BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Floris Dilz op 23 October 2011, 21:57:43
-
y0 lieden,
afgelopen zomer was ik weer es in Polen, dit keer in warschau, waar in het spoorwegmuseum tussen allerlei ander leuks een half-gestroomlijnde loc staat, een 03.10 die daar na de oorlog als Pm3 is blijven hangen en nog tot in de jaren '60 is blijven rijden. Het leuke is dat er in al die tijd nauwelijks wat aan gebeurd is, de door de duitsers reeds aan het eind van de oorlog gehalveerde beplating (de volledige beplating was teveel gedonderjaag tijdens onderhoud) is gewoon blijven zitten. Voor meer over de geschiedenis van het spul: http://www.locomotives.com.pl/Express%20Steam%20Locomotives/Pm3.htm
Nou moest dat ding natuurlijk gebouwd worden, maar zo'n half gestroomlijnde 03 is er niet in model dus dan maar een ouwe fleischmann kopen met volledige beplating, de onderhelft wegzagen, alle ontbrekende detail aanvullen met wat schroot van danig gesloopte fleischmann-01-220's die ik nog had liggen en wat superen en het moest te doen zijn in anderhalf weekend, een topmodel hoefde het niet te worden maar gewoon een geinig apart ding.
Dat viel natuurlijk weer tegen, die ouwe fleischmann-schuifbeweging is wel dermate lelijk en klopt voor geen meter dat ik er maar allerlei piko-spul aan gebeund heb, de lelijke loopwielen zijn allemaal vervangen waar dan weer ruimte voor gemaakt moest worden etc... de loc in het museum is min of meer herbouwd bij de restauratie omdat de originele beplating blijkbaar te slecht was, maar wellicht was er daarvoor ook al het een en ander veranderd en foto's uit de rijdende dienst waren er natuurlijk op 1 na niet. Nou, dan maar een gok wagen, half museumloc, half origineel, gewoon zodat t er leuk uit ziet en het zal verder wel... De draaistelbeplating op de tender is bijvoorbeeld blijven zitten terwijl die er in poolse dienst niet opgezeten zou hebben... aan de andere kant, de loc in het museum lijkt originele draaistelbeplating te hebben, met allerlei luikjes (de vernieuwde beplating heeft nergens luikjes of gaten), waar kwam die dan ineens vandaan? dat soort werk.
Op de enige bedrijfsfoto van zo'n loc ziet ie er erg shabby uit dus ik heb m maar flink geweatherd, dat ie rondom de schoorsteen glimt is wegens een rookgeneratortje dat natuurlijk flink olie uitpuft, dat doen we dus ook nooit meer...
pics:
't eggie
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/DSC_055087.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/DSC_0547.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/DSC_0546.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/DSC_0573.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/DSC_0570.jpg)
jawel, met ladder! zie hier: http://www.locomotives.com.pl/Express%20Steam%20Locomotives/Pm3_5_pliki/image002.jpg
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/DSC_0575.jpg)
boos. De beplating om de lampen zat er al op voor ie naar het museum ging, dat zal bij de ombouw op grote PKP-lampen gebeurd zijn (begin jaren '60), de Pm3-2 had dat in elk geval in 1961 nog niet, maar elke loc zal wel anders geweest zijn.-
-
Hoi Floris,
Dat heb je weer leuk tijdens het nuttigen van een paar biertjes in elkaar geflanst.
-
Gaaf ding (y)
(t doet me dr op een haast vreemde manier aan denken dat ik hier maar es
een OKi2 moest gaan afmaken ;) )
-
BOUWE KNUL. ;D
-
Becherovka is ook werkelijk overal goed voor. ;D
-
BOUWE KNUL. ;D
Ja baas.
T gezemel over kleur en uitvoering komt bekend voor ;)
Ik heb welgeteld twee fotos van de echte in bedrijf gevonden. Op allebij staat dan ook weer de museumlok OKi2-27. Die zal t dus wel worden. Op die twee fotos uit actieve dienst heeft hij dan weer een kolenbunker, die ik er op oude fotos als museumlok dan weer niet op zitten. In zijn begintijd als museumding was hij groen, en verder redelijk kaal. Een paar fotos later heeft hij dan opeens witte wielbanden, en wat andere geaccentueerde details. Foto uit 2004 laat zien dat hij dan bijna een of andere schrooklok is. Inmiddels hebben ze m dus weer wat opgekalefaterd, en is tie dus zwart.
Nog genoeg te doen iig, de leidingen lopen behoorlijk anders dan de Duitse, en er zit ook nog aardig wat frostschutz op.
