BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Peter Spruit op 04 November 2011, 12:57:43
-
Heb reeds een tijdje een pendelspoor liggen, los van mijn gewone baan maar wel in geintregeerd.
Deze bestaat uit 2 zichtbare stationssporen overgaand in een enkel spoor dat de berg in verdwijnt en dan terug vertakt naar 4 verdekte kopsporen.
2 jaar geleden had een medeforum lid, die ik hier niet bij naam aan de paal wil nagelen mij aangeboden hiervoor een pendelsturen te bouwen daar ikzelf hiertoe helaas niet de electronische kennis en inzicht heb ( en eerlijk gezegd ook geen interesse om mij in diodes, ingewikkelde schakelingen etc te verdiepen daar ik hier gewoon de ballen niet van snap )
Helaas heeft deze persoon mij 2 jaar aan het lijntje gehouden... en vergoeding voor het materiaal dat ik heb betaald heb ik ondertussen maar als verlies afgeschreven. >:(
Dus hierbij mijn oproep...; wij kan mij hierbij verder helpen :
concreet :
pendelen van 2 naar 4 sporen gewoon heen en terug.
besturing analoog !! dus niet digitaal ( is voor mijn oudere loks die ik niet wil ombouwen )
1 trein vertrek vanuit station spoor 1 naar verdekt opstel spoor. Ander trein uit verdekt opstelspoor naar stationsspoor 1. aansluitend vertrekt trein uit stationsspoor 2 richting verdekt opstelspoor etc. Eigenlijk heel basic nodig.
Maar wel automatisch omzetten wissels en liefts ook de vertrek en hoofdseinen. Alles op lage boemel snelheid.
Wat ik zoek is iemand die me hierbij met wat begrijpbare schema's en info kan opweg helpen en bijstaan.
Sporen liggen. Reed contacten liggen voor rem meldingen stopsecties maar verder raak ik er niet echt wijs uit.
Niet echt mijn ding dus waar ik meer verstand heb van scenery bouw en andere zaken
Tx voor jullie opbouwende reacties
Peter
-
Mag ik even kort samenvatten:
4 wissels aansturen
2 seinen aansturen
"5" treinen aansturen (1 tegelijk) in aan/ uit regeling.
Dat wilde hij met diodes doen. Ga voor een microcontroller.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
kijk - no hard feelings of sarcasme maar dat bedoel ik juist ..... wat the f...ck is een micro controller ?
Voor velen onder jullie waarschijnlijk dagelijkse kost maar voor mij dus letterlijk chinees.
De vriendelijke medeforumist die me hierbij helaas in de kou laat staan sprak hier ook over en ging dit wel even voor me maken. Hiervoor dus alles gelegd, bekabeld volgens zijn schema's maar de micro controler -waarbij hijzelf een automatisering engineer is - heb ik nog steeds niet gezien buiten de tekeningen en mooie kleuren presentatie
Maw ...; na 2 jaar wachten wil ik dit nu eens eindelijk rijden krijgen
Greetz ;D peter
-
Wat heb je dan liggen nu?
Zit blijkbaar al aardig war voorbereiding in en is al het nodige gedaan.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Op dit moment ligt dus het spoor, compleet met de reedcontacten, isolatie stukken en de volledige bedrading.
Dus alles is voorbereidt ::)
Peter
-
Peter,
Voordat ik besloot om gewoon digitaal te gaan heb ik dit systeem bestudeerd en volgens mij doet dit wat je nodig hebt, is volgens mij voor iedere elektronicaleek wel te doen...
ze staan op alle grote beursen...
http://www.mecktronics.nl/
Rob
-
Peter
Ik heb een voorstel. We vragen of deze draad naar de groep "Elektronica- en Analoog-vraagbaak" verplaatst wordt.
Hierna kunnen we samen ten overstaan van het gehele forum verder werken en zo een werkend geheel opbouwen.
Ik wil je vragen om de tekening van de indeling van je baan (isolaties) en plaatsing van de reedcontacten hier te plaatsen. Ik denk dat als we het geheel opdelen in stukjes je het met relais voor elkaar kunt krijgen.
Volgorede van werken:
- station (2 sporig station)
- schaduwstation (4 sporig station)
- snelheidsregeling (analoog)
Geen gebruik van hogeschool elektronica (alleen relais en reed contacten).
Dit geldt natuurlijk niet voor de snelheidsregeling.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Hallo Gerard
Bedankt voor je voorstel dat ik ten zeerste waardeer.
Ik heb het schema hier liggen... dit is een PDf file en dat krijg ik hierin niet opgeladen blijkbaar .
ik zal je dit prive proberen door te mailen en misschien kan je hiermee dan verder
Alvast bedankt
Peter
-
Het sppor schema hierbij volgens onderstaand.
Reed contacten zijn reeds ingetekend
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SCAN0001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SCAN0001.jpg)
Mvg
Peter
-
Hoi Peter,
Schema is voor mij duidelijk. Zit goed doordacht in elkaar. Alleen even een kleine toelichting van jouw kant.
Grondsein is een voorsein? (Sorry ik zag net pas dat ik een Nederlander ben en jij uit Belgie komt. We zulen dus af en toe wat toe moeten lichten.).
Welke bedoeling heb je met de seinen (Zowel grond als hoofdseinen)?
Ik kan een aparte voeding gebruiken voor de logica (heeft mijn voorkeur), maar is die al aanwezig?
Zo ja welke spanning heeft deze.
PS.: Deze draad hoort echt niet in de digitaal vraagbaak. Vraag jij of de draad verplaatst kan worden of heb je liever dat ik het doe.
Donderdag krijg je het eerste deel van het schema, pendelsturing, en gaan we daarna langzaam verder.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Hallo Gerard
Heb de moderators gevraagd dit te verplaatsen naar het analoog forum.
Betreft grondsein.. is eigenlijk een vertreksein dat in Zwitserland op kleinere stations gebruikt wordt. Dus zodra dit op 2 lichten rechtop komt te staan heeft de trein vrij baan en mag deze vertrekken. Het eerste hoofdsein voor de tunnel geeft vrij baan vanuit het station richting schaduwstation. Zodra dit sein gepasseerd is moet deze terug op rood komen. Het sein aan de ander kant van de tunnel is dat voor de treinen die vanuit het schaduwstation weer richting 2 sporig station gaan. Dus in principe schakelt dit in tegenovergestelde richting van het eerste hoofdsein. ( is het langs de ene kant groen in de rijrichting van het schaduwstation dan is de omgekeerde rijrichting rood en omgekeerd )
De hoofdseinen zijn meer een visueel aspect dan met een stopfunctie daar de bedoeling pendelen blijft
Een aparte voeding ( transfomator met zowel gelijkspanning voor rails en wisselspanning voor seinen en wissels) is aanwezig .
Mvg
Peter
-
Moet er ook een vertraging in komen?
Bedoel, als de trein het station oprijd mag dan de trein die daar staat gelijk in tegenovergestelde richting vertrekken?
En op schaduw station weer zelfde verhaal. Trein komt binnen, volgende spoor vertrekt direct weer?
Roelco
-
Roelco,
De vertraging is een leuke toevoeging straks voor de regelaar. Een andere vraag is optrekken en afremmen gelijkmatig. Zo zal er vast nog meer te bedenken zijn. Dat zijn de problemen voor stap 3, de regelaar.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Gerard,
Hoeft niet helemaal natuurlijk. Als er een continue pendel actie moet zijn kun je de regelaar op een vaste waarde laten staan en afblijven. Dat is dat de snelheid waarmee de treinen rijden op de baan.
De stations sporen deel je op in zeg 5 secties, dan kan de trein in 5 stappen afremmen, niet heel mooi geleidelijk, maar wel eenvoudig zonder elektronica. Optrekken gaat dan ook via die zelfde 5 secties.
Bij stoppen wordt dan gelijk volgende spoor actief gemaakt. Als je dat vertraagd wil zou je het relais vertraagd moeten laten opkomen, dit kan met een schakeling voor het relais, of een relais met eigen vertraging. Maar kan dus los van de regelaar opgelost worden.
