BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Cedesign op 19 March 2007, 18:58:19
-
Op het Nationaal Archief vond ik deze foto van een eloc, naar zeggen gebouwd door Heemaf in 1924. Het zou de eerste eloc van de NS zijn geweest, maar dat was toch de 1000? Ik denk dat het om een prototype gaat wat nooit in dienst is geweest, weet een van jullie meer over deze loc?
Link: https://images.beneluxspoor.net/bnls/372305.jpg
-
Die foto die ken ik. Dit is een in Nederland gebouwde e-lok voor Ned. Indië.
-
Yep,
En hij er bestaat er zelfs nog eentje van:
(http://www.sahabatbonbon.com/bonbon/images/bonbon_0100001.jpg)
Volgens deze site (http://www.sahabatbonbon.com/bonbon/index.php?id=2) is hij in licentie van Westinghouse gebouwd door Heemaf.
Groet,
Jeroen
-
Het is ook wel te zien dat dit een nederlands gebouwde locomotief is.
de draaistellen lijken kwa opzet wel op de mat '24, voornamelijk de aspotten en de glijstukken hiervan.
-
Nog wat interessante links
http://keretapi.tripod.com/electricroster.html
http://irps.or.id/dataWH202.html
http://irps.or.id/galleryelok.html
Ik meen me nog te herinneren dat ik ergens gelezen heb dat die lok ooit in nederland proef gereden heeft. Vagelijk herinner ik me iets van een proefstukje bij Heemaf in Hengelo. Immers het is een 1500 V lok.
-
Het is ook wel te zien dat dit een nederlands gebouwde locomotief is.
de draaistellen lijken kwa opzet wel op de mat '24, voornamelijk de aspotten en de glijstukken hiervan.
Waar zie je dat dan? Op de hier getoonde foto's is van de draaistellen weinig te zien. Bovendien is de draaistelconstructie van mat'24 niet typisch Nederlands, maar meer typisch Amerikaans voor die tijd, en in Nederland overgenomen.
-
Dit is een typisch Baldwin ontwerp. Werkspoor heeft altijd al goede banden met Baldwin gehad en zo ook bouwde Heemaf veel Westinghouse producten in licentie.
Bekijk de plaatjes op deze site eens en zie de treffende gelijkenis. http://www.tomswift.info/homepage/eltrain.html In de VS worden dit boxcabs genoemd. Als je naar de loc kijkt, snap je de naam...
-
Die locomotief heeft inderdaad in nederland gereden, maar dan wel op een door
Heemaf zelf aangelegd proefspoor dat liep van de fabriek van Heemaf naar de
electrische centrale in Hengelo.
Meer info is terug te vinden in het boek: De locomotieven van Werkspoor, H de Jong.
groet,
marco-
-
Interessant. Ze hebben wel wat, die oer-elocs. Een
soort rijdende transformatorhuisjes. Bedankt!
Cor van Haasteren (Cedesign)
-
De eerste Eloc in nederland was toch een gehuurde Engelse Eloc? (Nee geen 1500 :P) Als ik thuis ben zal ik het even opzoeken, staat volgens mij in het boek Treindesign ::)
-
Inderdaad, de LNER 6000. In Engeland gebouwd als proef voor 1500V DC, en van '47 tot '52 bij de NS in dienst geweest.
Mooi ding, ik wil hem in model 8)
-
Is die er in model? Anders misschien een leuk bouwprojectje ;D
-
Inderdaad, de LNER 6000.
oftewel, Tommy .....
en ja er is een kit verkrijgbaar in de uk ....
-
Interessant...
-
Is dat nu een eenmalige interesse in "Tommy" of onderdeel van het tijdperk waarin jullie rijden( of denken te rijden) ? Kleinspoor heeft toch ook een kit
van de 1500? Kun je toch bashen?
Cor
-
oftewel, Tommy .....
Zo werd hij pas genoemd nadat hij terug was in het VK, toen hij al was hernummerd naar 26000, op 30 juni 1952.
