BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: D_Dragon op 10 October 2011, 12:50:00

Titel: Milburn - Tinworth Railways.
Bericht door: D_Dragon op 10 October 2011, 12:50:00
Nadat ik me heb voorgesteld in de daarvoor bestemde index (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,39497.0.html), volgt hier een verslag van de opzet en bouw van de 'Milburn - Tinworth Railways' in spoor Gn15.

In eerste instantie wilde ik een spoor 0 baan gaan maken met als basis Magic Train van Fleischmann. Dit leverde al direct de afkorting van de maatschappij op 'MTR" (Magic Train Railways). Aangezien we beiden erg grote fans zijn van de Harry Potter boeken (ook Magic), ben ik daarin op zoek gegaan naar een tweetal plaatsjes ter vervanging van zowel de 'M' als de 'T'. Deze waren al snel gevonden en het werd Milburn - Tinworth Railways. Beide plaatsjes zijn gesitueerd in Devon en dat is precies de omgeving die ik wil gaan nabouwen (qua sfeer dan).

Er kwam echter een behoorlijke kink in de kabel. Fleischmann stopte met de productie van Magic Train. Dat werd dus 'even verder zoeken'. Via deze site kwam ik op Gn15 en ik was eigenlijk meteen om. Om eerst even wat vngeroefeningen te doen voordat ik aan de definitieve baan, zoals bedacht voor spoor 0, zou gaan beginnen, kwam ik op het idee op eerst een Gn15 baan op te gaan zetten in een tweetal APA modules van Ikea.

Ik heb inmiddels al een sporenplan gemaakt en (voorzover ik nu kan vaststellen) alles behoorlijk goed doorgedacht. Ik heb de afgelopen paar dagen de nodige materialen besteld (electronica, railmateriaal en rollend materieel) en sta op het punt om bij Ikea langs te gaan om zowel de beide boxen als ook nog wat verlichting te gaan kopen.

Binnenkort meer over de vorderingen met dit plan.

Theo
Titel: Re:Milburn - Tinworth Railways.
Bericht door: Ronald Halma op 10 October 2011, 13:25:22
Mooi Theo. Plof dat baanplan hier maar eens neer samen met de sfeerplaatjes zodat we alvast zien kunnen wat je van plan bent :)
Titel: Re:Milburn - Tinworth Railways.
Bericht door: D_Dragon op 10 October 2011, 14:07:19
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6119.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6119.jpg)

Als je nog een keer baanplan zegt, dan blijft er waarschijnlijk niets van over, maar toch. Dit is het gedeelte dat in de centrale module komt. Je zal je misschien afvragen hoe je een centrale module kan hebben als er twee APA boxen gebruikt gaan worden. Op zich redelijk simpel. De andere APA box wordt namelijk doormidden gezaagd. Aan weerszijden van de centrale module wordt vervolgens een halve APA box geplaatst. In beide halve modules wordt een traverser gemaakt zodat er wisselend treinverkeer mogelijk wordt.

Het afbuigende spoor loopt nu nog schuin weg naar de achterkant, maar dat komt op een gegeven moment evenwijdig met het voorste spoor te lopen zodat ook dit spoor gebruik kan gaan maken van de traverser in de rechter halve module.

In feite zijn de beide halve modules de stations Milburn en Tinworth. Op de centrale module is een industrie aansluiting bedacht. Ik weet nu nog niet wat voor soort industrie, maar dit kan best wel eens iets agrarisch of zo gaan zijn. Wat het ook wordt, het zal in dozen of kratten vervoerd gaan worden. Deze komen dan op platte open wagons te staan zodat je goed kan zien wat er vervoerd gaat worden.