Maar er zijn natuurlijk meer wegen die naar rome leiden, zo ook in deze, er zijn meerdere oplossingsrichtingen mogelijk.
Roelco
-
Ik heb een mogelijk schema, puur voor treinen sturen met totaal 12 relais, 6 bi-stabiele relais, 6 normale relais.
(misschien nog wel wat meer nodig, afhankelijk van het aantal schakel contacten per relais )
Wat het schema volgens mij doet:
Begin situatie, op station spoor 1 staat trein, spoor 2 leeg.
opberg station spoor 1,2,3 en 4 bezet.
Spanning op de baan, trein van opbergstation spoor 1 gaat rijden richting station, rijd spoor 2 op, stopt.
Op dat moment schakelt hij de spanning van zijn spoor af, en op spoor 1 op. Ook wordt de voeding omgepoold.
trein van spoor 1 zal gaan rijden in andere richting, en station dus verlaten, schakelt vervolgens het wissel van het station om. rijd spoor 1 van opberg station op.
schakelt daar de spanning van zijn eigen spoor af, en spoor 2 op. Ook wordt de voeding weer omgepoold.
trein van spoor 2 zal gaan rijden in omgekeerde richting en verlaat opberg station. schakelt de wissels goed voor het uitrijden.
Rijd het station het vrije spoor op. schakelt daar de eigen spanning weer af, de andere spanning er op, en de voeding wordt opgepoold. Bij vertrek wissel weer goed gezet.
Deze rijd opberg station spoor 2 op, stop zichzelf, schakelt spoor 3 in, en die vertrekt weer. en zo verder.
De laatste schakelt de eerste weer in.
Schema is nog niet helemaal goed, moeten nog wat diodes in om te zorgen dat 1 schakelaar niet het verkeerde relais schakelt. De meeste relais hebben niet heel veel nodig, en 1 maak contact is genoeg. 1 relais moet alleen een grote zijn en heeft 8 wissel contacten nodig.
heb hierin dus geen vertraging mee genomen bij vertrek, en niet het schakelen van de seinen.
(en heb de tekening alleen voor me liggen op papier, dus moet nog ff omzetten naar iets dat ik hier kan posten )
Maar als bovenstaande beschrijving al niet is wat het moet zijn kan het idee direct weggegooid worden natuurlijk.
Roelco
-
Dit is inderdaad ongeveer het geen dat ik wil.
Enkel voor station spoor 1 en 2 wil ik eventueel geleidelijk afremmen. Maar aangezien de dienstsnelheid hier toch al zeer laag is - tenslotte komen ze al langzaam het station binnen en uit rijden - is dit misschien zelfs niet eens nodig.
Voor de opbergstation sporen 1-4 : deze zijn volledig verdekt. Dus geen afremvertraging nodig daar.
Moet er ook een vertraging in komen?
Bedoel, als de trein het station oprijd mag dan de trein die daar staat gelijk in tegenovergestelde richting vertrekken?
En op schaduw station weer zelfde verhaal. Trein komt binnen, volgende spoor vertrekt direct weer ?
Hier zou ik inderdaad een vertraging willen van pakweg 2 à 3 minuten
Ter bijkomende info. Railsysteem in 2 rail gelijkstroom.
De 3 wissels in het opbergsysteem zijn Roco met vaste wisselspoel
De wissel in het stationspoor is een Peco. Hier is nog geen aandrijving voorzien doch zou deze , gezien de wissel in het zicht ligt met een servo motor willen omzetten zodat deze langzaam omgaat. Indien jullie een Tortoise preferen dan kan dit ook.
Alvast tof nu zoveel feedback te krijgen (y)
Peter
-
Dit is inderdaad ongeveer het geen dat ik wil.
Enkel voor station spoor 1 en 2 wil ik eventueel geleidelijk afremmen. Maar aangezien de dienstsnelheid hier toch al zeer laag is - tenslotte komen ze al langzaam het station binnen en uit rijden - is dit misschien zelfs niet eens nodig.
Dit zou eventueel gedaan kunnen worden door je spoor op te splitsen in secties.
eenvoudige optie:
Trein komt met 7V baanspanning station binnen rijden.
sectie 1 krijgt 2 diodes, is ongeveer 1,4V, blijft er 5.6 over voor de trein.
sectie 2 krijgt 4 diodes, is ongeveer 2.8V, blijft er 4.2 over voor de trein.
Hoe groter het verschil moet zijn tussen max en min snelheid hoe meer stappen, hoe mooier de overgang hoe meer stappen. En je zult wat moeten experimenteren, want die 0.7 per diode is theorie, afhankelijk van de diode kan dat wat anders zijn.
Moet er ook een vertraging in komen?
Bedoel, als de trein het station oprijd mag dan de trein die daar staat gelijk in tegenovergestelde richting vertrekken?
En op schaduw station weer zelfde verhaal. Trein komt binnen, volgende spoor vertrekt direct weer ?
Hier zou ik inderdaad een vertraging willen van pakweg 2 à 3 minuten
Dat zit in mijn huidige oplossing dus nog niet. Daar moet dan nog iets voor bedacht worden met een relais dat b.v. pas opkomt na 2 of 3 minuten. Of daar moeten we in de regeling iets voor treffen.
Misschien bij het omschakelen van de rail spanning een extra relais laten opkomen die de spanning van de rails haalt en na 2 of 3 minuten weer vanzelf uitvalt. Weet zo niet wat er in die hoek aan relais beschikbaar zijn.
Ter bijkomende info. Railsysteem in 2 rail gelijkstroom.
De 3 wissels in het opbergsysteem zijn Roco met vaste wisselspoel
De wissel in het stationspoor is een Peco. Hier is nog geen aandrijving voorzien doch zou deze , gezien de wissel in het zicht ligt met een servo motor willen omzetten zodat deze langzaam omgaat. Indien jullie een Tortoise preferen dan kan dit ook.
Alvast tof nu zoveel feedback te krijgen (y)
Peter
Wat betreft dat wissen in het station. In de huidige oplossing wordt er uitgegaan van een puls om het wissel om te zetten. Ook dat deel moet dan aangepast worden op de te gebruiken aansturing van het wissel. Er is vast wel een schakeling die op basis van een puls een servo in stand A of B zet. Weet niet hoe die servo zich dan gedraagt nadat de spanning van de baan is geweest, maar daar kan een ander vast wel iets over zeggen.
Zal in elk geval kijken dat ik het schema hier ergens ga krijgen.
Roelco
-
Ik heb zitten lezen, klinkt als een mooi project. Zelf zou ik het opbouwen rond een microcontroller (PIC) en een setje schuifregisters als uitgangen voor wissels en seinen. Voordeel van een microcontroller is dat deze alle seinen en wissels kan zetten maar dat deze ook vrij eenvoudig met PWM de snelheid van de trein kan regelen. Weet 123 niet of ik spullen heb liggen om hier zo even wat mee te testen... Misschien als ik me vanavond verveel. (note: Dus eerst voor de lol. Wil niemand voor het zere been schoppen die het ook opgepakt hebben...)
@Roelco, denk je er aan wat er moet gebeuren als je de baan hebt bereden en weer aan zet? Lijkt me bijvoorbeeld niet wenselijk dat je alleen kan starten met station 1 en schaduw vol, komt het erg nauw wanneer je het uit zet.
Timo
-
Omdat ik zelf met een pendelmodule rijdt (voorlopig nog met één trein en één tram, maar wellicht later meer) hield dit vraagstuk met zodanig bezig, dat ik gezocht heb naar een simpele, maar werkende oplossing voor dit vraagstuk. Uiteindelijk kom ik uit op een analoge oplossing, waarbij een pendelmodule, voor ieder spoor een bistabiel relais, en nog één extra relais.
De oplossing hierboven van rjr werkt niet helemaal. Want hij zegt dat een reedcontact zijn eigen spoor afschakelt en een ander spoor aanschakelt. Maar dan blijft de trein bovenop het reedcontact staan, met alle problemen van dien. In de hieronder geschetste oplossing zal dat niet gebeuren.