-
Ja Dirk, officieel..... Dit naar aanleiding van de bijnaam die hij, schijnbaar, bij de NS had. Werden/worden engelsen niet Tommy's genoemd, in ieder geval rond de 2e wereld oorlog. Zie:
"On its return, No. 6000 was officially named Tommy - an affectionate name that the Dutch had used for it, in reference to their recent experiences with British liberation forces. "
Groet Erik
Dit draadje kan onderhand wel opgeplits worden in o.a een 6000 draadje ;)
-
Tommy was al in de negentiende eeuw een in Engeland gangbare aanduiding voor een Engelse soldaat. Tijdens de Eerste Wereldoorlog kreeg het bredere verspreiding en in de Tweede Wereldoorlog drong het ook tot Nederland door. Mijn moeder heeft het nog steeds over Tommies als ze de Britse strijdkrachten gedurende de oorlog bedoelt. Die bijnaam had de loc al in Nederland.
-
Mja wat maakt de naam Tommy nou verder uit...
@ Stedesign: Maar deze loc is toch anders dan een 1500 lijkt mij? Ik rij overigens niet echt in een tijdperk, laat staan dat ik rij ;D Dus het is gewoon leuk voor de verzameling.
-
Voor alle duidelijkheid:
De Tommy is een Class EM1 BoBo
De 1500 is een Class EM2 CoCo
Groet Erik
-
En we willen hem, omdat dit de laatste bij NS gereden loc is, waarvan nog geen HO model bestond. ;D
Zal eens vragen of ze ook van plan zijn het model kant-en-klaar te leveren. Meer mensen daarin geïnteresseerd?
-
Mij lijkt het me leuker om het zelf te bouwen. Hij zal dan wel een tijdje op de plank blijven liggen zegmaar bouwen komt later wel :) Daarnaast is een gebouwd model iets boven mijn budget denk ik :P
-
ok, ik heb het draadje gesplitst, discussie over het model, bestellen etc kan nu in dit forum:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=3985.0
Over het hoe en wat over de eerste NL eloc doen we hier
-
Is nu die Heemaf, die Engelse loc of de NS 1000 de eerste loc?
Cor (Cedesign)
-
Heemaf 1926
Tommy 1947 (gebouwd vanaf 1936)
NS 1000 1948
Groet Erik
Nog wat gezever over Tommy (http://en.wikipedia.org/wiki/Tommy_Atkins). ;D
-
Mooi. De geschiedenis volgens Nico Spilt (zie aldaar) is ook boeiend. In het eerder genoemde boekwerk zal dan wel staan waarom die Heemaf loc niet verder dan een prototype is gekomen. Mooi om te zien dat ze in Indonesie ook een soort
STIBANS willen oprichten. Zou bij ons ondenkbaar zijn dat een 80 jaar oude loc
nog ergens op een zijspoortje staat te rotten. Wel Blokkendoos restaurants
maar weinig gevoel voor technische historie. Dat is van ons bekend. Ik weet nu genoeg.
Bedankt voor de reacties.
Cor (Cedesign)
-
Even een oud draadje omhoogschoppen.
Kijk eens hier: http://www.holechistorie.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=134:heemafloc&catid=45:film&Itemid=129
-
Dat vind ik er nou echt weer 1 voor Floris D., binnenkort in styreen schaal 1:64? ;D
Bessel
-
Inhakend op onderwerp... weet iemand of er misschien een schets bestaat van een vroeg ontwerp voor een E lok van de NS.
Er bestaat nl. een studie van Werkspoor van ca. 1940. Het lijkt een beetje op een DRG br E18 met stroomlijnkop en gewone spoorbuffers. Dat staat in het boek '' De locomotieven van Werkspoor" .
Maar... weet iemand of er nog een eerder ontwerp was, op basis van het blokkendoosmaterieel of de locomotieven van de PLM bijvoorbeeld ?
Alexander
-
En we willen hem, omdat dit de laatste bij NS gereden loc is, waarvan nog geen HO model bestond. ;D
Zal eens vragen of ze ook van plan zijn het model kant-en-klaar te leveren. Meer mensen daarin geïnteresseerd?
Kijk eerst eens hier....
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,16839.0.html
-
Kijk eens hier: http://www.holechistorie.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=134:heemafloc&catid=45:film&Itemid=129
Geen paniek; die staat niet weg te roesten; er roest niks (meer):
http://www.irps.or.id/wh202-electric-locomotive-preservatin-reception/
meer info; http://www.irps.or.id/sahabat-bonbon/
In het voormaligh Nederlandsch-Indië isch men den afbick- ende schchilderkonste oock maghtigh!
(Of hij roest alwéér, natuurlijk, kan ook)
(EDIT= meer info)