar ook wel eens een kat in de zak kopen. It's all in the game.
Groet,
Ruud
-
Ik koop alleen maar op eBay, niet op Marktplaats (maar makkelijk praten als je niet in NL woont en ook nog niet eens Nederlands rijdt, da's waar). Ik snap wel dat Marktplaats, ook van eBay, niet met accounts and feedback werkt. Daar wordt natuurlijk niets aan verdiend. Maar maakt het wel minder betrouwbaar. Hier in Engeland heb je Gumtree, da's gelijk aan Marktplaats. Ik heb er mijn computer op aangeboden en de hoeveelheid Nigeriaanse scammers die je proberen op te lichten, da's echt 5 van de 10. Ook met het gebruik van PayPal, daar schijn je ook mee te kunnen oplichten. Dus gewoon in persoon de verkoop af handelen en in contanten bij dure zaken.
-
Ik heb niet alles doorgelezen. maat mijn ervaring met MP: uitstekend. Altijd alles ontvangen. Zelden iets gekregen dat toch 'krakkemikkiger' was dan op de foto/beschrijving. Maar ben daarin zelf ook wat te naïef soms. En omgekeerd: altijd zelf ook alles netjes opgestuurd en gebreken etc. gemeld. ;)
Wat die meneer of mevrouw Camara gedaan heeft is natuurlijk een rotstreek. Als ik een x bedonderd wordt ga ik ook een weekje anders piepen, maar weet het dan ook wel weer te relativeren. Het is immers ook al 40 keer goed gegaan.
-
ik relativeer niks
dan hebben ze aan mij een verkeerde
-
Ook met het gebruik van PayPal, daar schijn je ook mee te kunnen oplichten.
Tuurlijk Sven, maar dat geldt voor alle betalingsmethoden... PP is behoorlijk safe en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Als je gewoon met stabiele en betrouwbare bedrijven en/of zaken werkt is er m.i. weinig aan de hand. Dat gaat echter voor MP niet op en dan moet je gewoon extra alert zijn op oplichters.
-
Als je een beetje nadenkt kun je zelf enorm je risico verminderen met online kopen. Wat al vaker genoemd is, op Marktplaats bij voorkeur kopen van iemand die al jaren dezelfde account heeft; en ook eens kijken wat hij/zij verder aanbiedt, dat zegt iets over de persoon in kwestie. Zie je dan vooral psp's en DS's voor spotprijzen, of verdachte partijen Lego of ander gewild spul, kijk dan dus uit. Betrouwbare nieuwe spullen worden normaal alleen aangeboden door handelaren met een langere-termijn registratie.
Ik heb zelf veel ge- en verkocht via zowel Marktplaats als Ebay en zelden problemen ondervonden. 1x vanuit Noorwegen was iemand vergeten 'gift' op het douanestickertje in te vullen: kostte me 18 euro importbelasting op een artikel van 35 euro, maar dat wist die jongen ook niet. Zelf wel meegemaakt dat mijn verkochte 4-delige IRM niet aankwam: was de TNT bus 2 dorpen verder in de sloot gereden... dan krijg je wel netjes bericht dat je je verzopen spullen op het postkantoor kunt halen en de her-verzendkosten terugkrijgt (eerst voorschieten!), maar verder niets willen doen aan je schade. Dat is pas oplichten.
-
... was de TNT bus 2 dorpen verder in de sloot gereden... dan krijg je wel netjes bericht dat je je verzopen spullen op het postkantoor kunt halen en de her-verzendkosten terugkrijgt (eerst voorschieten!), maar verder niets willen doen aan je schade. Dat is pas oplichten.
Daarom verzend ik altijd aangetekend. Kost een slordige euro meer, maar de zending is tot 500 euro verzekerd.
-
Tuurlijk Sven, maar dat geldt voor alle betalingsmethoden... PP is behoorlijk safe en ik heb er nog nooit problemen mee gehad.
