BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: René op 23 October 2011, 20:42:08
-
Na een paar jaar rijden en reizen met Renez is het tijd voor iets nieuws. Nu ben ik een paar jaar geleden al met iets nieuws begonnen in 0n30 (http://wolfscreek.wordpress.com/), dit keer wordt het nieuwe weer een H0m baantje. Aanvankelijk was het de bedoeling om Renez van de hand te doen om zo een beetje meer ruimte voor iets nieuws te krijgen. Nadat ik vorige week weer eens een dagje (op een beurs) met het baantje heb kunnen spelen ben ik van gedachten veranderd. Op Renez reed alles automatisch. Dat is zo lekker handig als je op een beursje met iemand staat te kleppen of als je er even tussenuit wil. De ervaringen met het handbediende baantje Wolfscreek waren echter zo goed dat ik vorige week maar eens ben gaan rangeren en de zaak voor een groot deel met de hand heb bediend. Het voordeel daarbij is dat je ook eens een ander die geen verstand heeft van Koploper of een ander besturingsprogramma met de baan kan laten rijden.
Maar waarom dan toch de baan afbreken? Eigenlijk om dat ik de manier van opbouwen van de bakken niet echt handig meer vond. Daarnaast was ik een beetje uitgekeken op het baantje en wilde iets anders. En toch eigelijk ook niet eens zo veel anders maar wel zonder overgangen. In plaats van 2 bakken en een paar uitloop en verdwijnsporen wordt het nu 1 bak met een spoor dat dienst kan doen als koppeling met een andere baan of als verdwijnspoor.
De afgelopen dagen ben ik begonnen met het uitwerken van het plan en het afbreken van Renez. Dat alles om plaats te maken voor Renez 2.0
De vorderingen zijn te zien op http://renez2.wordpress.com/ Ook hier zal ik met enige regelmaat een update gaven van de vorderingen. En nu maar hopen dat het een koude winter wordt.
-
Zooo, de sloophamer :o maar om er toch weer iets mooiers van te maken 8)
Ik ben benieuwd, laat de ijstijd maar komen (y)
-
De eerste resultaten van de sloophamer zal ik komende week laten zien. Mogelijk dat er ook nog zaken vrij komen voor de verkoop. De Loconet kaarten heb ik straks niet meer nodig.
-
Een nieuw begin... daar was ik al eens. Het is vaak even moeilijk maar als je er eenmaal doorheen bent, och, dan valt het wel mee. Lekker een nieuwe baan maken is ook wel weer verfrissend.
Ik ben benieuwd! :) ;)
-
Zal wel weer een hoogstandje worden. (y) Ben benieuwd.
Groet Jaap
-
Deze week heb ik besloten dat er een einde komt aan Renez. Dat wil zeggen, de eerste versie. Er komt een tweede versie. Hiervoor heb ik allereerst bekeken of het mogelijk is een sporenplan te realiseren dat voldoende mogelijkheden biedt. Om een en ander in te passen heb ik de sporen getekend op een stuk papier van 140×47 cm. Een Zweeds woonwarenhuis heeft daar leuke rollen papier voor. Door het op werkelijke grootte uit te meten krijg je ook gelijk een duidelijk beeld van de ruimteverdeling en kunnen de treinen er ook even op geplaatst worden om te zien hoe het uitpakt.
(http://renez2.files.wordpress.com/2011/10/crw_6724-kopie.jpg) (http://renez2.files.wordpress.com/2011/10/crw_6724-kopie.jpg)
Met de eerste, sorry tweede schets en wagens op papier ben ik begonnen met het ontmantelen van de oude baan. aanvankelijk waren dat slechts wat figuren, auto’s kleine attributen en wat elektronica. De komende dagen zal de rest in een vlot tempo volgen.
-
Getver, ik loop hier een infectie op ;D Ik heb nog een doos met RhB materieel staan, waarvan ik me al een tijd afvraag wat ik er mee moet. Als ik jouw eerste pas- en meetwerkzaamheden zie, krijg ik toch wel weer zin om het spul eens op te diepen en af te stoffen. Ik ga dit topic in elk geval met belangstelling volgen.
