BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Thowra op 05 November 2011, 23:28:44
-
Beste,
Vraagje! Wie o wie heeft een goede foto van de voorkant van de bruine NS 2302 in de tijd van de witte plakletters?
Op dit forum en in het boek van de 2200 staan enkel afbeeldingen van de achterkant. Help!
Of misschien weet iemand wel waar de witte plakletters zaten op de voorkant. (hoogte)
Alvast dank. ;)
Jeroen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2302_bruin.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/2302_bruin.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2302_bruin.jpg)
-
Helaas geen bruine 2302,
wel de 2263; 2274 en 2275
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img139_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img139_3.jpg)
Erich
-
Jeroen,
Toen ik de 2302 in 1984 en als laatste in mei 1985 fotografeerde miste hij maar 1 nummerplaat: die aan de cabinezijde. Alle 3 de andere platen waren nog aanwezig. Op jouw foto zie je de zijplaat ook zitten. In december 1985 werd de lok geel. Als hij dus al een wit opschrift op de niet-cabinezijde heeft gehad heeft dat maar héél kort geduurd.
- hans -
-
@Erich dank voor de afbeeldingen en dank in het bijzonder naar Hans toe! (y)
Hier kan ik wat mee Hans. De variant met 3 nummerplaten en 1 met witte plakcijfers op de cabine gaat 'm worden. Weer een bijzondere variant rijker in mijn collectie.
*Misschien wel een leuk idee voor MTE om nu de bruinrode NS 2210 met 3de hoge pit, wit logo en blauwe zwaailampen tijdperk IV uit te brengen? Deze heeft lange tijd tot begin jaren 80 met deze livrei rondgereden*.
Jeroen
-
Hoezo MTE? Hebben die plannen voor een exclusieve 2200?
Dan moeten er geen nummerplaten op: daar was deze loc er al snel een aantal van kwijt.
Toen ik deze maakte wist ik dat nog niet, dus bij mij heeft 'ie ze nog wel.
Ik heb de 2326 met plakletters, en die heeft juist alleen nog de plaat die de 2302 mist.
En de 2302 is wel beperkt inzetbaar (heuvelloc), maar dat weet je neem ik aan?
-
Dat beperkt inzetbaar valt wel mee. Heuvellocs kwamen (en komen!) regelmatig met goederentreinen in de Havens en directe omgeving (Dordrecht, Moerdijk, RMO ed.). De 2302 heb ik ook wel eens op Den Haag HS gezien met de olieboer van de Loolaan.
-
@Tedo, voor zover ik weet heeft MTE geen plannen voor een exclusieve NS2200. Dit was van mijn kant puur een gooi naar MTE toe. Omdat de 2200 met 3de hoge middenpit door Roco achterelkaar uitkomen (waarvan soms de nummering niet kloppend is) ,dacht ik misschien een idee te hebben voor een bruine variant die breed inzetbaar is op de modelbaan.
Vandaar. ;)
De NS 2302..met een beperkte inzetbaarheid valt inderdaad mee zoals Jean-Pierre ook schrijft. Op de afbeeldingen kom ik deze variant regelmatig tegen op verschillende locaties dan alleen op rangeerterreinen. Jammer genoeg zijn dat dan wel afbeeldingen met het machinistenhuis van voren gezien.
Jeroen
-
Ik heb een foto van de 2302 uit november 1984, waar hij de nummerplaat aan de huifzijde mist; zijplaat zit er nog wel op. Overigens is de datum bij de foto van de 2302 op blz 92 uit hét 2200/2400 boek niet juist; dit moet 16-6-1985 zijn...
De 2218 is i.p.v. de door jouw geopperde "2210" ook nog wel een kandidaat; Deze heeft alleen iets minder lang dan de 2210 rondgereden, door het fatale ongeval in Breda in oktober 1981 (de 2210 is in juni 1982 in het geel/grijs afgeleverd, dus zal ergens begin 1982 de werkplaats in verdwenen zijn).
Groeten Edwin
-
En de 2218 had tot op het laatst nog wél alle nummerplaten?
@Edwin: kan je die foto van de huifzijde van de 2302 plaatsen?
-
@Edwin, tsja de NS 2218 is ook mogelijk. Maar zie toch liever de NS 2210 verschijnen met betrekking tot die fatale afloop van de 2218. En ja ik ben reuzelijk benieuwd net als Tedo naar de 2302 foto van de huif! ;)
Jeroen
-
En de 2218 had tot op het laatst nog wél alle nummerplaten?
Ja.
-
Wist ik (ik had een uitroepteken willen plaatsen in plaats van een vraagteken) ;D
-
Oeps, ik heb blijkbaar wat fotodata door elkaar gehaald. :-[ Volgende keer toch maar op tijd gaan slapen.... :-\
Daarom nu de juiste gegevens uit mijn verzameling, dit keer mèt bijbehorende plaatjes:
Op 19 april 1979 stond loc 3202 met witte cijfers aan de cabinezijde op de reinigingsstand van Wpl Watergraafsmeer:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2098c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2098c.jpg)
Op 14 mei 1979 stond de loc in de werkplaats. Nu is de nummerplaat op de huifzijde zichtbaar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2160c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2160c.jpg)
Voor alle zekerheid de nummerplaat wat extra vergroot:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2160cd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2160cd.jpg)
Op 17 december 1984 fotografeerde ik loc 2302 voor de werkplaats Feijenoord met - je raadt het al - cabine voor.... :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8161c_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8161c_1.jpg)
De loc heeft hier nog een nummerplaat opzij, die is op de foto in het 2200/2400-boek op blz. 92 verdwenen. Die foto kan daarom niet van november 1984 zijn (en dat is door Edwin in dit draadje inmiddels gecorrigeerd naar 16.06.1985).
