BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: MMTB op 03 November 2011, 14:05:30
-
Goedemiddag,
Voor mijn huidige trambaan heb ik Peco code 100 rails in gebruik en het bevalt zo goed dat ik mijn toekomstige treinbaan met Peco code 70 aan de slag wil gaan. Maar gaat dit werken met Roco en Fleischmann materieel van de afgelopen 10 jaar qua railhoogte? Op Eurospoor ben ik helaas vergeten een wissel mee te nemen om het te testen
Wie heeft ervaring met Peco code 70?
Groeten, Mark
-
Mark, Peco is code 75, en met ouder NEM materieel gaat dat zeker problemen opleveren. Die wielen zullen over de bevestiging van de railstaaf ratelen. RP25 wielen gaan wel probleemloos over code 70 en 75. Als je minder tot geen risico wilt lopen kun je beter code 83 zoals RocoLine gebruiken. Dat is wat hoger (2,1 mm) tegenover code 75 (1,9 mm).
Als je het wel wilt gebruiken dan zeker uitgebreid testen met een flex en een wissel. Maar ik geef je weinig kans.
-
Ouder materieel gaat inderdaad voor problemen zorgen, echter is er genoeg wat er wel overheen rijdt. Wellicht dat je wat modellen in je collectie op kunt noemen, kijk ik of ik ze ook heb en dan wil ik het een en ander wel eens uitproberen op een testbaantje. Makkelijkste is natuurlijk gewoon een wissel en een flex of 2 en zelf gaan kijken. Soms rijdt 95% er wel over, en kun je daarmee leven ;) Het klopt wat Ronald zegt over de railstaafhoogte, echter heeft peco iets bedacht waardoor het nokje aan de binnenkant van de rail wat lager is.
Overigens, als code 100 zo goed bevalt, waarom zou je dan eigenlijk wisselen? stoort de hoogte zo erg ?
-
Bedankt voor de reacties!
Ik zat aan code 75 te denken omdat de rails op 1,35m hoogte komt te liggen en dan kijk je zeer goed tegen de railstaaf aan. Voor het schaduwstation is code 100 geen probleem en scheelt weer een paar euro per wissel.
Het materieel wat erop komt te rijden is hedendaags DB materieel zoals de Roco 101, 146, 143, 111, 628 en Fleischmann Lint, ICE2 en de 1:93 wagens. Met name de Roco 628 heeft grote flensen, maar geeft geen problemen op Roco line code 83 rails.
Op de nieuwe baan komen een groot aantal Engelse wissels te liggen en dan wil ik liever geen risico nemen door voor een te laag profiel te kiezen.
Groeten, Mark
-
Kijk, die 101, 146 en 111 heb ik ook. Voor zover ik weet geven die geen problemen, maar dat zal ik even voor je nakijken. Ik snap je redenering met betrekking tot code 75, het is een lager profiel en oogt een stukje fraaier. Ik pak het materieel zo even en laat het je wel weten hoe het door de wissels heen loopt.