Het terrein zal van het spoor worden afgescheiden door een hekwerk. In eerste instantie was een muur bedacht, maar dan kan je niet zien wat daarachter allemaal gebeurt. Het herkwerk zal gemaakt gaan worden van messing profielen die in een mal aan elkaar gesoldeerd gaan worden. Over het afbuigende spoor komt een hekwerk, dat altijd open zal staan en tegen het vaste gedeelte van het hekwerk 'terug gevouwen' zal zijn. Wel zullen er sporen op de grond worden gemaakt alsof het hek regelmatig geopend en gesloten wordt. Aan de linkerzijde zal dit hekwerk sluiten tegen een (bakstenen?) gebouw waarin een gedeelte van de industrie plaats vindt.

Aan de rechterzijde van het terrein, waar het afbuigende spoor in gaat, zal een (houten?) loods worden geplaatst waar de wagons in verdwijnen / uit te voorschijn komen. De volle / lege wagons zullen op de traverser gewisseld kunnen worden (handmatig als de loc weer weg is). De achterwand zal met een houten schutting worden afgesloten. Aangezien beide gebouwen deuren hebben die open staan en mogelijk ook ramen hebben die een blik op het binnenste gunnen, zullen beide gebouwen worden voorzien van een bijbehorend binnenwerk.

Als locomotief (en ook voor de wagons) gaat vooralsnog gebruik gemaakt worden van de kits van Smallbrookstudio (http://www.smallbrookstudio.com/page6.php). In een later stadium kan er eventueel zelfbouw gepleegd gaan worden. Bijvoorbeeld het inzetten van de huidige locomotief voor de doorgaande diensten (ook personen) en het maken van een kleine diesel locomotief voor het bedienen van de uitgebeelde industrie. Eerst maar eens de eerste plannen afmaken voordat we hier verder over gaan denken.

De modules zullen, net als de locomotief, worden uitgevoerd in de huiskleuren van MTR. Dit is een mosachtig / olijfkleurig groen. Hiervoor (althans voor de locomotief) ga ik schmincke 503 acrylverf gebruiken. Voor de modules zal bij de bouwmarkt een overeenkomstige kleur worden uitgekozen uit het bestaande aanbod dan wel op een verfmachine zelf worden samengesteld. Volgens mij komt dit de eenheid van het geheel ten goede.

Voor de elektrische verbindingen tussen de modules onderling en de centrale module met de rijregelaar, zal gebruik gemaakt gaan worden van DIN chassisdelen en stekkers. De centrale verlichting in de modules zal uitgevoerd gaan worden met behulp van dioder van Ikea. Dit zijn vier losse diode elementen die op een centrale trafo worden aangesloten. Er komen twee elementen in de centrale module en verder in iedere halve module een. De dioder die ik ga aanschaffen heeft de mogelijkheid om de kleuren van de elementen aan te passen. Zo kan er dus ook een avond (geel en/of rood licht) en een nacht situatie (blauw licht) worden uitgebeeld.

Al deze informatie (en nog veel meer) wordt bijgehouden op een site die ik hiervoor speciaal heb ingericht (klik maar op het wereldbolletje).

Tot de volgende keer

Theo
Titel: Re:Milburn - Tinworth Railways.
Bericht door: Johan Vermij op 10 October 2011, 16:25:33
Hoi Theo... Wij willen vooral kijken :)

Ik ben net zo even random door je site geklikt en door vier artikeltjes gebladerd. Niet een had er een foto bij.  :o
Dat kan natuurlijk niet he :) Oeh's en Aah's krijg je pas als je wat laat zien  ;D
Titel: Re:Milburn - Tinworth Railways.
Bericht door: D_Dragon op 10 October 2011, 17:20:45
Ben ik het volledig mee eens, ik kijk ook graag foto's. Maar zoals al gezegd ik heb tot nog toe alleen nog maar spullen via internet besteld. De enige foto die ik heb is van het baanplan en de enige foto die ik kan gaan maken van de spullen die ik inmiddels heb gekocht is van een flesje airbrushverf. Dat is volgens mij niet het soort foto's waar jullie op zitten te wachten.

