BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: smits66 op 25 October 2011, 23:29:36
-
Ik ben vandaag begonnen met de bouw van onze modelspoor baan, ik heb eerst de ruimte waarde modelbaan moet komen veranderd, het was de bedoeling dat het een U-vormige modelbaan zou worden.
Dat werkte niet omdat de baan te groot werd.
Omdat het grootste gedeelte van de modelbaan tegen de raamkant van de kamer staat, waardoor we niet meer goed bij de ramen konden.
Nadat ik de kamer heb verander heb ik gekozen voor een L-vormige baan, die tegen een blinde muur staat en met de lange poot van de L-vorm de kamer in staat.
Ik heb hout gekocht en heb er een soort tafel van gemaak, omdat we niet veel bergruimte in ons huis hebben word de modelbaan tegelijk een opbergkast, waar we een hoop spullen kunnen neerzetten.
Nadat ik de tafels in elkaar heb gezet
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP4219.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP4220.jpg)
Ik heb er houten mdf-platen op geschoeft.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP4234.jpg)
Omdat het mdf-platen zijn heb ik ze in de grondverf gezet zodat het eventuele vocht van de de bouw van de modelbaan het mdf niet kan aantasten met het risico dat de platen kromtrekken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP4235.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP4236.jpg)
Het thema van de baan word Nebenbahn , de afmeting van de baan is : korte poot L 190x75 Lange poot 80x210 de hoogte van de baan is 1 mtr. Kan ik er een stuk beter bij als ik onder de baan aan het werk ben. :)
De baan word gedeeltelijk digitaal en gedeeltelijk analoog. Voor het digitale gedeelte ga ik selectrix gebruiken, Jeugd sentiment ;).
Ik heb dcc en selectrix tegen elkaar afgewogen en mijn keuze is gevallen op selectrix.
Ik ga deze week aan het baanplan werken.
Ik hou me aanbevolen voor sugesties.
word vervolgd, Paul
-
Dat ziet er solide uit Paul! (y) En nog een praktische oplossing ook, om je baan als kast te gebruiken. Slim!
Veel succes met de volgende stappen.
Ben
-
Oberstein is een fictieve spoorweg in Duitsland, Laubenstein ligt boven het dal Ober, er gaat een local spoor naar Laubenstein.
Op het station Oberstein stoppen diverse doorgaande treinen, op dit station kun je overstappen naar Laubenstein met het locale treintje. Er rijd een goederen trein naar laubenstein.
In de bergen is een oude steengroeve, waar goederen treinen naar rijden, die dan terug rijden naar de oude grind handel voor verdere distributie.
Ik heb zondag een baan ontwerp voor oberstein gemaakt.
Als jullie suggesties voor mijn baanplan hebben hoor ik dat graag.
Het baan plan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/oberstein2_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/oberstein2_2.jpg)
Word vervolgd,
Paul Smits
-
Hoi Paul,
Leuk ontwerp Paul. :D Ik begrijp uit eerdere draadjes dat je op twee tracés gescheiden analoog en digitaal gaat rijden. In Laubenstein sluit de locomotief van een trein zich op, want er is geen mogelijkheid om kop te maken. De trein moet nu achteruit het hele traject terug naar Oberstein. Dat kun je oplossen door in Laubenstein aan het einde van het spoor een wissel en een klein stukje uitloopspoor te maken.
Bij de steengroeve en grindhandel heb je hetzelfde probleem, terwijl omloopsporen hier voor veel rangeerwerk zouden zorgen.
Misschien kun je er iets mee.
Succes,
Ben
-
Hoi Paul,
Leuk baanplan! Misschien is het nog een idee om op station Laubenstein en het andere eind van het lokaalspoortje een omloopmogelijkheid te maken? Een beetje rangeren op het kopstation is leuk en het staat ook realistischer dan de trein geduwd helemaal terug te rijden.
En misschien kun je het sporenplan nog iets minder recht maken/ de sporen minder evenwijdig met de zijkanten van de onderplaat te laten lopen? Maar ik neem aan dat je hier en daar ook tunnels gaat toepassen? Dan valt dat natuurlijk ook minder op.