Sorry, ik wilde niet suggereren dat dat niet zo was. Je aankoop op Marktplaats is ook nog eens verzekerd. Ik bedoelde meer, ga er niet zonder meer van uit dat PayPal volledig veilig is. Je moet ze dan een verzoek om betaling verzenden en ze antwoorden dan met een nep mail, en het lijkt alsof die van PayPal komt, met bevestiging van de betaling. Maar goed, in de Engelstalige landen heb je meer met scammers van de rest van de wereld te maken, in NL valt het gelukkig allemaal wel mee.
-
Ik koop via eBay en Marktplaats. Als ik koop op eBay betaal ik altijd via paypal. Ook transacties met handelaren die ik ken via eBay (en waar ik wel eens wat via koop om eBay heen) gaan via paypal. Als ik iets koop op marktplaats, haal ik het eigenlijk nooit op, maar laat ik opsturen (gaat ook makkelijk, ik koop vnl foto's en penningen). Uitzondering hierop was mijn NS1794 van Philotrain. Die ben ik gaan halen. Al was het maar omdat je dat soort dingen gewoon niet moet laten versturen.
Ik ben nu een jaar of zes actief op MP en het nog maar een keer fout gegaan en toen kreeg ik zelfs mijn geld nog terug. Als ik iets koop, doe ik een bod en stuur er een mail achteraan. Vaak wordt dit eeen wat uitgebreidere mailwisseling waaruit ik aardig goed op kan maken wat voor vleees ik in de kuip heb.
Eelco
-
Hallo,
Zelf ben ik ook een keer opgelicht op MP, althans dat hebben ze geprobeerd.
Niet met een modeltrein, maar met een videogame.
Nadat ik het geld had overgemaakt heb ik op google gekeken of deze persoon bekend was. eerst hit was gelijk van opgelicht,.nl. Ik dus gelijk de bank gebeld met de vraag of de betaling, die ik 5 minuten daarvoor gedaan had, nog teruggedraait kon worden. Antwoord van de bank: Nee, helaas meneer. Dit soort overmakingen worden gezien als bewuste betalingen, vergelijk het maar met betalingen per pin, en die kunnen we helaas niet terugdraaien.
Ik dus mooi de pest daarover in, temeer omdat ik niet 5 minuten extra tijd had genomen om te googlen.
Uiteindelijk ben ik via Google aan een aantal prive ditjes en datjes gekomen van de oplichter. op goed geluk heb ik hem/haar toen daarmee onderdruk gezet en uiteindelijk kreeg ik, nadat ik aangifte had gedaan bij de politie, weleens waar niet het produkt waarop ik geboden had, maar een ongeveer gelijkwardig produkt. Dit produkt was iets goedkoper dan het produkt waarop ik geboden had. Ik heb het uiteindelijk er maar bij neergelegd.
Gegroet Maikel
-
Zelf wel meegemaakt dat mijn verkochte 4-delige IRM niet aankwam: was de TNT bus 2 dorpen verder in de sloot gereden... dan krijg je wel netjes bericht dat je je verzopen spullen op het postkantoor kunt halen en de her-verzendkosten terugkrijgt (eerst voorschieten!), maar verder niets willen doen aan je schade. Dat is pas oplichten.
Bessel, dit heeft natuurlijk niets met oplichting te maken. Je hebt gekozen voor een verzendmethode waarop geen aansprakelijkheid rust. Had je dit soort pech willen uitsluiten, had je voor een aanvullende dienst zoals verzekeren moeten kiezen. Het staat allemaal keurig in de algemene voorwaarden voor goederenvervoer (http://www.postnl.nl/zakelijk/Images/AVG_tcm210-514605.pdf).
-
Je hebt gekozen voor een verzendmethode waarop geen aansprakelijkheid rust. Had je dit soort pech willen uitsluiten, had je voor een aanvullende dienst zoals verzekeren moeten kiezen. Het staat allemaal keurig in de algemene voorwaarden voor goederenvervoer (http://www.postnl.nl/zakelijk/Images/AVG_tcm210-514605.pdf).
