BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Biesje op 20 October 2011, 03:21:31
-
Dag allen,
Aantal jaren geleden eens een Digital is cool startset van Roco gekocht met Multimaus 2. Toen wat mee gespeeld en aan de kant geschoven. Ik heb immers geen echte baan. Nu ik een aantal Artitecs heb met loksound en de Roco TEE DEIV heb ik de muis weer eens tevoorschijn gehaald. De huidige decoders rijden veel beterder dan het roco frutsding dus ik was om. Alleen heeft de muis maar 4 functietoetsen.
Lang verhaal kort: ik heb nu een Multimaus Pro. Erg geinig ding, 20 functietoetsen (10 + shift = 20), uitgebreider scherm, draadloos, CVs uitlezen, rocowhatever software er bij om op de PC aan te sluiten en hij is nog eens blauw ook dus past beter bij de gordijnen :)
Dit is een vraagbaak dus nu komt het: met de oude lokmaus kan ik op stap één van de regelaar redelijk langzaam rijden nadat ik de startsnelheid van de decoders op 1 had gezet. Nog niet langzaam genoeg naar mijn zin (kan dit verder aangepast worden? Langzamer dan 1 lijkt me raar maar sommige treinen rijden dus op stap 1 al met een behoorlijke schok weg) maar de verse multimaus pro lijkt wat stappen over te slaan! Trein sprint meteen weg. Wel, overdrijven is een vak, maar het is een behoorlijk verschil.
Ik ben met mijn analoge pulsregelaar gewend om zeer vloeiend op te trekken. Hierbij gaan de meeste treinen pas rijden als mijn regelaar op ongeveer 10% staat en dan wil ik dat de trein zonder horten en stoten optrekt vanuit stilstand. met digitaal op stap één is het meteen van pats boem hatsikidee. Arme preisertjes vallen van de banken af :(
Nu bedenk ik me tijdens het schrijven dat de multimaus wellicht meer vermogen en ook een hoger voltage op de baan zet. maar met de lokmaus 2 als slave aangesloten op de nieuwe set (gaaf dat het kan trouwens) rijd het op de oude (rode) regelaar toch beter langzaam. Nou moe?
Ik heb zitten vogelen met de rijstappen maar aangezien de ene regelaar het beter doet dan de andere met dezelfde loc, op welke instelling dan ook, weet ik het even niet meer.
Ter verduidelijking: ik heb CV2 op 1 staan in mijn testtreinen: Artitec DE 1 met fabrieks geluidsdecoder en een LS Models reeks 11 BeNeLux loc. Bij de Artitec 3737 heb ik CV2 op 2 gezet, dit omdat anders het geluid van de cilinders bij 10 KMpH al als een AK47 klonk. Met de nieuwe multimaus pro rijden ze allemaal sneller op stap 1 (net na het klikje op de regelaar)
Ik ga vast nog meer vragen hebben maar voorlopig laat ik het hierbij :)
Met vriendelijke groet,
Robert.
-
Ik had iets vergelijkbaars, eerste verplaatsing van de knop uit 0 ging de lok met een schokje vooruit, om daarna langzamer verder te lopen. Met wat spelen met CV 52 53 en 54 of daaromtrent (ik weet het niet meer) had ik het eruit, maar ik moet zeggen, dat ging wel om een nieuwe decoder. Ik heb nog niet genoeg vergelijk materiaal om iets specifieker over de pro te zeggen. Het ging om een nieuwe lopi micro v4.
-
Bij mij blijft de loc of trein te snel rijden. Met cv2 op 1 start de trein gewoon te snel. Zijn er andere mogelijkheden om een trein langzamer te laten rijden? Dit valt mee erg tegen van digitaal :( Hoe kan je nou een loc netjes tegen een stam rijtuigen zetten als je niet netjes kan rangeren? Rangeergang ook geprobeert overigens, deze start op dezelfde snelheid, alleen de mas snelheid is lager
Groetsels,
Robert
-
Doet je multimaus pro het wel goed?
De multimaus bepaalt niet hoe snel een loc rijdt bij een bepaalde snelheidstap, dat doet de decoder.
Dus of je met je oude muis stap 1 kiest of met de multimaus, dat mag niks uitmaken. Uit wat je beschijft zit er wel verschil in. Blijkbaar is dat eerste stapje op je mulitmaus niet snelheidstap 1, maar hoger.
Huub
-
Als het bij al je materieel is, zou ik inderdaad eerst eens naar de pro kijken. Heb je hem nieuw of tweedehands? Kun je misschien eens een hele systeem reset doen? Geen idee of dat kan overigens. Dat je terug gaat naar de fabrieksinstellingen.
-
Hoi,
Ik zou eens even kijken of je Maus wel ingesteld staat op 128 stappen DCC. Waarschijnlijk 28 of zo mogelijk nog erger 14... dan krijg je idd die 'hop' bij het starten. Overigens kun je die hop dan weer temmen met CV 3, de opterkvertraging. Als je die overigens goed ingesteld hebt staan, hoef je zelf geen 'fluweelzachte' handjes meer hebben om je trein heel rustig op gang te brengen ;)
Grtzz,
Karst
P.S. Voor het stoppen geldt hetzelfde, maar dan met CV 4
-
Ik denk dat ik je hier niet snap, Karst.