Ik ben benieuwd hoe de bouw zich ontwikkelt! Succes!
-
Sorry Ben, het was niet mijn bedoeling je te herhalen, we hebben elkaar overlapt :)
-
Hoi forumleden
Bedankt voor jullie reactie, ik zal kijken of ik het sporen plan kan aanpassen, ik zie even niet hoe ik het sporen plan minder recht kan maken omdat mijn baan niet zo groot is. Als jullie het sporen plan kunnen aanpassen zie ik dat graag.
mvg Paul
-
Slim plan.
Leuk om te volgen hoe je je baan op gaat zetten.
Succes
JJHoitema
-
Hoi Paul,
Misschien vind je dit een idee, wel een keerlus.
Doordat er twee banen in de onderste tunnel verdwijnen/uitkomen,geeft het een effect dat de treinen ook twee trajecten volgen en als je een trein een tijdje tussen de twee bovenste tunnels laat wachten wek je de illusie dat deze al een hele afstand heeft afgelegd.
Door dat kleine stukje rail, bij het rode kruisje, weg te laten krijg je boven iets meer ruimte.
Daar waar de groene en grijze banen elkaar kruisen, dacht ik aan een stroom gescheiden vaste kruising.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/oberstein2_2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/oberstein2_2_1.jpg)
gr Leo.
-
Hoi formleden
Allereerst bedankt voor de suggesties voor modelbaan Oberstein.
Ik heb het baan plan "Oberstein" aangepast naar suggesties van de forumleden.
Ik hoop dat er door andere formleden, naar mijn baanplan "Oberstein" gekeken word en dat jullie met suggesties willen komen om het eventueel te verbeteren.
@Leo
Ik heb even gepuzzeld maar zoals jij het hebt getekend is, nivo 1 te klein, om een dorpje er bij te bouwen, naar aanleiding van jou suggesties heb ik het volgende bedacht.
Ik hoop dat je nog even kunt kijken of het nu iets logischer is.
Ik zit nog te puzzelen of ik het hier en daar nog zal aanpassen.
Ik zit nog te bedenken of ik de steengroeve op het analoge gedeelte van de baan of op het digitale gedeelte van de baan ga aansluiten.
Het nieuwe baan plan, links steengroeve aan analoge baan, rechts steengroeve aan de digitale baan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/oberstein2new.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/oberstein2new.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/oberstein2dnew_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/oberstein2dnew_2.jpg)
Word vervolgd, Paul
-
Hoi Paul,
Deze opstelling is ook prima alleen als je met een personentrein bij het station staat, kom je met een goederentrein in de problemen en ook als je met een goederentrein naar de loods rijdt houdt je het stationsspoor bezet of je moet boven het bovenste spoor een perron plaatsen zodat daar dan de pers.trein kan staan.
was even te snel met verzenden
Hieronder misschien een betere oplossing waarbij de pers, en goederentrein elkaar niet in de weg rijden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/oberstein2new_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/oberstein2new_1.jpg)
gr Leo.
-
Hoi leo
Allereerst bedankt voor het meedenken met mijn baan ontwerp, ik was eerst bang, zoals jij het voorstelde dat er geen ruimte genoeg zou overblijven om een klein dorpje te maken.
Ik heb de rails even uitgelegd om te kijken hoeveel ruimte ik over zou houden om een dorpje te maken, er was inderdaad genoeg ruimte over voor een dorpje mits ik een spoorwegovergang gebruik.
De boven baan (dorpje Laubenstein) is een uitstekend ontwerp en ga ik zo maken.
Ik ga me buigen over de onderbaan "Oberstein" om het ontwerp te verbeteren als ik denk dat het nodig is
Mocht je nog suggestie hebben voor de onderbaan hoor ik dat graag.
Ook hoop ik op feedback van de andere forumleden.
Kom met jullie ideeën en of op/aanmerkingen over het ontwerp van "modelbaan Oberstein".
Mvg Paul Smits
-
Voor het steengroevegedeelte zou ik voor digitaal gaan, omdat het
rangeren in digitaal toch veel beter gaat dan analoog, als het rijgedrag
van de loc goed is afgesteld ;) Bovendien is een locwissel dan ook
makkelijker...
