BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Romar op 01 November 2011, 12:31:59
-
Goede middag,
het is weer zo ver, we gaan nog maar een krol bouwen.
Na de strukton is het nu tijd voor een van de firma BAM, gewoon omdat die kleur stelling ook erg mooi is.
Op Eurospoor even snel een rondje over de beurs gelopen opzoek naar kibri aanbieders om daar nog even een doosje 16305 te scoren. Verder even bij Kleinspoor langs geweest voor de verf. Had ook al eens een decal vel ergens vandaan gedoken met diverse maten BAM logo's, dus die komen nu mooi van pas.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx184/NS_357_grootspoor/IMG_4024.jpg)
Het basis model van Kibri.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx184/NS_357_grootspoor/IMG_4019.jpg)
En hier de verf, BAM groen en BAM oranje.
De transfers zijn voor andere projecten (strukton krol en een ACTS G1206)
Heb vanmorgen de onderdelen voor zo ver mogelijk in elkaar gezet en bewerkt zodat deze op een BB unit gaan passen.
De BB unit moet alleen nog wel aangekocht worden. Denk alleen dat ik deze versie op een reeds aanwezig BB ga bouwen.
Bestel ik ooit voor de Strukton wel weer een nieuwe. Heb nu wel zin om een BAM'er te maken.
De onderdelen heb ik nu net ontvet en liggen te drogen, straks na het eten de primer er op en dan hoop ik later vandaag de groene en oranje kleur er ook op te kunnen blazen.
Verder is het ook de bedoeling om hier verlichting in te gaan bouwen even als een decoder.
Hopelijk later vandaag nog een paar verse foto's.
Mvg,
Romar
-
Leuk project Romar! Nu nog de hele Speno slijptrein maken om dit Atlas kraantje erachter te hangen. Natuurlijk wel een Fleischmann/Roco Saadkms die als draagkracht dient. (y)
Succes!
Jeroen
-
Zeker leuk project. Ga je er ook verlichting in/op bouwen ?
-
@Jeroen
Is dat zo'n rola geval?
Speno slijptrein, misschien een leuk project voor Mitchel? ;D
@2278
Jup, gaat ook verlichting op komen. :)
@iedereen
De onderdelen staan in de primer, nu even wat eten en dan maar even groen en oranje er op knallen. :)
Mvg,
Romar
-
Wel jammer dat BAM met Fuchs-kranen werkt.......
-
De atlas van Kibri is volgens mij ook niet 100% juist voor NL modellen.
Volgens mij zijn de gebruikte kranen korter dan het kibri model.
Maar ach, bij gebrek aan beter (zo ver ik weet) gebruiken we deze maar gewoon.
Mvg,
Romar
-
Ja dit is 'm en met een Atlas kraan. Nu Mitchel nog even warm voor krijgen.. :)
ex DB : 81 80 DB 4983 134-5 Saadkms (Fleischmann rola)
http://www.goederenwagens.nl/gallery3/index.php/type-s/Saadkms/20101024_Helmond_366 (http://www.goederenwagens.nl/gallery3/index.php/type-s/Saadkms/20101024_Helmond_366)
(http://www.goederenwagens.nl/gallery3/var/resizes/type-s/Saadkms/20101024_Helmond_366.jpg?m=1287930963)
Staat vaak op rangeeremplacement te Zaandam (inmiddels thuishaven Bam en Speno). Mocht ik tijd vinden maak ik wel wat foto's van dichtbij.
Jeroen
-
Iets sneller dan verwacht, hier weer een update van het verf werk:
De zooi in de primer:
(http://i754.photobucket.com/albums/xx184/NS_357_grootspoor/IMG_4038.jpg)
En vervolgens in het groen en oranje:
(http://i754.photobucket.com/albums/xx184/NS_357_grootspoor/IMG_4044.jpg)
Dit mag nu lekker drogen voordat ik er mee verder ga.
Mvg,
Romar
-
De atlas van Kibri is volgens mij ook niet 100% juist voor NL modellen.
Volgens mij zijn de gebruikte kranen korter dan het kibri model.
Die Kibri modellen lopen ook wel gewoon in NL. Volgens mij bij oa VolkerRail.
Ik heb wel eens begrepen dat die van Kibri een Atlas betreft welke af fabriek met de spoorwielen is uitgerust (te herkennen aan de toevoeging ZW achter het typenummer) en dat een flink aantal krol's welke in Nederland rijden achteraf zijn omgebouwd door een nederlands bedrijf.
BAM werkt (of heeft gewerkt ???) overigens ook gewoon met de Atlas. Kijk hier (http://www.bouwmachineforum.nl/forum/viewtopic.php?f=233&t=13582) maar eens! Is wel een iets ander type
Marc
-
Hoi Marc,
bedankt voor dat draadje, daar gaan we eens een paar foto's van opslaan ter referentie. (y)
Mvg,
Romar
-
Marc,
Helaas moet ik Romar gelijk geven, de Kibri modellen lijken erg op de atlassen die o.a. bij Volkerrail draaien, maar een het gedeelte achter de kabine, voor het contragewicht is duidelijk verschillend. Dit gedeelte is bij de foto's die ik van de Volkerrail atlassen verzameld heb duidelijk korter dan in het model.
Model
(http://img.photobucket.com/albums/v458/bas_pos/Rail/krol1.jpg)
Origineel
(http://img.photobucket.com/albums/v458/bas_pos/Rail/VolkerRail.jpg)
bron internet, en ik schaam me diep dat ik nu niet kan vermelden waar. >:(
Bas
Die na 20 jaar weer ingestapt is in Ho, en een volkerrail krol wel ziet zitten.
