BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: stiefel op 10 October 2011, 20:10:23
-
Op mijn 15e ben ik gestopt met mijn H0 baan. Nu, bijna 30 jaar later, gaat het weer kriebelen...
Omdat de kinderen nog thuis wonen en we vaak logees hebben, is de ruimte voorlopig beperkt. Ik heb gekozen voor een beperkte baan van 2 x 1 meter en spoor N. Ondanks deze beperking moet het toch een volwaardige baan worden :)
Op basis van een Anyrail baanvoorbeeld heb ik het onderstaande plan gemaakt: Nederlands woon/recreatie landschap met voornamelijk (ns) passagierstreinen. Het is een eerste opzet maar ik ben zeer geïnteresseerd in jullie mening.
Ik heb het plan opgedeeld in een zichtbaar gedeelte en een sdchaduwgedeelte. Een klein gedeelte van het schaduwtraject is ook zichtbaar (lichtgrijze spoor). Dat staat dus 'dubbel' op de tekeningen.
Ik ben vooral benieuwd naar valkuilen. Wat kan echt niet, wat gaat mogelijk een probleem zijn. Welke scenery tips zijn er zoal?
Ik ben benieuwd naar jullie reactie
Hartelijke groet,
Marcel Stiefelhagen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zichtbaar_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zichtbaar_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_24.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_24.jpg)
-
hele leuke baan. heb je gekeken of de hellingen niet te stijl worden en is je schaduw station goed bereikbaar ?
-
Tja dat is een goede vraag. Volgens mij heb je op deze schaal ca 3 meter nodig om niet over de 3% stijging heen te gaan en die is niet te halen met deze maat. Maar ik zal de hoogtes eens ingeven en kijken wat de helling gaat zijn.
-
Volgens mij zit het wel snor met de hellingen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zichtbaar_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zichtbaar_2.jpg)
-
Hoi Marcel,
Leuk plan, maar ik zelf zou nog wel wat veranderen.
Vanaf het hoofdstation ben je lopend sneller bij het campingstation dan met de trein. Ik zou de rivier tussen het hoofdstation en de het campingstation leggen om een ruimtelijke scheiding te creeëren en een excuus om daar toch een spoorverbinding te leggen. Station Meer en Camping liggen ook dicht bij elkaar. Eén van beide kun je schrappen (de trein komt niet op snelheid tussen beide stations). Ik zou het station Meer schrappen en misschien het meer bij de camping leggen.
Volgens mij zijn er in Nederland geen meren waar een rivier uit (of in) stroomt: ik zou de rivier doortrekken. Kun je het dubbelspoor ook nog over een brug leggen :)
Er zijn wel heel veel krappe bogen in het zicht. Ik zou denk ik het dubbelspoor niet over het campingstation laten lopen, maar er onderdoor. Dat doet wat realistischer aan, en je krijgt minder een achtbaan effect.
Met wat voor treinen wil je gaan rijden? Het hoofdstation heeft perrons van ca. 60 cm, de andere van ca. 20 cm. Dat betekent dat je op het hoofdstation maar drie lange rijtuigen en loc kwijt kunt. Dat is erg kort. Een koploper zou ook kunnen.
Op de andere stations kun je net een wadloper kwijt (wel een aardig soort trein voor zo'n camping-/meer-station).
Probeer de perrons in het hoofdstation wat langer te maken, door met name aan de linkerkant het wat verder door te trekken. Dat kan denk ik ook als je het dubbelspoor onder de camping door laat zakken en die dan eerder de bocht laat maken.
Groeten,
Wim
-
Beste Wim,
Bedankt voor je feedback, heel bruikbaar.
Interessant wat je zegt over de rivier, die aanpassing zal ik zeker doorvoeren.
Ik was overigens van plan om op dat gedeelte met een tram of een klein boemeltje te gaan rijden waarbij het niet erg is dat de afstanden wat korter zijn.
Een 8-baan efect wil ik zeker niet, maar ik begrijp je hint geloof ik niet helemaal. Het dubbelspoor richting camping loopt nagenoeg direct na het station de heuvel in...
Volgens mij zijn er in Nederland juist geen meren waarop geen rivier of kanaal uitkomt :) (denk aan Friese meren, Kagerplassen, etc.)