Ik neem aan dat de baan in schaal N is?
Mvg,
Tis
-
@Tis ,Bedankt voor het meedenken
Ik heb het baanplan aangepast, ik denk zelf dat het de trein beweging op het digitale gedeelte van de baan ten goede komt.
Ik rij inderdaad n-spoor vooral minitrix , en de digitale baan stuur ik aan met selectrix en misschien in de toekomst ook gekoppeld aan koploper.
Nieuw baanplan Versie x ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/oberstein2dnewv1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/oberstein2dnewv1.jpg)
Meedenkers gezocht ;) ,ik hoop dat de forumleden willen blijven meedenken met de modelbaan "Oberstein"
Mvg Paul
-
Hoi Paul,
Zo'n steengroeve lijkt mij echt een gevalletje scenery met verschillende niveaus waar vrachtwagens op en af rijden, laadinstallaties voor de wagons, misschien nog een verdwaalde fossiel zoeker, etc. Mij lijkt dat 1 spoor die in de groeve loopt genoeg is, ook al omdat dit spoor een dubbele aansluiting op het groene spoor heeft, waar een lege trein kan staan wachten tot er een volle uit de groeve vertrokken is en hier kan eventueel een loc ook loskoppelen en omlopen.
Met het raccordement bij de grindhandel zoals het er nu ligt kun je ook wel voldoende mee uit de voeten. Er kan altijd meer bij maar het wordt op het laatst zo overdone.
Ik had de steengroeve wel in een soort halve kom gemaakt, met een wat hogere bergwand tussen de groeve en grindhandel zodat het opties lijkt dat ze niet op een steenworp afstand van elkaar liggen.
gr Leo.
-
Hoi Leo
Bedankt voor je hulp bij het ontwerpen van een mooi baanplan
Heb jij nog een foto of tekening van de steengroeve zoals jij die gemaakt hebt, en zou je deze aan mijn willen laten zien
ik kan er er even geen beeld bij vormen.
Het lijkt mij een uitdaging om een komvormige steengroeve volgens jou oude ontwerp te maken, (wil het niet één op één kopieren ) zodat ik er een beeld bij hebt en er vervolgens een eigen draai aan te geven.
Mvg Paul
-
Een tip; spiek bij echte steengroeves via Google Maps,
Ik heb het zelf ook regelmatig gebruikt voor inspiratie, en er zijn
steeds meer regio's die in hoge resulutie zijn (Zie de meeuwen op
Scheveningen strand bijvoorbeeld ;D)
Veel steengroeves zien eruit als een lichte vlek op afstand,
een mooi gebied is in Belgie dicht bij de Maas, daar zijn veel
groeves met spooraansluiting :)
Mvg,
Tis
-
Hoi Paul,
Eerst even een miscommunicatie recht zetten: mijn zin 'ik had de groeve wel in een halve kom gemaakt' bedoel ik mee, als ik jou was of als dit mijn baan zou zijn. Ik heb dus zelf geen steengroeve gemaakt op mijn baan. MAAR; als je even het topic van J.Koppl 'graniet werk' hier op dit forum opzoekt, kun je daar misschien inspiratie opdoen en anders is dat draadje echt interessant om te volgen.
Veel plezier en succes met de bouw en ik volg de vorderingen hier wel.
gr Leo.
-
Helaas? , mijn treintafel is te klein en mijn sporenplan te groot :(
Het gaat niet lukken met het sporenplan om er een steengroeve in te verwerken, mijn treintafel is daarvoor te klein, ik ga maar weer broeden op een ander/veranderd sporenplan om er toch een steengroeve te kunnen maken, een steengroeve op mijn baan lijkt mij erg leuk.
Mochten en mensen zijn met een goed idee dan hoor ik dat graag.
Mvg Paul Smits :)
-
Hoi Paul,
wees gerust , dit probleem hebben we praktisch allemaal ;)
Minder is meer zegt men dan vaak, maar klopt wel...