Groeten,
Gerard
-
De afbraak gaat verder. Niet schrikken, de oude baan wordt nu echt kaalgeplukt. Eerst de elektronica aan de onderkant van de bakken (het zijn er slechts 2) en daarna heb ik maar een begin gemaakt met het ontruimen van alle Preisers, autos, en andere herbruikbare objecten (gebouwen incluis).
(http://renez2.files.wordpress.com/2011/10/crw_6726-kopie.jpg) (http://renez2.files.wordpress.com/2011/10/crw_6726-kopie.jpg)
Het "plukken" van de onderwereld en de oogst
(http://renez2.files.wordpress.com/2011/10/crw_6722-kopie.jpg) (http://renez2.files.wordpress.com/2011/10/crw_6722-kopie.jpg)
Ook de bovenwereld ontkomt er niet aan.
(http://renez2.files.wordpress.com/2011/10/img_0742-kopie.jpg) (http://renez2.files.wordpress.com/2011/10/img_0742-kopie.jpg)
Hoewel ik er niet altijd een voorstander van ben wil ik toch kijken of de wissels nog zonder schade los te weken zijn zodat ze weer gebruikt kunnen worden. Het scheelt toch weer de nodige euri. Bij het eerste wissel lijkt het succesvol.
-
de beroemde caravan heeft het ook niet overleefd ?? ;D
-
verkocht aan een paar polen......
eric
-
de beroemde caravan heeft het ook niet overleefd ?? ;D
Goed opgemerkt. Die ist verschwunden. Je weet nooit of hij nog eens opduikt op MP.
Het schaap is versnippert. Het bord ligt er nog wel.
-
...wil ik toch kijken of de wissels nog zonder schade los te weken zijn zodat ze weer gebruikt kunnen worden. Het scheelt toch weer de nodige euri.
Bespaar je de ellende en doe het niet.... heb ik ooit gedaan (met de mini-Cornfield Yard) en heeft mij een hele show van 2 dagen lang in Luxemburg (ja, daar waar de TL er uit flikkerde) ellende opgeleverd met wissels die gewoon niet goed functioneerden. Die paar wissels kosten nu misschien wat meer maar leveren je veel meer op aan gemak en betrouwbaarheid. Zeker gezien het feit dat je ook met dit projectje weer de boer op wilt ;)
Take the advice, my friend ;D ;)
-
Normaal gestroken kies ik ook voor nieuwe rails en wissels. Het hergebruik is wat mij betreft enkel een optie als de wissels er perfect uit komen en volkomen recht, vlak en schoon zijn. 1 spijkertje vergeten en je trekt de rail al uit de stoeltjes. Dan is het afkeur.
Maar eens zien waar het schip strandt. Waarschijnlijk wordt het zondag nog wel een paar railtjes erbij kopen.
-
Rene, het probleem is dat ze al een keer in de ballast gelegen hebben. Weer opnieuw iinlijmen is een bewust risico nemen in de betrouwbaarheid. Oke, je kunt geluk hebben maar nogmaals, met een showbaantje zou ik persoonlijk geen risico nemen ;)
-
Het schaap is versnippert. Het bord ligt er nog wel.
Oef, daar gaan we over nadenken.. diep
-
Shoarma !
-
Een uitsnede van een foto uit de oude doos inzake het schaap
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/renez1_od1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/renez1_od1.jpg)
-
Et voilà, versnipperd schaap !
-
Toch wel handig als je het beoogde ontwerp en de herbruikbare onderdelen nog net voor Eurospoor duidelijk hebt. In mijn geval betekende het toch nog even twee wisseltjes scoren. Dat is gelukt. Deze week maar even een beetje hout en hardschuim inkopen en met een beetje goede wil kan ik aankomend weekend nog net beginnen met de bouw.
-
Na een weekje vakantie maar weer even een kleien update. Voor vertrek heb ik nog net wat plankjes kunnen zagen en tot een frame kunnen bouwen.
(http://renez2.files.wordpress.com/2011/11/crw_6728-kopie.jpg)
De plankjes in los verband geven de afmetingen van de bak aan (145x47 cm)
(http://renez2.files.wordpress.com/2011/11/crw_6729-kopie.jpg)
Met behulp van hoekklemmen wordt het zaakje zo ongeveer haaks samengebouwd.
