BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: ruudns op 27 October 2011, 00:19:33
-
Vandaag begonnen met de voorbereidingen om een oude Fleischmann 4178 (BR50) te digitaliseren.
Lok uit elkaar geschroefd en alle bedrading en verlichting verwijderd. Er gaat straks een ESU lopi v4 in komen.
Verrichtingen tot nu toe:
- Motorschild rechter koolborstelhouder voorzien van een stukje krimpkous en in het oorspronkelijke iets opgeruimde gat terug gezet (geperst). Deze methode heb ik al eens eerder hier beschreven. Werkt goed, kost niets.
- Seuthe rookgenerator bedraad met blauw en violet (schakelbaar F2)
- Witte draad naar witte led (ipv lampje) met 2k2 weerstandje, gesoldeerd op een klein stukje print en dit ipv de lamphouder gelijmd.
- Rode en zwarte draad naar de contactstrips in het chassis.
- Rode en Witte led met 1k2 weerstandje op een stukje print gesoldeerd. Dit komt in de tender. Witte led op de gele draad. Rode led schakelbaar met F1 als de lok vooruit rijd.
Al deze draden lopen nu ipv de zwarte en bruine draad van de lok naar de tender waar de pannekoekmotor in zit.
Nu moet straks de decoder er nog in, maar mijn vraag is nu:
Wie heeft dit bij deze lok al eens gedaan en waar heb je hem dat wel gestopt?
-
ik heb merendeel alleen oudere locs
ik neem 2 motorschilden
snij de isolatie door
en wip deze geioleerde eruit
andere motorschild de niet geisoleerde eruit
gat opboren en de iso erin
dan de decoder passen
soms achter de ketel en voor de bediening kast
anders het gewicht aanpassen in de tender aan de borstel zijde of bovenop onder de kolen
dit gaat meestal niet
ik denk er daarom aan om de motoren te vervangen door Modeltorque motoren
deze lopen rustiger
stiller
zijn sterker
en kosten evenveel als een decoder
ik ben alles aan het omzetten naar lenz standaard
-
Ik zou ook kijken of de decoder in de vuurkist zou passen. Eventueel moet daarvoor een gewichtje of tussenschot worden gesloopt.
-
recent de BR50 (4175) van Flm omgebouwd. Ik heb de decoder in de tender geplaatst.
-
Hetzelfde als nachbar: in de tender, alleen daarvor wel de bedrading tussen tender en lok uitgebreid. ;)
Succes, Hans
-
klopt, let wel op dat je heel soepele en dunne draadjes gebruikt anders "draait" de Loc niet soepel t.o.v. de tender en drukt de tender de loc op b.v. wissels uit de rails. (uit eigen ervaring ;D).
hier (http://www.tcsdcc.com/Customer_Content/Installation_Pictures/HO_Scale/Fleischmann/4175%20BR%2050/Fleischmann%20HO%204175%20BR%2050.pdf) een ombouwverslag van de flm BR50 (wel de 4175).
Groet,
Jeroen
-
Brawa heeft decoderdraad
ik adviseer om de draden te vervangen door nieuwe en dan direct op de decoder solderen
rolletje is niet echt duur en in de juiste kleuren verkrijgbaar
en krimpkous hoeft niet meer en kans op sluiting is ook nihil
-
Alvast bedankt voor de antwoorden (y).
Let wel, zoals ik al schreef is ALLE bedrading verwijderd en vervangen (uitgebreid) door dunne soepele decoderdraad.
De nieuwe bedrading ligt nu al tot in de tender waarna ik me begon af te vragen waar ik de lopi v4 moest gaan verstoppen (beter laat dan nooit) ;D.
@Nachbar: mooi verslag. Zit er ook een rookgenerator in?
Hopelijk kom ik mijn decoder straks (na aanschaf) ook in de tender kwijt. De 4175 heeft nl een andere tender dan de 4178.
Als nog iemand hiervan een foto heeft...... ::)
-
Ah deze loc heb ik ook, maar dan met kabinetender. Deze moet ook digitaal worden. Maar ik hoop er tevens een speakertje in te monteren met een geluidsdecoder. Ik ga dit draadje volgen!!!! (y)
Aldus een enthousiaste Andre
-
@Nachbar: mooi verslag. Zit er ook een rookgenerator in?
Verslag heb ik op internet gevonden, in die van mij zit denk ik wel een rookgenerator. Heb de br50 van de week op e-bay gekocht maar heb nog geen locs met rookgenerator dus weet niet helemaal zeker hoe die er uit ziet ???