Je kan er ook voor kiezen om sporen onder de steengroeve door
te laten lopen, veel steengroeves zijn tegen een berghelling ontstaan,
dus liggen wat hoger, zodat er in de hoogte plaats wordt gewonnen :)
Verder zou ik aanraden om bij het zichtbare deel van het spoor het
eenvoudig te houden, geen grote emplacementen en lokdepots,
dat zijn echte ruimtevreters...
Verder zou ik voor een systeem gaan, analoog of digitaal, hier had je in
feite twee treinbanen tegelijk op een tafel, dat werd te vol.
Maak het landschap heuvelachtig zodat keersporen onder de grond
weggemoffeld kunnen worden, mooi dorpje erbovenop o.i.d.
Mvg,
Tis
-
Hoi Tis
Het was al de planning om de baan heuvelachtig te maken.
Ik heb bewust de keuze gemaakt voor een digitaal gedeelte en een analoge gedeelte, het analoge gedeelte ga ik met t3 locjes berijden, helaas zijn deze lokjes te klein om te digitaliseren.
Ik ga bekijken of ik de steengroeve hoger kan bouwen zodat er treinen er onderdoor kunnen rijden ,hoewel dat niet makkelijk gaat worden omdat ik er waarschijnlijk niet meer bij deze sporen kan komen.
Ik geef het in ieder geval niet op om een mooi sporenplan te maken met een steengroeve erbij. ;)
Mvg Paul
-
Paul,
je kan er nog altijd voor kiezen om een deel van de berg uitneembaar te maken,
zeker als de berg van piepschuim of roofmate is gemaakt is dat vrij eenvoudig :)
Zo blijven de ondergrondse sporen nog bereikbaar, ook kun je eventuieel vanaf de zijkant
openingen maken, of van onderaf... opties voldoende ;)
Mvg,
Tis
-
Helaas, een steengroeve gaat niet lukken, de ruimte die het inneemt om het geheel, er mooi te laten uitzien is ongeveer 60x30 cm alleen de steengroeve en de bijgebouwen met spoor aansluiting zal ongeveer 40x30 cm zijn zodat ik een ruimte kwijt ben van ongeveer 70x60 cm dit is te groot voor voor mijn huidige modelbaan.
Ik heb de beslissing genomen om voorlopig van een digitale baan (ik heb maar één digitale locomotief) af te zien omdat het wat moeilijk is te combineren met een analoge baan.
Ik ga maar Oberstein v2 ontwerpen.
Ik wil de elektronica van van Mekeren gaan gebruiken op de analoge baan.
De reden dat ik voor van Mekeren elektronica kies is dat het erg betaalbaar is.
Mvg Paul Smits
-
Vol verwachting klopt ons hart. (y)
gr Leo.
-
Hoi Paul,
Heb geprobeerd om toch nog een steengroeve erin te verwerken, het kost wel een dorp. Het eerdere plan moet dus omgelegd worden. Wissel verbindingen en aansluitingen heb ik maar wat lukraak geplaatst maar veel wissel aansluitingen zou je van het vorige idee kunnen overnemen.
Het bereik onder het bovenste niveau (dorp, grind handel)kan een probleem zijn maar zou je kunnen oplossen d.m.v. verwijderbare zijwanden die je als rots wand motief hebt gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/steen_groevehandel_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/steen_groevehandel_1.jpg)
gr Leo.
-
Hoi Leo
@Leo
Bedankt voor het meedenken, ik vind het erg leuk dat je meedenkt.
Gezien de ruimte die een steengroeve inneemt gaat het geheel vooralsnog niet lukken, ik hoop binnen nu en 2 maanden een extra uitbreiding aan mijn baan te maken (moet eerst even ruimte maken) door er een een extra poot er aan te maken, deze poot wil ik gebruiken voor de steengroeve.
@ allen
Ik ga nu eerst even bedenken hoe ik oberstein V2 ga maken.
In Oberstein V2 moet een gevarieerd treinvekeer tussen twee dorpjes gerealiseerd worden het ene dorpje ligt in een dal en het andere dorpje ligt op een berg, het goederen vervoer moet ook mogelijk zijn tussen de twee dorpjes.