Morgen (als er voldoende tijd voor is) of anders overmorgen ben ik van plan om naar Ikea te gaan om de nodige spullen te gaan kopen. Vanaf dat moment kan ik pas gaan bouwen en zullen er ook foto's gemaakt (en geplaatst) gaan worden. Ik ben volgens mij minimaal net zo nieuwsgierig naar het resultaat als jullie.

Groetjes,

Theo
Titel: Re:Milburn - Tinworth Railways.
Bericht door: D_Dragon op 11 October 2011, 20:15:07
Het enige plan dat gefotografeerd kan worden is het baanplan. Vandaag bij Ikea langs geweest om zowel APA boxen als Dioder verlichting te kopen, dus er kunnen nu eindelijk bouwfoto's worden gemaakt en geplaatst.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6241.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6241.jpg)
Dit is de inhoud van een van beide aangeschafte APA boxen. Doordat alles nogal wit is heeft de camera wat problemen gehad met scherpstellen. De andere verpakking blijft nog even dicht omdat ik daar waarschijnlijk andere plannen mee heb (geen halve modules maar het station Tinworth). De beide traversers gaan waarschijnlijk van de beide deksels gemaakt worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6244.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6244.jpg)
De dioder verlichting uit de verpakking. Er zijn heel veel bevestigingsmiddelen en koppelstukjes bijgesloten en de lichtmogelijkheden zijn ruimschoots voldoende.

Inmiddels heb ik de ruwe kant van het hardboard en de gefreesde kanten van de latten een eerste laag gesso gegeven.

Een uitgebreidere beschrijving van zowel de APA boxen (http://scholten.dyndns-home.com/mtr/?p=352#more-352) als de dioder verlichting (http://scholten.dyndns-home.com/mtr/?p=366#more-366) is op mijn site te vinden.

Groetjes,

Theo
Titel: Re:Milburn - Tinworth Railways.
Bericht door: D_Dragon op 12 October 2011, 17:31:50
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6250.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6250.jpg)
Vandaag de eerste APA box gemonteerd. Ik heb een dubbelgevouwen duimstok (50cm lang dus) in de module gelegd om een idee van de afmetingen te geven.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6251.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6251.jpg)
Van karton heb ik een mockup baseboard gemaakt en daar het baanplan met een paar stukjes tape op vastgezet.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6252.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6252.jpg)
Ook heb ik tijdelijk twee strips van de dioder verlichting met stukjes tape op zijn plaats gezet om te kunnen kijken of deze voldoende licht geven of niet. Ondanks dat ook deze foto geflitst is, kan je duidelijk het verschil met de voorgaande foto zien. Er is in ieder geval voldoende licht.

Ook heb ik nog even gekeken naar het effect van de avond- en nachtverlichting en die valt me ook niet tegen.

Vanmiddag stond er ook een medewerker van post.nl voor de deur met een pakje van Conrad. Alle pluggen en schakelaars zijn dus binnen. Gelijk maar even opgemeten welke maten speedboor ik nodig heb voor zowel de chassisdelen als de doorvoer van de kabeltjes voor de dioder verlichting, 16 en 12mm. Die moet ik nog wel ergens hebben liggen, maar ze zijn niet zo heel erg duur en kopen gaat in dit geval aanmerkelijk sneller dan zoeken. Als ik dus vanavond op de meest logische plaatsen niet de goede maten vind, ga ik morgen weer even langs bij Formido.

Groetjes,

Theo
Titel: Re:Milburn - Tinworth Railways.
Bericht door: D_Dragon op 13 October 2011, 14:17:25
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6254.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6254.jpg)
Vandaag begonnen met de mock-up van de module. Allereerst het fabrieksgebouw. Origineel was het de bedoeling om deze van hout te maken, maar een stenen gebouw is veel logischer. Ik weet alleen nog niet of ik stenen zichtbaar hou of dat ik deze zal voorzien van een pleisterlaag. De hoekstenen, lateien en dergelijke blijven vanzelfsprekend wel zichtbaar.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6257.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6257.jpg)
Wat eerst een stenen gebouwtje zou zijn, is nu een houten gebouwtje geworden. Ik loop er wel sterk aan te denken om er een licht hellend in plaats van een plat dak op te zetten. Dat is beter voor de afwatering. Het dak kan dan van voor naar achter iets aflopen. Ik moet dan wel de regenpijp verplaatsen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6258.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6258.jpg)
Zo ziet de mock-up er momenteel uit. Ik heb nog een schutting tegen de achterwand geplaatst om daar het terrein af te sluiten. Ook zag ik dat op het rechter gebouw de versteviging van de deuren en de ramen de verkeerde kant op is getekend. Op het linker gebouw is dit wel goed aangebracht.