-
@Nachbar: als er een rookgenerator inzit, dan zit hij recht op in de schoorsteen, in die dikke metalen houder waarop ook de lamphouder geschroefd zit. Als er de juiste in zit, maakt hij contact met de chassis-massa en de metalen contact lip onder het gat in de houder. Ik heb die contactlip verwijderd en een seuthe model met twee aansluit draden genomen (is reeds ca 30 jaar oud en ik denk dat het eigenlijk een type is voor in een fabrieksschoorsteen) omdat ik hem perse niet via massa wil laten werken maar via de violette en blauwe draad van de decoder zodat hij schakelbaar is.
Hij moet toch nog een keer open, dan zal ik er nog ff een paar foto's van die aanpassingen maken.
-
Ik heb een BR 50 van Flm gedigitaliseerd, waarbij de decoder in de ketel is weggewerkt , boven op het gewicht. (Een Zimo MX630, dat gaat prima. Tevens een Seuthe aangesloten, die de massa via het chassis heeft. Tevens een rode led in de vuurkist aangebracht met "knippereffekt" (Gaatje geboord, en SMD-led er achter)
Motorschild bewerkt zoals beschreven in dit forum. Lok loopt uitstekend (y)
Gr.
Paul
-
@Paul: is je rookgenerator geschakeld via de decoder?
-
Ja, uiteraard.
Gr.
Paul
-
@paul ik wil deze BR50 ook verder ombouwen met ledverlichting. Ik ben nog niet helemaal thuis in de ledjes en zo maar wat voor ledjes gebruik je daar voor? Dat rode ledje in de vuurkist, heb je die geschakeld op een aparte functie uitgang of parallel met de lichten?
@ruudns je beschrijving klopt. Klopt het dat in een rookgenerator een "staafje" in het midden zit? Zo ja, dan heb ik er een rookgenerator bij (y). Hoe werkt zo'n ding eigenlijk, rookgenerator spul er in en dan doet ie het?
-
@Nachbar: Het "staafje" in de midden is het verwarmingselementje van de generator. Inderdaad: rookvloeistof erin en rijden (bij een analoge lok staat hij altijd aan omdat hij tussen massa en voeding geschakeld zit). Als er onder het element een contactlip zit op het kunstof stuk waarop ook de stroomafnemers naar de wielen zitten. Aan de onderkant van deze kunstof houder is de contactlip met een gesoldeerde draad doorverbonden met een van de twee strippen met stroomafnemers. Bij inbouw van een decoder kan je dit draadje verwijderen en de lip doorverbinden met de groene of violette decoderdraad. Hierdoor wordt de rookgenerator schakelbar met F1 of F2.
-
In het verwarmingselement moet nog een klein buisje zitten (van injectienaald formaat)
-
Hier volgen nog een paar foto's van de ombouw.
De fitting met witte lamp in de tender vervangen door led's.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg2720.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg2720.jpg)
De fitting voor de front verlichting vervangen door een warm witte led.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg2721.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg2721.jpg)
De aanpassingen op de kunstofstrip met stroomafnemers. Hierop is ook goed het verwarming element in de seuthe te zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg2716.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg2716.jpg)
Onder uit de lok-kap is (bij de pincet) een stukje weg gefreesd zodat de nieuwe bedrading niet klem komt te zitten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg2718.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg2718.jpg)
-
@ nachbar:
- ik heb ooit eens een aantal felle - minuscuul kleine rode SMD-leds gekocht. De omschrijving daarvan is: LSV196-P2 LED " Firefly" formaat: 0603, 140o(graden) 2,0 volt , 71 mcd, 30 mA . Gescoord via E-Bay Dld voor 4,50 E per 100 stuks. Voldoen prima en geven een dot licht. Wel superklein, minder geschikt voor Parkinsonpatienten.
- De rode led in de vuurkorf is apart schakelbaar gemaakt (F2)
@ Ruudns: Ik heb overigens een vraag over de sluitverlichting: hoe was dat in het origineel? Had die BR50 rode sluitseinen?
Gr. Paul
-
@Paul: Nee er zat een gelijkrichter in die een witte lamp liet branden bij het achteruitrijden.
-
:'( Vandaag helaas de rookgenerator eruit moeten halen na het inbouwen van de lopi v4 decoder. Er zitten twee draden aan deze seuthe, geel en bruin. Bruin blijkt aan het huis van de rookgenerator te hangen en dus aan de violette draad met het gevolg: juist ja, sluiting. De gele draad zat aan blauw. Ik weet nog niet hoe dit op te lossen :(.
Nog enkele foto's van de led verlichting voor en achter. Achter kan de rode led aan met F1. De warmwitte led wisselt gewoon met de rijrichting.
