BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Berttrein op 22 October 2011, 15:28:55
-
Hallo,
Ik heb een digitale baan (fleischmann/koploper) met aansturing van de wissels via Viessmann decoders.
Als ik meerdere treinen aan het rijden heb dan zijn er twee wissels die soms niet goed schakelen (fleischmann wissels profi). Kan dit te maken hebben met het feit dat ik een Fleischmann analoge trafo heb (6755) die stroom geeft aan de 7 wisseldecoders? Oftewel; is de trafo sterk genoeg voor de stroomvoorziening van de 7 decoders (28 wissels) en kan dat de oorzaak zijn van een slechte schakeling van 2 wissels (soms)?
Als dat het geval is; zijn er sterkere trafo's te koop en zitten daar voorwaarden aan voor gebruik?
Ik hoop dat mijn vraag voldoende helder is.
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Groet Bert
-
Je zou evt. een Viessmann Powermodul (5215) tussen je trafo en de decoders kunnen zetten.
Deze geeft nét even die extra boost, om je wissels het goede zetje te geven...
Groet,
Ronald
-
Hallo Ronald,
Dank voor je reactie. Ik zal volgende week in Utrecht op zoek gaan!
Groeten Bert
-
Hallo Bert,
Zo'n probleem heb ik ook meegemaakt met de Viesmann 5212, aparte voeding van analoge treintrafo. Het waren steeds dezelfde wissels die het soms niet deden.
Bij mij lag het aan stof in de aandrijving, waarschijnlijk op de contacten van de eindafschakeling. Na een paar keer met de hand heen en weer bewegen deed zo'n aandrijving het weer een tijdje.
Op onze club hadden we dat probleem ook (anders decoders, trouwens) en daar hebben we die eindafschakelingen overbrugd. Aangezien de wisseldecoders toch pulsen afgegeven, kun je bij digitaal schakelen die eindafschakeling best missen.
Misschien dat die Viessmann Powermodul het probleem ook oplost, maar dat is m.i. niet zeker. Dus: voordat je daar geld aan uitgeeft, zou je eerst eens kunnen experimenteren met de eindafschakeling en/of andere aandrijvingen op de betreffende wissels. Als het probleem dan over is, weet je zeker dat het met de aandrijving te maken heeft.
Mvg,
Henk
-
Een standaard trafo zou genoeg power moeten geven voor die wissels. Die 28 wissels schakelen toch niet allemaal tegelijk.
Ik denk niet dat die powermodule je probleem oplost. Ik denk meer dat je het in de aandrijvingen moet zoeken.
De tips hierboven zal je probleem denk ik al oplossen.
mvg,
Sander
-
Hallo Bert,
Mijn ervaring is dat Fleischmann wissels niet uitblinken door betrouwbaarheid. Omdat ik ook digitaal rijd, verwijder ik altijd het contactveertje voor de eindafschakeling. Dat heb je bij digitaal rijden toch niet nodig, tenzij een poort van je wisseldecoder het begeeft. Dan gaat alsnog een wisselaandrijving in rook op (is bij mij een keer gebeurd, maar zelfs die aandrijvingen waren nog te redden). Door de verwijdering van het veertje neemt de betrouwbaarheid zeker toe, maar is nog niet 100%. Daarvoor heb je echt flink power nodig op de aandrijvingen. Ik heb twee soorten wisseldecoders, namelijk Viessmann 5212, met externe power en ESU switchpilot zonder, dus die worden vanuit de digitale stroom gevoed, omdat bij die decoders bij het opzetten van externe spanning de pulslengte niet meer te regelen is.
Ik heb een Edits Booster op de baan staan en ik kan met en zonder booster rijden. Zonder booster heb ik toch regelmatig last van hangende wissels, met de booster tot nu toe nog nooit. Ik het begin wilde ik nog wel eens de aandrijvingen bij de wissels, die het slecht deden, dat zijn met name de Engelse en de meegebogen wissels, uitwisselen, maar dat was ook geen definitieve oplossing.
Kortom: Veertjes eruit en prik erop.
-
Hallo allen,
Dank voor jullie reacties.
Allemaal goede tips. Ik ga er mee aan de slag.
Dirk, nog wel een vraagje: In je reactie zeg je:
Omdat ik ook digitaal rijd, verwijder ik altijd het contactveertje voor de eindafschakeling.
Klinkt goed maar geen idee waar dat zit. Heeft iemand een plaatje van wat ik waar moet verwijderen? (dat krijg je met een electroleek....)
Wederom dank!
-
Hallo allen,
In aanvulling van mijn verhaal in dit draadje het volgende. De haperende wissels nr 1 en 2 zijn allebei aangesloten op de Fleischmann magneetartikel 6852. Decoder 1. De overige wissels zitten aan de decoders van Viessmann.
Geldt de tip van de VIessmann module dan nog steeds of moet ik de Fleischmann magneet ook vervangen voor een Viessmann?
Groeten Bert
-
@Bert: Probeer bij storingen en problemen dingen uit te sluiten die de oorzaak kunnen zijn.
In jouw situatie zou ik:
- de slecht werkende aandrijvingen eens aansluiten op een Viessmann decoder en kijken of ze dan wel werken;
- de goed werkende aandrijvingen eens aansluiten op de Flm decoder en kijken of ze dan ook werken.
Zo kom je te weten of de aandrijvingen de oorzaak zijn of de Flm decoder of misschien zelfs allebei.
Op deze pagina (http://www.n-spoor.nl/bouwtips/rails/rails.html) staat beschreven hoe je een aandrijving voor n-spoor ombouwt, d.w.z. het veertje eruit haalt. Bij een H0 is gaat het net zo.denk ik
Maar het is priegelwerk hoor! Het anker moet goed kunnen blijven bewegen, ook als de kap weer op de aandrijving zit.
@Dirk: Volgens mij ben je er niet met het veertje eruit halen, je moet volgens mij ook contacten doorverbinden.
-
Hallo Henk,
Plaatjes helpen vaak! Dank. (y)
Ze hebben het lang goed gedaan maar krijgen nu kuren. Ik de mogelijkheden afpellen.
Groeten Bert