Ik loop er trouwens aan te denken om het geplande draai hek weg te laten of te vervangen door een schuif hek. Een draaihek zal teveel ruimte van het resterende terrein nodig hebben voor de draaicirkel. Deze ruimte kan anders worden benut om 'sfeer objecten' aan te brengen. Op mijn site (http://mtr.scherven.nl) staat een uitgebreider verslag.

Groetjes,

Theo
Titel: Re:Milburn - Tinworth Railways.
Bericht door: D_Dragon op 14 October 2011, 14:25:51
Vandaag niet veel schokkends te melden. Eerst even naar de bouwmarkt geweest om speedboren te kopen. 12mm voor de doorvoer van de stekkers van de dioder verlichting en 16mm voor het inbouwen van de DIN chassisdelen. Gelijk ook rood-zwart speakerdraad (voor de rijspanning) en wit tweelingsnoer (voor de verlichting) gekocht.

Vlak nadat ik weer thuis was stond de postbode voor de deur met een pakje. Hierin zat de bij Nscale-sale.nl bestelde tweede hands rijregelaar (Fleischmann 6755). Van de in de advertentie vermelde 'lichte gebruikssporen' was niet veel te zien. Als je heel goed gaat zoeken zijn er een paar kleine krasjes aanwezig, maar deze vallen absoluut niet op. Gelijk maar even dit apparaat aan de multimeter gehangen en getest. Alles lijkt naar behoren te werken. Ik kan dit nog niet echt in de praktijk testen omdat ten eerste het bestelde railmateriaal (Wenz) nog niet binnen is en ten tweede ik ook nog zit te wachten op de levering van het rollend materieel (Smallbrook Studio).

Wel in de tussentijd het een en ander zitten solderen aan stekkers en bedrading. Ik heb de verbinding naar de trafo en een half koppelsnoer gereed. Verder kan ik momenteel niet gaan omdat 'ergens in de loop van de middag' er iemand van de ongedierte bestrijding langs komt om een wespennest om zeep te helpen. Ik moet dan wel op een plek in huis zijn waar ik de bel kan horen en dus niet in het atelier staan te prutsen.

Groetjes,

Theo
Titel: Re:Milburn - Tinworth Railways.
Bericht door: zuylen op 14 October 2011, 17:26:45
Ach wat sneu voor die wespen.
Andre (die in een melige bui is ;D)
Titel: Re:Milburn - Tinworth Railways.
Bericht door: loclion op 14 October 2011, 18:17:46
Hoi Theo,

niet om het een of ander, maar er zijn sommige schuine steunplanken op de deuren en luiken die je net verkeerd om hebt getekend. Ik heb er maar vast wat goede steunen opgezet, zodat ze wat minder snel naar beneden gaan hangen.
Verder ben je goed bezig  (y)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6258_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6258_1.jpg)

gr Leo.

Titel: Re:Milburn - Tinworth Railways.
Bericht door: Simplex op 14 October 2011, 18:41:41
@Leo

Dan maakt ons bedrijf het al 60 jaar verkeerd??
Vanuit een scharnierpunt gezien heeft Theo ze goed zitten.
Het zijn trekschoren, andersom zetten zorgt juist voor
klemmen van je raan cq deur.


vrgr Steef
Titel: Re:Milburn - Tinworth Railways.
Bericht door: D_Dragon op 14 October 2011, 19:40:13
Ook zag ik dat op het rechter gebouw de versteviging van de deuren en de ramen de verkeerde kant op is getekend. Op het linker gebouw is dit wel goed aangebracht.

