BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Chris op 11 October 2011, 19:13:16
-
Bericht in de pers.
Het was al te lezen in de draad van Genk, maar hier even het verhaal van beide kanten...
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GNA3GSHUC
-
Dus LS Models mag dit maken model maken zonder contract en Classix met.... :o ???
En dan zegt de NMBS dat het niet een zaak voor hen is .... ???
Ik vind dat de NMBS fout zit, omdat ze meten met 2 maten....ze hadden Classix ook wel zonder contract kunnen laten produceren..
Onze NS is raar, de NmBS is nu ook raar, dus zeg ik de Wildersspreuk: Doe eens even normaal, man! ;D
-
De eiser zegt dit:
Op basis van foto's kun je het uitzicht namaken, maar de inrichting en werking van die tuigen, daarvoor heb je de officiële plannen nodig. De spoormaatschappij heeft hen die gewoon gegeven. Dat kan niet anders.
Maar heeft de NMBS inderdaad ook die tekeningen aan LS Models gegeven? Want ik denk dat je ook zonder die tekeningen het model kunt maken. Er zijn er hier genoeg op het forum die 3D printen op basis van eigen tekeningen. Dat kan LS Models ook gedaan hebben.
En als de NMBS geen tekeningen hebben verstrekt, dan hebben ze het contract op dat vlak iig niet gebroken.
Wel vreemd is dan dat ze bij LS Models modellen kopen, maar als niet in het contract is opgenomen dat ze dat niet mogen doen, is dat ook weer geen contractbreuk.
Oftewel: ik vermoed dat de NMBS wel eens gelijk kan hebben. Maar dat mag de rechter natuurlijk uitmaken. Het hangt ook sterk er vanaf wat er in het exclusiviteitscontract is opgenomen. Gaat dat alleen over de tekeningen of ook over het beeldrecht (als dat al mogelijk is voor treinen als geheel)?
-
Classix heeft dat contract zelf gevraagd.
De NMBS heeft dat contract te respecteren maar LS Models had moeten informeren of er haken en ogen zijn.
Zonde maar dit gaat uitdraaien op een rechtzaak tussen Classix en LS Models...
Beter dat ze er met een schikking uit gaan komen, bijv X aantal euro's per verkochte set van LS Models
-
Dat artikel geeft wel een mooi inzicht van wat er verdient wordt door een "modelspoorfabrikant" ;)
-
Maar ,wordt graag verbeterd, het is toch vrij om een model van een voertuig te maken. Dacht dat dit een rechtelijke uitspraak was van een autoboer. Het enigste criterium is ,zo heb ik het gelezen,dat je de 1:1 fabrikant niet mag beschadigen(figuurlijk)
mvgr Luit
-
Personeel van de NMBS kon zoals steeds loc's en nu wagons bestellen (in principe nr.'s die eigenlijk exclusief waren, en in principe niet op de markt kwamen, ik zei wel in principe !) ; ik veronderstel dat dat deze bestelling de ontwikkelingskosten geheel of gedeeltelijk dekte !
Mensen van LS hebben dan ook een NMBS verleden !
Groeten Peter ;)
-
Dat artikel geeft wel een mooi inzicht van wat er verdient wordt door een "modelspoorfabrikant" ;)
Ik zie alleen de gehoopte omzet genoemd worden. Je weet de oplage niet en je weet de bijbehorende kosten niet.
In ieder geval kan ik nergens afleiden wat er verdiend zou worden.
-
Ik geloof in ieder geval best dat LSM de tekeningen al jaren geleden heeft gekregen. ;D
-
die bestelde modellen zouden 18-en moeten geweest zijn ! Stond nl. art. en de mogelijkheid in het personeels-tijdschrift van de NMBS (las zojuist op MSM-forum) en dat zal wellicht kloppen want men vroeg mij(werknemer NMBS) of het mij interesseerde !
Ik heb eventjes verder gedacht, die machine moet je wel enkele weken of maanden geleden al betalen, eigenlijk waren ze al betaald voor ze gemaakt werden !