Laat ik het uitleggen aan de hand van twee sporen. Maar het geheel is ook uit te breiden naar drie, vier of meer sporen, met een kleine restrictie. Ik ga uit van gelijkspannings-rijspanning op de rails (eventueel tijdblokspanning) en wisselspanning via de reedcontacten voor de relais en het wissel (bij meer sporen meer wissels). Het naar links of rechts rijden wordt aangestuurd door een pendelmodule. Dat is een heel simpel stukje electronica waarmee gedurende een bepaalde tijd (zeg 30 seconden) de beide polen plus en min op de sporen staat, en daarna (zeg ook 30 seconden) de polen van de beide sporen worden omgewisseld, zodat de treinen naar links rijden. Deze pendelmodule is zelf te bouwen (eigen ervaring). De pendelmodule staat verder los van de spoorbestemming. Enige zorg is, dat de tijd voldoende groot moet zijn om de langzaamste trein op tijd te laten aankomen op de eindbestemming. Bij mij werkt een zelfgebouwde pendelmodule naar volle tevredenheid. Meer over de pendelmodule op http://www.mscdh.nl/pendelautomaat-voor-de-trambaan/ (http://www.mscdh.nl/pendelautomaat-voor-de-trambaan/)
De clou ligt in de aanwezigheid van relais REL0, dat wordt gebruikt om de reedcontacten R1a en R2a (zie tekening hieronder) al of niet onder spanning te zetten. Die reedcontacten R1a en R2a geven dus alleen maar een schakelpuls door als REL0 is aangeschakeld. Tenslotte is het nog zo, dat de eindstukken bij de stootjukken via een diode zodanig worden gevoed, dat alleen rijden mogelijk is naar links. Eenmaal aangekomen stopt een trein vanzelf, en gaat pas rijden als hij via REL1 of REL2 (respectievelijk voor spoor 1 en voor spoor 2 ieder zijn eigen relais) voeding krijgt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pendelvraagstuk.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pendelvraagstuk.jpg)
Laten we een voorbeeld doornemen:
- Op spoor 2 staat trein A (stil). Vanaf de vrije baan komt trein B. Het wissel leidt naar spoor 1. De rijrichting is naar rechts.
- Trein B passeert R0. Deze schakelt REL0 aan (waarmee reedcontacten R1a en R2a spanning krijgen).
- Trein B passeert R1a. Deze heeft nu spanning en schakelt drie dingen gelijktijdig: REL2 aan, REL1 uit en het wissel naar spoor 2. Het relais REL2 geeft weliswaar spanning aan het kopspoor 2 (waar trein A stilstaat), maar vanwege de diode zal trein A die op spoor 2 staat te wachten niet gaan rijden.
- Trein B passeert R1b. Deze schakelt REL0 uit (zodat de reedcontacten R1a en R2a geen spanning meer krijgen, niets meer kunnen doen).
- Trein B komt op het geisoleerde kopstuk van spoor 1, en zal daar stoppen.
- Na verloop van tijd schakelt de pendelmodule de rijrichting naar links. Nu is REL1 uit (zodat trein B op spoor 1 blijft staan) en REL2 is aan, zodat trein A gaat rijden.
- Trein A passeert R2b. Deze schakelt REL0 uit (was al zo, het heeft dus geen effect)
- Trein A passeert R2a. Dit reedcontact heeft geen spanning vanwege REL0, en doet dus niets.
- Trein A passeert R0. Deze schakelt REL0 aan, maar daar gebeurt verder niets mee.
- Na 30 seconden gebeurt in het andere kopstation (mag ook één kopspoor zijn zoals bij mij thuis) hetzelfde. De trein (of een andere van een ander spoor op dat andere station) komt weer naar rechts rijden, en het spel gaat weer van voren af aan. Alleen staat nu het wissel nu nog steeds naar spoor 2, zodat de aankomende trein op het lege spoor 2 zal aankomen, en het spel in omgewisseld tussen spoor 1 en 2 zal plaatsvinden.
Het geheel is uit te breiden tot meer sporen. Reedcontact R0 en R1b, R2b, R3b enz blijven hetzelfde doen. Alleen de reedcontacten met een a in de naam moet steeds een volgend spoor schakelen. Dus de hierboven genoemde r2a schakelt nu REL3 aan en REL2 uit. Op spoor 3 zal r3a REL4 aanschakelen en REL3 uit, enzovoort tot het laatste spoor, waar REL1 wordt aangeschakeld en REL4 uit. Er moeten bij meer sporen alleen meer wissels geschakeld worden. Dat kan eventueel via een diodematrix. Bij veel sporen komt er een probleem, dat twee relais en meerdere wissels gelijktijdig moeten worden geschakeld. Ik weet niet hoeveel nog mogelijk is, maar enkele wissels lijkt mij geen probleem.
Omdat reed-contacten R1a en R2a meerdere relais en wissel moeten schakelen, moeten dat stevige contacten zijn die een flinke stroom kunnen verwerken. Eventueel kan er nog een tussenrelais worden geplaatst, waar door R1a alleen dat ene tussenrelais R1t wordt geschakeld, waarna door R1t dan de diverse andere relais en wissels worden geschakeld.
-
Ik heb zitten lezen, klinkt als een mooi project. Zelf zou ik het opbouwen rond een microcontroller (PIC) en een setje schuifregisters als uitgangen voor wissels en seinen. Voordeel van een microcontroller is dat deze alle seinen en wissels kan zetten maar dat deze ook vrij eenvoudig met PWM de snelheid van de trein kan regelen. Weet 123 niet of ik spullen heb liggen om hier zo even wat mee te testen... Misschien als ik me vanavond verveel. (note: Dus eerst voor de lol. Wil niemand voor het zere been schoppen die het ook opgepakt hebben...)
@Roelco, denk je er aan wat er moet gebeuren als je de baan hebt bereden en weer aan zet? Lijkt me bijvoorbeeld niet wenselijk dat je alleen kan starten met station 1 en schaduw vol, komt het erg nauw wanneer je het uit zet.
Timo
Timo,
Zou het voor mezelf ook liever oplossen met een microcontroller, echter, ik heb daar mijn interesse en zekere kennis. Maar voor iemand die die kennis niet heeft is het handiger om een oplossing te hebben die z'n persoon zelf beetje snapt. Bij storing of aanpassing kan die dat dan zelf oplossen en ben je niet gelijk weer afhankelijk van anderen.
En ja heb nagedacht over het uit en aanschakelen van het geheel. En dat is denk ik handiger dan bij een microcontroller. De baan zou je elk moment moeten kunnen uit en aanschakelen, gaat hij gewoon verder waar hij was. Allen zal een trein niet langzaam optrekken als hij midden op de baan stil was gezet.
Roelco
-
De oplossing hierboven van rjr werkt niet helemaal. Want hij zegt dat een reedcontact zijn eigen spoor afschakelt en een ander spoor aanschakelt. Maar dan blijft de trein bovenop het reedcontact staan, met alle problemen van dien. In de hieronder geschetste oplossing zal dat niet gebeuren.
Wim, heb niet gezegd dat de schakeling al helemaal perfect is, en dit hangt af van hoe je de reeds plaatst, hoe snel de trein rijd, en hoe snel je de relais laat schakelen.
Heb alleen jaren gereden met het schakelen van reeds waarbij een trein zijn eigen spoor stroomloos maakt, en dat is nooit een probleem geweest dat ze boven de reeds bleven staan. De meeste loks hebben wel z'n uitloop dat dat goed gaat, maar is ook met een kleine vertraging op te lossen.
Maar goed, ook jouw optie is mogelijk, je bent dan alleen meer afhankelijk van de snelheid van de loks omdat de module schakelt los van waar de treinen zijn. Mocht een trein ergens blijven staan dan gaat die zelf opeens de andere kant op. Bij mijn oplossing gebeurd dat niet, maar er moet inderdaad wel goed gekeken worden dat de lok niet boven de reed blijft staan.
En dat laatste uit je stukje zou ik anders doen. Als die reeds te veel moeten schakelen, laat ze dan een licht relais schakelen, en via de contacten van dat relais de verschillende andere dingen.
