BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: mmhajvth op 20 March 2007, 22:33:21
-
Beste medespoorders,
Bij gebrek aan foto bewijs op het internet, wil ik hier graag de volgende vraag stellen.
Hebben de railpro bakken zoals ze op de onderstaande foto staan ook wel eens mee gereden in gewone gemengde goederen treinen?
(http://www.spoorzoeker.nu/esgn/esgn76.jpg)
Bron: www.spoorzoeker.nu
Bij voorbaad dank voor de reacties.
m.v.g.
Mark
-
Kennelijk wel (http://www.railfaneurope.net/pix/nl/diesel/6400/Railion/grey-yellow/6401-6429/RN6418_55707-Dordrecht_Zuid_21092006.jpg) (RailfanEurope).
Het is niet veel ;D
-
Dat waren dan ook meteen alle voorbeelden? ???
Maar in ieder geval toch bedankt! ;)
m.v.g
Mark
-
Meer kon ik niet vinden, ik kan me wel herinneren dat ik ze in een gemengde goederentrein heb zien zitten met o.a ketelwagens, erstwagens en gesloten wagens.
-
Daar kan ik dus uit opmaken dat het niet onmogelijk is maar wel ongebruikelijk?
Zelfs in die warrige jaren '90? ;D
m.v.g.
Mark
-
Ze hebben zelfs wel eens achter een dubbeldekker treinstel gehangen. 8)
-
Een hele sleep zelfs ;D
Overbrenging van grind van Amsterdam naar Goes , hup een berg van die wagens achter een DD stam en gaan ;D
Te Goes de complete DD stam om laten lopen, en duwend het draadloze Spoor 20 bij de SGB op... nee geen sprookje echt gebeurt ;D
-
Heel goed mogelijk en zelfs niet ongebruikelijk.
-
Tja, het zijn losse wagons dus alle samenstellingen zijn mogelijk.
Is maar net hoe het uitkomt en hoeveel wagens er per klus nodig zijn. Tijdens mijn periode in Onnen gebeurde het ook vaak dat 1 of meerdere wagens met de trein naar Kijfhoek werden meegegeven (54300) en als er in Delfzijl een paar wagentjes nodig waren gingen die ook met de reguliere bonte trein mee.
En bewijs is er wel, goed zoeken hoor! ;)
-
Ja, dat kwam en komt zeker voor, bijvoorbeeld in de sternettreinen.
Ik heb geen zin om te zoeken, maar wellicht is op mijn site (http://www.timgoorman.nl) wel wat te vinden ;)
-
Je bedoelt alleen de Fccpp's of ook de lage boordwagens ? Ik heb namelijk 1 lage boordwagens achter de Ultrasoontrein gespot.
Groetjes,
Robbert
-
Ik heb ik mijn foto archief gezocht en daar 3 foto's gevonden waarin deze wagens, vooral in de trein van Kijfhoek naar Roosendaal, te vinden zijn. Als je de foto's wilt stuur me dan even een PM.
-
Je bedoelt alleen de Fccpp's of ook de lage boordwagens ? Ik heb namelijk 1 lage boordwagens achter de Ultrasoontrein gespot.
Die Ks hangt aan dat ding puur voor de detectie (alleen in NL).
mvg, Rob
-
Ik heb inmiddels een PB naar Vinkendrecht gezonden,
Maar uit de vele reacties (dank daar voor!) kan ik opmaken dat het dus niet eens heel bijzonder is als je een paar railpro wagons in een gemengde goederentrein ziet rijden.
Dat lijkt me dus een leuk onderwerp met een goede waarheidsgetrouwe basis voor de modelverzameling ;)
Nogmaals dank voor de reacties.
m.v.g.
Mark
-
Gisteren gespot:
Gd 16:00 Railion 1613 of 1618 + 1 zeildoek + 2 RP Fccpps + 3 rode Eanos + 3 Autowagens beladen + 1 zeildoek + 1 Shimms.
Leuke mix. En 2 Railpro wagens ertussen ! Dus laat je creatiefiteit maar los...
