BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Stephan op 20 March 2007, 17:40:32
-
Hallo allemaal,
Hierbij heb ik weer eens een vraag voor jullie :D Een tijdje geleden heb ik een baanplan laten zien en op wat kleine aanpassingen na wou ik die ook gaan bouwen. Maar ik vind het toch niet zo 'spannend' en wil daarom ook de hoogte in. Globaal heb ik nu het plan om aan de achterkant een lijn omhoog te maken die aan de voorkant weer boven komt.
Ik gebruik Fleischmann Profi-rails en weet dat je met een tandrad maximaal 35% kan stijgen, maar ik wil eigenlijk ook treinen zonder tandrad omhoog sturen en weet niet hoeveel de 'normale' treinen maximaal kunnen stijgen.
Ervaring met hellingen en bergen maken heb ik trouwens nog niet en ik zou dus ook graag willen weten of het wel mogelijk is om op een ruimte van 1.10 m/ 3.30 m een helling/berg te bouwen.
Stephan
-
Max 3% oftewel 3cm per meter doe je meer to 5% dan kunnen de moderne treinen het nog wel maar worden de treinen kleiner (dus minder aangedreven wielen) of ouder dan kan je problemen krijgen
Dus de regel is 3% max
M.v.G
Erik.
-
op een baan van dik 3 meter moet het opzich wel kunnen, je zou aan 1 kant bij een spiraal kunnen bouwen, of aan de achterkant van de baan een lange helling kunnen maken.
Mvg.
Hedzer Durksz
-
Ik zit er nu aan te denken aan de achterkant een helling te bouwen. Alleen zoek ik nog de eenvoudigste en het liefst ook een vrij goedkope manier. Iemand toevallig advies ???
-
Wanneer je een plankje neemt van 3 meter lang, kan je daar de rails op plakken en dan ondersteunen met een paar stukjes (afval)hout, en klaar. Je hebt dan een gelijkmatige helling. Wanneer je aan het einde even meet en bedenkt dat je daar niet hoger mag zitten dan zo'n 9 cm, is het verder prima.
Het maken van spiralen is een ander verhaal, maar ook dat is goed te doen. (Wel ietsje moeilijker en arbeit intesiver.)
m.v.g.
Mark
-
Stephan, als je steiler wilt gaan dan de 3% zoek dan na wat de treingewichten zijn die je mee mag geven aan de locs die je gebruikt. Op de al vaker genoemde lijn Boppard-Emmelshausen(6,1%) heb ik nog nooit foto's gezien van treinen langer dan 2 rijtuigen met Br218 of Br213 als trek/duw kracht. Hier hebben de treinen uit veiligheids overwegingen 2 machinisten.
Er zijn meer van die hele steile lijnen, maar wil je met van alles rijden en nergens rekening mee houden hou je dan aan de 3%.
Zo'n latje hout is inderdaad wel makkelijk om als basis voor een helling te dienen.
Groetjes Michiel