128 stappen is toch geen gebruikelijke instelling. Voor een hopvrij vertrek is 28 stappen meer dan genoeg, als je bijvoorbeeld met koploper rijdt, kan het zelfs niet anders. Bovendien geeft Robert aan dat het met zijn oude muis wel beter rijdt en zover ik weet heeft die helemaal geen 128 stappen.
Of bedoel je iets anders?
Huub
-
De 'echte' stap 1 als ingesteld met CV2, komt niet altijd overeen met stap 1 van de regelaar. Meestal worden die stappen in de decoder uitgemiddeld naar een resolutie van 128 - 1024 interne stapjes Met CV 2 stel je daar stapje 1 mee in, maw de instelling waarbij de trein zojuist gaat rijden.
Het verschil tussen 128 en 28 is duidelijk te zien als je met de hand regelt. Het verschil met 14 gigantisch.
Grtzz,
Karst
-
Wat je zegt weet ik, maar ik heb nog nooit iemand gehoord die 128 stappen daadwerkelijk gebruikt (ok, jij nu dan ;) ). Software kan het vaak niet aan en bij veel regelaars draai je je een rsi-arm om een loc op snelheid te brengen. Is ook niet nodig om je trein heel rustig op gang te brengen, daarvoor is 28 voldoende. Zou kunnen dat de regelaar op 14 stappen staat ingesteld, dat zou ook het verschil met de oude regelaar kunnen verklaren.
Huub
-
De pro past zich automatisch aan aan het aantal stappen in de decoder. Als je activeert 28speed steps, dan pakt ie dat. Als 128 mogelijk is, gebruikt ie dat. Althans, zo lees ik dat in de handleiding die ik er nu maar even bij heb gepakt.
-
@Huub,
Da's allemaal jouw mening... en jouw ervaring... :-\
@Stig,
De centrale heeft niet de mogelijkheid dat uit de locdecoder te lezen... ;)
Grtzz,
Karst
-
Ik heb het verkeerd begrepen. De decoder past zich aan aan de centrale. Als de decoder zich tenminste automatisch aan kan passen.
-
Idd, dat is correct.
Dwz 28/128 volautomatisch. 14 vs 28/128 middels een bit in CV29 of... een slimme decoder die ook dat detecteerd.
Grtzz,
Karst
-
Natuurlijk Karst, je hebt gelijk. ;)
Have fun verder, ik hoor wel wat de oplossing was.
-
Dag allen,
Net volgens gebruiksaanwijzing de hele meuk gereset maar nog steeds hetzelfde. Als voorbeeld: mijn artitec DE 1 kruipt met de lokmaus 2 van boels naar biels, met de wireless multimaus pro gaat dezelfde artitec DE 1 opeens een stuk sneller.
Opmerkelijk: als ik de regelaar op 28 of zelfs 128 stappen zet, krijg ik dus het beschreven gedrag. Zet ik de regelaar op 14 stappen dan kruipt de DE 1 hardstikke goed! Alleen doen dan de frontseinen het niet meer.
Ik wil natuurlijk graag dat alles werkt, 128 rijstappen en verlichting en dan ook nog eens kruipsnelheden.
Ik ga proberen of ik cv 29 van de DE 1 op 128 rijstappen kan zetten. Mijn theorie is dat de automatische detectie wellicht een aantal rijstappen overslaat?
Groeten van Robert.
-
Grr, als ik de decoder op 28 rijstappen zet gaat het zelfs beroerder! Weer terug op 14 stappen reageert hij het beste. heb ik net honderden euros uitgegeven voor weliswaar leuke functies als geluid en verlichting maar beroerde rijeigenschappen? Een trein moet een beetje realistisch optrekken. Niet pats boem.
Ik kan bijna geen user reviews vinden over de multimaus pro. Heb ik een gefaald systeem gekocht? Ik ben het Duits niet machtig dus ik heb moeite om Duitse trefwoorden te vinden.
Groetsels van een enigszins gefrustreerde digitale beginner
Robert.
-
Zet eens eerst de decoder op 14 stappen en daarna de pro op 14 stappen. Hoe rijd het?
Zet dan de decoder op 28 stappen en daarna de pro op 28 stappen. Hoe rijd het dan?
Laat de decoder op 28 stappen (selecteert automatisch 128 als het kan) en dan de pro op 128 stappen. Hoe rijd het dan?
Ne, met de pro op zich is niks mis. Ik vind het een mooi en fijn ding. Vooral dat draadloze. De MM was al een mooi apparaat, maar dat je nu ook cv's kunt uitlezen is ook erg prettig.
Waar woon je, evt. kunnen we even de boel vergelijken. PB anders even.
