BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: john26 op 02 November 2011, 19:37:25
-
Hallo allemaal,
Ik ga binnenkort een booster van Lenz kopen (LV102) waarbij geen travo wordt geleverd. Nu heb ik een hier een travo liggen welke sec 2 keer 18 Volt bij 3.3 amp levert. Een door Lenz geadviseerde travo bij deze booster geeft 70 Va bij 15 volt.
Nu de vraag: Mijn travo geeft 59,4 VA dus wil ik beide sec wikkelingen parrallel schakelen waarbij je dus bij 18 V zo'n kleine 110 VA krijgt. Wat is beter, niet eigenwijs doen en betreffende travo kopen of 1 of beide sec wikkelingen van mijn travo gebruiken? Schaad de overdaad?
Bij voorbaat dank voor jullie meedenken.
Ik ben allerminst een elctronica wonder dus best mogelijk dat mijn beweringen volledig onjuist zijn.
Groeten John
-
Hoi,
jammer genoeg kloppen je berekeningen niet. Je kunt of 2 aparte kringen maken met jou transformator. Beide leveren 59.4 VA. De 2 kringen paralel zetten zou ik niet doen, daar er problemen mee kunnen opduiken
1. De fase van je wikkelingen. Als je lukraak 2 wikkelingen paralel zet zou het best kunnen dat ze precies 180 graden uit fase zijn. Dit zou betekenen dat je de ene wikkeling kortsluit met de andere.
2. Het is onmogelijk om de last gelijk te verdelen. Zo gauw er maar een kleine onbalans is, kan het gebeuren dat de ene wikkeling de complete 118.8 VA moet leveren. Als gevolg daarvan brand deze door, terwijl de andere wikkeling niks te doen heeft.
Als je 70 VA bij 15 Volt nodig hebt, is zo'n geadviseerde transformator beter. Dat gezegd hebbende, Jouw transformator kan 3.3 A leveren bij 18 Volt. Daarmee kan de booster prima werken. Je zult alleen slechts 3 Ampere stroom tot je beschikking hebben. Dit kan betekenen dat bij overbelasting de zekering van je travo aanspreek voordat je booster zichzelf uitzet.
Het hangt er dus puur van af hoeveel je wilt
-
[knip]
2. Het is onmogelijk om de last gelijk te verdelen. Zo gauw er maar een kleine onbalans is, kan het gebeuren dat de ene wikkeling de complete 118.8 VA moet leveren. Als gevolg daarvan brand deze door, terwijl de andere wikkeling niks te doen heeft.
[knap]
Ligt er wel aan of de trafo. Er zijn er genoeg die gemaakt zijn om wel of niet de sec spoelen aan elkaar te hangen. Veel zijn dit ringkernen die hier geen probleem mee hebben. Maar het is idd niet goed om er vanuit te gaan dat dit altijd kan.
Timo
-
Ik zou zeggen gewoon gaan proberen. Eerst de twee fictieve nullen met elkaar verbinden en dan controleren of de spanningen tussen de twee andere draadjes ongeveer nul volt is (in ieder geval zo laag mogelijk)
Wanneer je ongeveer 36 volt meet dan moet je één van de twee wikkelingen omdraaien.
Het kleine spanningsverschil wat je eventueel meet zal door de secundaire impedanties wel worden weggewerkt wanneer de transformator wordt belast.
Succes
-
De 15V die geadviseerd wordt is NIET gelijk aan 18V, ongeacht of het vermogen(VA) nu gelijk of wat hoger is. De 3V verschil zullen dus wel ergens worden opgestookt en dat uit zich in warmte. Wordt dit vermogen niet opgestookt, dan betekend dit dat de spanning op de rails dus gewoon 3V hoger is.
-
Dat is waar. Ik ken de Lenz zelf niet dus kan niet zeggen of die blij is met 18V. Zelf gebruik ik 16V Marklin trafo met Delta's als booster. Deze limiteert de uitgangsspanning verder niet en dat werkt prima. Hoe dat is met de Lenz kan ik niets zinnigs over zeggen. Deze stookt het mss op of vindt het 18V niet te doen.
Timo
-
Met googelen op "trein booster" vind ik na het lezen van diverse artikelen dat de meeste boosters gevoed mogen worden met een trafo van 14 tot 18V~
Zie hiervoor ook http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/Categorie:Centrales (http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/Categorie:Centrales) en let daarbij eens op de voedingsspanning van de diverse centrales.
-
De lenz booster kan overweg met 15 tot 19V~, dus die 18 is niet z'n probleem. Met de lenz centrale kun je de uitgangs spanning instellen. In de doc van de LV102 staat dat je het daar ook kunt instellen.
Alles wat over is gaat dus om in warmte.
De 70Va die lenz zelf adviseert is ook niet voldoende, bij 15V is dat dus minder dan 5A terwijl de booster wel 5A moet kunnen leveren. Geeft hun eigen documentatie ook wel netjes aan, bij een baanspanning van 16V kom je op 4.5A uit.
Die 18V kan de booster dus wel aan, die extra spanning zal alleen omgezet worden in warmte.
Roelco
-
Hallo,
Handleiding LV102 :
einstellbar zwischen 11 V und 22 V in Schritten von 0,5 V.
Unter Belastung kann diese Spannung je nach verwendetem
Trafo niedriger sein. Ab Werk ist eine Ausgangsspannung von
16V eingestellt.
groeten,
Bernhard
-
Overigens valt de warmte ontwikkeling wel weer mee.
De spanning op de rails is een geschakelde spanning (aan/uit).
Dus de verliezen die omgezet worden in warmte zullen mee vallen.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Nouwja, dat kan toch aardig oplopen aangezien de uitgangsspanning gereduceerd wordt tot een ingesteld maximum. Stel je de booster in op 16v maar bied je 18v aan zal hij onder volle last toch 10w verstoken. Voor de maximale waarde van 19v aanbieden, op 11v instellen is dat zelfs 40w... Gok dat hij dat voor lange tijd niet heel fijn vindt. En dan ga ik er nog vanuit dat je hem voed met gelijkspanning. Maar goed, voeden met 18v wisselspanning en instellen op 16v of 18v uitgangsspanning zal onder normale last wss wel een acceptabele warmteproductie opleveren ookal zit je zo 20w te verstoken...
Timo
-
Heren,
Wat een respons! Wat ik dacht dit is een eenvoudige vraag, pakt dus anders uit, ben blij dat ik het gevraagd heb. Maar wat nu te doen? Bij conrad een travo bestellen (welke) of mijn travo hier gebruiken of toch naar Lenz luisteren en hun travo kopen of........
Groeten John
-
Overigens valt de warmte ontwikkeling wel weer mee.
De spanning op de rails is een geschakelde spanning (aan/uit).
Dus de verliezen die omgezet worden in warmte zullen mee vallen.
Ja, dat is het signaal op de rails. Maar doet de voedingselectronica voor alle stuur-electronica dat ook? Als dat gewoon een lineaire voeding is, gaat elke Volt die niet gebruikt wordt toch echt ergens inzitten als warmte.
Wat betreft het parallel schakelen van wikkelingen: De kans dat 2 identieke (kwa gegevens) wikkelingen in 1 trafo afwijkingen vertonen is verschrikkelijk nihil: ze zijn dus prima parallel te schakelen zonder risico, en als je het toch niet vertrouwt is de warmte in de gaten houden een goede optie.