BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Eric van Zanten op 25 October 2011, 08:51:00
-
Morgen medelezers,
Is er iemand die een beginnende DCC rijder aan leesbare DCC doc´s kan helpen??
Ik ben her intredend modelspoorder, stam af van het analoge soort), en ben zoekende naar een duidelijke, leesbare DCC handboek!
Vriendelijke groet:
Eric
-
Eric,
Misschien een idee om enkele DCC decoder handleidingen te downloaden.
Ik weet niet waar je precies naar op zoek bent maar zo is het voor mij in ieder geval redelijk gelukt.
Ik gebruik uitsluitend Esu decoders en daar zitten tabellen met de mogelijke CV waardes in.
Op de ESU site kun je ze vinden.
Groet,
Ernest
-
Dag Eric,
Eerst even de betekenis van de eerste zes CV's:
CV1=kort adres waar de decoder op reageert
CV2=minimum snelheid
CV3=acceleratie (optrekken)
CV4=deceleratie (afremmen)
CV5=maximum snelheid
CV6=medium snelheid
Zie ook voor een uitgebreide beschrijving van de NMRA standaard deze pagina (http://www.nmra.org/standards/DCC/standards_rps/rp922.html).
Begin met deze eerste zes en laat ons weten wat je meer nodig hebt.
Succes,
Gerard
-
Zie ook voor een uitgebreide beschrijving van de NMRA standaard deze pagina (http://www.nmra.org/standards/DCC/standards_rps/rp922.html).
@ Gerard: Ook even gekeken. Is wel heel technisch hoor, en nog in het engels ook :'(
Misschien praat ik wel voor mijn beurt maar dat moet Ernest maar zeggen. Eigenlijk zoek ik ook zoiets als "Decoders voor dummies" waar je aan de hand van simpele praktijk voorbeelden door het bos, of moet ik tegenwoordig zeggen woud, van de CV's geleid wordt. Natuurlijk is het handig welke waarde je waar in moet stoppen (zie NMRA en handleidingen bij je decoders), maar eigenlijk is dat stap 2 vind ik. Met veel draadjes doorlezen kom je er misschien ook wel ...... en aldoende leert men is mijn ervaring. Als ik tegenwoordig een decoder koop zie ik al die CV's maar stel alleen een adres, het aantal stappen en de maximale snelheid in. Jammer denk ik dan voor de ontwerpers van de decoder die hebben een hoogstandje aan techniek geleverd en ik gebruik maar 1%!
Zonde! :o
Marius.
-
@Marius, je hebt gelijk hoor, die pagina is complex, maar wel redelijk compleet. Maar dat was ook de reden voor mijn eerste Nederlandse lijstje en voor mijn laatste opmerking richting Eric. Zodra hij aangeeft wat hij meer nodig heeft kunnen we hem verder helpen nietwaar?
Gerard
-
Eric,
Toegevoegd vraagje:
Hoe is de vraag die je nu stelt anders dan degene in dit draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35598.0.html), waar je al antwoorden hebt gekregen?
Gerard
-
Eerst even de betekenis van de eerste zes CV's:
CV1=kort adres waar de decoder op reageert
CV2=minimum snelheid
CV3=acceleratie (optrekken)
CV4=deceleratie (afremmen)
CV5=medium snelheid
CV6=maximum snelheid
Gerard
Gerard,
Welke decoders jij gebruik is mij niet helemaal duidelijk. Maar bij de decoders, die ik ken en/of gebruik, is CV5 de maximum snelheid en CV6 de medium snelheid. ;) ;) ;D
Groenten Rob
-
Eric,
Ik denk dat je eerst even duidelijk moet maken wat nou precies je probleem is.
Ik ben zelf ook na 20 jr. winterslaap zo vanuit het analoge in het digitale modelspoor tijdperk gestapt.
Eén loc laten ombouwen en toen gekeken of ik dat verder zelf kon.
Aanvankelijk heb ik alleen het adres van de locs aangepast m.b.v. de IB handleiding en de Esu handleiding. Gaandeweg heb ik zaken als max. en mid. snelheid, optrek en rem vertraging en licht sterkte aangepast. Dit door gewoon de handleiding van de decoder te lezen en wat te experimenteren.
Aan meer heb ik (op dit moment na ca 5jr. digitaal) nog niet echt behoefte.
Groet,
Ernest
-
Voor een beginner is de meest belangrijke CV de eerste:
CV1=kort adres waar de decoder op reageert
Hiermee kun je het adres aan de lok geven, en daarna kun je elke lok afzonderlijk besturen. Verder is er niets nodig.
Wil je dan nog wat aan de rijeigenschappen veranderen, max snelheid, versnelling, vertraging, dan komen eventueel de volgende 5 ook nog voor:
CV2=minimum snelheid
CV3=acceleratie (optrekken)
CV4=deceleratie (afremmen)
CV5=maximum snelheid
CV6=medium snelheid
Waarbij 5 inderdaad de max is. In veel gevallen kun je hier dan volstaan met alleen deze 5 naar beneden bij te stellen, en als je dat te ver doet kun je ook 6 beetje aanpassen.
Als je de decoder ook wilt regelen dat een lok niet te snel optrekt/afremt kun je met 3 en 4 gaan spelen.
2 is pas van belang als bij de eerste stap je trein te snel vertrekt, maar voor de meesten zal zelfs dat niet echt van belang zijn.
Als je meer wilt, dan is het raadzaam de handleiding van de decoder te bekijken. Dan is er op een gegeven moment ook verschil per decoder, en zijn de mogelijkheden groot, maar ook dat is per decoder anders. Maar in de meeste gevallen is bovengenoemde al genoeg om te beginnen. Specifiekere vragen kunnen daarna altijd beantwoord worden.
Roelco
-
Eric,
als je wat meer over decoders wilt lezen, ga dan eens naar deze site: http://www.gertvanvoorst.nl/locdeco.html. Deze site is wel helemaal toegespitst op Lenz decoders.
Het is van belang de handleiding van een decoder te bezitten want zelfs binnen één en hetzelfde merk wijzigen soms de waarden in de CV's.
Knar46
-
Gerard,
Welke decoders jij gebruik is mij niet helemaal duidelijk. Maar bij de decoders, die ik ken en/of gebruik, is CV5 de maximum snelheid en CV6 de medium snelheid. ;) ;) ;D
Groenten Rob
Foutje, bedankt. Aangepast!
-
De volgende die van belang kan zijn na de 1e 6 CV-waardes, is CV29.
In CV29 bepaal je diverse dingen waaronder de richting van de lok, mocht die standaard niet de gewenste richting op rijden.
Ook stel je hierin de stappen in 14 enof 28/128.
Ook analoog kun je hier uitschakelen-
En eventueel voor een volgende stap is het aanzetten van lange/hogere lokadressen,
Dit gebeurd dan weer in combinatie met CV 17+18
Dan kun je hier ook nog andere dingen aan/uit-zetten maar dat is verschillend per decoder, o.a. railcom of handmatige snelheids curves.