Moet zeggen dat ik eerst die machine niet zo mooi vond(had enkel model gezien), maar nu ik de loc zag in werkelijheid moet ik mijn mening herzien!
Zou eigenlijk toch niet betalen voor ik mijn model in handen heb !
Groeten Peter
-
Ik zie alleen de gehoopte omzet genoemd worden. Je weet de oplage niet en je weet de bijbehorende kosten niet.
In ieder geval kan ik nergens afleiden wat er verdiend zou worden.
Dat begrijp ik ook, ik schreef het wat onhandig op: Het gaat mij om het getoonde vertrouwen van de "fabrikant" dat die investering goed is.
5.000 euro betalen ze graag
Er wordt door sommige mensen het idee gewekt dat ze (bijna) niets verdienen aan het laten produceren en uitbrengen van modellen.
Dat is dus gelukkig niet zo ;)
(Ik hoop natuurlijk dat ze een goed belegde boterham mee verdienen (y))
-
Zal een zeer interessante en ik denk zelfs ingewikkelde rechtszaak worden als men er onderling niet uitkomt. Het probleem zijn de tekeningen die eerder zouden zijn afgegeven, je kan er dan natuurlijk wel vanuit gaan dat er wat mee gedaan gaat worden en NMBS in principe toestemming geeft (overeenkomst) voor het maken van een model (zeker als je de modellen zelf bestelt). Het exclusiviteitscontract had dus niet door NMBS getekend kunnen worden omdat er al 'een soort van' overeenkomst met LSM was.
Wat ik alleen nog zou willen weten wanneer Vermeulen hier werk van gemaakt heeft, ik begreep dat LSM de laatste protoypes zou laten zien op die beurs? Want met de snelheid waarmee LSM werkt vermoed ik dat hij al enige tijd op de hoogte was dat een concurrent hetzelfde model aangekondigd heeft...
-
je kan er dan natuurlijk wel vanuit gaan dat er wat mee gedaan gaat worden en NMBS in principe toestemming geeft (overeenkomst) voor het maken van een model (zeker als je de modellen zelf bestelt).
Zouden moeten de loc reeks 18 zijn i.p.v.wagons
van iedere ? loc van Ls was mogelijkheid voor het personeel om een loc met spec.excl.nr te bestellen
Groeten Peter ;)
-
Dat begrijp ik ook, ik schreef het wat onhandig op: Het gaat mij om het getoonde vertrouwen van de "fabrikant" dat die investering goed is.
5.000 euro betalen ze graag
Volgens mij betalen ze geen 5000 euro, maar die waarde in modeltreinen. Het is natuurlijk wel de vraag hoe ze dat berekenen: adviesprijs of inkoopsprijs. De productiekosten van de treinen zijn in ieder geval veel lager.
Met €25.000 omzet zal de winst trouwens niet gigantisch zijn, als daar de ontwikkelkosten vanaf gaan.
-
Daarom staat er ook 250.000 euro omzet. Scheelt maar een nulletje maar wel een cruciale ;D
Gr.
Eric
-
:-[
-
Als zei er maar vertrouwen in hebben ;D
-
???
Ook op de site van LSM zijn de rijtuigen niet meer te zien..
Aantal pagina,s zijn foetsie...
http://www.lsmodels.com/Pages/General_N/Home_N.htm
Zou de Belgische Politie die ook in beslag hebben genomen??
Groet Jan
-
Alex,
Als ik bij productie en dan Belgie kijk staan de M6 rijtuigen gewoon nog in de lijst..
-
;)
MaVe,
Klopt ;), maar de plaatjes zijn weg, en de aankondigen van de afgelopen Jaren
Kan ook iets met hun server zijn..
Groet, JAN
-
Denk het niet, de Franse pagina is ook weg.
-
Als ik LS Models zou zijn en er tegen mij een rechtszaak loopt, zou ik ook niet ermee te koop lopen, dat ik die M6 wil uitbrengen. Voor Classix is dus te hopen dat ze er aan gedacht hebben screenshots te maken van die eerdere pagina's.
dirkjan