Daar was ik zelf ook al achter gekomen toen ik de ramen en de deuren van het rechter gebouw had aangebracht en open gezet. Ik beloof dat straks in het echt de schoren de 'goede' kant op komen te staan. In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Groetjes,

Theo
Titel: Re:Milburn - Tinworth Railways.
Bericht door: D_Dragon op 15 October 2011, 10:01:28
Inmiddels ben ik bezig geweest met het ontwerpen van een logo voor de 'Budleigh Cheese' kaasfabriek.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Budleigh_Cheese_logo.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Budleigh_Cheese_logo.jpg)
Ik denk er sterk over om de achtergrond van het logo een lichte creme-gelige tint te geven, de kleur van een vers kaasje dus. Dit logo moet een plaatsje gaan krijgen tegen de muur van de fabriek aan, dus waarschijnlijk zal het raam of helemaal moeten verdwijnen of een aanmerkelijk stuk verplaatst moeten gaan worden naar rechts.

Ook ben ik bezig geweest met het verven van de binnenkant van de module. Het 'plafond' heb ik geverfd met titanium wit. De achter- en de zijwanden heb ik geverfd met een mengsel van titanium wit met een heel klein beetje briljant blauw. Dit viel me een beetje tegen (niet het verven, maar de kleur zelf), het lijkt meer op baby blauw dan op een lucht. Ik ga het binnenkort nog eens proberen met een mengsel van titanium wit met ultramarijn blauw om te kijken of dit een beter resultaat gaat geven.

Goetjes,

Theo
Titel: Re:Milburn - Tinworth Railways.
Bericht door: D_Dragon op 19 October 2011, 16:21:04
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6260.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6260.jpg)
Vandaag stond er een koerier voor de deur met een (lang verwacht) pakje van Wenz uit Duitsland.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6261.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6261.jpg)
Nadat dit pakje was geopend zaten er de volgende spullen in:
- twee stuks flexrail van Peco (voor de traverers)
- twee stuks zelfbouw rail (voor onder andere de wissels)
- eikenhouten bielsen
- railstoeltjes
- railspijkers
- railverbindingen
- afstandhouders (moeten nog gesoldeerd worden)
- railkniptang
- drevel
- pincet (met gleuf voor de railspijkers)
- waterbeits (voor de bielsen)

Er ontbreekt nog een flesje railverf, dat wordt nog (gratis) nageleverd.

Er kan nu begonnen worden met het aankleden van het baseboard. Dit moet echter eerst nog worden gelijmd en in de gesso worden gezet. Ook lijkt het mij handig als er eerst iets van rollend materieel binnenkomt. Zo’n setje afstandhouders is leuk, maar er daadwerkelijk iets over laten rijden (al is het maar een kaal chassis) is nog veel leuker.

Groetjes,

Theo
Titel: Re:Milburn - Tinworth Railways.
Bericht door: D_Dragon op 22 October 2011, 23:54:54
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6265.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6265.jpg)

Langzaam maar zeker komt het werk aan de module stil te liggen. Dit komt vooral omdat ik het rollend materieel nog niet binnen heb. Op 10 oktober heb ik de bestelling gemailed en op dezelfde dag de bevestiging en het betalingsverzoek via PayPal ontvangen. Gelijk hierna de betaling verricht en tot nog toe niets ontvangen. Gisteren weer even met de leverancier gemailed met een aantal vragen. Hij heeft inderdaad op 10 oktober de betaling ontvangen en de volgende dag de bestelde spullen verstuurd. Hij had verwacht dat ik deze inmiddels al binnen zou hebben. Hij vroeg om nog een paar dagen geduld te hebben en als er dan nog niets binnen was nog even een mailtje te sturen, dan zou hij de spullen nogmaals versturen. Terug gemailed dat ik een mailtje zou sturen als de spullen de komende week binnen komen en anders vrijdag weer een mailtje zou sturen dat ik nog steeds niets ontvangen heb. Nog even afwachten dus.