Groetjes,
Robbert
-
Zat vanochtend op Amf te kijken kwam ineens dit voorbij:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fccpps_mark.jpg)
Niet op kwaliteit letten, maar heb de foto iets te klein verkleint waardoor deze beetje lelijk is geworden. Grootte foto kan je zo krijgen ;) .
1611 Venlo +hele vracht rongenwagens +1 maal Habis? (Schuifwandwagen) +3 maal Fccpps
met vriendelijke groeten,
Jon van Dijk
-
Aan Jon,
Ja mooi! die wil ik wel graag hebben. ;D
Mijn mail adres staat in mijn profiel (hotmail)
b.v.d!
m.v.g.
Mark
-
Zal hem zo dan even doorsturen, de foto's worden eerst even gebrand op dvd. Check zo maar je mailbox ;)
vriendelijke groeten,
Jon van Dijk
-
En volgens een ander draadje in deze rubriek kun je er dus ook ICR in vruchtenyoghurt- (aardbeien/framboos) uitvoering achter hangen.
- Peter
-
[uitonderwerp modus]
Die we vanaf nu dus maar gewoon MONA-ICR noemen..
[/uitonderwerp modus]
Maargoed ik heb er ook 2 aangeschaft in Htn, en wel het befaamde MTE setje (met lading) maar die kan ik dus gerust in een unitcargotrein inzetten.. de lading neem ik gewoon voor lief ;D
-
Dank zij een gelukkig toeval en een tweetal mede-gebruikers van dit forum heb ik opeens tien van die Railpro-krengen, plus de Voestalpine-versie, allemaal met verschillende nummers. En dan nog eens twee dubbel.
Die bevinden zich er nu nog in Nederland, dus over een week of twee zouden in het draadje over de nieuwe aanwinsten moeten verschijnen.
- Peter
-
Vandaag gezien op de Kijfhoek: een enkele, uiterst vervaalde Railpro Fccpps in een bonte trein.
- Peter
-
Mark,
Je kan de wagens dus gewoon mee laten rijden in de zo geheten "Cargo Units". Meestal worden die gereden door 1600 van Railion. Ik weet het niet zeker maar de 6400 van Railion trekken altijd hele treinen vol met Railpro wagens.
Groetjes,
Robbert
-
Het is 'Unit Cargo' en niet 'Cargo Units' ;)
-
Allereerst bedankt voor de reacties,
Jon, nog bedankt voor de foto's
Robbert zegt,
...Ik weet het niet zeker maar de 6400 van Railion trekken altijd hele treinen vol met Railpro wagens....
Kan iemand dit met zekerheid zeggen of wanneer nodig met zekerheid uitsluiten? Ik wilde dus een gemengde goederentrein gaan maken met Railpro wagons er in*, en een 6400 er voor (bijvoorkeur railion rood.) Maar is dat dan conform de werkelijkheid?
*Overige wagons zouden worden:
- DSM ketel wagons, 2 assen, 2 maal (Uh)
- Rongenwagon, 4 assen, 1 maal (Rens)
- VAM wagon, 4 assen, 1 maal (Takkis)
- Gesloten goederen wagons, 2 assen, 7 maal. (Gbs en Gs)
- platte wagons, 2 assen, 7 maal (Us, Ks, Lips-x, K!mos)
- kiezel/ballast bak wagon, 4 assen, 1 maal (onbekend 33 RIV*)
Als de afkortingen kant nog wal raken weten we ook meteen dat de fabriekant er van niet goed genoeg gekeken heeft naar het grote voorbeeld. ;)
m.v.g.
Mark
-
Een Railion 6400 met VAM wagens gaat niet, een geel/grijze 6400 kan wel. Het is een bonte trein maar niet onmogelijk.
-
Het is 'Unit Cargo' en niet 'Cargo Units' ;)
Sorry,
Mark,
Je kunt best een Unit Cargo maken met een 6400 en ook een rode ;D. Maar of er dan ook Railpro wagens in mee rijden durf ik niet te zeggen. Op de site (http://www.voestalpine.com/railpro/nl/supply_logistics_services/logistics/railtransport.html) van Railpro, kun je onderop de pagina naar Jan Beitsma mailen. Misschien moet je hem maar eens mailen (jan.beitsma@railpro.nl) .