Eh, Stig, moet een klant tegenwoordig zich dus verzekeren als diegene die de dienst aanbied zich niet kan houden aan de gemaakte afspraak? Het lijkt de reiswereld wel, ook daar moet je je verzekeren voor het geval de reismaatschappij niet kan leveren wat afgesproken is. Het blijkt te kunnen maar getuigd wel van het service niveau van de organisatie waar je klant bij bent. Alhoewel dat laatste tegenwoordig blijkbaar voor een aantal bedrijven niet zo belangrijk is.
Iets in de trand van: Je koopt iets van me, maar ik ben er niet verantwoordelijk voor dat het goed is. :(
Ik zie dat anders. Hans
-
Dat is al sinds mensenheugenis de praktijk bij de postbezorging, hetgeen niet wegneemt dat het verbazend blijft. TNT-post mag iets dat ze is toevertrouwd slopen en is daar dan niet verantwoordelijk voor. Het idee went nooit.
-
Bessel, dit heeft natuurlijk niets met oplichting te maken. Je hebt gekozen voor een verzendmethode waarop geen aansprakelijkheid rust. Had je dit soort pech willen uitsluiten, had je voor een aanvullende dienst zoals verzekeren moeten kiezen. Het staat allemaal keurig in de algemene voorwaarden voor goederenvervoer (http://www.postnl.nl/zakelijk/Images/AVG_tcm210-514605.pdf).
TNT is toch zelf verzekert voor dat soort ongelukken? een ongeluk ligt in een klein hoekje dus de verzekering waar TNT bij heeft verzekert kan dan de schade betalen ze betalen er toch premie voor :).
Of moet een witgoedbezorger ook zeggen als hij een kettingbotsing heeft gehad van tja alles is kapot ligt in duizenden stukjes, je krijgt de bezorgkosten terug :-\ de wasmachine bent u kwijt.
-
Ik vond eigenlijk dat mijn opmerking terecht was, ik moest het maar helemaal zelf uitzoeken met m'n pakketje nadat de TNT coureur uit de bocht was gevlogen. Zelf (onder werktijd) maar tijd vrij maken om het pakket terug te halen, geen enkel handvat voor de schade (en die valt echt buiten de normale transportwoorwaarden) en nog de nieuwe verzendkosten eerst voorschieten ook. Nee het is geen oplichting, maar hoogmoed en arrogantie in de ruimste vorm.
Anyway, het is wel de énige keer dat me dit overkomen is. Behalve die postbode die een zending van mij bij de ontvanger achter de regenton had gedonderd wat na 3 weken een keer duidelijk werd en die 2x dat pakketten onderweg even open waren gemaakt...
Zo nu ben ik het wel weer kwijt ;D
-
Heren, of je het nou eens bent met de voorwaarden van TNT of niet. Door met ze in zee te gaan, ga je akkoord met die voorwaarden. De oplossing is simpel. Neem een andere vervoerder of doe het zelf. ;D
-
Een andere vervoerder levert geen betere voorwaarden op, dus...
-
Dus?
-
doe het zelf. ;D
Of leer ermee leven ;)
-
Vervoer is een raar begrip...
Als vrachtwagenchauffeur heb ik zelf wel gereden voor een pakjes bedrijf..
Hoe pakjes letterlijk in de rondte vliegen, hoe ze onderop een stapel van 2,5 meter hoog in een vrachtwagen liggen ed ed daar denk je maar liever niet aan als je iets laat versturen.
De grap van het op halen, maar dan niet kunnen en het verzoek of ze op willen sturen haal ik ook wel vaker uit met dure dingen. Ben een keer opgelicht met een autoradio, maar via via die persoon uitgevonden. Met google kwam ik zowaar op zijn voetbalclub uit... een mail erachter met dreigement dat ik wel eventueel wel zaterdag in de kantine mijn geld wilde ophalen werd snel beantwoord met geld op de bankrekening....