-
Net de firmware van de muis en de centrale ververst. DE 1 rijd heel mooi langzaam nu met decoder op 14 stappen (!) en regelaar op 128 stappen. Artitec 3737 rijd ook goed nu. Ik moet wel heel voorzichtig de regelaar opendraaien want het nul stand palletje zit als het ware in de weg om de eerste rijstap te bedienen. Dit was eerst ook maar De LS Models reeks 11 BeNeLux loc een een van lokpilot 4 voorziene Roco 2400 laten zich niet temmen helaas. Snap er geen fluit van.
Ik ging eigenlijk de gewone multimaus kopen maar de winkel had een pro set zonder verpakking voor 299 euro. Tijdje over nagedacht (30 minuten of zo :P ) en toch maar gedaan. Dan maar wat minder decoders om te beginnen. Het draadloze leek mij erg interessant inderdaad en het is niet echt een beginners centrale. Uitlezen van CVs leek mij ook een plus.
Ik ga maar eens wat verder prutsen. Ik sta open voor suggesties :D
Groetsels,
Robert
-
Probeer eens de decoders van de 11 en 2400 af te regelen met cv's 52, 54 en 55. Was een tip van Karst om het opstart huppeltje uit m'n Philo 1700 te krijgen met lopi micro v4. En dat hielp!
Maar misschien is het bij jou verder iets heel anders, dat kan ik niet zien zo natuurlijk... En ik heb er ook weinig verstand van eigenlijk... ;D
-
Hoi :)
Nu je het zegt: ik had al in het oude draadje van de modelbespreking lopen miepen over de lijst met CVs die niet werkten voor de LoPi 4 om de verlichting te laten werken. Heer Bruno was genial genoeg om de functiemapping te vertalen naar lopi 4 CVs, maar CV 52 54 en 55 van die lijst kan ik natuurlijk gewoon gebruiken. Dat heb ik gedaan en met redelijk succes :) Ik ben niet helemaal tevreden maar kan nu weer lekker experimenteren. De resultaten ga ik toepassen op de 2400.
Spannend hoor :D
Groetsels,
Robert
-
Whoei, ik heb iemand gehelpt! ;D
-
hehe, bedankt voor het gehelpten :D
Ik ben lekker verder wezen frutten en ontdekte dat de multimaus pro gecalibreert kan worden. Na deze calibratie ging het ook een stuk beterder! Nu reageren de lokmaus en multimaus hetzelfde op rijstap één. Nu alle decoders aanpassen aan de motoren zodat alles lekker rangeert.
Joepie :D
Nu nog even een zak geld vinden om een voorraad decoders in te slaan. Heb vandaag mijn eerste gemold. Was de prutsdecoder uit de Roco startset met lokmaus 2. Ik prakte hem in een Piko Hondekop en juist dat prakken was de decoder het niet mee eens denk ik.
Groetsels,
Robert
-
He, super Grover! Vertel eens van dat kalibreren? Staat dat in de handleiding?
-
Jawel,
In mijn handleiding staat het op bladzijde 34 in het stukje over gedeeltelijk resetten.
Groetsels,
Robert
-
Het oude Chinees gezegde "RTFM" is dus nog altijd geldig. ;D
En wat betekend dat dan? Doe maar ff Googlen.
-
Nu nog even een zak geld vinden om een voorraad decoders in te slaan. Heb vandaag mijn eerste gemold. Was de prutsdecoder uit de Roco startset met lokmaus 2. Ik prakte hem in een Piko Hondekop en juist dat prakken was de decoder het niet mee eens denk ik.
Groetsels,
Robert
Gefeliciteert Robert, een belangrijk moment in het leven van iedere digitaalrijder. Alleen gaat het meestal om een leuke kortsluiting en woesj. Je moet wel flink prakken om een decoder op die manier te mollen.
Enne, ik wil jullie lol niet bederven, maar dat instellen van de motorregeling via cv52 enzo is normaal alleen aan de orde bij zo'n Philotrain of een andere afwijkende aandrijving. Een lok met cardanaandrijving en middenmotor doet het normaal in één keer goed met een LokPilot, zeker als de decoder door de fabrikant erin is gezet. Het moet ook goed werken met de centrale en de decoder op hetzelfde aantal rijstappen, geen gedoe met de één op 14 rijstappen en de ander op 128 rijstappen.
Dat calibreren zou weleens de oplossing kunnen zijn. Heeft neem ik aan te maken met het draadloze aspect en dat is het verschil met de oude Lokmaus of de gewone Multimaus.
Je kan ook spelen met de optrek-en afremvertraging. Kijk eens wat dat voor effect heeft op het rijgedrag.
Het klopt overigens dat er prima rijeigenschappen mogelijk zijn met zelfs maar 14 rijstappen. Ik moet wel, want de hoofdaansturing van mijn baan werkt nog steeds met Motorola op 14 rijstappen. Niemand verwacht dat op een tweerailbaan en dus is er niemand die iets vreemds merkt aan de rijeigenschappen.