Groetjes,
Robbert
-
Persoonlijk denk ik dat dat mailen naar een bedrijf een beetje te ver gaat.
Er is op dit forum genoeg kennis aanwezig om iemand te helpen (soms snel, andere keer duurt het wat langer) en gezien de antwoorden die hier gegeven zijn, kan de TS alle kanten op.
RailPro 6400-en trekken niet alleen bloktreinen, maar onder andere ook andere RailPro wagens. Verder zou je eens kunnen kijken op verschillende fotosites (er zijn er talloze tenslotte), en bij een spoorlijn gaan kijken (want je hebt het over de huidige tijd).
Unit Cargo is een nieuwere naam voor los wagen werk oftewel de bonte gemengde goederentreinen. Hier kan alles achter, kijk maar eens bij de Kijfhoek bijvoorbeeld.
-
Hee Mark
Heb weer een foto's voor je,
Foto technisch niet in orde, maar kwam dus net de trein uit rennen ;D
de 6400 is de sluit"wagon"
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mark_1.jpg)
trein overzicht
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mark_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mark_3.jpg)
de trekkracht, deze vertrok dus moest al lopend een foto maken, en tja dat wordt nooit mooi :-[ .
Wil je ze weer groter, zeg het maar stuur ik ze weer naar je op.
met vriendelijke groeten,
Jon van Dijk
-
Nou daar zeg ik geen nee tegen! :D
Hoewel ik al aardig weet hoe ik mijn gemengde sleep wil gaan maken vind ik het wel heel fijn om referentie materiaal aan te leggen.
En dat je foto's technisch niet helemaal perfect zijn vind ik geen enkel probleem. Ik vind het al lang geweldig dat je aan me denkt als je zo'n trein ziet!
m.v.g.
Mark
-
Mark, je hebt als het goed is mail ;)
met vriendelijke groeten,
Jon van Dijk
-
Hallo,
Je kan met de RailPro Fccpps'sen een hele hoop kanten op. Zoals in de foto's al te zien is kan je hele stammen maken van die wagons maken of dus in zo een UC neerplanten.
Ze rijden zelf in stammen van 36 Fccpps'sen met dan de RN 6401/2/3 of de 6504 of ook een andere Railion "normale" 64/6500. Tegenwoordig is de sleep soms gesplitst en zit er ook 1 lage wagon bij in de midden met een container erop met een inhoud van 10.000 liter water. Dit zijn sets die geen stof meer produceren tijdens het lossen van de inhoud van de Fccpps'sen ;).
Ook een RN 1600 is heel goed te doen met zo een stam met die Fccpps'sen.
Zoals dus ook al gemeld is kan het heel goed in een UC trein met een 6400/ 1600 ervoor.
Over wat er in een UC allemaal wel en niet rijd is moeilijk te zeggen want je kan het zo gek niet bedenken of het zit erin tegenwoordig, behalve dan de VAM wagens ;).
Ik zal zelf ook nog even een fotootje laten zien :
(http://img338.imageshack.us/img338/4201/afbeelding3721fm3.jpg)
Anders klik hier (http://img338.imageshack.us/img338/4201/afbeelding3721fm3.jpg) om de foto te zien.
Is wel duidelijk toch zo ??
Marcel
-
Nahja Zwitserland liefhebbers kunnen met een gerust hart Nederlandse Railpro's inzetten op hun Zwitserse modelbaan :D ;D 8)
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_9830_RJ.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_9830_RJ.jpg)
Blausee-Mitholz 3 mei 2007 8)
Mvg, Johan.
-
Zo ook liefhebbers van Deutsche Diesels! Ik wil ook zo'n trein! Loc heb ik al :D
(http://img127.imageshack.us/img127/7960/br21613621000009imgbask2002061.jpg)
(http://img138.imageshack.us/img138/2351/br2250140br2250116w13619bbsk20.jpg)
-
AAAAAAAAAAAAAAAAAhhhhhhhh
Dit is te mooi voor woorden, ik vindt bovenstaande loc's nog mooier staan dan de nl. wat een plaatjes :P :P :P :P
-
Mjah, een Zwitserse loc op een Nederlandse modelbaan wordt inderdaad al wat lastiger. :) Wel een leuk contrast, die knalblauwe wagens tussen al dat groen.