-
Maar goed Evert; dat lukt je 1 keer, maar niet altijd..... ;)
-
altijd vervelend dat er mensen zijn die de boel flessen >:(
ik koop zel meestal via ebay maar ook via mp en gelukkig
is dit me nooit gebeurd,wat je eventueel kan doen is
de adres gegevens van de desbetreffende verkoper vragen
en deze checken met de naam gegevens van de eigenaar van
de rekening maar niets is 100 procent betrouwbaar..
tenzij je je aankoop aan huis afhaalt.
maar erg vervelend als iemand misbruik maakt van de goedgelovigheid van de kopende partij.
-
Ja het kan misgaan, natuurlijk, maar wat mij eigenlijk het meest verbaast, is dat het zo vaak wèl goed gaat! Van de honderden transacties in de afgelopen 10 jaar misschien 1x niet helemaal tevreden (onder een lok een Athearn onderstel ipv proto2000) en 1x echt vet opgelicht (door een Engelsman naar wie ik een van hem gekochte Leica M3 wegens defect terugstuurde maar daarna kreeg ik mn geld niet terug. Stom, ik had meerdere alarmsignalen genegeerd, dus geld pleite, paar honderd euro, ik hoop dat die gast erin stikt maar voor mij gaat het leven verder - maar het is al 9 jaar geleden dat scheelt ook)
Maar goed, afgezien daarvan: hoevaak gaat het niet gewoon goed? Regelmatig krijg ik van wildvreemden geld op m'n rekening, op basis van een advertentie en een paar mailtjes, en even later pak ik braaf de verkochte spullen in en wandel ik ermee naar het postkantoor.
Marktplaats-gebruikers doen dit denk ik niet per se omdat ze hun reputatie niet kwijt willen (daar ebay's feedback voor, past bij de wantrouwige Amerikaanse see-you-in-court-cultuur) niet eens omdat ze bang zijn gepakt te worden (er zijn vast manieren te verzinnen waarop je ermee wegkomt, vooral met kleinere bedragen) maar gewoon uit een diepgeworteld, bijna onbewust besef dat het nou eenmaal zo hoort, dat het gewoon _netjes_ is te doen wat je hebt beloofd.
-
Mooi gezegd Clickmaniac (?)
Ik ervaar het eigenlijk net zo. Zowel als koper, maar ook als verkoper.
-
Ja, dat is ook mijn overheersende gevoel, het gaat vrijwel altijd goed op basis van veel vertrouwen. Persoonlijk alleen gekkigheid gehad via ebay, maar ook dat marcheert meestal prima. Zelf in de jaren dat we nog gewoon bankbiljetten in enveloppen stopten en die aangetekend naar het buitenland verstuurden in de veronderstelling dat iemand dan iets terug zou sturen. Those were the days. ;D
-
Er zijn ook verkopers die, als je de spullen wil ophalen, het normaal vinden dat je het vantevoren overmaakt.
Zij vinden dit een kwestei van vertrouwen. ???
-
kleine aanbetaling zou ik redelijk vinden.
dan weet je als verkoper dat de koper ook komt ;D
-
Dat is denk ik in een ander verhaal. Mij wordt ook wel gevraagd op Maandag of Dinsdag of ik het geheel vast kan houden tot en met zaterdag...
Dan wil ik ook graag 10% als aanbetaling. Immers verlies ik bijna een week aan verkoop mogelijkheden.
Sorry teveel slechte ervaringen met mensen die op laatste moment of afzeggen of gewoon zonder tegenbericht niet komen.
En neen, als men niet komt, afzegt om wat voor reden dan ook, dan is de 10% voor mij.
-
Zo zijn er ook een paar actief hier in Leeuwarden, o.a :Jan en iris adviesbureau.koers.leeuwarden[at]gmail.com voor al uw electronische wensen.
Deze zouden mooie mobieltjes & digi foto toestellen voor een zachte prijs verkopen.
Een (spoors) maatje van mij had voor de zekerheid maar even op naam ge-goolged & kwam die zgn firma (ook) bij Opgelicht!! Had hij dat niet gedaan was hij even €299 lichter geweest voor n Canon EOS550D.De email bracht hem aan de twijfel.
