BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: D_Dragon op 18 October 2011, 23:11:02
-
Voor mijn Gn15 layout moet ik niet alleen de rails zelf maken, maar ook de wissels. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en deze willen delen? De radius van het afbuigende spoor zal ongeveer 15 cm zijn. Om een mooi egaal gebogen spoor te krijgen denk ik dat je het beste een rail buig apparaat kan gaan gebruiken. Ik heb er een gevonden, maar die kost ruim $75,00.
Zijn er goedkopere goed werkende apparaten? Is er ervaring met zelfbouw van zo'n apparaat en zo ja hoe en met welke materialen is deze gemaakt?
Bij voorbaat dank voor de info.
Theo
-
Gn15 da's toch gewoon op h0 spoor ?? Zie de meesten Peco On30 flextrack gebruiken..
-
In praktijkboek modelspoorwegen van Gerard Tombroek staat een hoofdstuk over het zelf bouwen van wissels waar geen buigapparaat aan te pas komt.....
-
Ik heb zelf wissels gebouwd:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,14927.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,14927.0.html)
Ik heb geen buigijzer gebruikt, omdat code 75 goed te buigen is. Mijn radius is wel iets groter dan 15cm, nl. 70cm
Leen.
-
Ik heb voor mijn 0e veldspoor (700mm) zelf een wissel gebouwd, daar heb ik geen buigmal voor gebruikt.
15 cm is wel heel krap, die van mij was al krap met een radius van 23 cm. (y)
Gaat om het bovenste, nog zonder tongen.
(http://www.marijnbosch.com/teammitropafiles/Wisselproef_2c.jpg)
-
Ik heb zelf een simpel buigapparaat gebouwd en gebruikt, tot volle tevredenheid over het apparaat, maar iets minder tevredenheid over mijn kennis over het gedrag van materialen bij blijvende vervorming.
In de handel zijn een soort stoel- of tafelpootdoppen verkrijgbaar, met een stuk schroefdraad eraan.
Wanneer je nu op een plank 2 van deze doppen vastzet op een (zelf te bepalen) afstand en in het midden tussen deze twee een sleuf maakt waar een derde in op en neer kan schuiven (en goed vastgezet kan worden door de moer aan te draaien), dan kun je losse rail tussen deze 3 punten doorvoeren. Als je de verschuifbare dichter naar de andere 2 zet, dan wordt de rail gedwongen in een bocht te gaan lopen en wordt daardoor (na de vloeigrens) dus gebogen.
De rest is experimenteren met de afstelling.
De vloeigrens van met name nikkel-zilver rail kan wel voor problemen zorgen, soms moet je een al gebogen rail juist weer de andere kant opbuigen. Maar dat is proefondervindelijk vast te stellen. Ook de afstanden van de 2 (3) doppen kan niet op voorhand vastliggen, zeker niet omdat het hier om grotere rail gaat dan de H0 die ik zo gebogen heb. Maar het principe is gelijk.
Maarten
-
Ook ik heb een buigapparaat zelf gebouwd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0728_Buigtool.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0728_Buigtool.jpg)
Aangezien ik over een draaibankje met freessupport beschik leek het me wel een goede oefening.
Wat Maarten beschrijft klinkt in ieder geval eenvoudiger.
Die van mij is dubbel uitgevoerd omdat ik hoopte er complete Tillig Elite H0 (flex)rails mee te kunnen buigen.
De praktijk wijst uit dat dit niet werkt, omdat je bij het doorvoeren iedere keer vastloopt op de railbevestigingen.
Dit is vast op te lossen, maar ging mij te ver.
Nu gebruik ik maar de helft voor het buigen van de losse railstaven voor de wissels en de flexrails
Gebruikte materialen:
Messing staf 10x10
Chroomstaal rond 2 mm en 3 mm
Lagertjes 6 mm uitwendig 3 mm inwendig
M3-schroefjes en een veertje
Het materiaalgedrag wat Maarten beschrijft kan ik alleen maar bevestigen, het is in de praktijk vaak niet mogelijk met één instelling verschillende staven te buigen. Het blijkt dat elke staaf al een bepaalde inwendige spanning bezit waardoor je een compleet andere radius kan krijgen dan verwacht. Enige oplossing, altijd beginnen met een te ruime radius en voorzichtig naar de juiste radius toewerken.
Groeten,
Aernoud
-
Met kogellagers is natuurlijk prachtig. Het voordeel van de door mij gebruikte geleiders is, dat die een rand hebben die precies in de ruimte tussen de railkop en de railvoet past. Daardoor wat makkelijker in de behandeling.
Een combinatie met kogellagers zou ideaal zijn.