Ik wil er ook met verschillende regionale treinen rijden (City bahn, Tee, enz) en ook wat langere goederen treinen, dit alles met zo min mogelijk rails. (Ik maak het mezelf wel moeilijk ) ;)
Voor de dorpjes ga ik een tweetal keerlussen maken ,en verder hoop ik op veel feedback van mede forumleden.
Mvg Paul
-
@ Formleden
Hier de eerste hersenspinsel van baanplan Oberstein V2, de steengroeve is vervallen en er is een boerderij met vee laadplaats bijgekomen (neemt minder plaats in.)
Ik heb in dit baanplan twee dorpjes gepland om op die manier een leuk trein verloop te maken.
Ik hou me aanbevolen voor suggesties.
Het nieuwe Baanplan :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/oberstein2newV2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/oberstein2newV2.jpg)
Mvg Paul
-
Het principe van zo min mogelijk rails kan ik waarderen (y)
Zo voorkom je het gevreesde bord spaghetti-te veel sporen
op een klein oppervlak...
Ik zou bij het station rechts boven alleen nog een wisselstraatje maken
zodat treinen vanuit het binnenste circuit ook naar de buitenbaan kunnen
rijden, nu moet er via dat ene wissselstraatje gerangeerd worden...
Mvg,
Tis
-
Ik heb het baanplan hier en daar aangepast.
Of ik op de treintafel genoeg ruimte tussen de wissels heb om elektrische wissel aandrijvingen te plaatsen moet ik nog even uitzoeken.
Ik ben alleen nog op zoek waar ik een goederenloods aan een kopspoor kan plaatsen ,kan er even geen goede plaats voor vinden.
Ik vind het baanplan verder wel mooi en met genoeg mogelijkheden voor trein bewegingen, maar ik houd mij aanbevolen voor suggesties en aanvullingen om tot een mooi baanplan te komen.
Nieuw baanplan :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/obersteinv2new.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/obersteinv2new.jpg)
Word vervolgd, Paul
-
het station ziet er al beter uit Paul,
ik zie ook weer plek voor de steengroeve (y)
Voor de wagons die naar of van de steengroeve komen zou ik
nog een of twee opstelsporen plannen, kan er mooi gerangeerd
worden zonder dat de doorgaande treinen moeten wachten...
Mvg,
Tis
-
Na een uitgebreide visualisatie ben ik tot de conclusie gekomen dat dit baan plan niet het juiste baanplan is.
Op de eerste plaats klopt het thema niet zoals ik al eerder geschreven hebt is het thema voor de modelbaan "nebenbahn".
Het was de bedoeling dat er korte treinen zouden gaan rijden door het landschap op de modelspoorbaan, nu rijden de treinen ongeveer 60% niet zichtbaar
Ook is het ontwerp van het station niet de juiste er zijn maar twee peronsporen en een bulk wissels tussen de peronnen.
Ook het dorp op de berg, en in het dal, is de visualisatie niet goed de beide dorpen zijn van alle kanten zichtbaar
er is geen optische scheiding tussen de dorpen waardoor het niet nodig is om een spoorbaan aan te leggen tussen de dorpjes.
Er kan dan, net zo goed een bus/vracht verbinding over de weg gemaakt tussen de dorpjes.
Het idee : Visualisatie ;)
Er zijn twee dorpjes, tussen de dorpjes ligt een bergrug (optische is de afstand dan al veel groter en klopt de visualisatie), er is goederen en passagiersvervoer nodig tussen de dorpjes :)
Er is een spoor verbinding tussen de dorpjes, het begint met passagiersvervoer
Door uitwisseling van gedachten tussen de mensen uit de dorpjes, kan er handel tussen de dorpjes ontstaan waardoor er een goederen stroom ontstaat (post) :D
Een goederenstroom kan ook ontstaan door bijvoorbeeld een boerderij ,steengroeve, productiebos.
De boerderij levert: vee,melk,kaas enz waardoor er een reden is voor een locale goederenstroom tussen de dorpjes.
Om een uitgebreide interlokale goederenstroom te laten ontstaan kan er een steengroeve komen.
