BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Herwim Frank op 15 October 2011, 17:22:33

Titel: Nederlandse beschrijving van de Fulgurex wissel aandrijving
Bericht door: Herwim Frank op 15 October 2011, 17:22:33


Hallo allemaal


Als je een Fulgurex wissel aandrijving aanschaft zit er een Engelse, Franse en Duitse beschrijving bij maar natuurlijk weer geen Nederlandse.
Weet iemand ergens misschien een vertaling te vinden van deze beschrijving of een totale eigen gemaakte versie dat zou erg fijn zijn.

Met vriendelijke groeten,

Herwim Frank

Titel: Re:Nederlandse beschrijving van de Fulgurex wissel aandrijving
Bericht door: Fred Eikelboom op 15 October 2011, 17:30:48
Hallo Herwim,

Hier staat de NL gebruiksaanwijzing: http://members.home.nl/h.f.eikelboom/baanbouw.html#ervaring

mvg, Fred.
Titel: Re:Nederlandse beschrijving van de Fulgurex wissel aandrijving
Bericht door: Herwim Frank op 15 October 2011, 22:37:03
Hallo Fred

Ik geloof niet dat dit is wat ik zoek.
Ik bedoel de letterlijke vertaling van de beschrijving hoe een Fulgurex wissel aandrijving te monteren en aan te sluiten.
Wat jij laat zien op je site zijn digitale aansluitingen en aan sturingen dat zoek ik niet, ik werk niet digitaal.
In ieder geval bedankt.

Herwim
 
PS: ik hoop dat je nog een andere beschrijving in het Nederlands weet of natuurlijk iemand anders een aanwijzing voor mij heeft.
Titel: Re:Nederlandse beschrijving van de Fulgurex wissel aandrijving
Bericht door: Fred Eikelboom op 16 October 2011, 10:19:57
Hallo Herwim,

Sorry, had de verkeerde link geplaatst. Heb hem even aangepast (zie vorige bericht).
Op die pagina staat een-en-ander over het aansluiten, met een paar schema's.
Wanneer je even naar boven en/of beneden scrolt, staan er ook afbeeldingen hoe ik de Fulgurex-aandrijving met de wissels heb gekoppeld.
Wellicht kom je hier verder mee.

mvg, Fred.
Titel: Re:Nederlandse beschrijving van de Fulgurex wissel aandrijving
Bericht door: Herwim Frank op 16 October 2011, 16:27:30
Hallo Fred

Mag ik nog even wat vragen.
Op jouw site over de Fulgurex wisselaandr. het volgende.
Je beschrijft op een gegeven moment de stroomvoorziening en geeft aan dat je een wisseltableau had gemaakt met drukschakelaars (1x maakcontact) wel nu dat heb ik dus ook maar nu het volgende waarom moest je een systeem bedenken om toch met deze schakelaars te werken de motor van de wissel aandrijving werkt toch ook als je op de drukschakelaar drukt en ik ga ervan uit dat hij aan het einde automatisch afgeschakeld wordt en weer terug draait als ik de andere drukschakelaar indruk.
Dus nu de ham vraag waarom de diode schakeling ?
Aan de onderkant van de wissel aandr. zitten ook al 2 diodes.

De volgende vraag waarom de adapter, ik kan toch met de meegeleverde messing draad rechtstreeks vanaf de wissel aandrijving de wissel bedienen.
Of is dit alleen om de messingdraad instelbaar te maken ?

De opmerkingen over de rubberen reepjes cq rubberen ringetjes is duidelijk
Titel: Re:Nederlandse beschrijving van de Fulgurex wissel aandrijving
Bericht door: henk op 16 October 2011, 16:42:23
Om met drukschakelaars te kunnen ompolen lijkt me.
Titel: Re:Nederlandse beschrijving van de Fulgurex wissel aandrijving
Bericht door: Herwim Frank op 16 October 2011, 18:04:05
Hallo Henk

Ik begrijp dat je dit antwoord geeft maar zoals ik al schreef in de wissel aandr. zitten al 2 diodes en de drukschakelaars op mijn bedienings tableau zijn zo geschakeld dat de ene keer de + en de andere keer de - geschakeld wordt.