De voorkant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg2749.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg2749.jpg)
Achterkant met warmwit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg2748.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg2748.jpg)
Achterkant met rode lampen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg2747.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg2747.jpg)
De decoder past perfect in de tender. Er zit een mooie uitsparing in de loodblok.
Verder wel het loodblok iets aangepast zodat de koolborstels beter toegankelijk zijn en de bodemplaat iets aangepast zodat de nieuwe draadboom niet knel komt te zitten als de kap op de tender zit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg2744.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg2744.jpg)
-
Gisteren eindelijk een nieuwe seuthe No12 binnen. Ik had gehoopt dat deze van 2 draden voorziene rookgenerator het messing NIET aan één van beide aansluit draden zat. Niets is echter minder waar.
De Fleischmann BR50 assen liggen aan één kant aan het metalen chassis en doordat de seuthe ook in het chassis zit, ligt deze dus ook aan één kant aan de rails. Als ik hem dus met F2 (paars) wil gaan schakelen en de draden van de seuthe aan F2 en blauw leg, ga ik dus weer een sluiting maken of niet?
Hoe los ik dit op? De hele metale blok waar de seuthe in past van het chassis zagen zodat ik hem geïsoleerd tov het chassis kan aansluiten? Of hoe sluiten jullie de seuthe in zo'n geval aan op een lopi4? Wie heeft hier een oplossing voor?
-
Ruud,
die rookgenerator zul je toch op z'n plek moeten houden. Haal je die metalen schacht weg dan is ook je houvast verdwenen (en ook het kontakt met massa, wat jij wilt bereiken) Een alternatieve behuizing van niet geleidend materiaal?: dan kom je uit op hout of kunststof en dat is linke soep i..v.m. de hitte van de generatorschacht.
Ik heb er bij mij daarom van afgezien om de blauwe draad toe te passen. Heb de metalen schacht gehandhaafd die dus deel is van de massa. Daardoor lager voltage helaas. Ik heb toen een Seuthe aangeschaft met 1 draad en een lagere ontbrandingstemp. (w.s. met geringere weerstand?) Het juiste typenummer moet ik echter voor je nakijken.
Ik ben echter niet tevreden over dit resultaat: soms doet ie het wel en dan weer niet.
Dit probleem had ik overigens ook met het inbouwen van een generator in mijn oude metalen BR65 van Flm. Zelfde liedje.
Ik weet dat ik je hiermee nu niet verder help.
Toch maar eens hardop fantaseren: ik wil eens proberen wat er gebeurt als ik 1 of meerdere lagen krimpkous over de generatorschacht doe. Dat materiaal pretendeert ook onder hogere temperaturen intact te kunnen blijven. Eerst eens aansluiten buiten de lok en bezien hoe dat materiaal zich houdt onder hoge temperatuur. Blijft de dubbele krimpkouslaag intact, dan zou je de metalen schacht kunnen uitboren (of rondvijlen) aan de binnenkant en dan de generator, voorzien van z'n dubbele krimpkous isolatielaag naar binnen schuiven. Hij blijft dan wel aan de bovenkant met de felsrand rusten op de schacht en juist daar mag er geen kontakt ontstaan.
Je zou dan wellicht ook het bovenste deel van de schacht kunnen afzagen en de van krimpkous voorziene generator vastzetten in het onderste geruimde gedeelte. Die hoeft er alleen voor te zorgen dat ie in positie blijft staan.
Lijkt jou deze suggestie wat? Ik ga het bij mij in ieder geval eens uitproberen.
Grtzz
Paul
-
@Paul: aan zo iets zat ik al te denken (y). Zal er eens een nachtje over slapen, misschien volgen er nog andere ideeën. Wij zullen toch echt niet de enige twee zijn die dit probleem zijn tegen gekomen? Bij de nieuwe seuthe 12 zit overigens ook een dikke kunstof vul ring van ca 4mm hoog. Ik zat al te denken om het metalen blok uit te boren en deze vul ring als isolatie mof te gebruiken.
-
@Ruud: ik moet ook nog een BR 51 aanpakken = zelfde techniek als de BR 50. Digitaliseren, verlichting, rookgenerator, kortom zelfde verhaal. Heb er alles voor klaar liggen, dus dan ga ik het eerst daar eens op uitproberen met die isolatie.