Wat voor tractie staat er voor de RailPro's?
- Peter
-
Hallo allemaal,
@ Peter, niet wanhopen, de Zwitsers rijden ook door duitsland. Dus een Zwitserse lok die geparkeerd is in Venlo is mogelijk.
Groeten, Alexander
-
Ben bang dat deze loc niet ver buiten Zwitserland zal komen, omdat er dikke kans is dat zijn schuitjes langs de bovenleiding omhoog schieten. Of heb ik het nu mis en bestaat er wel een kans dat deze Ae 6/6 de Nederlandse grens zou halen?
Henk
-
Is Nederland dan zo uniek met deze ballast bakken? (fccpps'en)
Of is het een voorbeeld, van 1 van de vele over en weer huur contracten, waar we nu naar kijken? (Zie foto van Johan hier boven)
m.v.g.
Mark
-
Deze zijn behoorlijk Nederlands voor zover ik weet. Dat ze ook wel in het buitenland opduiken komt doordat ze verhuurd worden (met meer dan 900 stuks heb je er wel een paar over).
-
Je hebt toch ook van die AAE container wagons over heel europa rijden die komen ook uit een land. Dus waarom zou nederland niet zo'n goede wagon produceren die iedereen wil lenen.
-
Omdat de AAE een bedrijf is dat juist goederenwagens verhuurd en de NS de Fccpps'en ooit liet bouwen voor werkzaamheden en opslag van steenslag in Nederland. ;)
-
(met meer dan 900 stuks heb je er wel een paar over).
Wow, en die zijn allemaal nodig geweest in Nederland??
Koen
-
Nee maar ik bedoel te zeggen, het is gebruikelijk dat materieel verhuurt word aan het buitenland? (tractie materieel even buiten beschouwing gelaten)
Of is Nederland de enige/een van de weinige die materieel heeft om ballast op een goede manier te vervoeren? (In deze de Fccpps)
m.v.g.
Mark
(ps: die vraag van Koen is eigenlijk ook wel interesant! :))
-
Ja, ik bedoel dat als ze er 900 hebben en ze gaan ze nu pas verhuren dan waren ze blijkbaar tot voor kort gewoon allemaal in gebruik lijkt me.....
Er zal ook wel heel wat ballast vervoert zijn de afgelopen jaren voor HSL en Betuwelijn maar 900 is écht héél veel!
Koen
-
Of het gebruikelijk is? Nou, de NS huurde M2, K4, Corail rijtuigen, BR 216's dus het is in ieder geval voor de NS gebruikelijk.
Van de Fccpps'en stonden de laatste tijd veel ter zijde omdat ze nu niet meer nodig waren. Een jaar terug ongeveer kregen ze een revisie en werden daarna verhuurd, dat was kennelijk de goedkoopste optie voor de huurder.
En ik denk wel dat al die 900 stuks nodig waren, anders zouden ze er niet zoveel bestellen. ;)
-
En ondanks die 900 stuks werden er in Nederland nog wagens bijgehuurd (b.v de duitse Fans).
Albert
-
Ik heb er 12, inclusief de Spongebob... dat wordt dus nog even doorsparen. :)
- Peter
-
En ik denk wel dat al die 900 stuks nodig waren, anders zouden ze er niet zoveel bestellen. ;)
Die wagens zijn door NS wpl. Amersfoort destijds zelf gemaakt uit onderstellen van zelflossers type Fcs, Tds en Eds.
Het hoge aantal kun je onder andere verklaren doordat de inhoud in tegenstelling tot andere wagens niet groot is (je hebt meer wagens nodig om dezelfde massa te vervoeren), het grote aantal beschikbare onderstellen en bovendien ging het destijds al niet denderend met Wpl Amersfoort, dit was ook een groot project voor de werkgelegenheid aldaar. Men hoopte dat er dan ook veel wagens naar het buitenland zouden gaan voor verhuur (al waren de wagens destijds niet zo genummerd).
De ballast wagens Klmos (destijds bruin en blauw) zijn deels opgebouwd uit onderstellen van wagens type Gs en Gbs.