Ik ben er ondertussen achter gekomen dat er bij het doorgaande spoor wel heel erg weinig ruimte tussen de zijkant van de bielsen en de zijkant van de module aanwezig is. Ik kan de sporen nog iets naar achteren verplaatsen door aan de achterzijde iets van het baseboard af te zagen en dit er aan de voorkant weer aan te plakken (met een paar verstevigingsstukjes aan de onderzijde. Natuurlijk steken de bielsen ruim buiten het spoor uit, maar zonder rollend materieel blijft het toch een gok om nu verder te gaan.

Nu heeft elk nadeel ook zijn voordeel... In de tussentijd kan ik op zolder gaan werken aan een geschikte werkplek waar ik (berg)ruimte, licht en stopcontacten genoeg heb om lekker aan de baan te kunnen werken.

Groetjes,

Theo

Edit: plaatje met het 'probleemgebied' toegevoegd.
Titel: Re:Milburn - Tinworth Railways.
Bericht door: D_Dragon op 27 October 2011, 19:27:40
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0750_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0750_1.jpg)
Inmiddels ben ik begonnen met het leggen (spijkeren) van rails. Eerst de bielsen met een koperborstel wat opgeruwd en daarna waterbeits (grijs) er overheen gekwast. Aangezien je toch moet wachten tot dit droog is (4 uur) in de tussentijd 280 railschoentjes van elkaar losgeknipt en aan weerskanten de uitstekende delen er af gevijld. Wat een pokkeklus. Hetzelfde gedaan met 32 raillasjes.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0765_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0765_3.jpg)
Toen alles droog was ben ik begonnen met het spijkeren van rails. Eerst een aluminium lat op de bielsen geklemd zodat de eerste rail op de goede plaats gaat komen en alles recht loopt. Daarna dit eerste stukje rail op de twee buitenste bielsen vastgespijkerd aan de binnenkant. Hierna de aluminium lat weggehaald en de spijkertjes aan de buitenkant er ingeslagen.

Vervolgens de railstoeltjes op de binnenste twee bielsen vastgetimmerd. Hierna twee railmalletjes op de beide rails gelegd zodat de tweede rail kon worden vastgespijkerd. Aangezien dit de eerste keer was dat ik rails aan het spijkeren was, is er van alles en nog wat misgegaan. Dit varieerde van een kromme spijker die ik er nog uit kon krijgen tot een spijker dit op het laatste moment weg draaide en dus naast de rail kwam. Niet meer te verwijderen, dus er maar een spijker naast geslagen wat wonderwel goed lukte.

Het lijkt haast wel of de spijkers niet helemaal rond zijn. Als je ze in de pincet klemt draaien ze meestal een beetje. Dit betekent weer dat je je in allerlei bochten moet wringen om de spijker goed tegen de onderkant van de rail te krijgen. Ook is de drevel volgens mij een beetje aan de lange kant (8 cm). Het is redelijk lastig om de ene kant op de spijker te houden terwijl je met een hamer op de andere kant tikt. Eens kijken of hier iets anders / handiger voor te verzinnen is.

Het ziet er naar uit dat het morgen redelijk goed weer wordt, dus ik denk dat ik dan eerst maar eens de spullen voor de nieuwe werkplek ga halen. Zijn we de rest van de dag ook weer zoet met het maken van die werkplek.