Tenzij iemand met de absoluut gouden tip komt ...
grtzz
Paul
-
Even los van de (isolatie)problemen bij het inbouwen van een rookontwikkelaar: heb je gecontroleerd of deze loc een beetje lekker loopt op je baan? Ik had namelijk bij een vergelijkbare oude loc grote problemen bij de stroomafname toen hij gedigitaliseerd was. Het starre onderstel, waarbij de wielen niet op en neer kunnen bewegen, zorgt al heel snel voor een slechte stroomafname. Mijn gedigitaliseerde Br 50-loc bleef om de haverklap stilstaan.
Groet,
Ruud
-
Ruud, ik heb hem alleen op een rechte proefrail van 4 meter uitgeprobeerd en daar deed ie het prima op. Ik heb mijn oude analoge baan afgebroken en ben bezig om digitaal te herstarten. Op het ene zolderdeel heb ik de tafel van 5,40 meter klaar, daar had ik die proefrail tijdelijk op liggen. Op een aangrenzend zolderdeel staat sinds vandaag een proeftafel klaar. Nu de rails....
Ik ga nu starten met een grote proefronde (Koploper testen, wissels, blokken, terugmelders etc) Hoop binnenkort iets meer bedrijfsklaar te hebben om die BR 50 en 51 uit te testen.
Als die 5 assen allemaal star zijn, kun je inderdaad problemen verwachten. Is het een idee om de middelste asgaten van de 5 naar boven toe iets meer ruimte te geven ?
Bij de franse 68001 diessellok van de sncf (Flm cat nr 4280) zijn de middelste asgaten van de draaistellen al ruimer gemaakt van fabriekswege om de hobbels beter op te vangen zonder kontakt te verliezen.
grtzz
Paul
-
O ja, vergat nog te melden dat ie bij mij in het analoge tijdperk geen problemen gaf, maar op die baan heb ik altijd gezorgd om knikken te vermijden.
-
de rookgenerator is net als de verlichting
1 zij aan het chassis(massa)
de 2 draden is een de massa de ander voeding
de blauwe draad niet aansluiten(is voeding) en de andere (middelste geisoleerde) op de extra uitgang
dan moet ie gewoon werken
wel opletten dat je bij seuthe de digitale uitvoering neemt
deze zijn voor een hogere spanning gemaakt
analog is 12 tot 14 volt
digi is meestal 16 tot 18 volt
-
Paul, als je kans ziet op een veilige manier de asgaten groter te maken zodat de wielen meer verticale ruimte krijgen, is dat altijd beter voor de stroomafname. Het is niet voor niets dat Flm vrij veel verticale speling op de wielen aanbrengt bij nieuw ontwikkelde locs als de Br 54 en Br 95 en bij revisie van oude modellen als de Br 94.
Als je rails perfect ligt zal het misschien meevallen, maar kleine oneffenheden leveren al snel problemen op bij star in het frame zittende wielen.
Groet,
Ruud
-
@nero: bij Paul werkt het op jouw manier niet naar behoren. Werk hij bij jouw dan wel goed? En welk Seuthe nummer gebruik je dan?
-
Ik hou dit draadje even in de gaten. Moet binnenkort een fleischmann br 50 met kabinetender ombouwen.
Andre
-
@ Ruud:
Even nagezocht: aanvankelijk had ik de Seuthe nr 10 gemonteerd met een bedrijfsspanning van 10-16 volt. Dat betrof een ongeïsoleerd insteekmodel met een breedte van 5mm en een enkele draad. Verbruik 130mA. Die deed niets op de BR50., waarna ik hem bij AnW heb omgeruild voor het type 9 (c.q. 99) met 1 draad en een lagere spanning van 8-14 volt. Tevens een insteekmodel voor dit doel voorbereide treinen. Verbruik daarvan : 140 mA.
Die deed het , wel alleen start hij monter met gesputter om vervolgens "fluff fluff" - zo af en toe een wolkje uit te stoten, dat laag boven het ketelhuis blijft hangen.
De decoder is een Zimo MX630, die over voldoende vermogen beschikt over uitgang F1.
Vanavond de lok nog eens op de baan gezet: deze Seuthe nr 9 is geen enthousiaste jongen. Ik ga kijken of ik het massakontakt kan verbeteren.
Grtzz
Paul
-
@Paul: zoals je op de eerdere foto's kan zien, had ik het massa contact er uit gesloopt.
Ik gebruik de No 12 en ga toch voor de geïsoleerde optie. Deze week als ik ff tijd heb er eens een avondje aan prutsen. Ik laat jullie de resultaten wel weten in dit draadje.