(http://renez2.files.wordpress.com/2011/11/crw_6732-kopie.jpg)
Zoals wel vaker blijkt dan dat het hout niet helemaal recht/vlak is. Met de zelfde klemmen wordt de bak dan nog wel een weekje in het fatsoen gehouden. Morgen maar eens kijken of de kaboutertjes ar iets aan gedaan hebben of dat ik er zelf weer mee aan de slag moet.
-
Deze week heb ik weer een beetje verder kunnen werken aan Renez-twee. Nu de afmetingen van de bak bekend zijn ben ik begonnen met het uitwerken van het sporenplan. Eerst op papier.
(http://renez2.files.wordpress.com/2011/11/sporenplan.jpg) (http://renez2.files.wordpress.com/2011/11/sporenplan.jpg)
En daarna op hout.
(http://renez2.files.wordpress.com/2011/11/img_7671-kopie.jpg) (http://renez2.files.wordpress.com/2011/11/img_7671-kopie.jpg)
Als onderlaag maak ik nog steeds gebruik van kurk. Niet zozeer als geluiddemping maar meer om een beetje hoogteverschil te krijgen.
(http://renez2.files.wordpress.com/2011/11/img_7672-kopie.jpg) (http://renez2.files.wordpress.com/2011/11/img_7672-kopie.jpg)
Het is nog wel een beetje pas-en meetwerk om alles zo te krijgen dat de treinen er nog net in passen en overal straks net langs kunnen.
Dit alles tegen de regels van Gerard T. (in de laatste MSM) in
(http://renez2.files.wordpress.com/2011/11/img_7674-kopie.jpg) (http://renez2.files.wordpress.com/2011/11/img_7674-kopie.jpg)
Dit geeft al een beter beeld van waar het straks naar toe gaat.
-
Weer een stukje verder.
In de bak heb ik een opening gemaakt zodat straks het water uit het beekje weg kan lopen en er geen stuwmeer ontstaat.
(http://renez2.files.wordpress.com/2011/11/img_7680.jpg) (http://renez2.files.wordpress.com/2011/11/img_7680.jpg)
Niet vergeten om er ook nog een emmer onder te zetten [:D]
Verder komen in de bak ook nog twee tussenschotten. Deze hebben meerdere functies.
- het ondersteunen van de ondergrond die slechts 5mm dik is.
- bevestiging van de poten (op de foto is een tussenschot te zien dat op een poot is geplaatst.
- handgreep voor het oppakken. De tussenschotten hebben een onderlinge afstand van 80cm waardoor de bak met een lengte van 140cm toch door 1 persoon opgepakt kan worden en ik hem zonder hulp de trap af kan dragen.
(http://renez2.files.wordpress.com/2011/11/img_7679.jpg) (http://renez2.files.wordpress.com/2011/11/img_7679.jpg)
De exacte plaats van de tussenschotten wordt pas duidelijk als alle rails op hun definitieve plaats liggen. De schotten worden dan zo geplaatst dat ze geen belemmering vormen voor de wisselaandrijvingen.
(http://renez2.files.wordpress.com/2011/11/img_1374.jpg) (http://renez2.files.wordpress.com/2011/11/img_1374.jpg)
Nadat alles op de plaats ligt en de wissels met nageltjes zijn vastgezet kan ook de onderbouw van de brug over het beekje uitgemeten en op maat gemaakt worden.
(http://renez2.files.wordpress.com/2011/11/img_1375.jpg) (http://renez2.files.wordpress.com/2011/11/img_1375.jpg)
Dan is het alleen nog een kwestie van rails erop en vastlijmen.
-
Dat ziet er weer veel belovend uit René. Heb ik hem toch het laatst gezien in de lokloods van de MBS.
Groeten Ronald.
-
Nu de rails gelegd zijn wordt het tijd voor het ondergrondse deel van de baan.
(http://renez2.files.wordpress.com/2011/11/img_1381.jpg) (http://renez2.files.wordpress.com/2011/11/img_1381.jpg)
Het elektriciteitsbedrijf wordt aan de onderzijde van de baan gemonteerd net zoals de Tortoise wisselaandrijvingen.