(overigens is Amersfoort nu al jaren dicht.)
Het type Fccpps is wel uniek voor NL overigens, zoals andere landen (of beter gezegd, andere maatschappijen) andere wagens voor ballast hebben, die dan ook wel weer in NL te zien zijn. Nu onderhoud aan de baan doorgaans wordt aanbesteed aan erkende bouwbedrijven (bijv. Spitzke, BAM NBM, Volker, Strukton etc) en zij ballast van verschillende leveranciers betrekken kun je dus ook verschillende wagens tegenkomen.
Voor de Betuweroute kreeg Strukton haar ballast niet in het ytpe Fccpps (zo'n wagen heb ik ook nog nooit op dat traject gezien) maar in 4-assige wagens, type Kirow Leipzig. Er stonden altijd een hele berg op Valburg.
Zal eens kijken of ik daarvan nog een foto kan vinden, weet wel dat ROCO ook dat ding in model heeft.
-
Een hele sleep zelfs ;D
Overbrenging van grind van Amsterdam naar Goes , hup een berg van die wagens achter een DD stam en gaan ;D
Te Goes de complete DD stam om laten lopen, en duwend het draadloze Spoor 20 bij de SGB op... nee geen sprookje echt gebeurt ;D
Het verhaal wordt in de loop van de jaren steeds fantastischer... ;D "hele sleep" valt nogal mee, het waren er drie, en dan van die platte bakken, geen fccppsen...
-
Ja euh, mag ik het verhaal ook ff aandikken ;D
Het waren idd platte wagens, blijkbaar heeft mijn herinnering aan deze trein zich in de loop van tijd wat aangepast ...
-
Aaah... wat jammer nou! Ik wilde net een DDM stammetje maken met een stuk of 15 fccpps'en er achter ;) ;D ;D
Helaas dat gaat dus niet door. ;)
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig waarom die fccpps'en niet in treinen zaten samen met VAM wagons. Er is vast een goede reden voor waarom niet de VAM, en wel een hele hoop andere goederen wagons.
m.v.g.
Mark
-
Hoi, Mark,
Er is maar 1 reden waarom Railpro-Fccpps'en niet met Vam wagens type Takkls hebben gereden en deze is dat de Vam-wagens al terzijde gesteld waren of zelfs al gesloopt, toen het Railpro- logo op de Fccpps'en kwam. Wat echter wel weer kan, is dat je Fccpps'en met NS vignet neemt. Dan heb je globaal de situatie van de beginjaren 80 tot ca 1997.
-
waarom die fccpps'en niet in treinen zaten samen met VAM wagons
VAM treinen waren bloktreinen van een laadstation ergens in het land naar de VAM in Wijster, en leeg weer terug. Er werd verder niet mee gerangeerd. Dus in principe geen andere wagen in een VAM trein.
Albert
-
Nou, ik heb ook regelmatig foto's gezien van gemengde goederentreinen waar ook enkele VAM-wagens in meereden. Ik denk dat er vast wel Fccpps'n samen met VAM-wagens hebben gereden, maar het gaat wel om de Fccpps-versies met NS-logo. Hou er ook rekening mee dat er nog de nodige andere soorten wagens in zo'n trein zaten.
-
Het is dat ik nu geen zin om heb een RM speciaalnummer op te zoeken waarin een foto staat van een 1600 met 6400 met daarachter enkele Fccpps'en (met NS logo) en enkele VAM wagens, waaronder een geel/groene, anders zou ik die nu opzoeken.
Voor de mensen die nu wel willen: speciaalnummer uit 1993 of 1994 als ik het goed heb, foto staat rechtsonder een bladzijde.
-
Je maakt me nu wel heeeel nieusgierig Rick!!
(Aangezien ik geen RM heb uit die tijd misschien BP? ;D M'n dag zou dan niet meer stuk kunnen in ieder geval! :D ;))
m.v.g.
Mark
-
Slijm slijm ;D
-
Omdat Mark het vroeg:
Het was dus in 1991. De 1608 trekt de 2259, 6433 , 7 VAM wagens (waaronder een gele), 4 Fccpp'sen, 2 Hbis'sen, iets plats en nog een zooi wagens die achter een boom schuil gaan. Achterop herken ik nog net een autowagen. Helaas geen scan, de scanner hier is dood. ;)
-
Heerlijk hé die Jaren '90...