-
Vandaag toch maar de lok gedemonteerd en onder de boorkolom geplaatst. Schoorsteen op geboord tot 6,5mm, Bovenste verjonging waar de lamphouder op zit een stuk ingekort. Vervolgens voorzichtig het gat nog iets vergroot tot ca 4mm diep met een 7mm boor. Daarmee komt hij net door de opstaande rand heen >:(. Maar dit is voor dit doel wel nodig. Het gat in de lamphouder iets uit gevijld tot ca 7mm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn0571.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn0571.jpg)
Het kunststof busje dat mee geleverd werd met de Seuthe over de schacht van een 5mm boor geschoven (klemt licht) en in de draaibank iets verjongt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn0570.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn0570.jpg)
Het busje over de Seuthe en ter voorkomen van sluiting een stukje krimpkous over het onderste deel van de Seuthe gekrompen.
Het geheel gemonteerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn0572.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn0572.jpg)
Straks nog ff aansluiten en dan testen. Wordt vervolgt.
-
@nero: bij Paul werkt het op jouw manier niet naar behoren. Werk hij bij jouw dan wel goed? En welk Seuthe nummer gebruik je dan?
in principe gebruik ik die vet dingne niet
maar heb een 3 tal locs waar hij inzat omgebouwd naar digitaal
en dus alleen de midden draad op de decoder
en werkt gewoon goed
-
Bedrading vast gesolteerd en effe op een metertje testspoor gezet. F2, en toen...............was er rook, veel rook (y).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn0573.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn0573.jpg)
Nog eentje maar dan met de kap weer gemonteerd. De "baas" dacht al dat de boel in de hens stond ;D.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn0574.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn0574.jpg)
In de handleiding van de Lopi4 vind ik niets mbt het instellen van de cv voor een rookgenerator. Dit in tegenstelling tot de Lopi3. Daar moet je cv115 op vol+96 zetten
Weet iemand misschien of de cv voor F2 nog aangepast moet worden bij een Lopi4 tbv de rookgenerator?
-
Wow.. dat is hem. Super!! (y) Ruud vergeet niet je rookmelders uit te schakelen, want die gaan gegarandeerd af met deze rookontwikkeling. ;D
Toch nog een paar vraagjes:
- De bovenste verjonging: hoeveel heb je daar van af gehaald? Alles tot aan het begin van de vierkante kolom? (die lamphouder zit toch maar met een schroefje vast en blijft in positie, omdat de Seuthe daar in het gat verdwijnt) Als je het gat aan de bovenkant n.l. nog met een 7 mm boor 4 mm diep hebt geboord, dan moet er van die verjonging niets meer over zijn gebleven. Die meet ik n.l. op 6,98mm
- Is die lamphouder wel voor (schroef)gaats blijven zitten?
- zie ik het goed dat je van het kunststof busje wat hebt afgedraaid maar dat er aan de bovenkant een verdikking (nokje, waarop de felsrand van de Seuthe rust) is gebleven, die zorgt voor een goede isolatie? Wat een genot als je over een draaibankje beschikt.
Al met al een grandioze oplossing zo.
Ik dacht dat ik nog een Seuthe nr 9 in voorraad had, maar ik kan hem niet meer vinden. Denk dat ik ga voor de nr 12 en deze methode volg. Ik heb geen kolomboor en moet dan wel "uit het handje" gaan opboren.
Wat die Lopi betreft: kan je niet adviseren, want ik gebruik altijd Zimo MX630, Die kun je op de functie-uitgang temperen en tevens in tijdsduur begrenzen.( na 10 minuten: Bij F2: CV128 = 68)
Grtzz
Paul
-
@Paul: klop, het stukje "buis" dat boven het schoorsteen blok uitstak is nagenoeg verdwenen. Je zou natuurlijk bij een ijzerboer een 6,8mm boor kunnen kopen.
Als je het isolatiebusje over de schacht van een bootje schuift en de boor gewoon in de boormachine zet en deze laat draaien, kun je met beetje vaste hand en een platte vijl het zelfde bereiken als ik met mijn draaibank. Voor het uitboren van de "schoorsteen" blok heb ik de lok op een plankje gezet en dit onder de boorkolom geschoven (en dat is géén kleintje, 16 mm kop ;D ). Ik zou dit niet uit de hand doen, dat gaat zeker niet goed. De lamphouder heb ik met een rondvijltje vergroot. Dat ging maar net, er is niet veel vlees meer over, maar het heeft ook niets te houden. De lamphouder zit weer gewoon op zijn oude plaats vast geschroefd.
Toen de generator zonder stukje krimpkous op zijn plaats zat heb ik mbv een ohm-meter gemeten tussen de draden en het chassis of er geen sluiting was. Er zal toch nog te veel speling op en ik vond he te riskant, vandaar het stukje krimpkous aan de onderkant. Als hij al beweegt maakt hij in ieder geval geen sluiting ;D.