Dat t een bak werk zou zijn wist ik eigenlijk al. Ik gebruik zon schraal nieuw Trix-ding. Loop me nu af te vragen wat daar bij de vorige eigenaar mee gebeurd is. Dr zit een decoder in, waarvoor blijkbaar een gat aan de bovenkant van de kolenbunker gemaakt moest worden. De originele motor is ook vreemd behandeld, die zat er los bij. Ik heb hem even aan een trafo gehangen, dan bromt ie dus een beetje. En als je een paar draaitjes aan het vliegwiel geeft draait ie zelfs, maar daarna start ie nog steeds niet uit zichzelf op. De vorige eigenaar heeft er dus als vervanging geprobeerd er een anna-motortje in te zetten. das iets te groot, dus is er een stukje uit de ketelzijwanden gehakt. Ik zie wel wat ik er van maak. Met wat vijlwerk past misschien zelfs die anna-motor een beetje ;D
-
Leuk en uniek model heb je er zo aan over gehouden (y)
Becherovka is ook werkelijk overal goed voor. ;D
Die meuk komt toch uit Tsjechië?
-
Weer eeen mooi stukje obscuur bouwen. Benieuwd wat er na Polen komt ;D
-
Ligt er een beetje aan hoe je kijkt: naar het oosten gekeken Wit-Rusland of Oekraïne.
Zonder nonsens, leuke masjien, maar dat wist je al.
mvg Bjorn
-
Over bijdehand gesproken... ;D
-
<----
-
Becherovka is inderdaad tsjechisch.
@eelco: meer Polen, zoals t er nu uitziet. ;D
@matthijs: als t motortje niet zelf start maar er na wat draaien wel beweging in komt is een van de ankerwikkelingen waarschijnlijk opgeblazen, dus dat wordt niks meer. Lukt het niet om een anna-motor onder de br 74-kap te frommelen dan kuin je er altijd nog zoiets
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23365.0.html mee proberen, dan is t makkelijker passend te krijgen.
wat de kleuren betreft, groene waterbakken en machinistenhuis kwamen geloof ik vrij breed voor bij allerlei tenderlocs, dus dat kun je eventueel doen, of omdat het er suf uitziet alleen het machinistenhuis groen maken, maar helemaal zwart is zeker ook goed.
Het onderstel, maak het frame gerust zwart, wielen rood (of heel smerig maar ooit rood geweest), sleuven in de drijfstangen eventueel rood maken (heeft deze toch niet) en de bufferbalken oranje (revell 85 is er een aardige kleur voor)
Verder is het gewoon decoreren naar smaak, vlakjes schuin rood/wit doet het altijd goed (electra-doosjes en de ronde kleppen op de cilinders bijvoorbeeld), eventueel wat drijfwerk rood maken, grijpstangen langs de ketel rood, dan ben je een heel eind...
-
@eelco: meer Polen, zoals t er nu uitziet. ;D
Van dat lekkere afgeragde smalspoor?
-
Dat groen bij tenderlocs is volgensmij wel redelijk algemeen, iig het overgrote deel van fotos met tenderlocs laat minimaal een groen machinistenhuis zien.
Ik heb wel een pool gezien die een jaren 50 versie had gemaakt, en die was dus wel helemaal zwart. De nieuwe roco, die begin jaren 60 moet voorstellen is ook helemaal zwart (en dr zitten rood-witte dekseltjes op de cilinders, dus ik neem voor t gemak maar even aan dat er iemand over nagedacht heeft ;) ) Nu wilde ik toch al een afgeragde begin jaren 70 toestand, dus groen is wel een veilige keuze. En nog wat poolse details, witte wielbanden, rood-witte dekseltjes op de cilinders, paar rooie stangen, wat witte lijntjes, bord met wat adelaars op de rookkast, etc.
Grappig detail wat ik nog tegenkwam: serie plaatjes uit 1991, met onder andere Pm3-5:http://tinyurl.com/6gfsn6h (http://tinyurl.com/6gfsn6h). Daar ziet hij er al een stuk minder als een appel uit, en lijkt hij al een stuk meer op de jouwe. En heeft hij nog rood-witte sluitseinhouders aan de voorkant, die zijn op jouw foto helemaal rood gemaakt.
Enne, mocht dit allemaal niet lukken: dat indo-ding ziet er ook wel interresant uit ;)
-
Floris, ik weet niet of je dit al had gezien:http://forum.modelarstwo.info/viewtopic.php?f=2&t=6346&start=250 (http://forum.modelarstwo.info/viewtopic.php?f=2&t=6346&start=250)
Je bent dus kennelijk niet de eerste die er een heeft gemaakt ;)
-
interessant draadje met een zooi foto's die ik niet ken, leuk gevonden! Ik heb geen wit op mijn locs gesmeerd omdat er op de paar voorbeeldfoto's van de loc in dienst niets wits te zien was, terwijl dat er toch altijd flink uitspringt op zwartwitfoto's.
Het verbaast me trouwens niks dat er al meer modellen van zijn, het is een opvallend apparaat en bovendien niet zo moeilijk te bouwen. Verderop in het draadje is wel te zien dat er flink moeite in is gestoken, mooi messing frame gemaakt rond de cilinders enzo. Grappig is dat de modellen op een of andere manier altijd uitvallen als een mengeling van museumloc en dienstfoto's, de modelletjes op dat forum hebben wat teveel witte decoraties terwijl de mijne wellicht wat teveel beplating heeft. Ach, zonder meer foto's kom je dr toch nooit echt achter en zoveel boeit het me ook niet, t ding oogt wel lekker. ;D