Zoals gezegd, heb mijn baan jaren via reeds gestuurd, maar als een reed meerdere wissels moest schakelen werd het al snel een probleem voor de levensduur van z'n reed. Hangt wel af van wissel type, maar begreep dat de besturing hier voor het zichtbare wissel met een servo zou moeten, dus dan moet er toch iets tussen aangezien die niet schakelt direct op een reed.
Roelco
-
Heren,
Ik zit hier zeer verblijdt mee te lezen.
Echt tof deze input en heel benieuwd naar het verdere verloop en ontwikkelingen !
Peter
-
@ Roelco, Ik snap je idee en daar is idd wat voor te zeggen. Een complete oplossing bied misschien iets minder inzicht. Helaas wordt bij het gebruiken van veel relais (zeker als je nog voorschakel relais gaat gebruiken om de reeds te ontlasten) het een enorme warboel wordt. Ik weet dus niet of je daar dan zo even in kunt foutzoeken (jij en ik zeker wel maar iemand met iets minder kennis...) Nogmaals, niets tegen jou en je moeite! Ik vind het gewoon ook leuk om mee te klooien ;D
Ik heb een beetje zitten puzzelen en denken en heb toen een opzet voor de hardware gemaakt. Ben er voor het gemak wel vanuit gegaan dat alle seinen twee standen kennen (en dus twee aansluitdraden + een gemeenschappelijke draad hebben).
TADA:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pedel_v1.png) (http://www.septillion.nl/zut/pedel_v1.png)
Zoals je kunt zien nog niet af. (Spot de fouten ;D) maar het geeft een globaal idee. De slof IC's rechts onder vormen (/gaan vormen) de uitgangen voor wissels, seinen en spoorschakelingen. X1 is de aansluiting voor de spanning voor de schakeling (logica). X3 de ingang voor railspanning. X2 de uitgang van railspanning voor de vrije baan (SPH en SPG). X4 en X4 vormen de aansluitingen voor de reedcontacten waarbij
X5-3 = RG
X4-1 = R1 + R3
X4-2 = R2 + R4
X4-3 = R5
X5-1 = R10
X5-2 = R6 + R7 + R8 + R9
Reedcontacten samengevoegd (en zelfs gemultiplext met SV2) omdat de microcontroller wel kan bijhouden om welk spoor het precies gaat, scheelt ingangen.
SV1 is voor het programmeren van de microcontroller en SV2 is te gebruiken om de laatste instellingen te maken.
Tot zo ver! Misschien dan anderen nog op/aanmerkingen hebben, laat maar komen. Maar heb zelf het idee dat het wel ergens op begint te lijken. Dit allemaal nog zonder "echte" code.
Timo
De plaatsing van de reedcontacten 5 en 10 komt mij alleen nog wat raar over, is hier een reden voor?
-
Peter,
Eerst mijn excuses. Ik zou gistren wat plaatsen, maar dat is niet gelukt.
Vandaag het complete schema. Het valt mee. Ik heb aardig wat contacten kunnen vervangen door diodes.
Dit scheelt relais en is daardoor goedkoper.
Het zijn 9 dubbelspoelige relais geworden en 7 gewone relais.
Als je ze allemaal met 2 wissel contacten koopt, dan heb je voor alle relais voldoende contacten.
Ik zal eerste alle schema's plaatsen, en daarna nog een keer afzonderlijk met toelichting.
Schema 1, Pendelautomaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PendelAutomaat.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PendelAutomaat.jpg)
Schema 2, Station:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_9.jpg)
Schema 3, Schaduwstation:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SchaduwStation.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SchaduwStation.jpg)
Schema 4, Wisselsturing:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WisselSturing.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WisselSturing.jpg)
Schema 5, Seinsturing:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SeinSturing.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SeinSturing.jpg)
Ik ben bij de seinsturing afgeweken van je sporenplan. Het reedcontact R10 zit nu voor het sein. Ik heb dat graag achter het sein. Hiermee zet ik Sein 3 op rood.
De schema's komen ook in pdf als prive bericht naar je toe.
PS: Ik lees dat er driftig meegedacht en mee ontworpen wordt. Dat is waarom ik het hier wilde laten gebeuren.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Alle schema's afzonderlijk.
We beginnen bij de eerste.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PendelAutomaat.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PendelAutomaat.jpg)
Pendelautomaat: Aansturing van de baan, het heen en weer rijden. Tevens zijn hier de contacten naar de diverse sporen aanwezig.Overeenkomende benamingen koppelen.
Een bijzonderheid is relais 16. Dit is het start relais. Ik heb het nu handbediend gemaakt, maar met wat simpele elektronica (transistor, wwerstand en condensator) is dit automatisch te doen bij inschakelen voeding.
De rijrichting wordt van schaduwstation naar station ingesteld. Het sein wordt op groen gezet, en de overige op rood, danwel doven (grondsein).
Groet,
Gerard van der Sel.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_9.jpg)
Station:
Door het indrukken van de startknop zal het relais K3 in de stand trein binnen komen op spoor 2 gaan staan. Het wissel wordt tevens in die stand gezet via relais K2.
Komt de trein ook daadwerkelijk binnen, dan zal door reedcontact R3 het relais K3 in de andere stand gelegd worden. Tevens zal via K4 het wissel in de andere stand komen.
Via diode D2 zal een signaal om het relais K1 (rijrichting relais) in de andere stand te brengen ontstaan.
Door het omklappen van relais K2, zal het andere spoor onder spanning komen en de rijdende trein stoppen. De andere trein zal dus meteen vertrekken naar het schaduw station.
Eenzelfde verhaal is er voor reedcontact R3, wat door de volgende binnen komende trein geactiveerd zal worden.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SchaduwStation.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SchaduwStation.jpg)
Schaduwstation: Werkt in principe op dezelfde manier als het station. Doordat er meer dan 2 sporen zijn is het iets complexer.
Allereerst zal door het indrukken van de startknop het schaduwstation in de uitgangssituatie gebracht worden.
Het contact van relais 16 zal relais 12 op laten komen en de relais 6, 8 en 10 laten afvallen. Tevens zal relais K11 bekrachtigd worden. Dit relais legt alle wissels van het schaduw station recht, zodat de trein kan vertrekken als er spanning op de baan komt.
Ook wordt het rijrichtingsrelais in de stand "Vooruit"gezet. Zodra een trein uit het station komt zal het dit spoor op gaan en het reedcontact R6 op laten komen. Hierdoor komt relais K6 op en zal relais K12 afvallen. Door relais K5 zal weer kortstondig een puls aan de wissels gegeven worden, zodat het volgende spoor geselecteerd word. Zo draait het geheel rond.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WisselSturing.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WisselSturing.jpg)
Wisselsturing: Ik ben uitgegeaan van normale fabriekswissels.
De contacten K2 en K4 sturen het wissel in het station. Dit is zoals normaal.
De wisselstraat in het schaduwstation heb je niet gegeven, maar met deze aansturing zijn diverse configuraties mogelijk.
Door K11 zullen alle drie de wissels in de rechtstand gelegd worden. Na binnen komst op een spoor zal het daar bekrachtigde relais een van de contacten K5, K7 of K9 actieveren en een van de drie wissels krom leggen.
Meer als je verteld hebt hoe deze wisselstraat precies in elkaar zit.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SeinSturing.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SeinSturing.jpg)
Seinsturing: Ook hier duikt een contact van het startrelais op (K16). Dit zal de hoofdseinen 1 en 3 op roodzetten, waardoor tevens de grondseinen doven. Via het signaal "Vooruit" zal hoofdsein 2 op groen komen.
Als nu een trein het station in rijdt, zal via reedcontact 2 of reedcontact 4 dit sein op rood gezet worden. Na het ompoelen in het station wordt het signaal "Achteruit" actief. Hierdoor zullen hoofdsein 1 en hoofdsein 3 op groen komen.
Tevens zal afhankelijk van het gekozen spoor uit de stations regeling een van de grondseinen oplichten.
Als de trein bij reedcontact R5 komt zal hoofdsein 1 op rood springen en het grondsein doven. Na door rijden van de trein wordt reedcontact R10 bereikt en zal hoofdfsein 3 op rood springen. (Zoals al eerder gezegd reedcontact R10 verplaatsen naar achter het sein.) Hiermee is de cyclus rond.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Even nog wat algemene opmerkingen.
