BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Peter Korsten op 24 June 2006, 17:22:44
-
Van onze vaste nieuwsdienst:
klik klik klik (http://www.nu.nl/news/763224/12/rss/Gewonden_bij_treinbotsing_station_Maastricht.html)
Er wordt nu al druk speculaas uitgedeeld over de oorzaak, oftewel ATB zal het wel weer (niet) gedaan hebben.
- Peter
-
Ik zie een 1300, is die betrokken bij het ongeval ?
-
Het zijn 2 Veetjes geweest. Trein heeft NIET te hard gereden en heeft dus ook NIETS met ATB te maken. Ik vraag me af wat die koeien in godsnaam te zoeken hebben in de 'veiligheidsraad', terwijl ze niet eens beseffen dat dit echt niets met ATB te maken heeft... Probleem was gewoon dat mcn van rijdende trein niet op tijd remde voor het rangeerdeel wat vastgekoppeld diende te worden. Omdat de snelheid laag was, waren veel mensen gaan staan. Hierdoor zijn een aantal personen tegen elkaar aangevlogen. Er zijn een zwaargewonde, twee middelzwaargewonden en 38 lichtgewonden. Tevens zijn er 2 traumaheli's en 1 heli van het Duitse leger ingezet. Het treinverkeer van en naar Maastricht komt nu weer op gang.
Die 1304 staat bij de werkplaats en heeft totaal niets met het ongeval te maken.
-
Gelukkig is er niks met die 1300 want die zijn er nog maar weinig.
Marcel.
-
En de reizigers? Ik hoop niet dat je dat niet erg vindt omdat er daar genoeg van zijn. ;D Er is al enige tijd sprake van ATB rood sein. Je hoort er op dit moment niets meer van. Misschien wordt dat nu weer actueel. ;D
-
Dat is natuurlijk ook heel erg. Maar dat is zo'n cliche dat ik dacht ik doe is orgineel 8). Maar bij deze sorry voor alle gewonde reizigers en ik vind het ook heel erg voor jullie.
Marcel.
-
Hallo, de ATB is een systeem dat alleen in Nederland gebruikt wordt. Het systeem is verouderd. Er is een nieuwere uitvoering de ATB NG. Maar door de europese regels komt er straks een nieuw systeem dat in alle landen gebruikt kan worden. Dan hoef op een cargolok ook geen drie verschillende systemen hebben. Wanneer? Kwestie van geld, vele vergaderingen en eigenbelang van de verschillende landen.
Groeten van Jan.
-
Jan,
ATB NG is er al een tijdje. Ook de nieuwe system komen er aan. Voolopig allen op de Nieuwe spoorlijnen. Bestaande lijnen worden voolopig nog niet van het nieuwe systeem voorzien.
-
Ja mensen we kunnen nu wel zeuren over veiligheidssystemen en een veiligheidsraad die er volgens sommige van ons nix te zoeken hebben.
Maar sta er wel bij stil dat een gemiddelde (vaak blonde ;D) woordvoorster, ook maar wat uitkraamt tegen de altijd opdringerige pers. En dan gaat het meestal niet om de waarheid, maar om hoevaak je het woord veilig in een zin kan stoppen ookal heeft het er geen drol mee te maken. ;)
Met vriendelijke groet,
Mark
-
Ik hoor net op de radio dat het al gaat om 41 gewonden en 1 zwaargewond persoon. Hoe kan dat als 2 treinen zo langzaam gaan?
Marcel.
-
Wat denk je dat er gebeurt wanneer je rechtop staat en opeens met 10 of 15 km/u door een trein gaat bewegen? In een auto zit je ingesnoerd met airbags. In een trein heb je dat allemaal niet. Het zal te vergelijken zijn met op normale snelheid recht tegen een muur aan te rennen.
- Peter
-
Das best pijnlijk lijkt me.
Marcel.
(die gelukkig nog nooit tegen een muur aan is gerend)
-
Ik hoor net op de radio dat het al gaat om 41 gewonden en 1 zwaargewond persoon. Hoe kan dat als 2 treinen zo langzaam gaan?
Eén trein stond stil en de andere reed met ongeveer 35-40km/h. Geeft een aardige klap lijkt me, zeker als de mensen staan. Rood-seinpasage of ATB-snelheid overschreden is totaal niet aan de orde in dit geval.
-
Inderdaad niet, de treinen zouden met elkaar gaan koppelen dus de trein mocht inderdaad daar rijden, wat er wel gebeurd is blijft nog even de vraag.
-
dit was natuurlijk wel een keer te verwachten, sinds de binnenkomende trein gaat conbineren en niet andersom zoals eerst, let maar op binnenkort word dat weer terug gedraait.
-
dit was natuurlijk wel een keer te verwachten, sinds de binnenkomende trein gaat conbineren en niet andersom zoals eerst, let maar op binnenkort word dat weer terug gedraait.
Officieel moet nog steeds de binnenkomende trein stoppen en de gereedstaande trein rustig tegen de net binnengekomen trein rijden om te koppelen. Dat dat niet altijd gebeurd, heeft meestal te maken dat de mcn van de binnenkomende trein zoiets heeft van: 'ik rij 'm d'r wel effe tegen aan'.
