BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: RickR86 op 21 March 2007, 16:12:09
-
Ik heb een analoge startset "Europa" van Marklin + spooruitbreiding. Dit is HO en c rail.
Ik wil op deze baan een trein kunnen detecteren. Ik dacht zelf aan infrarood sensoren maar dit is nogal zichtbaar. Weet iemand een andere en mooiere manier hiervoor?
-
Ja, gewoon met de klassieke manier van massa detectie. Hier (http://"http://www.modelspoorh0.nl/blokken_en_bezetmelding.htm") staat er onder andere een beschrijving over, zo zijn er nog meerdere te vinden.
http://www.modelspoorh0.nl/blokken_en_bezetmelding.htm
Mvg
Wim.
-
Zoiets bedoel ik ja. Maar het is voor een schoolproject dus moet zoiets zelf maken, is daar ook informatie over want ik kan er niks over vinden.
-
Heb je dan die link en pagina goed bekeken?
-
Ja daar staat hoe je de rails bewerkt, er zal ook nog een signaal naar een microcontroller moeten en dat zie ik op die website niet staan.
-
o.a. (http://websitemaker.kennisnet.nl/natuur-foto/2988163/9.JPG)
Dat is nou het voordeel van 3-rail Marklin ten opzichte van 2-rail, leg dat maar uit aan je docent dat je geen schakeling hoeft te maken bij Marklin.
-
Ja daar staat hoe je de rails bewerkt, er zal ook nog een signaal naar een microcontroller moeten en dat zie ik op die website niet staan.
Maar in jouw openingsvraag staat nergens dat er gebruik gemaakt gaat of moet worden van een miro-controller. Dus die komt nu ineens uit de lucht vallen.
-
Hallo Rick
Men zal je hier graag helpen, maar wees specifiek in je berichtgeving.
Anders bedenkt men oplossingen die niet zullen helpen, en dat is weer zonde.
Toch ?
Groeten
Chris
-
o.a. (http://websitemaker.kennisnet.nl/natuur-foto/2988163/9.JPG)
Dat is nou het voordeel van 3-rail Marklin ten opzichte van 2-rail, leg dat maar uit aan je docent dat je geen schakeling hoeft te maken bij Marklin.
Das een mega tip voor gebruikers die geen bezetmelders of niet via koploper rijdt
is dit ook mogelijk voor 2 rail?
ik heb een tijdje terug zoiets geprobeert maar ik kom er niet uit het lampje blijft altijd branden.
-
Er staat toch duidelijk bij voor 3-rail.
Voor 2-rail moet je een elektronische schakeling maken,
Het detectiegebied van b.v. 1 meter, dan is er een geisoleerde spoorstaaf van 1 meter lang. Dus moet deze 2 keer doogezaagt worden.
Bij C-rail komt daar iets meer bij kijken, daar moet elke rails aan de onderkant doorgeknipt worden.
Dat is toch ook duidelijk zichtbaar, even nadenken en doormeten of je spoorstaaf ook daadwerkelijk geisoleerd is van de rest.
-
Ja het had iets duidelijker gekunt. Wat voor signaal komt er uit die schakeling? Want ik begrijp niet helemaal hoe die werkt, word die 6vdc naar beneden getrokken ofzo als er een loc rijd?
-
Bij Märklin zijn beide railstaven altijd op massa aangesloten. Er wordt een stuk rail geïsoleerd dat alleen via de wielen contact met massa maakt als er een trein passeert. Alles wat op dat stukje geïsoleerde rail is aangesloten wordt dus met massa verbonden zodra er een trein passeert.
-
Henk, Laurens
Bij Marklin analoog is 1 spoorstaaf op de wisselspanning aangesloten. Verder kun je gewoon gebruik maken van de 16V wisselspanning die je gebruikt voor het schakelen van wissel en dergelijke. Die 6V gelijkspanning is nergens goed voor. Dit is ook weer een schema van iemand die het nog niet helemaal snapt.