Als je voor RG 12V kiest kun je de relais bij conrad kopen. De diodes hoeven dan ook niet te duur te zijn. Dit kunnen 1N4148 diodes zijn.
Mocht je nog verdere vragen hebben, stel ze dan hier.
En tenslotte een regeling met langzaam optrekken en afremmen heb ik even in de ijskast gezet gezien je commentaren in dit draadje hierop. Her langzaam afremmen zou ik niet met relais doen, maar met een simpele weerstand condensator combinatie (veel goedkoper).
Succes met bouwen en laat van je horen als het werkt.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
toppie !
En alvast bedankt. Ga dit van het week-end verder uitpuzzelen. Krijg langs de kant van een vriend hier vlakbij wel de nodige ondersteuning voor het bouwen van de schakelingen dus dat komt ook wel goed ;-)
Verdere vragen zullen zeker nog wel volgen binnenkort
Groetjes
Peter
-
Goed, hardware schema's voor besturing met een microcontroller. Heb het modulair opgebouwd zodat het voor anderen naar keuze is uit te breiden (tot 4x station, 4x schaduwstation).
Hoofd onderdeel, genoeg voor 1 stationspoor, 1 schaduwspoor, vertrekseinen, alle hoofdseinen, aansluiten reedcontacten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pedel_v2.png) (http://www.septillion.nl/zut/pedel_v2.png)
Aansluiten zoals in mijn vorige post genoemd. Enige extra:
X6-1 = SPA1
X6-2 = SPAB
SV3-1 = hoofdsein 1 rood
SV3-2 = hoofdsein 1 groen
SV3-3 = hoofdsein 2 rood
SV3-4 = hoofdsein 2 groen
SV3-5 = hoofdsein 3 rood
SV3-6 = hoofdsein 3 groen
SV4-1 = grondsein A1 rood
SV4-2 = grondsein A1 groen
SV4-3 = grondsein A2 rood
SV4-4 = grondsein A2 groen
SV4-5 = LEDA1
SV4-6 = LEDA2
Hierbij correspondeerd groendsein A1 met spoor SPA1 enz. Zelfde voor LEDA1 en SPA1 waarbij LEDA1 een spoor indicatie led die aangeeft of spoor a1 bezet verwacht wordt door de microcontroller. SV5 is om door te lussen naar 1 of meerdere extenties (sluit aan op SV6).
De uitbreiding voor 2 extra sporen (station of schaduw zijde, maakt niet uit). Voor de baan van Peter 2 keer nodig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pedel_extention_v2.png) (http://www.septillion.nl/zut/pedel_extention_v2.png)
SV7 en SV8 zijn aansluitingen voor 1 spoor indicatie led, 2 grondsein groen, 3 grondsein rood. Grondseinen hoeven niet geplaatst te worden (in bijvoorbeeld het schaduwstation) en voor een vertreksein (met 1 lamp) hoeft alleen groen gebruikt te worden.
X7 en X8 zijn de bijbehorende aansluitingen voor 1 spoor aansluiting, 2 wissel stand 1, 3 wissel stand 2
Goed, nu is dit alleen de hardware. Nu is de code hiervoor niet zo gek complex maar hier nog niet echt aan begonnen. Ik weet ook niet echt of Peter interesse zou hebben in een systeem als dit. Zo ja wil ik wel verder helpen met het maken van dit systeem. (Zo niet wss ook wel maar dan komt het op de lange baan...)
Mijn wensen pakket om het te laten worden:
- Uitbreidbaan van 1 tot 4 stationsporen
- Uitbreidbaar van 1 tot 4 schaduwsporen
- (vertrek)sein voor ieder spoor (dus ook mogelijk op schaduwstation)
- Langzaam optrekken / afremmen, instelbaar op aantal niveau's (en op elke gewenste stand te programmeren)
- Instelbare maximale snelheid, instelbaar op aantal niveau's (en op elke gewenste stand te programmeren)
- Tot 3 hoofseinen aanwezig op de baan.
- Treinverloop bij te houden dmv LEDjes
- Altijd te resetten naar "beginsituatie" (de situatie bij het voor de eerste keer opstarten)
- Het opslaan van de posities, baan op ieder moment uit te zetten en gaat weer door bij inschakelen.
- aparte voeding mogelijk voor besturing, wissels en seinen
- Op basis van gemeenschappelijke + voor seinen en wissels (maar dit kunnen dus 2 verschillende voedingen zijn, één voor seinen en één voor wissels, hoeft niet!)
@ Peter, weet jij de reden voor het plaatsen van reed 5 en reed 10 voor de seinen? Zoals Gerard ook al aan gaf is het veel logischer als deze achter het sein zitten zodat ze het sein bezet kunnen melden.
@iedereen, wel ervaring met het zo PWM aansturen van halogeen/LED maar eigenlijk niet met een motor/trein. Wat is een normale PWM frequentie om modeltreinen mee aan te sturen?
Laat maar horen wat er van het idee gevonden wordt. Ik vind het iig wel een leuk projectje zo ;D Eindelijk mijn Eagle skills eens ontstoffen.
Timo
-
@ Peter, weet jij de reden voor het plaatsen van reed 5 en reed 10 voor de seinen? Zoals Gerard ook al aan gaf is het veel logischer als deze achter het sein zitten zodat ze het sein bezet kunnen melden.
Laat maar horen wat er van het idee gevonden wordt. Ik vind het iig wel een leuk projectje zo ;D Eindelijk mijn Eagle skills eens ontstoffen.
Timo
Hallo Timo,
mijn voorgaande hulp die dit meer dan 2 jaar geleden aanbood te bouwen werkte ook op basis van een microcontroller. Lijkt heel op hetgeen ik hier nu ook zie trouwens :D . Ik heb een soort Cadcam tekening hiervan liggen zelfs met de componenten erop maar blijkbaar is het bij hem bij het programmeren fout gegaan en heeft hij het bijltje erbij neer gegooid. Las je interesse hebt in de cadcam tekening..Die jou meer zal zeggen dan mij dan stuur je maar even een PM met je e-mail adres.
Wat betreft je vraag van de reeds 5 en 10.... wet het eigenlijk niet. De ander reeds hebben alle een afram en stopfunctie, waarbij de stopfunctie ook de trigger was om een ander spoor te activeren.
Probleem is/was dat ik hierover helaas geen detail info had.
Voor mij speelt het geen rol welk systeem wordt gebruikt. Wel dat het redelijk eenvoudig en voor een leek begrijpbaar is en ook door mijzelf als leek aan te sluiten en evt te bouwen ( al krijg ik in het laatste wel wat ondersteuning van een vriend van mij hierin ook wel redelijk goed onderlegd is ;-)
MAw ik moet me dus echt op jullie advies en hulp laten afgaan en leiden
Mvg
Peter
-
misschien nog iets dat van belang is....
De wissels in het 4 sporig schaduwstation liggen niet in een traditionele waaier maar vertrekken van een Y wissel die aan iedere poot dan weer een wissel heeft
-----<
-------<
-----<
Op deze wijze dus ;-)
Mvg
Peter
-
Zat later te bedenken dat het niet echt uit maakt hoe de wissels liggen. Je zet de wissels zo dat je naar spoor 1 kunt en maar 1 wissel om hoeft te zetten om naar spoor 2 te gaan. Weer maar 1 voor spoor 3, weer maar 1 voor spoor 4, en dan alle 3 de wissels weer in hun beginstand naar spoor 1. Per wisselopstelling zal dit wat verschillen hoe iedere wissel aangesloten dient te worden maar is altijd eigenlijk hetzelfde...
Timo
-
Timo,
De herhalingsfrequentie voor PWM sturing bij gelijkstroom motoren is 50 - 100 HZ.
Blijkbaar heb je de simpele logica ook ontdekt bij wissels. Leg voor de uitgangssituatie alle wissels bv. recht. Hierna een wissel omstellen totdat alle sporen zijn geweest, waarna alle wissels weer recht gelegd worden. Dit werkt goed in iedere configuratie.