Een steengroeve levert: rotsblokken ,kiezels, grind enz. waardoor er een reden is voor lange afstand goederen vervoer, er kunnen langere goederen treinen gaan rijden.
Om de variatie in het goederenvervoer, zowel op lokaal, interlokaal te krijgen kun je ook een productiebos maken.
Een productiebos levert : hout ,voor de houtzagerij in een van de twee dorpjes, die weer planken en balken hout aan een meubelfabriek levert die in het andere dorpje staat.
Als er een restaurant word geopend in een van de dorpjes zal er behoefte zijn aan eten en drinken, voor een gedeelte kan dat lokaal opgevangen worden er is immers een boerderij, maar een ander gedeelte van de goederen voor het restaurant ,winkel ,denk aan bier, wijn ;D, fruit ,levensmiddelen er zal dan ergens een goederen/koel loods moeten komen, waardoor er nog meer variatie in het goederen vervoer komt.
Op locaal spoor kan dan ook weer een variatie in het goederenvervoer ontstaan tussen de dorpjes.
Om de sfeer compleet te maken zal er nog een toeristenstroom op gang moeten komen, waardoor er nu ook regionale en interlocale passagiersvervoer gerealiseerd kan worden en er langere passagiers treinen te kunnen laten rijden. ;D
De totale visualisatie is nu compleet. (y)
Het bovenstaande stukje is een gedachtekronkel, dat is hoe ik de baan in mijn gedachten hebt gemaakt,
dat wil niet zeggen dat de uitvoering gelijk is aan mijn gedachtekronkel.
Al met al ga ik maar weer werken aan Oberstein V3, het weekend komt er weer aan en dan heb ik weer meer tijd voor het ontwerpen van "Oberstein V3"
Paul
-
Ik heb vandaag een nieuw baanplan gemaakt, het is een eerste gedachten spinsel,er zal nog wel het een en het ander aan veranderd worden.
Ik ben nog aan het bedenken wat voor landschap ik ga maken, wat wel zeker is dat er een bergrug tussen de dorpjes komt ook wil ik in beide dorpjes een goederen loods, een boerderij lijkt mij ook wel wat.
Ik ben er verder nog niet uit. Er zijn meerdere mogelijkheden.
Nieuwe Baanplan :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/obersteinv3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/obersteinv3.jpg)
Paul
-
Paul,
Jouw baanplan van 14/11 is misschien wel te realiseren als je het situeert in de Dolomieten. Dat berggebied in het noordoosten van Zuid-Tirol in Italië staat bekend om zijn vaak loodrecht oprijzende, smalle rotswanden. (Zoek maar eens met Google op 'Dolomieten'.) Zo te zien is daarvoor tussen beide dorpjes nog wel plaats, zeker als je het stijgende spoor links deels door tunnels in die rotswand laat lopen.
Waarschijnlijk reden er vroeger in de Dolomieten geen T3's, maar ach, een klein beetje mag je de geschiedenis wel 'ombuigen'. Toch? :P
Groet,
Ben
-
En gelukkig is er ook o.a. van Roco wel het nodige aan Oostenrijks
en Italiaanse modellen te vinden :)
En steile wanden zijn vaak aan te treffen in gebieden met kalksteen,
is er gelijk een mooie reden voor een steengroeve...
Mvg,
Tis
-
Ik vind aan dat laatste plan toch weinig dorps met bijna overal 3 sporen naast elkaar.
Sander
-
Ik heb vandaag een nieuw baanplan gemaakt, het vorige vond ik niet zo geslaagd.
Het nieuwe baanplan heeft meer rij mogelijkheden, er zitten wel twee keerlussen in, vind ik verder geen probleem.
In het nieuwe baanplan heb ik ook meer ruimte voor het landschap.
Het idee is nog steeds twee dorpjes gescheiden door een bergrug een boerderij en een steengroeve, in het baanplan is daar volgens mij voldoende ruimte voor zonder dat het te vol word, ook de hoeveelheid sporen is beperkt.
Ik zoek nu alleen nog een mogelijkheid om een bergspoortje te maken, ook daar kom ik wel uit.