De lengte van de perrons is vooral op het hoofdstation een probleem. Je suggestie klinkt goed....maar ik begrijp hem niet :'( Volgens mij kan ik de bocht niet ruimer maken. Zou je dat nog eens kunnen toelichten?
Bedankt!
Gr Marcel
-
Hoi Marcel,
Met een boemeltje of tram zou kunnen. Ik zou dan voor iets tramachtigs kiezen. Evt. kun je daar ook een echte aparte tramlijn van maken. Dus loskoppelen van het hoofdspoor. Maar dat is ook een keuze.
Met het achtbaaneffect bedoelde ik dat je vanaf het hoofdstation nu naar rechts eerst stijgt over de camping heen, om daarna weer te dalen. Ik zou het naar rechts al meteen laten dalen, zodat het ter hoogte van de rode cirkel (in mijn tekening hieronder) ondergronds verdwijnt. Je hebt dan wel wat minder zichtbaar spoor, maar het komt wel realistischer over. Het is jouw keuze wat je wil: veel treinen zien rijden of meer realisme.
Als je dit doet, krijg je ook de ruimte om het perron te verlengen. Je laat dan het dubbelspoor niet over de rivier en de camping heengaan, maar onder het spoor en de vinexwijk. Dan buigt het af en gaat onder de rechterflats door. Hierdoor kun je het dubbelspoor dat vanaf het hoofdstation naar links gaat dichter tegen de rand aanlegggen en worden je perrons wat langer. Het scheelt toch een cm of 20, denk ik. Best de moeite.
Alleen heb je dan wel minder zichtbaar spoor op je baan (maar daartegenover een realistischer en rustiger beeld). Het is net wat je wil.
Met mijn opmerking over het meer bedoelde ik dat in Nederland er zowel water het meer ingaat als uitgaat. Op jouw tekening komt het er alleen in (ervan uitgaande dat het water vanaf de (richting van de) heuvels naar het meer stroomt), kan ook zijn dat het er alleen uitstroomt als de stroomrichting andersom is. Het water moet er ook uit. Dat zou ik richting de voorkant van de baan laten stromen. Dan krijg je daar meteen een excuus voor een tunnel bij de paradebaan. De wijzigingen aan de rivier heb ik blauw ingetekend. Jouw rivier heb ik weggegumd.
Met de rode pijlen heb ik aangegeven welke kant op de sporen ik zou verschuiven.
Hopelijk kun je het volgens zo, anders kun je me het baanplan in Anyrail mailen, dan wil ik daarin wel aangeven wat ik bedoel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zichtbaar_2_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zichtbaar_2_2.jpg)
Groeten,
Wim
-
Ik heb een beetje zitten kliederen, en op zich zou het wel kunnen, maar je kan in de knel komen met de paradesporen vooraan (linksonder gaat het niet passen), of die zouden nog een niveau moeten gaan dalen. Dan word het ook minder nederlands.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zichtbaar_2_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zichtbaar_2_3.jpg)
Ik kom zo snel ook niet op iets anders.
Het beeld wordt wel rustiger.
Groet,
Michel
-
Wim heeft mij de onderstaande suggestie gedaan.
Super bedankt daarvoor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zichtbaar2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zichtbaar2.jpg)
Het geheel wordt een stuk rustiger en realistischer. Het resultaat leidt er echter ook toe dat 3/4 van alle rails niet (meer) zichtbaar is. Ik ga nog eens heel rustig nadenken over een tussenoplossing.
Hoe dan ook is het verplaatsen van het water een goede oplossing, die hou ik er zeker in.
Wordt vervolgd....
-
Inderdaad is er een stuk minder spoor zichtbaar, maar het wordt er wel veel rustiger en realistischer op.
Je kunt het spoor wat van het hoofdstation naar links gaat langer zichtbaar maken als je de heuvel (gedeeltelijk) weghaalt en het na de bocht met een tunnel onder de rivier laat verdwijnen.
Ook het paradespoor aan de voorkant kun je wat langer zichtbaar maken.
Bij beide scheelt dat maar een centimeter of 20-40.
Groeten,
Wim