Zelfs een gemiddelde modelspoorder zou nog niet op het idee komen om alleen al die loc combinatie te maken,... en dan hebben we het nog niet eens over de sleep die er achter hangt! :D
Fantastisch!
m.v.g.
Mark
-
hier (http://sebastian.gritsch-soft.com/1608.jpg) de Scan
-
Bedankt Sebastian, de scan is beter dan ik verwachtte. :)
-
op mijn site http://treinfan.ophetspoor.net (http://treinfan.ophetspoot.net) staat bij foto van de week archief volgens mij ook nog een foto van een motorpost achterop een gemengde goederentrein, hier zaten ook een paar grindwagens tussen ;)
Link klopt nu, ik had mij vertikt
-
Aan Sebastian,
Helemaal TOP!
Aan de portalen te zien was het ook nog eens in het altijd bourgondische Brabant... ;) ;D
Aan Rens,
Helaas werkt je link niet.
m.v.g.
Mark
-
d'r zit een tikfout in de link... vervang "spoot" door "spoor" en 't werkt.
-
Zo dat waren nog is tijden een 1600 2200 en 6400 en dat paard links :P helemaal top deze foto.
-
Voor wie Google Earth heeft (of Google Maps, dat zal ook wel werken): op het stuk spoor tussen Harmelen en Breukelen rijdt een Railion 1600 in noordelijke richting met een redelijke bonte trein: twee wagens (lijken met trijp bekleed te zijn, niet zo goed te zien wat voor type het is als je niet weet wat voor type het zou moeten zijn), acht rongenwagens, elf Fccpps-en (waarvan de voorste twee beladen) en nog eens twintig gesloten/trijp-wagens.
- Peter
-
die eerste wagen achter de RN 1600 is een Hbins; de rest van die wagens zijn Shimmns'en (huifwagens met zeildoek, zoals Piko en Roco ze uitbrengt).
Groet, Edwin
-
Hello
2 wagons
Manage (Belgïe)
(http://i7.photobucket.com/albums/y251/jossebe2000/manage002.jpg)
(http://i7.photobucket.com/albums/y251/jossebe2000/manage001.jpg)
-
Hello
nog 4 wagon ;)
Manage (Belgïe)
(http://i7.photobucket.com/albums/y251/jossebe2000/005-3.jpg)
(http://i7.photobucket.com/albums/y251/jossebe2000/006-2.jpg)
(http://i7.photobucket.com/albums/y251/jossebe2000/004-4.jpg)
(http://i7.photobucket.com/albums/y251/jossebe2000/003-6.jpg)
(http://i7.photobucket.com/albums/y251/jossebe2000/002-7.jpg)
-
@Jossebe,
Heb je nog meer foto's van de Fccpps?
En als het even kan in de oude uitvoering, dus met NS logo op de zijkant?
Oscar
-
Hello
sorry, nee
net deze wagons :-[
-
Als ik het me goed herinner heb ik in 2006 of 2007 deze foto's gemaakt in Den Haag HS van een Fccpps met NS logo(uniek!). Foto's op groot formaat verkrijgbaar door even op de foto te klikken.
(http://img390.imageshack.us/img390/5084/fccppsen6.th.jpg) (http://img390.imageshack.us/my.php?image=fccppsen6.jpg)
(http://img512.imageshack.us/img512/2813/fccpps2ya2.th.jpg) (http://img512.imageshack.us/my.php?image=fccpps2ya2.jpg)
© Stefanvdw
-
Mooie plaatjes Stefan. :-*
Bedankt!
Oscar
-
een Fccpps met NS logo(uniek!).
Klopt, de 445-9 is de laatste Fccpps die nog in de oude uitvoering rondrijdt. Heeft Roco deze toevallig al in model uitgebracht?
Groet, Edwin
-
Een interessante impressie van Railpro Fccpps op smalspoor, de Harzquerbahn:
https://www.youtube.com/watch?v=6CBdZdcGpmI