Verder heb ik een vraagje. In mijn jeugdjaren zelf printen gemaakt. Inmiddels vraag ik anderen om dit te doen.
Als jij het geheel met de micro wilt oplossen heb ik daar geen problemen mee. Maar ik wilde je vragen kunnen we de regelaar niet op een print uitvoeren.
Gezien de skils van Peter wilde ik voor een opamp gestuurde PWM schakeling gaan die middels RC circuits de diverse vertragingen opbouwd.
Ik hoor je reaktie wel.
Groet,
Gerard.
-
Timo,
Even over je microcontroller oplossing:
Beide schema's zien er goed uit. Origineel om stop/rijden met een BUZ11 te doen. Je ziet meestal een powertrap met transistoren.
Je gebruikt de hardware van de micro zeker ook voor d aansturing van je schuifregister (Mosi techniek, ik ken PIC-jes niet zo goed) of doe je dit softwarematig. Waar laat je de terugmelders van de extra sporen, ik vindt geen ingangen op de extra printen. Gaan die ook naar de matrix rond W9?
En tenslotte al die zaken die je programmeerbaar wilt maken, hoe worden die ingevoerd?
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Hoi Gerard (en de rest),
Een print uitvoering lijkt me inderdaad wel het mooiste. Ik heb een volledig Eagle schema dus deze is in principe op te bouwen tot board. Heb daar helaas nog niet zo heel veel ervaring mee maar daar wil ik wel eens mee gaan stoeien. Het grootste deel van het schema (de schuifregisters met Darlington) is herhaling en lijkt niet zo lastig. Is het vooral ff puzzelen rond de uC.
In het geplaatste schema zaten nog een aantal kleine foutjes (missende draadjes bij de schuifregisters, missende blusdiode, rare header nummering). Deze zijn er nu uit. Hier de hoofdunit (http://www.septillion.nl/zut/pendel_v3.png) en de extention print (http://www.septillion.nl/zut/pendel_extention_v3.png)
Over de terugmelding heb ik toen al even zitten denken. Omdat je steeds weet waar de trein heen gaat is het niet nodig alle reedcontacten los aan te sluiten. Zo heb ik 5 ingangen gemaakt. Alle reedcontacten met hetzelfde nut worden parallel aan dezelfde ingang aangesloten. Dus r1 en r3 samen, r2 en r4 samen en r6 tm r9 samen. Dit scheelt me (in dit ontwerp) de helft aan ingangen en is het eignelijk oneindig (tussen haakjes) uit te breiden.
Wat betreft de PWM sturing, ik heb daar nog even mee kunnen spelen. ;D Voor de frequentie heb ik even gespiekt in de handleiding van een LoPi ;D Deze gebruikt normaal een frequentie van ongeveer 32kHz, dat ben ik ook maar gaan doen. Ik kwam uit op 31,25kHz als makkelijke frequentie. Hiermee is de snelheid inderdaad mooi (in 256 stappen) te regelen via de interne hardwarematige PWM-module. Alleen bleek een loc toch nog aardig wat statische kleef te vertonen. Op lage snelheid rijden ging op zich goed maar vanuit stilstand naar deze snelheid werkte niet, hiervoor was een zetje nodig. Hiervoor wordt er een soort extra (software) PWM gelegd over het bestaande PWM-signaal met een lagere frequentie die op lage snelheden voor een elektrisch zetje zorgt. Hierdoor krijg je als het ware dit:
_ _ _ _ ________ _ _
_| |______| |______| |______| |______| |______| |______| |
Dit extra zetje zorgt ervoor dat de loc al wat eerder zin krijgt om te bewegen waardoor optrekken een stuk soepelen wordt. Op dit moment rijdt een Roco DB 101 rustig zijn rondje met een extra zetje op 80Hz met een dutycycle van 9%. Met wat tweaken is hier mss zelfs nog een gave handregelaar mee te maken ;D
SV2 is bedoelt om instellingen te maken dmv 9 jumpertjes. Installen gaat dan bijvoorbeeld zo, opstarten met een jumper tussen 17 en 18 (noem ik even j9) is normaal bedrijf. Maar wordt gestart zonder j9 maar met j1 tm j8 komt dit overeen met een bepaalde instelling. Denk hierbij net als het programmeren van een CV in een loc. Bijvoorbeeld starten met een jumper op j1 is dan de maximale snelheid. j1 wordt geplaatst, schakeling aangezet, met j1 tm j8 een waarde opgegeven (kan dus 0 tm 255, net als bij een CV), hierbij mag j1 verwijdert worden als gewenst waarna afgesloten wordt met j9 te plaatsen. De waarde wordt opgeslagen. j1 tm j8 worden weer verwijdert (omdat dezelfde ingangen gebruikt worden voor de reedcontacten) en als nu opgestart wordt is de nieuwe instelling van toepassing.
Dit is misschien wel wat omslachtig maar hierdoor zijn met weinig ingangen veel instellingen mogelijk. Dit omdat ik vanaf hier wat lastig kan inschatten wat de gewenste snelheid, vertraging enz is. Ik probeer deze waarde wel zo te kiezen dat het out the box zal werken (misschien is aanpassen helemaal niet nodig) maar zo zijn de laatste instellingen zelf te maken. Ik zal hiervoor een soort zelfde tabel maken als bij het programmeren van decoders.
Ik hoop dat hiermee al enigszins is duidelijk geworden wat ik voor ogen heb. Hopelijk heb ik morgen nog wat tijd om eens met de schuifregisters en het wisselsturing aan de slag te gaan. Nu is het iig tijd om naar bed te gaan.
Timo
-
na overleg toch nog een schema voor mijn oplossing. Huidige oplossing geheel op basis van relais met een standaard analoge trafo voor het rijden.
verder een paar diodes voor snelheid beperking, stoppen, en zorgen dat 1 schakelaar meer relais kan schakelen.
Hier schema:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pendel2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pendel2.jpg)
Dit is dus alleen rijden. trein rijd van station naar leeg spoor opberg station, volgende trein vertrekt gelijk in andere richting naar leeg spoor station, daar vertrekt trein weer richting opberg station.
Voor de aansturing van de seinen moet nog wel even gekeken worden in hoeverre die met deze schakeling mee kunnen dan wel de extra contacten daarvoor gebruikt dienen te worden.
Ga er dus vanuit dat er 5 treinen op de baan staan.
Op station heb ik via diode schakelingen de trein laten vertragen. Geen ingewikkelde schakelingen. Op moment in stappen van 1 diode paar, kunt het natuurlijk ook per 2 diodeparen doen, is iets dat je moet testen wat mooiste resultaat geeft.
Voor de stopsectie zit 1 diode die er voor zorgt dat een trein alleen kan vertrekken. Z'n zelfde "beveiliging" kun je bij de opberg sporen ook maken, heb ik niet ingetekend.
Als spoor 1 binnen komt dan wordt K1 omgezet waardoor de spanning van je baan omgedraaid wordt. Ook word K3 omgezet waardoor ook de spanning van SP2 word omgedraaid. De trein van spoor 2 gaat dan dus in omgekeerde richting weg. ( door dit relais vertraagd op te laten komen kun je een extra vertraging inbouwen )
SP1 wordt niet omgedraaid, dus daar blijft de trein doorrijden tot aan de stopsectie.
Op opberg station ga ik er van uit dat een trein snelheid genoeg heeft om voorbij de reed te rijden waardoor deze er niet op blijft hangen ( zul je eventueel ook moeten testen misschien, anders is daar een soortgelijke oplossing als bij station mogelijk )
via de reeds S3 tot S6 wordt de rails weer omgeschakeld, ook de stationssporen SP1 en SP2 ( 1 stond nog goed, maar dat is geen probleem. ) Een vertrekkende trein zal hier vervolgens weer het lege spoor opzoeken. Daarbij in dat geval de baan, en het andere stationsspoor weer omschakelen, maar niet de eigen. Het blijven hangen boven een reed wordt hiermee dus voorkomen.