Dus wees gewaarschuwd!!
Greetz:Menno
-
Het zou een zegen voor de kopers zijn als dat wel kon. Maakt meteen een eind aan al die bedrieglijke verkopers op internet. Waarom kan de (banken)wet op dat punt niet worden aangepast?
Groet,
Ruud
Dat zou handig zijn. Iets bestellen, betalen, het wordt geleverd en daarna storneren.
Dat zou echt service zijn.
Of de wereld op zijn kop.
-
Via deze link van de politie https://www.mijnpolitie.nl/miocheck.shtml (https://www.mijnpolitie.nl/miocheck.shtml) kun je het nodige van de verkopende partij controleren.
Veel succes met de internethandel 8).
-
Dat is denk ik in een ander verhaal. Mij wordt ook wel gevraagd op Maandag of Dinsdag of ik het geheel vast kan houden tot en met zaterdag...
Dan wil ik ook graag 10% als aanbetaling. Immers verlies ik bijna een week aan verkoop mogelijkheden.
Sorry teveel slechte ervaringen met mensen die op laatste moment of afzeggen of gewoon zonder tegenbericht niet komen.
En neen, als men niet komt, afzegt om wat voor reden dan ook, dan is de 10% voor mij.
Dit klinkt al heel erg naar een handelaar, niet naar iemand die incidenteel iets koopt of verkoopt via internet. Dan maakt een paar dagen toch niet uit?
-
Albert.HO,
Als je bedoelt, dat je geen slechte ervaringen KUNT verzamelen als je slechts incidenteel verkoopt, heb je gelijk, maar zo lust ik er nog wel een paar. Veel "kopers" die niet direct willen of kunnen komen, haken ook bij (wettelijk) bindende afspraken soms om de raarste (opgegeven) redenen tussentijds af.
Mijn advies: sluit een bindende koop, maar zet zonder aanbetaling niets op gereserveerd; degene, die zijn deel van de afspraak niet als bindend beschouwt, doet dat met de andere kant van de koop ook niet.
Ja, je moet nu eenmaal wat als verkoper.
mvrgr Romeo
-
http://www.opgelichtopinternet.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1319374085/210
Ga hier maar eens lezen, wat die al hebben aangericht.
-
En de Politie doet er helemaal niks mee.
Via dat rekening nr kan je zo de eigenaar opsporen.
-
Dat zou handig zijn. Iets bestellen, betalen, het wordt geleverd en daarna storneren.
Dat zou echt service zijn.
Of de wereld op zijn kop.
Ik heb zo maar het idee dat er meer bedrieglijke verkopers dan bedrieglijke kopers zijn. Gek, hè.
Groet,
Ruud
-
Er is een kleine groep bedriegers. En bij een dergelijke aanpassing van de bankenwet zou die groep vaker de rol van koper aannemen, denk ik zo.
De bankenwet gaat ervan uit dat er willens en wetens wordt betaald en dat onze maatschappij er niet mee is gediend als iedere betaling onzeker wordt.
-
Anne1939,
En die lijst is nog maar het topje van de ijsberg want ik heb mijn geval niet aan deze lijst kunnen toevoegen. Te ingewikkeld om aan te melden bij "opgelicht op internet" zodat ik het opgegeven heb.
Ik heb wel aangifte gedaan bij de politie maar als je op mijn politie zoekt vindt je hem ook niet terug.
Ze hebben het gewoon te moeilijk gemaakt om te melden (privacie wetten e.d.) zodat de boeven beter beschermt worden dan de slachtoffers.
Goed dat deze topic toch weer af en toe naar voren komt want een gewaarschuwd mens telt voor twee.
groet, Albert.
-
Toch zou je de moeite moeten doen, ben ook wel even bezig geweest, maar eenmaal binnen, word je goed op weg geholpen.
-
Schandalig dat het slachtoffers van bedrog op internet zo moeilijk wordt gemaakt om dit te melden! Hoe lastig kan het zijn dit te verbeteren?
Groet,
Ruud