BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Fred Peters op 04 November 2011, 20:16:54
-
Hallo medespoorders.....
Ben in het bezit van een Roco DB Cargo Br 212 van de nieuwste generatie.
Het nadeel van deze lok. is dat de motor heel luidruchtig is.
Ten opzichte van de andere V100/211/212 loks. maakt deze motor buitensporig veel lawaai.
Heb al gekeken naar de lamellen en de koolborstels maar heb niets bijzonders kunnen vinden.
Wie kent dit euvel en kan me misschien verder helpen.
Fred Peters
-
Probeer te achterhalen of het de motor of de aandrijving is.
is het een repeterende geluid of random?
Deze lok loopt normaal netjes stil, dus er is defekt.
tandwielen kunnen beschadigd zijn of zelfs gebroken.
is hij digitaal of niet.
Kortom
Probeer logisch te analyseren en meld dat een een post.
succes
Peter Kramer
Digitaalservice.nl
-
Ligt het kunststof plaatje in het motortje er soms verkeerd om in? Dat geeft meestal ook extra geluid.
Ik bedoel het plaatje wat in een gat in de motor ligt, meestal tegen de onderkant van de print.
Groet Peter,
-
Ben van mening dat de motor de boosdoener is.
Is ten opzichte van de 5 andere exemplaren veel luidruchtiger.
Gedemonteerd komt er een ratelend geluid thv de lamellen en koolborstels.
en dat een bepaalde kant meer dan de andere.
Eenmaal de borstels verwijdert zie ik geen bramen of hapers op de uiteinden van de lamellen.
De koolborstels zijn wel scheef afgesleten wat misschien het haperige geluid verklaard.
Misschien dat de borstels in de uitsparingen tussen de lamellen haken...
Bij het draaien van de houders (waarin de koolborstels zitten) terwijl dat de motor draait resulteert in een vermeerdering/vermindering van het extra geluid.
Eens een nieuw setje borstels monteren!
-
Het blijken gewoon de koolborstels te zijn, na het vervangen door een gloednieuw setje klinkt de lok. zoals die hoort.
Ga de motor vandaag nog wel even rustig inrijden.
-
Ondertussen een paar weken verder heb ik het euvel nog iets verder aangepakt.
Ik heb voor een prikkie een Raillion NL br 204 op de kop getikt, en daar zit diezelfde motor in.
Ik heb de motoren onderling gewisseld en wat blijkt de beide motoren zijn allebei superstil.
Dus onderling motoren uitwisselen wil ook nog eens helpen om bepaalde loks. stiller te krijgen.
Misschien hebben jullie er wat aan...
Groeten Fred
-
Tegen alle adviezen in laat ik ook altijd wat olie in de beide motorlagertjes lopen. Ik gebruik voor de Roco's wat dikkere olie dan de standaard modelspoorflesjes en tot grote tevredenheid.
-
Inderdaad, tegen de aanbevelingen in heb ik de lagertjes ook een minuscule hoeveelheid olie toegedient.
Deze toevoegingen / aanpassingen hebben los een kleine invloed op de geluidsreductie, maar tezamen kan het resulteren in een aanzienlijk stillere (minder fibrerende motor).
Uiteraard teveel invetten en olien werkt juist tegen een betrouwbare inzet op de baan.
Wil je een stillere motor / lok.dan zijn er dus de volgende mogelijkheden.
smeren aandrijving - tandwielen assen
koolborstels draaien tov collectors (minuscule verdraaing)
koolborstels vervangen
lagers motor licht olien
motoren onderling qua loktype wisselen
Toch moet er toch rekening gehouden worden dat sommige motoren gewoon luidruchtiger kunnen zijn dan andere identieke motoren.
Maar rustig inrijden is en blijft een vereiste..
Doe er je voordeel mee, mij heeft het wel het verwachtte resultaat gebracht.
Fred
-
Toch heel merkwaardig dat het omwisselen van dezelfde motoren in de twee locs tot zulke opzienbarende verschillen leiden: van buitensporig luidruchtig tot superstil. Soms zijn dingen gewoon niet te begrijpen.
Groet,
Ruud