BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Donny95 op 07 November 2011, 20:03:55
-
Hallo,
Sinds de Herfstvakantie dit jaar ben ik helemaal opnieuw begonnen met het bouwen van mijn baan. Ikzelf heb sinds mijn zesde al modeltreinen, maar dat was van alles en nog wat bij elkaar (gewoon treinen gekocht die ik mooi vond). Nu ben ik in september 16 geworden en vond ik dat ik opnieuw moest beginnen. Ik besloot dat het een baan gaat worden met Duitse stoom en diesel locomotieven (dat komt mede doordat ik meer Duits materieel heb). Het spoor (Fleischmann Profi) ligt nu al op zijn plek vast en de wissels zijn al aangesloten. over het achterste gedeelte komt een berg (die is ook al aardig op weg.) aan de voorkant komt een stoomdepot en station.
Hieronder een foto van de baan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_11_07_194907.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_11_07_194907.jpg)
hieronder een plaatje waarop aangegeven staat waar wat komt, blauw is lokdepot, rood is station en groen is de plek waar de berg komt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_met_tekeningen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_met_tekeningen.jpg)
M.v.g.,
Donny
-
Hoi Donny,
Ziet er prima uit! Wordt heel het blauwe het lokdepot? Dan wordt het aardig groot. Wat ga je waar laten gebeuren? Of is het ook deels opstelterrein?
En de goederen worden afgehandeld waar de hippel nu staat (eerste spoor aan de binnenkant van het ovaal)?
Wat voor berg komt er, glooiende heuvel, of stijle rotsen?
Gaat het ondergrondse opstelspoor (waar de Anna staat) geen problemen geven? Je ziet waarschijnlijk niet waar je heebrijdt, toch?
Ben benieuwd naar vorderingen.
Groet,
Michel
-
Ben benieuwd naar het vervolg.
Succes.
Groet Jaap
-
Ziet veelbelovend uit. Zie graag het vervolg. (y)
Gr. Rick
-
dank voor de reacties!!
@tothebeach:
het lokdepot komt vanaf de loods tot de 2 wissels die aan elkaar vast zitten (bij die kleine eindsporen), die 2 eindsporen worden opstelterrein/standplaats voor evt. een lok. waar de hippel staat komt aan beide kanten een perron ( aan de binnenkant van de baan met gebouw) tot de wissel van het spoor waar de hippel staat, dat kleine eindspoor is ook opstelterrein. de berg word een aan de voor kant een stijle afgrond, maar bovenop een beetje heuvelachtig. het opstelspoor geeft eigenlijk geen problemen, ik heb een kaartje waar de wisselrichtingen op staan, dus kan ik bijna geen fouten maken.
Ik zit natuurlijk nog op school (4vwo) dus ik kan bij wijze v. spreken niet elke dag eraan werken, het zal dus ook wel een tijdje duren voordat er weer vorderingen zijn...
Donny
-
trouwens, dit schiet me net tebinnen,
Kun je op een analoge gelijkstroombaan ook een constante stroom zetten? zodat de wagonverlichting blijft branden en de rookgenerator van een stoomlok constant aan blijft staan? zoja, kan iemand mij dit uitleggen? zonee, dan heb ik gewoon pech ;D
-
Ik denk dat je dan toch digitaal moet gaan rijden als je dit wilt.
Groet Jaap
-
Er was wel een methode voor...alleen ben ik natuurlijk compleet vergeten hoe deze heet. Digitaal rijden lijkt mij echter beter; het heeft veel voordelen ten opzichte van analoog rijden, zoals het afzonderlijk besturen van locomotieven zonder dat je afzonderlijke stukken spoor hoeft te isoleren, continu licht, wat je dan ook kunt in- of uitschakelen, rookgenerators die je in/uit kan schakelen, en ga zo maar even verder. Ik ben een tijdje terug omgeschakeld, en ik ben er nog steeds erg blij mee.
Het hoeft ook niet duur te zijn. Een Roco MultiMaus kan (wel even goed zoeken) 70 euro kosten, een bijbehorende decoder voor de loc 25 euro. Het is misschien een kleine investering, maar je hebt er enorm veel aan (y)
mvg Bjorn
-
Was dat niet met hoogfrequentie?
gr Hans
-
Dat was hem inderdaad, thanks (y)
mvg Bjorn
-
Maar met hoogfrequent moet je ook je lok's ombouwen, namelijk een (smoor)spoel i serie met de motor.
mvrgr.
Willem.
-
Ziet er leuk uit!