Trouwens, de mcn van de binnenkomende trein moet geel-knipper hebben gekregen voordat die langs het perron reed. Dit seinbeeld betekend rijden op zicht en wordt onder andere gebruikt als de rijweg naar een doodlopend spoor leidt of als het spoor bezet wordt door een andere trein, maar de trein toch mag doorrijden om te koppelen. Maar goed, het blijft voorlopig allemaal speculaas. Het kan goed zijn dat de mcn onwel is geworden of dat de remmen van de trein niet meer fatsoenlijk functioneerden...
-
Officieel zet de mcn van de binnekomende trein een meter voor het andere deel zijn trein stil,Doet de verbruikers uit en gaat,op teken van een RET mcn,PLP of Hc dan combineren.
En een geel knipper krijg je niet altijd als je op een doodlopend spoor binnen komt.Zo kom je op Leiden binnen op Geel zowel op spoor 1 als 2.
In Utrecht kom je ook op geel binnen op de sporen 1,2,3 en 18 en 19.
Als er bezet spoor is kom je wel binnen op een geel knipper.
-
ahum, sinds een jaar koppelt de binnenkomende trein, dit gebeurt zeker in alkmaar en amersfoort, en ik kan je zeggen dat je soms stevig in je schoenen moet staan op het balkon.
-
@Johnny,
Ik zit nu al iets meer als 4 jaar bij het spoor en ik weet niet beter,dan dat het binnenkomende deel combineerd op het gereedstaande deel.
Kijk maar eens een dagje op een station,B.V. Utrecht.Nagenoeg alle delen die binnen komen combineren.
Dat het er soms niet erg zachtjes aan toe gaat ben ik met je eens.
Zelfs op Gouda waar er met een IRM wordt gecombineerd,wat heel zachtjes kan,krijg je soms een klap waar je nekklachten van over kan houden.Maar dat ligt aan de Mcn die moet combineren.
-
http://www.brandweer-maastricht.com/
Op deze site staan wat foto's.Het is niet echt zachtjes gegaan.
-
Ik heb jaren lang het koppelen in Gouda meegemaakt waar het Rotterdamse deel aan het gereedstaande Haagse deel werd gekoppeld. Het kwam sporadisch voor dat dat met een enorme klap gebeurde ... maar soms ...
Bestaat er eigenlijk zoiets als een signaal geven (waarschuwing) waarbij men aangeeft dat er gekoppeld gaat worden ?
groet,
marco-
-
@Marco
http://www.ivw.nl/seinenboeksite/index1.htm
Hoofdstuk 13 Bij het onderste plaatje .
-
@Keistad
ik dacht eigenlijk meer aan een typhoon.
-
keistad, ik zit nog maar 26 jaar bij het spoor, in haarlem combineren we vaak zelfs verschillende mat soorten, als je dit vaak doet gaat dat heel soepel en heeeel zachtjes, vroeguuh toen de rangeerders het nog deden deden die niets anders de hele dag, dus meer gevoel, en een machinist, niet dat ze onbekwaam zijn hoor, doen dit veel minder, daardoor minder gevoel. Dat is ook het geval bij de stammetjes met BDs ontkoppel verhaal, tegenwoordig moet alles sneller en dan schieten de fouten erin en de slordig heden.
-
@Keistad
ik dacht eigenlijk meer aan een typhoon.
@Marco
Nee geen geluidssignaal.Wel zal de Hc,als het goed is,van te voren even omroepen dat er gecombineerd gaat worden en dat de deuren even wat langer dicht blijven.
@johnny
Als je alles veelvuldig doet gaat het vanzelf steeds beter.
Vroeguuh bestaat niet meer,voor sommigen helaas voor andere gelukkig.
Maar we dwalen een beetje af.Het is in Mt gebeurd en ik vind het zeeeeeer vervelend voor de Mcn dat hem dit is overkomen.Wat er prcs gebeurd is zullen we tzt wel horen van Pieter en zijn knechten.
Tot die tijd,Sterkte voor het rijdendpersoneel en natuurlijk voor de gewonde reizigers.
-
Het lijkt op de foto's wel zo dat het treinstel geknikt is.
Dan is het inderdaad niet zachtzinnig gegaan. Over het hoe en waarom ga ik niet speculeren omdat ik er verder geen kennis in heb. Ik ben maar een simpele tekenaar en heb geen verstand van hoe te koppelen. Gelukkig hebben sommige van jullie het wel en kan ik het hier lezen.
We zullen inderdaad het onderzoek van Pieter en zn knechten moeten afwachten.
Harm
-
Een van de bakken van het stel dat stil stond, is inderdaad geknikt. Was goed te zien vanaf de Meerssenerweg, ongetwijfeld circuleren er foto's op internet die van die kant genomen zijn. Zelf geen camera bij me, kan dus niets laten zien.
Huub
-
Is dat treinstel al weggesleept?
En zo ja waar naar toe?
Marcel.
-
Is dat treinstel al weggesleept?
En zo ja waar naar toe?
Marcel.
Staat momenteel bj de Nedtrain werkplaats met een oranje zeil over de beschadigde neus.
gr. Oskar.