K1, K2, K3, K6, K7, K8 en K9 zijn bi stabiele relais ( weet niet of die er zijn met ingebouwde vertraging voor K2 en K3 en eventueel ook 6 tot 9 als ook daar de vertraging moet komen, anders een extra relais er voor die dat wel doet )
Elke reed, S1 tot S6 schakelen daarnaast nog een standaard relais (4,5,10 tot 13) die gebruikt kan worden voor wisselschakeling. Achter de contacten van deze relais moet je de juiste wissels schakelen, maar dat heb ik verder ook niet uitgewerkt, mede ook omdat de wisselstraat bij W2 niet bekend is.
Daarnaast staat er een rode lijn onder de schakelaars naar K1. Dat is het punt waar de aansluitingen naar de andere relais vandaan gehaald moet worden, dus voor de diode.
Voor het schakelen van de relais ga ik dus uit van een gelijkspanning, of gelijkgerichte wisselspanning ( dus alleen tussen 0 en max, niet tussen + en - max )
Zeg niet dat dit de mooiste oplossing is, maar wel een oplossing gebaseerd op alleen relais en paar diodes.
Via de trafo is de max spanning te regelen op de baan. Als je wilt stoppen kun je de trein via de trafo stop zetten en de spanning van de baan. De volgende keer de spanning op de baan, trafo aan, en het gaat verder waar hij was. Zelfs direct de spanning van de baan afhalen gaat goed zolang een trein niet net voor een reed was, en nadat de spanning er af is doorschiet tot voorbij de reed. Dan is de benodigde schakelactie namelijk niet uitgevoerd.
Misschien heb je er toch nog wat aan ondanks de andere geboden oplossingen hier reeds vermeld.
Roelco
-
Hallo allemaal,
Als geïnteresseerde meelezer vind ik het helemaal geweldig dat in dit draadje meer oplossingen voor hetzelfde vraagstuk aangedragen worden. (y)
Iedereen met voorstellen: Bedankt voor het uitwerken! (y)
Groet,
Tjalling
-
Timo,
Is mij duidelijk.
Programmeren:
Zou je voor het programmeren niet een stukje software op de PC nemen met de JTAG aansluiting om te programmeren. Je gebruikt de JTAg nu alleen om de code te wijzigen. Geeft een gebruikersvriendelijkere interface.
Snelheidsregeling:
Dit is inderdaad de oplossing voor het mechanische probleem wat onze locomotieven hebben. Is in de elektronica al vaker gedaan met succes (wel ingewikkelde schakelingen). Schakel je de extra puls bij een bepaalde snelheid af, want anders krijg je gekke dingen.
Pin bezetting microcontroller:
Ik werk normaal met een andere controller (AVR familie) dus ik heb de datasheet van de 628 even gedownload.
Als ik even snel kijk, dan zit de interne PWM op CCP1 (pen 9 ) en gebruik jij RA0/AN0 (pen 17 ). Alleen even een waarschuwing.
De microcontroller kan in de synchrone mode 8 bits versturen/ontvangen via de pennen RB2/TX/CK (pen 8 ) en RB1/RX/DT (pen 7 ). Is het niet gemakkelijker om deze te gebruiken als schuifregister? Scheelt code.
Terugmelders:
Slimme move om dezelfde functionaliteit via een ingang te laten lopen. Feitelink kan je R1, R3, R6 t/m R7 combineren tot een ingang,, R2 en R4 combineren tot een ingang en R5 en R10. Heb je 4 ingangen.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Roelco,
Leuke oplossing. Jammer dat je niet de benamingen uit het schema van de vraagsteller hebt gebruikt. Je moet nu even nadenken om de Sx om te zetten naar Rx.
Verder zit er een aanname in waarvan ik niet weet of de vraagsteller dat ook wil. In jouw oplossing moet de locomotief (stroom afnemende draaistel) aan de kant zitten van het juk bij het station. Anders werken je remdiodes niet en de stopschakeling al helemaal niet. Verder een originele oplossing.
De schakelaars in het midden (voor het stoppen in het schaduwstation) zijn niet van K10 t/m K13, maar van K6 t/m K9, aangezien dit bistabiele relais zijn en K10 t/m K13 monostabiele relais.
Wisselsturing kan dan met K4, K5, K10 t/m K13.
Verder mis ik de initialisatie bij opstart. De relais K1 t/m K3 en K6 t/m K9 komen in een willekeurige stand bij het opstarten.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Roelco,
Leuke oplossing. Jammer dat je niet de benamingen uit het schema van de vraagsteller hebt gebruikt. Je moet nu even nadenken om de Sx om te zetten naar Rx.
was inderdaad duidelijker geweest ja :)
Verder zit er een aanname in waarvan ik niet weet of de vraagsteller dat ook wil. In jouw oplossing moet de locomotief (stroom afnemende draaistel) aan de kant zitten van het juk bij het station. Anders werken je remdiodes niet en de stopschakeling al helemaal niet. Verder een originele oplossing.
Hoeft niet, dat laatste deel moet zo ver opgeschoven worden dat het stroom afnemende deel er in komt te staan, en de rest van de trein op het spoor staat. Als de locomotief aan de andere kant zit dan moet het deel met de diodes verder naar voren geschoven worden, en eventueel al deels op het spoor naar het station, kan dan eenmalig uitgevoerd worden voor beide sporen. Wel ga ik er vanuit dit deze indeling bij alle treinen gelijk is ja.
De schakelaars in het midden (voor het stoppen in het schaduwstation) zijn niet van K10 t/m K13, maar van K6 t/m K9, aangezien dit bistabiele relais zijn en K10 t/m K13 monostabiele relais.
Wisselsturing kan dan met K4, K5, K10 t/m K13.
Foutje, bedankt voor de verbetering, nummers in schema kloppen dus inderdaad niet.
Verder mis ik de initialisatie bij opstart. De relais K1 t/m K3 en K6 t/m K9 komen in een willekeurige stand bij het opstarten.
Groet,
Gerard van der Sel.
Zal de aller eerste keer zo zijn ja, daarna weet je in welke stand ze stonden. Los ik zelf altijd proefondervindelijk op. Zo gebruiken dat het klopt, dan wel van te voren even met een magneetje de relais in de juiste stand zetten. Daarna zullen ze blijven zoals ze stonden toen de spanning er af ging, en gaat het goed. De wissel relais zijn moment schakelaars en gaat altijd goed. Ook de wissels zullen blijven staan in hun laatste stand en gaat dus goed ( Als je iets met een motor of servo wilt doen zal die schakeling daarvoor dat moeten regelen.
Zoals gezegd, niet de mooiste oplossing misschien, maar wel een mogelijke, en misschien voor iemand zonder diepgaande kennis eentje die ze zelf kunnen begrijpen, en dus kunnen bouwen/onderhouden/veranderen naar wens.
Roelco
-
Hoi Gerard (en de rest),
Bedankt voor het wijzen op CCP1 pin. Ik weet ook niet hoe het komt dat ik hem op A0 had aangesloten, dit is inderdaad niet juist. In de testopstelling naast me zit hij wel netjes aan B3/CCP1. Ik zal dit dan ook aanpassen op de tekening.
Het gebruik van de USART om de schuifregisters aan te sturen is nog wel een idee. Heb hem alleen nog nooit in Sync mode laten lopen maar het moet op papier idd prima te doen zijn. Denk dat ik dat idd zo ga doen, is maar een kwestie van draden anders tekenen en draden ompluggen op het breadboard.
