BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: ericlavrijsen op 07 November 2011, 22:18:00
-
Mijn draaischijf 6152 functioneert niet. heb hem opengehaald en zie dat het blauwe draadje los zit. Ik weet niet aan welk contact ik deze moet solderen. Denk ook dat er iets tussen moet omdat het draadje te kort is. Kan iemand aangeven hoe de onderkant er uit moet zien?? Kan eventueel een foto sturen.
-
Hoi Eric
Heb je al gekeken op de site van Fleischmann http://www.fleischmann.de/service/ersatzteilblaetter.html (http://www.fleischmann.de/service/ersatzteilblaetter.html)
En dan op 6052 zoeken. Ondanks het zwart/wit is kan het je misschien helpen.
Groetjes
Arthur
-
http://www.fleischmann.de/fileadmin/downloads/Ersatzteilblaetter/6052.pdf
(directe link)
Groet,
Ronald
-
Dank voor de snelle reacties. Alleen had ik deze ook al gevonden maar dit ziet er anders uit dan bij mij. Denk dat het de toevoeging (6052 of 6052c) betreft.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GEDC0002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/GEDC0002.jpg)
foto geeft mijn situatie weer waarbij het blauwe draadje los zit.
Iemand een idee??
-
Hoi Eric,
Logisch nadenkend, zie ik 3 sleepcontacten.
Aan twee zitten nog draden (Zwart en geel)
Dus zo van afstand inschattend denk ik dat de blauw aan het onderste kontakt moet. Maar de blauwe draad is dan wel een stuk korter.
Nog even beter kijkend, zwart is de massa (of de min) Geel is denk ik de blokkering van de brug, dan moet blauw voor het draaien zijn.
Groetjes
Arthur
-
Hoi Arthur,
Dat is nu waar ik meezit. Durf het blauwe draadje niet zomaar te verlengen en aan het contact aan te sluiten. Lijkt me dat hier een component tussen moet die bv de motor beschermd oid.
Gr, Eric
-
Hoi Eric,
Ik ken de draaischijf niet persoonlijk, maar ik verwacht niet dat er iets tussen zit. Tenzij de moter geen 12 Volt DC is
Dus dan is het nu even afwachten wie wel deze draaischijf heeft
Groetjes
Arthur
-
Draden horen volgens mij rechtstreeks op de contacten.
Heb je de schijf nieuw gekocht?
Tinus.
-
Hoi Tinus,
Nee, 2de hands.
Aansluiting lijkt mij ook het meest logisch. Alleen die blauwe is te kort en dat zint me niet.
Iemand een aansluitschema of foto van een werkende??
Gr, Eric
-
Hé Eric,
Da's toevallig, ik heb net vanavond zo'n ding gekregen helemaal in onderdelen en ook een beetje incompleet. De aandrijving mis ik al een paar dingen van zie ik, maar misschien is dat nog te fiksen. Op jouw foto zie ik rechts naast de veer een koperen ding zitten, zou je voor mij eens een paar foto's kunnen maken van dichtbij van de aandrijving en dan van verschillende invalshoeken? Alvast hartelijk dank!
Tom.
P.S. Ik heb waarschijnlijk ook een ouwere versie, want op de pdf zie ik onder de brug een printplaat zitten, maar die zit er bij mij bijvoorbeeld al niet op...
-
Ik heb de mijne helaas om moeten bouwen met een andere motor.
Kan dus geen foto plaatsen.
Volgens mij is de blauwe draad niet orgineel.
Ik zou gewoon een stukje draad tussen solderen, en weer aansluiten.
Of het blauwe draadje helemaal vervangen.
De smoorspoeltjes voor de motor zitten in de behuizing van de aandrijving.
Tinus.
-
Tom,
Het koperen ding is de spoel die ervoor zorgd dat de schijf ontgrendeld / vergrendeld.
Tinus.
-
Hmmm, die mis ik dus al... Net zoals de lichtgrijze stang die overdwars loopt. Nu is die stang heel misschien nog wel zelf te maken, maar die spoel, waar haal ik die nu weer vandaan... Anyway, meer foto's zouden idd welkom zijn...
-
Tom,
Helpt dit?
http://www.digital-bahn.de/bau_ds/ds_umbau.htm
Gr, Ben.
-
Dag Ben, dat is ook een oplossing ja! (Maarre, het is Eric zijn topic en ik neem het een beetje over lijkt het, sorry Eric! :-*)
-
Hallo Eric,
Hoe staat het met de schijf?
Tinus.
-
Hey Eric,
Ben je al een beetje wijzer geworden?
Gr. Tom
-
Ben zelf aan het sleutelen aan de aandrijving omdat ik diverse onderdelen miste, deze heb ik inmiddels van Tinus gekregen! Bedankt Tinus (y) (y) (y)
Nu heb ik de aandrijving redelijk compleet met in ieder geval de belangrijkste onderdelen. Omdat ik echter niet weet waar alles hoort heb ik nog een paar vragen, waar hoort bijvoorbeeld dit (zie foto, rood omrand)?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rausdamit_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rausdamit_1.jpg)
Nu had Eric al gevraagd hoe de draden aangesloten moeten, maar bij mij is er geen enkele draad bevestigd. Hoe moet wat bevestigd? Op de foto lijkt het namelijk dat de gele draad zowel op de spoel aangesloten zit, als op een stukje koper, zie foto.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GEDC0002_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/GEDC0002_1.jpg)
En dan natuurlijk de andere draden. En als laatste nog een andere vraag, ik heb er 1 iets (weerstand?) bij gekregen, maar volgens andere foto's moeten het er 3 zijn. Waar horen deze?