(http://renez2.files.wordpress.com/2011/11/img_1378.jpg) (http://renez2.files.wordpress.com/2011/11/img_1378.jpg)
Die komen niet altijd op de meest makkelijke plaats te zitten
(http://renez2.files.wordpress.com/2011/11/img_1383.jpg) (http://renez2.files.wordpress.com/2011/11/img_1383.jpg)
Zo op het eerste gezicht valt het best mee met het ondergrondse deel van de baan. 1 trafo en 6 schildpadjes
Aangezien de baan digitaal bestuurd wordt en er geen gebruik gemaakt wordt van detectie zou je verwachten dat de hoeveelheid draden beperkt zou blijven.
(http://renez2.files.wordpress.com/2011/12/img_1388.jpg) (http://renez2.files.wordpress.com/2011/12/img_1388.jpg)
De omschakeling van de puntstukken em de bijbehorende isolaties leveren dan toch nog redelijk wat stukjes draad op.
Daar komen straks de aan de wissels gekoppelde seinen nog bij.
Met de omschakeling van de puntstukken is een foutje snel gemaakt en is het niet onverstandig om regelmatig te controleren of er geen sluiting is. De Ohmmeter hangt vrijwel constant aan de voedingsdraden.
-
We zijn alweer twee weken verder. Tijd voor een update.
Nu de wisselaandrijvingen zijn geplaatst wordt het tijd om ze aan te sluiten op een bedieningspaneeltje.
(http://renez2.files.wordpress.com/2011/12/img_1392.jpg)
Met recht een paneeltje, groter is het niet.
(http://renez2.files.wordpress.com/2011/12/img_1390.jpg)
Slechts 5 schakelaars voor 6 wissels. De bout aan de achterkant maakt het mogelijk om het paneeltje aan de baan te bevestigen.
(http://renez2.files.wordpress.com/2011/12/img_1394.jpg)
Dan wordt het tijd om te testen.
(http://renez2.files.wordpress.com/2011/12/img_1402.jpg)
Als de baan goed gepoetst is kan ook het korte kleine twee-assertje (de meest kritisch loc) zijn ritje maken.
(http://renez2.files.wordpress.com/2011/12/img_1634.jpg)
Als alles goed werkt komen er nog een paar seinen bij die afhankelijk van de wisselstand groen geven.
(http://renez2.files.wordpress.com/2011/12/img_1636.jpg)
(http://renez2.files.wordpress.com/2011/12/img_1641.jpg)
Zo te zien werkt het.
Er moet nog wel een schakelaar bijkomen om te kiezen tussen inrijden en uitrijden.
Het hele verslag is te lezen op http://renez2.wordpress.com/ (http://renez2.wordpress.com/)
-
Een korte update in plaatjes
(http://renez2.files.wordpress.com/2011/12/img_1665.jpg)
De sporen worden roestkleurig gemaakt. Gelukkig kunnen de seinen nog even plat gelegd worden.
(http://renez2.files.wordpress.com/2011/12/img_1666.jpg)
Met een minikwastinette wordt het kwastje in conditie gehouden voor de volgende dag.
(http://renez2.files.wordpress.com/2011/12/img_1687.jpg)
De ballast wordt aangebracht en met een mengsel van houtlijm, water en afwasmiddel vastgelijmd
(http://renez2.files.wordpress.com/2011/12/img_1678.jpg)
Voor een stukje straatspoor wordt een strook styreen tussen de sporen aangebracht
(http://renez2.files.wordpress.com/2011/12/img_1691.jpg)
De perrons worden ook van een kleurtje voorzien.
(http://renez2.files.wordpress.com/2011/12/img_1692.jpg)
Het laadperron wordt gemaakt van meerdere lagen kurk
(http://renez2.files.wordpress.com/2011/12/img_1688.jpg)
Een overzicht
(http://renez2.files.wordpress.com/2011/12/img_1718.jpg)
Met wat extra gewicht wordt het stevig aangedrukt
(http://renez2.files.wordpress.com/2011/12/img_1722.jpg)
En dan zit het op zijn plaats.
Genoeg voor dit jaar.
Het hele verhaal is na te lezen op: http://renez2.wordpress.com/
Daar zijn de foto's ook op een groter formaat te zien.
Tot volgend jaar
-
ik ben gek op plaatjes kijken.........
eric