Dan idd het grootste punt, het maken van instellingen. De gebruikte header voor het programmeren is een ICSP-header en geen JTAG. Ik ben het met je eens dat het op deze manier redelijk omslagtig is. Via een PC zou idd een elegantere oplossing kunnen zijn. Mijn bezwaar is alleen dat het relatief een stuk complexer is om met een PC te communiceren, helemaal nu de COM-poort aan het uitsterven is. Ook is het hebben van een PC bij de baan dan verplicht om iets aan te kunnen passen... Komt ook bij dat er dan een softwarepakket voor de PC gemaakt moet worden, iets waar ik persoonlijk weinig ervaring mee heb. Een oplossing via de Com-poort en een interface via een stukje Python (eventueel met TkInter voor een GUI). Hier heb ik wel enige ervaring opgedaan met een project maar heb me daarbij vooral op de code voor de uC gefocust en maar her en der stukken Python gemaakt. Dit zou dus de ontwikkeling veel verder opdrijven... Het zou daarentegen wel super gelikt zijn ;D Ook moet er dan ergens UART vandaan komen. Op dit moment stuur ik een software UART over de ICSP-header omdat ik nog niets aan B6 en B7 heb hangen. In theorie moet dit ook nog te doen zijn als dezelfde pinnen ook als header ingangen worden gebruikt (heb op deze uC niet meer pinnen, kan wel een luxere pakken maar deze is zo lekker standaard = goedkoop) en zou het dus met een software update aan te passen moeten zijn. Ik zou dan moeten uitvogelen hoe te wisselen tussen UART en input mode van deze pinnen, hier geen ervaring mee :-X Al met al is het dus een afweging die te maken is.
Ik zou idd nog een pin vrij kunen maken. maar door gebruik van multiplexing met de settings header levert dat niet heel veel extra's op. Laat het daarom denk ik zoals het nu is, geeft een makkelijke situatie om te programmeren.
Nog een kleine vraag die me te binnen schoot. Je schrijft dat je gekke dingen krijgt als je de extra PWM puls niet uit zet boven een bepaalde snelheid. Dit is 1 regel extra code maar ik zie zo even niet in wat er voor rare dingen gebeuren. Afgezien van een niet lineaire snelheidscurve...
@iedereen (niet zo technisch geneuzel ;D)
Overigens vind ik een extra noodstopsectie met diode wel een slim idee. Dit staat natuurlijk los van de gebruikte systeem maar zo komt de boel altijd tot stilstand. Toegegeven dat dit alleen werkt als de loc voorop zit en er beperkte stroomafname is. (Treinstel met over volledige lengte stroomafname zal er bv ook niets mee doen.) Het is dus een extra veiligheid dit je kunt inbouwen maar het heeft maar een beperkte toepasbaarheid.
Dan nog een vraag aan Peter (maar de rest mag het ook beantwoorden). Is mijn beschreven manier van instellingen duidelijk voor een elektronica leek? Denk je hiermee de boel verder te kunnen instellen? Wat heb je liever, op de decoder met een procedure met jumpers de instellingen aanpassen of via een extra stukje hardware de boel via de PC te kunnen instellen?
Even een opsomming van de voor en nadelen in mij ogen.
Via jumpers
+ Veel instellingen mogelijk
+ Stand-alone te doen (zonder pc)
+ Makkelijke implementatie
- Omslagtig
- Uitlezen in beperkte maten
Via de pc
+ Veel instellingen mogelijk
+ Duidelijker/makkelijk, zeker als het met een GUI gebeurd
+ instellingen ook uit te lezen
- extra hardware nodig
- pc nodig
- meer programmeerwerk om het te implementeren
Timo
pff, dit verder opzoeken, uipluizen en opschrijven heeft me toch zo 2 uur gekost. 2 uur waarin ik de eerste code voor het pendelen had kunnen maken ;D Maar input van anderen is erg belangrijk, hartelijk dank daarvoor!
-
Ondanks dat het eigenlijk al lang tijd is om te slapen toch stiekem nog een update...
Beginnende met een note to self: geen LM324 meer bewaren in het bakje met HCF4094... ::) Denk je een schuifregister op de het bord te hebben geprikt en vraag je je af waarom je simpele debug code totaal niets doet... Juist, beide zijn dan wel van ST Microelectronics maar ze doen niet hetzelfde. De LM324 heeft zelfs twee pootjes minder.
Vanavond eerst bezig geweest met de schuifregisters aan te sturen met de USART in sync mode. Dit leek met een simpele test idd te werken, had alleen een ledje op een van de uitgangen. Maar na alle uitgangen voorzien te hebben van een LEDje kwam ik toch bedrogen uit. Het probleem, de schuifregister klokken in op de opgaande flank en de USART gaat uit van de neergaande flank. De data flanken vinden hier ongeveer tegelijk plaats met de opgaande flank van de clock, resutaat is een breadboard vol vrolijk in random volgorde knipperende LEDjes ;D. Dit toch maar weer vervangen door software, was eigenlijk al met al net zo veel regels code...
Daarna vooral aan de slag gegaan om alle variabelen aan te maken en de hoofroutines in het programma. Voor de geïnteresseerde, ik programmeer in C. Voordeel is dat het een stuk leesbaarder is. De eerste zaken lijken na wel in orde. Er is dan nog wel geen main die werkelijk aan het pendelen is maar daar ztten we nu wel tegenaan. Wel ga ik morgen eerst toch de opzet van variabelen nog even omgooien zodat ik af kan met wat minder routines. Dit moet het ook wat schaalbaarder maken. Zo moet het eigenlijk geen probleem zijn om iets als 8 bij 8 sporen te gaan aansturen. Of bijvoorbeeld meer dan drie hoofdseinen op de baan. Dit omdat ik het wel in de eerste plaats voor Peter aan het ontwerpen ben maar dat ook anderen het kunnen gebruiken ookal is de situatie net iets anders. Het zou vervelend zijn als het wie opnieuw uitgevonden moet worden omdat de boel NET iets anders is, bijvoorbeeld maar één stationspoor.
Wel kwam ik nog tegen iets vervelends aan. Bij power-up zijn de uitgangen van de 4094 HIGH, resultaat, alle uitgangen zijn aan. Niet zo'n ramp voor de seinen maar voor de wissels is het minder handig. Zou dit kunnen afvangen in de hardware door bijvoorbeeld de ULN pas in te laten schakelen nadat de schuifregisters zijn voorzien van een LOW (via de PIC of via analoge hardware) maar dan zou ik hiervoor extra componenten moeten plaatsen. Daarom denk ik dat ik het laat, maar een fractie van een seconde zijn alle uitgangen aan dus de wissels zullen er niet stuk van gaan. Enige is dan dat de wisselstand niet meer aangenomen mag worden als bekent, alle wissels moeten bij het opstarten dus even extra in de juist (de stand bij uitschakelen) gezet worden. No big deal, doen we ;D
Ik zal morgen eens me camera tevoorschijn toveren om eens een foto van de testopstelling te maken. Ik heb wel mijn werkmap open gesteld, HIER (http://www.septillion.nl/zut/pendel) kun je live meekijken met mijn werkmap en de laatste vorderingen van het schema, code enz. Alleen voor de belangstellende dus 8) Morgen tijd voor v3....
Timo
-
Timo,
JTAG software voor de PC is als opensource via het internet te verkrijgen. Je hebt dan een universeel systeem, waarmee iedere locatie in de PIC te programmeren is. Hier zal dan als een soort van CV's de instellingen geprogrammeerd (bv. OpenWrt).
Je code (C) even vluchtig doorgelezen. Neem een listing mee (vrijdag) en lees het zaterdag in de trein wel door.
Maandag hoor je van me.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
wow..... het begint steeds leukere vormen aan te nemen. Had van de week even weinig tijd en volgende week grotendeels in het buitenland maar blijft zeer geintresseerd mee lezen. Tof dat jullie dit voor mij op poten proberen te zetten ;)
Tx boys
Peter
-
Peter,
Hoe staat het nu met je pendelautomaat. Ik zag in een ander draadje dat je voor het tweesporige station een zwitsers station hebt gekozen (Goppingen).
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Tot op heden eigenlijk nog niets aan gebeurt.
Enerzijds tgv van familiale omstandigheden mbt de gezondheid van mijn dochter , anderzijds wegens tijdsgebrek .
Met de zomervakantie in aantocht hoop ik dit toch nu eindelijk van de grond te krijgen. De aangebrachte oplossingen waardeer ik ten zeerste doch zijn voor mij als totale electronica leek helaas te hoog gegrepen.
Wat mij betreft mag het dan ook wat simpeler en is optrek en afrem vertraging zelfs niet nodig daar de treinen op dit pendel gebeuren toch reeds aan zeer lage snelheid rijden. Stop mag dus gewoon stop zijn vanaf moment van passage van het reedcontact.
Verdere hulp zeker welkom
Peter