Goed, een hoop vragen dus. Kan iemand helpen met close up foto's van de aansluiting, van dat rare onderdeeltje wat ik nergens kwijt kan en van de plek van de "weerstanden"?
Alvast bedankt!
-
Ik zal eens kijken of ik mijn brug eruit krijg, dan maak ik wel een foto, uit elkaar haal ik het schakelapparaat niet meer, het heeft mij de grootste moeite gekost de boel weer juist in elkaar te zetten.
-
Echt? Het is zo'n eenvoudig ding ;D! Nou ja, heb hem dan ook nog niet helemaal in elkaar natuurlijk hahaha. Maarre, bedankt!
-
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/PB150025.jpg)
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/PB150026.jpg)
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/PB150027.jpg)
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/PB150030.jpg)
Zoiets dan, ik ban bang dat je er niet veel wijzer van wordt, vooral die contactstrippen (bij mij zijn ze koperkleurig) waar jij de drie onderdelen van hebt liggen zijn lastig, het kostte mij meerdere pogingen voordat het weer goed zat.
Als je de foto's naar de adresbalk sleept, of linkermuisklik bij firefox, worden ze groter.
Stephan.
-
Het omcirkelde onderdeel van jou zit onder de andere strip op de onderste foto, waarbij het gebogen lipje tegen de messing strip van de achterkant van de motor? drukt, net zoals het hele kleine stripje aan de andere kant zit en dan met het lipje tegen de zijkant van het motortje? op dezelfde messing strip drukt.
-
Ha Stephan,
Dit helpt me al mooi op weg (en nog bedankt voor de supersnelle reactie)! (y) Hoeveel weerstanden zitten er op het ding van jou, 1 of meer?
-
Hoi Tomasso,
Met weerstanden bedoel je dan die twee kokertjes met het rode draad er omheen gewikkeld?
Dat zijn geen weerstanden maar spoeltjes.
Ik schat dat deze er in zaten (correct me if i am wrong) voor het beperken van de inschakelstroom.
Groetjes
Arthur
-
Ha Arthur, die 2 heb ik ook nog (alhoewel 1 helemaal afgewikkeld is). Nee, ik bedoel het gele ding met die 2 pootjes die op die koperen aansluitpunten gesoldeerd zit...
-
Dat zal waarschijnlijk een condensator zijn om vonkvorming over de contacten te voorkomen, 1 stuk.
-
Hoi Tomasso
Welk gele ding ?
Maar ik ga op voorhand mee met prutser, zal ongetwijfeld een ontstoor condensator zijn.
Groetjes
Arthur
-
Hier (http://www.moba-digital.de/shop/index.php?cat=c5_Ersatzteile-f--Drehscheiben.html) zijn een paar onderdelen te zien en ook de contactstrippen, hoe ze aan elkaar zitten.
Het is het plaatje waar kontaktsatz Marklin bij staat en is te vergroten.
-
Goeie site! Zo te zien heb ik dan toch alle onderdelen! Het stripje zit inmiddels ook zoals het moet horen en ik verwacht hem (als ik morgen nog even een nieuw koolborstelveertje kan halen) morgen werkend! Puik werk Stephan! (y) ;D
-
Zo, vandaag alles in elkaar gesoldeerd en in elkaar gezet. De magnetische ontgrendeling werkt prima, maar het motortje doet niets. Hup, alles weer uit elkaar en het motortje nog eens nader bekeken. Toen rechtstreeks aangesloten op de trafo, maar nog niks. Heb het hele zaakje aangesloten gelaten en in een derde handje gezet.
Wat was nou het geval, elke keer gebeurde er wel iets, zeg maar een beweging van een milimeter, maar dan weer niks. De koolborstels en de veertjes waren inmiddels gemonteerd, maar helemaal rond draaien, ho maar. Toen het zaakje dus aangesloten en in een derde handje gezet en heb wel tig keer aan het asje gedraaid tot hij op een gegeven moment begon te draaien! Wel moet ik het motortje telkens helpen opstarten en links of rechtsom zit nogal een verschil in snelheid in, maar goed, hij draait. Mooi, aan de motor mankeert dus technisch niks (geen kapot spoeldraadje in ieder geval). Dat zal dan wel betekenen dat er vuil in zit.
Na de koolborstels nog eens goed te hebben bekeken zag ik dat er vettigheid op de koolborstels en blijkbaar ook op de collector zat. Inmiddels het motortje in de wasbenzine gekieperd en ga nu de koolborstels met een doekje schoonmaken. Ben benieuwd naar het resultaat.
-
Goed, motortje draait als een tierelier in de wasbenzine, maar zodra hij er uitgehaald wordt start hij niet vanzelf. Ik moet het motortje een zetje geven en dan begint hij langzaam te draaien om er op een gegeven moment weer mee te stoppen. Soms krijg ik hem een tijdje niet aan de praat en wat later doet hij het ineens weer. Waar kan dit nou aan liggen?
-
Lijkt mij toch iets met de koolborstels.
Bewegen deze goed in het koolborstel huis?
Komen ze nog goed tegen de collector?
Ik neem aan dat je de motor los getest hebt.
Tinus.
-
Misschien toch een van z'n motorspoeltjes kaduk.
-
Kijk eens of alle draadjes vanaf de wikkeling van de rotor naar de drie "vlakjes" die rond de magneet van de motor draaien nog wel in takt zijn. M.a.w. als hier een onderbreking zit dan draait de motor niet altijd vanzelf en moet dan op gang gebracht worden.. In dat geval betekent het een nieuw motortje
groet,
Wiebe
-
De koolborstels zitten goed, dan zal het toch één van de motorspoeltjes zijn. Ga het vandaag of morgen nog eens goed nakijken... Bedankt! (y)