-
Contra gewicht is zo te zien ook anders van vorm.
Maar op zich komt het wel uit dat de kibri wat groter is, kun je hem mooi op/om een BB heen bouwen en een decoder in de huif plaatsen en ook nog de weerstanden voor de verlichting er in weg rommelen. ;D
Mvg,
Romar
-
Het klopt inderdaad dat de machines die jullie vergelijken behoorlijk verschillend zijn: het zijn namelijk twee verschillende types... Het Kibri-model is een zogenaamd 1604. De meeste Atlas-krollen in Nederland (ook die op de foto van VolkerRail) zijn van het type 1404.
Een paar belangrijke verschillende: de 1404 is net wat kleiner (of eigenlijk korter), kan wat minder tillen en de stempels tussen de rubber banden en stalen lorries ontbreken. De 1604 kan net wat meer en is in Duitsland populair bij spooraannemers. In Nederland zijn er een beperkt aantal 1604's in dienst.
Als je van een 1604 naar een 1404 zou willen gaan, zal je aan de achterkant (tegen het contragewicht aan) een kleine centimeter moeten afzagen. Ook zal je de stempels moeten weglaten en het lorriestel moeten aanpassen. Vooral die laatste is nog wel pittig om te doen...
Groet,
Robert
-
Simpel iets weg zagen kan ook niet, aangezien de indeling van de zijkant ook compleet anders is.
Mvg,
Romar
-
Voor wie het allemaal precies wil weten,hier (http://www.hansvandriel.nl/upload/pdf/spoorwegmachines.pdf) de officiele folder van Atlas Terex met zelfs de maatvoering van de 1404 en de 1604. ;D
-
die in op het doosje is een 1604, die op het plaatje van Volker is een 1404. Je kunt het snel herkennen aan het onderstel. De 1604 is langer en heeft uitklapbare steunen.
Bij Volker hadden ze beide trouwens, bij elkaar een stuk of 30, waarvan een aantal onder VolkerRail Deutschland vallen. Die zijn geel ipv blauw en allemaal 1604 types. qua nummer heten ze 527 (de oudste) en 548 en 549 waren de nieuwste, die waren al Terex en niet meer atlas, herkenbaar aan een nieuwer type cabine. De spooronderstellen werden trouwens niet door atlas zelf gebouwd maar bij een hollandse importeur geinstalleerd. Kan even niet meer op de naam komen.
Heb een tijdje stage/afstuderen bij volker gedaan naast de werkplaats. Vandaar de beschikbare info.
Zijn trouwens niet de beste kranen hoor, van de 30 stond er altijd wel een of twee binnen. Vaak werd de hele motor uit elkaar gehaald etc. Maar het woord Hitachi roepen bij plannen voor twee nieuwe kranen was een soort van vloeken in de kerk.
Wil misschien nog wel een keer iets in N na maken, met 3d print, of even wachten tot er misschien een modelletje komt.
-
Ondertussen zijn we weer iets verder gekomen:
(http://i754.photobucket.com/albums/xx184/NS_357_grootspoor/IMG_4047.jpg)
Mvg,
Romar
-
Nog weer een paar stappen verder gekomen vanmiddag:
Decals aan het plakken geweest en verlichting aangelegd op de arm:
(http://i754.photobucket.com/albums/xx184/NS_357_grootspoor/IMG_4057.jpg)
Nog meer decals aan het plakken geweest:
(http://i754.photobucket.com/albums/xx184/NS_357_grootspoor/IMG_4063.jpg)
(http://i754.photobucket.com/albums/xx184/NS_357_grootspoor/IMG_4061.jpg)
En nog wat meer verlichting aangebracht:
(http://i754.photobucket.com/albums/xx184/NS_357_grootspoor/IMG_4065.jpg)
Mvg,
Romar
-
Ziet er goed uit! (y)
Soldeer je die led's zelf of gebruik je reeds bedrade led's??
Marc
-
Hoi Marc,
Aan de LEDs soldeer ik zelf het draad. (y)
Romar
-
Dat gaat bij mij dus steeds mis, elke keer als ik eeen draadje aan eeen smd ledje wil solderen dan zit of het draadje niet vast, of het ledje wordt te heet en gaat stuk.
Hoe doe jij dat?
Harm
-
Hoi Harm,
ik klem eerst de led in me schuifmaat zodat deze wat handzamer wordt.
Vervolgens vertin ik de soldeereilandjes van de led, dan vertin ik het lakdraad.
Dan kun je dit op elkaar houden en door kort even te verwarmen zit het vast. (y)
(http://farm7.static.flickr.com/6186/6088854138_5a529d3a78_z.jpg) (http://www.flickr.com/photos/driehuizen/6088854138/)
Soldeerklem (schuifmaat) (http://www.flickr.com/photos/driehuizen/6088854138/)
Inmiddels op de cabine ook licht:
(http://i754.photobucket.com/albums/xx184/NS_357_grootspoor/IMG_4073.jpg)
Mvg,
Romar
-
En hier de verf, BAM groen en BAM oranje.
Toen ik die bij de nieuwe aanwinsten zag, was ik al bang dat het iets van BAM zou worden. ;) De kleurkeuze van BAM heeft me nooit kunnen overtuigen, maar je model is er niets minder fraai om.
- Peter
-
Is het allemaal zo voorspelbaar dan... ;D
Vind het kleuren schema wel iets hebben.
Hier nog een iets wat completer plaatje:
(http://i754.photobucket.com/albums/xx184/NS_357_grootspoor/IMG_4079.jpg)
Romar