Groetjes,

Theo
Titel: Re:Milburn - Tinworth Railways.
Bericht door: D_Dragon op 05 November 2011, 11:50:04
In de tussentijd weer verder gegaan met het leggen van de rails.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6277.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6277.jpg)

Ik ben inmiddels afgestapt van het volledig met de hamer inslaan van de spijkertjes. De drevel sprong namelijk steeds van de spijker af. Dit bleek te komen doordat ik beide einden van de drevel gebruikte om op te slaan en daardoor werden deze allebei een beetje afgerond. Ik heb een kant vlak gevijld en er daarna ook nog een gleufje ingevijld. De spijkers druk ik er inmiddels met een tangetje in en alleen het laatste stukje krijgt nog een tikje met de hamer en drevel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6279.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6279.jpg)

Het gebogen spoor heb ik eerst met de hand voorgebogen. Hierbij moet je er goed opletten dat je geen knik veroorzaakt. Nadat de eerste rails de goede vorm had, heb ik deze vastgespijkerd. Daarna met de railmalletjes de tweede rails vastgespijkerd en daarna de uitstekende delen afgeknipt / gevijld.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6280.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6280.jpg)

Tenslotte zijn we toe aan het lastigste gedeelte namelijk het maken van het wissel. Ook dat heb ik nog nooit gedaan, dus daar kan ik nog wat plezier mee beleven. Ik heb eerst nog een aantal malletjes geprint en daarop de bielsen afgetekend. Daarna heb ik de afbuigende railstukken in model gebogen en afgetekend hoe deze afgevijld zouden moeten worden. Daarna zowel het afbuigende als het doorgaande gedeelte van het puntstuk zitten vijlen en passen tot het volgens mij klopt.

Binnenkort verder.

Groeten,

Theo
Titel: Re:Milburn - Tinworth Railways.
Bericht door: hobbybobby op 05 November 2011, 12:24:41
Ziet er leuk uit Theo, je brengt me op een idee mbt de APA boxen, ga je draadtje volgen  (y)

gr
rob
Titel: Re:Milburn - Tinworth Railways.
Bericht door: Johan Vermij op 05 November 2011, 13:19:44
Die APA box is volgens mij bijna het formaat van de dioramawedstrijd. Zou je 'm niet iets aanpassen en meedoen aan de diowedstrijd?  ???
Titel: Re:Milburn - Tinworth Railways.
Bericht door: hobbybobby op 05 November 2011, 13:48:47
Die APA box is volgens mij bijna het formaat van de dioramawedstrijd. Zou je 'm niet iets aanpassen en meedoen aan de diowedstrijd?  ???

of de regeltjes van de dioramawedstrijd aanpassen en ondertussen IK*A vragen om beneluxspoornet te sponseren omdat hun APA's gepromoot worden  ;)

gRob
Titel: Re:Milburn - Tinworth Railways.
Bericht door: D_Dragon op 06 November 2011, 11:09:44
@Johan: Het idee met de APA boxen heeft mij er toe gebracht om na zeer lange tijd (ruim 25 jaar) weer eens actief met treinen bezig te zijn. Ik zie het (vooralsnog) als een probeerstuk om te kijken of ik treinen nu eindelijk leuk vind om mee door te gaan of dat het (voor de derde keer) weer verwaterd. Mocht het zo zijn dat ik er toch mee door ga omdat ik nu wel de tijd heb om er aan te kunnen blijven werken (het voordeel van een pensionada) dan kan ik altijd nog het huidige baseboard in een iets grotere kast verwerken om op diorama maten te komen. Ik zal dan wel moeten kijken hoe en waar er extra rails aan moet worden gezet om voldoende lengte te hebben om de treinen te kunnen laten rijden.

@allen: dit is niet de enige APA box die er gebouwd gaat worden. Ik heb er nog een (in de OVP) staan die hierna aan de beurt is Dit zal een stationnetje worden (Tinworth). Aan weerskanten van de APA boxen zullen traversers gaan komen om wisselend treinverkeer mogelijk te maken. De beide APA boxen en de traversers worden gekoppeld via een los plankje met rails die in de beide muizengaten kan worden aangebracht. Zolang station Tinworth nog niet klaar is zal de traverser die aan het station gekoppeld gaat worden voorlopig aan de Budleigh Babberton module worden gekoppeld. Hierdoor is er dus treinverkeer mogelijk zonder dat alle boxen klaar zijn. Ik zal eens kijken of ik binnenkort een klein tekeningetje / baanplan kan maken van de beide situaties voor meer duidelijkheid.
Titel: Re:Milburn - Tinworth Railways.
Bericht door: D_Dragon op 06 November 2011, 11:47:57
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6278.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6278.jpg)