Rick als je dit schema niet kan doorgronden, dan zijn andere schema's of oplossingen op dit moment nog niet voor je weggelegd.
Mvg
Wim.
-
Ik snap het schema wel maar de werking niet. 1 rail word dus bewerkt zoals op de site die je eerder had beschreven. Wat word deze rail als er geen loc rijd en wat als er wel 1 rijd?
-
is dit ook mogelijk voor 2 rail?
Ja, maar alleen als je analoog met functionele bovenleiding rijdt.
Dan is de rechterspoorstaaf in de rijrichting te gebruiken als bezetmeldingsspoorstaaf.
Wel per loc, rijtuig en wagen van een as de isolatie overbruggen of niet-geïsoleerde assen met wielen plaatsen, maar dat kan weer problemen opleveren omdat het M*-profiel van een wiel anders is dan NEM.
Stoom- en diesellocs voor het 2-rail systeem zijn in de hiervoor geschetste situatie werkeloos, immers de rechterspoorstaaf voert dan ~ 'lamp'-stroom en geen = rijstroom.
Wil je dat toch (bezetmelding met 2-rail analoge s-, d-locs) , dan moet worden teruggevallen op elektronica.
Enne @Rick, je vraag wordt hiervoor al beantwoord: als er geen trein rijdt dan staat er een door het lampje gevoerde 'lamp'-stroom op, zodra echter een loc, rijtuig of wagen een doorverbinding met de andere spoorstaaf realiseert, ontstaat als het ware kortsluiting maar omdat er een bezetmeldingslampje tussen zit, gaat dat branden. Een lamp ('licht') brandt nu eenmaal bij gratie van 'kortsluiting' in de lamp zelf.
Modelspotter
-
De wielen van een loc of een wagen verbinden tijdens het passeren het stukje geïsoleerde rail electrisch met de andere railstaaf. Niet meer en niet minder. Wat je daarmee kan doen, zou je zelf moeten kunnen bedenken.
@modelspotter
Het gaat hier over detectie, niet over bezetmelding. Dat zijn verschillende dingen.
-
Is zo :) ,
maar het komt op mij over dat het principe niet wordt begrepen.
Modelspotter
-
Ok bedankt! ik denk dat ik het wel begrijp.
-
Ik snap het schema wel maar de werking niet. 1 rail word dus bewerkt zoals op de site die je eerder had beschreven. Wat word deze rail als er geen loc rijd en wat als er wel 1 rijd?
Als je wel het schema snapt en niet de werking, dan is mijn conclusie dat je het schema niet snapt. Want als je het schema snapt, dan snap je ook de werking.
Mvg
Wim.
-
Wim! ::)
Uit eigen ervaring weet ik dat het lang niet altijd meevalt de vraag ondubbelzinnig te formuleren en/of de oplossingsrichting die je in je hoofd hebt in te ruilen voor de oplossingsrichting van een ander. Dat vraagt nou eenmaal even wat tijd en wat gesteggel heen en weer.
Rick; misschien helpt het als je (evt. met geimproviseerde materialen) een proefstukje maakt om de werking van de schema's in de praktijk uit te proberen?
-
Ja dat wil ik ook gaan proberen. Hoe lang moet 1 deel minimaal zijn? 1 treinrails of de lengte waar de loc contact maakt met de rails?
-
Rick, ik denk dat je vraagt hoe lang het geïsoleerde stuk railstaaf moet zijn, maar heel helder is ook deze vraag niet geformuleerd. ;)
Dat is ook al afhankelijk van wat je precies wil. Een kort stuk ter lengte van één standaard railstuk kan heel goed, maar er zijn ook volledig gedetecteerde modelbanen waarop één railstaaf volledig is opgedeeld in langere en kortere detectiestukken.
Maar voor jouw leerdoel lijkt me detectiepunten ter lengte van een standaard railstuk wel genoeg ... denk ik .... voor zover ik snap wat de bedoeling is.