De loc heeft dus kort vóór de vergeling wel degelijk meerdere witte opschriften gehad.
Excuses voor het op het verkeerde been zetten....
- hans -
-
Ha! Ik ben geholpen. (y) Nogmaals dank Hans voor de verduidelijking aan de hand van de afbeeldingen.
Leuk detail is de zilveren lampring aan de voorkant van de lok.
Jeroen
-
Dat hadden er ook meer (zie de 2263 hierboven die er daar eentje mist die later vervangen is door een zilveren exemplaar). De 2326 had aan de huifzijde zelfs een gele en een zilveren ;)
-
haha keuze genoeg dus.
Dank voor de extra info Tedo! (y)
Jeroen
-
Ben vol op bezig met de ombouw. Weet iemand toevallig wat voor kleur dak het machinistenhuis had in de periode begin jaren 80? Ik twijfel dus tussen een roodbruin dak of geheel donkergrijs? Wie o wie?
Op de foto lijkt het donkergrijs maar dat kan ook door de roetvorming komen van de uitlaat.
Jeroen
-
Ik zou gaan voor donkergrijs. Zou ooit zwart geweest kunnen zijn wat inmiddels is verbleekt.
-
Maar Tedo.. werden de roodbruinen niet afgeleverd met donkerbruin dak dan?
Of is in loop der tijd een ander kleurtje op het dak gekomen?
Als voorbeeld is het dak van de 2225, vsm 2233 en vsm 2299 ook bruinrood.
Moeilijk, moeilijk... ...
Jeroen
-
Ben vol op bezig met de ombouw. Weet iemand toevallig wat voor kleur dak het machinistenhuis had in de periode begin jaren 80? Ik twijfel dus tussen een roodbruin dak of geheel donkergrijs? Wie o wie? Jeroen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/n139c_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/n139c_1.jpg)
Grijs dus! En de motorhuif + bovenzijde demper waren in de parktijk bijna dezelfde kleur....
- hans -
-
@Hans (y) ;)
Dan kan ik verder met het afwerken dit weekend. Dank voor je info.
Jeroen
-
Een paar afbeeldingen. Er missen nog een aantal details, waaronder de de schildjes en handgrepen o.a.
De bruine Roco 2200 is nog van de eerste lichting met dikke puist bovenin, die ik heb dicht geplamuurd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2302A.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/2302A.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2302A.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2302b.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/2302b.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2302b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2302c.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/2302c.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2302c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2302d.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/2302d.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2302d.jpg)
-
Weer een erg fraaie variant Jeroen!
-
Dankje Jab! Heb inmiddels al een aardige verzameling 2200/2300'n.
Als volgende variant lijkt mij de NS 2211 (ex-onkruidsbeheersing lok) wel wat. ;)
Jeroen
-
Leuke variant van de 2200. En je industrie vordert ook lekker :)
dirkjan
-
Plakletters, maar geen zwaailichten? Kwam dat voor?
Die industrie ken ik ergens van!
Jan
-
Dankje Jab! Heb inmiddels al een aardige verzameling 2200/2300'n.
Als volgende variant lijkt mij de NS 2211 (ex-onkruidsbeheersing lok) wel wat. ;)
Klinkt ook leuk, met dat lage A-sein :) Maarre... tijd voor een foto met een line-up ? :)
-
Bijna klaar. (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2302b_1.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/2302b_1.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2302b_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2302_bruin_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2302blight.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/2302blight.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2302blight.jpg)
-
het blijven mooie locs. Heb je leuk gedaan, deze variant in model laten herleven, al vind ik de nummerplaten op de zijwanden wel wat aan de grote kant.
grtz,
Wim
-
Dank Wim!
Het is inderdaad leuk om een stukje nostalgie op de baan te hebben. Jammer is het zeker dat de schildjes van Train Art ietwat aan de grote kant zijn. Misschien dat er een kans bestaat om de nummers bij Phildie te laten etsen? Nog beter is dat Ger de maten herziet en op aanpast. Omdat ik al een berlijnsblauwe 2200 (2318) heb, is de bedoeling te volgende in standgroen om te spuiten. Zoals o.a. de sikjes en NS500/600 destijds reden. Dit keer met zwaailichten en NS logo en met nummer 2277. ;D
Jeroen
-
Ziet er goed uit Jeroen!
-
mooi tot zeer mooi! :D.die kadett c1 bij de overweg ziet trouwens ook zeer veel belovend uit. ;D
-
De bruine 2201 heeft die ook gereden met vishaken??
Want ik wil graag de bruine oerversie ombouwen wel met omgekeerde L verlichting en met demper die ik nog heb liggen van een gesloopte 2200.
Cor
-
Die heeft wel gereden met NS-vignet, maar dan ook met derde frontsein. De loc is namelijk in 1959 voorzien van derde frontsein, rond 1969 heeft ie het NS-vignet gekregen en in 1973 is de loc geel/grijs geschilderd. Om de oerversie om te bouwen naar een versie met NS-vignet zal je een ander nummer moeten kiezen (in ieder geval dus niet uit de serie 2201-2225 ivm het derde frontsein).
Groeten,
Edwin