Wat het landschap betreft lijkt mij de Dolomieten wel wat, ik heb er foto's van gezien.
Dat het niet klopt met mijn locjes maakt mij niet uit ,deze spoorbaan is een fictieve spoorweg ergens in Europa.
Het nieuwe baanplan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/obersteinv31.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/obersteinv31.jpg)
Paul
-
hai Paul
ff berichtje uit groningen over het selectrix systeem
kan niet anders zeggen dat het voor mij altijd goed heeft gewerkt en dat nog steeds doet
en dat al ruim 15 jaar wel heb ik het systeem uitgebreid met Rautenhaus omdat sommige delen voor het trix systeem niet leverbaar zijn en of waren er staat nog een stukje van mijn baan op dit forum
bouw van mijn nieuwe baan in N onder de naam harry lak
op mijn baan rijden en of staan te wachten een 30 treinstellen te wachten tot ze dus mogen rijden
alles wordt aan gestuurd door koploper 7.4
Heb ook nog wel onderdelen voor het systeem die ik niet meer gebruik en dat zijn 2 funtiedecoders voor wissel en seinen interface van trix en ook nog een loc control.
Handboek heb ik ook nog die op een cd staat.
En wat een ander ook zegt het systeem werkt goed en storing vrij.
vriendelijke groet uit groningen
-
Ik ben al een tijdje niet actief geweest op het forum, maar ik hoop er nu weer wat meer tijd voor heb.
Na bestudering van het vorige baan plan voldoet het baanplan niet aan mijn eisen (ben ik echt zo veeleisend ;) )
Ik ben maar weer een nieuw ontwerp aan het maken gegaan.
Het resultaat is Oberstein V4.02
Er zitten in het ontwerp twee keerlussen en twee kleine klimspiralen om hoogte te winnen, ongeveer 7 cm en een keer driehoek.
Het idee om er een combibaan analoog en digitaal van te maken is erg moeilijk gebleken en heb ook besloten om er een blokgestuurde analoge baan van te maken, ik heb meer analoge locomotieven dan digitale (twee stuks).
In het nieuwe ontwerp zitten niet veel wissels, twee kleine stationnetjes een in het dal en een op de berg, een gedeelte van de rails is niet zichtbaar, de twee keerlussen zullen gedeeltelijk zichtbaar worden.
Ook wil ik niet te veel rails gebruiken om zo het landschap ruim te kunnen bouwen.
De steengroeve laat ik even vervallen omdat het wat lastig is om op de huidige treintafel in te plannen en om het sporenplan overzichtelijk te houden.
Ik probeer er in het nieuwe ontwerp wel rekening te houden.
De rails aan de linker kant is een die aan de rand van het blad is voor een fiedleyard die ik nog moet maken.
De digitale baan word gebouwd als modules 2x 120 cm x 40 cm en 2x 80 cm x 40 cm.
Over de modulebaan ga ik binnenkort een topic beginnen.
Ik hoop op een aantal reacties waarmee ik mijn baanplan nog verder mee kan aanpassen naar mijn idee.
Het Baanplan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/obersteinv402.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/obersteinv402.jpg)
Mvg Paul Smits
-
Weinig rangeer mogelijkheden, geen station? alleen maar een pendelbaan tussen de twee keerlussen?Als je dit gaat digitaliseren is denk ik snel de "leuk" er van af.Rij end-to-end tussen twee stations en verberg de lengte van het spoor in een berg voor een grotere rijlengte.
gr Hans
-
Hoi Hans
Ik denk dat je het topic niet goed heb gelezen.
In dit ontwerp zitten twee kleine stationnetjes een in het dal en een op de berg en deze baan is analoog en niet digitaal.
Rangeren vind ik niet het belangrijkste op deze baan er zijn evt wat rangeer mogelijkheden.
In eerste plaats rij ik met korte passagierstreinen.
Mvg Paul Smits
-
Hoi forumleden
Ik ben gestopt met de topic nieuwbouw modelspoorbaan "Oberstein", ik kon geen goed baan ontwerp vinden.
Ik ben een nieuwe topic begonnen over modulebaan "Oberstein"
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43198.0.html
mvg Paul Smits