Kan je niet met een powerpack werken. De intrieur verlichting kan dan nog even doorbranden als het stroom weg is.
-
Hallo,
Het is alweer een tijd geleden dat ik iets gepost heb, maar ik vond het toch tijd voor een update!
De berg vordert stukje bij beetje, voor de rest gebeurt er nog vrij weinig doordat ik nog op school zit.
Ik zit alleen met een probleempje, ik word steeds rondjes rijden een beetje zat na 10,5 jaar. Ik zat er wel aan te denken om het eindstation Bergen aan zee te maken (en ergens achter de duinen een soort schaduwstation met opstelsporen), maar dat lijkt me nou ook niet ideaal, omdat ik dan alleen heen en weer kan rijden en steeds met de lok moet omlopen (niet dat ik dat niet leuk vind, maar dat gaat volgens mij snel vervelen). Door de kleine ruimte (2,50 m bij 1.10), kan ik niet iets van een keerlus maken. Ik heb nu ook best veel duits materieel aangeschaft en dan zou ik weer op nederlands over moeten.
Ik weet dus niet goed wat ik moet doen, heeft er iemand ideeën/ adviezen ?
PS: Het zou idd een idee kunnen zijn om op digitaal over te stappen (moet ik wel even sparen met 8 locomotieven), maar ik heb geen idee hoe ik die analoge, niet op digitaal voorbereidde locomotieven zou moeten ombouwen met decoders.
-
Het nadeel van een heen-en-weer baan is dat er actie door de treindienstleider nodig is om de boel in beweging te houden. Bij een ovaal draai je één keer aan de knop en een dag later rijdt de trein nog steeds zijn rondjes. Het is maar net waar je meer voldoening uit haalt.
Als je voor digitaal gaat (meeste moderne locs hebben een aansluiting onder de kap om eenvoudig een decoder in te prikken) dan kun je een heen-en-weer baan automatiseren met computerbesturing. Dan kun je zelf rustig toekijken hoe je treinen rijden, als dat je ding is.
Klinkt alsof je smaak aan het veranderen is. Kunnen lastige (en dure) keuzes zijn. Maar een keerlus kan misschien wel op een extra laag onder het station en een duits eindstation in de duinen kan natuurlijk ook.
Hope this helps....
Alexander
-
Hoi Donny,
Voor een leuk baantje, op beperkt oppervlak, kijk hier eens:
H0 baantje op 120 x 240 cm. (http://www.willies.nl/folders/Hoe%20mijn%20baan%20ontstond.pdf)
Groetjes,
Harm
-
Hallo,
Ik heb alweer een hele tijd niets meer van mij laten horen, maar ik vond het nu echt wel tijd voor een update!
Ik heb een hele tijd nagedacht over wat ik nou precies wilde, en uiteindelijk ben ik tot een beslissing gekomen. Het hele baanplan is weer aangepast, alleen wel zo, dat de berg waar ik het eerder over had, nog steeds op de baan past.
Hieronder een plaatje van het sporenplan (gemaakt met SCARM):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan1_17.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan1_17.jpg)
Ik ga straks de baan aansluiten (en ook testen! ;D), ook ga ik een aantal wissels voorzien van een electrische omschakeling.
-
Grappig zie een groot deel van mijn baan erin terug!
wel een mooi opzetje
-
Ik zag een keer een filmpje op Youtube van een modelspoorclub. Die opzet vond ik wel leuk, en nu heb ik dat een beetje aangepast, zodat het op mijn tafel past.
De baan is inmiddels aangesloten, alles doet het naar behoren! (y) De wissels komen morgen wel. ;)
-
Misschien een idee om rechtsonder ook een wissel te leggen geeft je iets meer rangeer mogelijkheid ipv die 6138 bocht(meen ik te lezen in scarm afb.)
-
Maar met hoogfrequent moet je ook je lok's ombouwen, namelijk een (smoor)spoel i serie met de motor.
Ombouwen is een groot woord. Ombouwen naar digitaal is veel ingrijpender (vooral voor oude locs die daar niet op voorbereid zijn) dan een spoeltje tussen zetten. En de (oude) Fleischmann loks hebben zo'n spoeltje al.
-
Donny als je analoog wilt rijden met permanent brandende verlichting, dan moet je eens kijken op de site van Klaas Zondervan http://people.zeelandnet.nl/zondervan/index.html
Gerrit
-
De 'eigenaar' heeft gemeld dat de baan inmiddels afgebroken is.
Op zijn verzoek een slotje op het draadje.
Gr, Bert