Herwim
Titel: Re:Nederlandse beschrijving van de Fulgurex wissel aandrijving
Bericht door: Fred Eikelboom op 16 October 2011, 18:43:34
Hallo Herwim (en Henk),

Bij mijn baan zat ik met het volgende: de wissels worden aangestuurd via een aantal LS150 wisseldecoders. Om nu de wissels tevens handmatig te kunnen bedienen heb ik het zo aangesloten. De drukschakelaars (contact bij in drukken, geen contact bij loslaten) staan dus in feite parallel met de LS150 uitgangen. Daar de LS150 gevoed wordt met een wisselspanning en dus een wisselspanning-uitgang heeft, heb ik de drukschakelaars ook van een wisselspanningvoeding voorzien. En dan moet je gebruikmaken van die extra diodes, anders doen de Fulgurexen het niet.
De in de Fulgurexen aanwezige diodes dienen er, in combinatie met de eindschakelaars voor, om de draairichting van de motor te bepalen. Dit werkte bij mij wel met gelijkspanning, maar niet met wisselspanning, vandaar dus die extra diodes.

Die adapter heb ik bedacht naar aanleiding van het gepeuter met de Conrad-aandrijvingen. Ik baalde ervan dat de afstelling van de messingdraad onder de treintafel nogal moeilijk ging en ook van het feit dat je het messingdraad met grote moeite vanaf de onderkant van de treintafel in het gaatje van de wisselbalk (Rocoline wissel, zonder bedding) moest steken (als brildrager valt het niet mee om iets vlak boven je hoofd scherp te zien). Daarom iets bedacht wat veel gemakkelijk af te stellen is, en waarbij de vooraf omgebogen (bovenste stukje van twee millimeter is haaks omgezet) verenstaaldraad zeer simpel van bovenaf ingestoken kon worden. Bij mij hangt het stukje verenstaal dus los in de wisselbalk en de adapter.

Wanneer je, zoals je aangeeft, drukschakelaars hebt die een gelijkspanning ompolen kun je ze gewoon rechtstreeks aansluiten.

mvg, Fred.
Titel: Re:Nederlandse beschrijving van de Fulgurex wissel aandrijving
Bericht door: Herwim Frank op 16 October 2011, 19:01:24
Hallo Fred

Allereerst weer bedankt voor je uiteenzetting zeer duidelijk.
Ik moet wel toegeven dat ik van mijn kant ook een fout had gemaakt.
Mijn schakelbord was zodanig bedraad van uitgaande dat de wissel aandrijvingen met wisselspanning geschakeld werden, maar inmiddels aan de hand van jou beschrijvingen en in de praktijk uitgeprobeerd daar ik gister middag de Fulgurex wissel aandrijvingen ontving gemerkt dat de wissel aandrijvingen dus werken met gelijkspanning + en de -
Ben nu bezig de wisselspanning aansluitingen te vervangen door gelijkspanning.
Gelukkig hoef ik in de praktijk bij mijn moduulbaan niet op de grond te liggen en te klooien met draadjes door de wissel heen en dan maar zien of ik het gaatje kan vinden.
Daar ik in een rolstoel zit heb ik een moduulbaan op wielen 90 cm hoog
en opklapbaar.
Dus als ik mijn bovenkant van de baan opklap onder een hoek van 45 graden dan kan ik de bovenkant en de onderkant vanuit mijn rolstoel zien werkt wel een stuk makkelijker dan liggend onder je baan op de grond.
En wat de bril problemen is bij mij ook bekend.
Nogmaals bedankt voor al je tips en beschrijvingen, ga de komende twee weken met de rails en wissels aan de gang.
groetjes,

Herwim Frank
Titel: Re:Nederlandse beschrijving van de Fulgurex wissel aandrijving
Bericht door: Herwim Frank op 17 October 2011, 22:10:51
Hallo Fred

Ik heb je antwoord vandaag op mijn berichten ontvangen maar nog geen antwoord op mijn mail met bijlage die ik vandaag naar je toe gestuurd hebt.
Maar waarschijnlijk heeft dat te maken met de landelijke mail storing van KPN.
Hebben jullie daar ook last van ?

Herwim
Titel: Re:Nederlandse beschrijving van de Fulgurex wissel aandrijving
Bericht door: Fred Eikelboom op 18 October 2011, 13:45:35
Hoi Herwim,

Het antwoord heb ik gisteren wel verstuurd. Heb even gekeken. Het staat in de map 'Verzonden Items'.
Dus moet het verzonden zijn. Maar als KPN het door een storing niet doorgeeft zie je het niet. Ik zal dat mailtje nu als bijlage naar je toe sturen.

mvg, Fred.