Eindelijk is de bestelling van het rollend materieel binnen. Na de bestelling duurde het wel heel erg lang voordat deze binnen kwam. Ik heb toen contact opgenomen met de fabrikant (Smallbrook Studio) en deze vroeg mij nog een aantal dagen te wachten voor de zekerheid. Als de bestelling dan nog niet binnen was, dan zou hij een vervanging sturen. Na een week heb ik hem een e-mail gestuurd dat er nog niets ontvangen was. Hij heeft hierop op maandag een vervanging gestuurd en deze heb ik afgelopen vrijdag ontvangen.

Meteen de doos opengemaakt en alles uitgepakt. Natuurlijk het locomotief chassis meteen even op een stuk flexrail gezet en hierop de rijregelaar aangesloten. De loc liep eerst heel erg onregelmatig, maar na een aantal malen heen en weer rijden ging dat al een stuk beter. Er zit zo te zien alleen nog ergens een zwaar punt in de wielen / drijfstangen. Binnenkort maar eens wat olie en vet halen om te kijken of ik hiermee het euvel kan verhelpen.
Titel: Re:Milburn - Tinworth Railways.
Bericht door: D_Dragon op 06 November 2011, 19:56:42
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Budleigh_Babberton.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Budleigh_Babberton.jpg)

Belofte maakt schuld. Hierboven het eerste gedeelte dat gemaakt gaat worden. In het midden het Budleigh Babberton gedeelte met rechtsboven de Budleigh Cheese fabriek. Rechts de traverser om de lege / volle wagons te wisselen (bovenste twee sporen) en volledige treinen te wisselen (onderste twee sporen). Aan de linker kant de traverser om de treinen te kunnen wisselen. Tussen de drie gedeelten zijn koppelstukjes aanwezig.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Budleigh__Tinworth.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Budleigh__Tinworth.jpg)

En hier is de (toekomstige) uitbreiding. Het station van Tinworth met als bovenste het spoor voor personentreinen (vlak voor het station) en onderin het (doorgaande) spoor voor de goederentreinen. Op de linker traverser kunnen personentreinen worden gewisseld (bovenste twee sporen) en ook goederentreinen (onderste twee sporen). Dit is in feite dezelfde traverser als in het eerste ontwerp, maar nu aangevuld met twee extra sporen. Ook nu zijn de modules weer met koppelstukjes aan elkaar verbonden.

Nu ik trouwens deze afbeeldingen zit te bekijken zie ik dat ik een beetje al te enthousiast ben bezig geweest met kopiëren. Het spoor voor de personentreinen op Tinworth Station heeft direct na het wissel een klein stukje recht spoor. Dit zal daar niet gebruikt gaan worden. Hierdoor komt het bovenste spoor iets naar voren waardoor er meer ruimte ontstaat voor het perron en het station.

Groetjes,

Theo
Titel: Re:Milburn - Tinworth Railways.
Bericht door: D_Dragon op 16 November 2011, 20:33:16
Het werk aan de Milburn - Tinworth Railway heeft een tijdje stil gelegen en zal de komende tijdje waarschijnlijk op een laag pitje komen te staan. Vorige week ben ik met spoed opgenomen in het ziekenhuis omdat ik geen lucht meer kon krijgen (en dat is knap benauwd).  ;)

Gisteravond ben ik ontslagen uit het ziekenhuis, maar ik heb momenteel de conditie van een paard (een dood paard wel te verstaan). Ik moet het voorlopig nog rustig aan doen tot het eerstvolgende poliklinisch longfunctie onderzoek met aansluitend overleg met de longarts. Voorlopig zit ik nog vast aan de prednison en de 'pufjes'.

We zullen de komende tijd wel gaan zien waar ik nog toe in staat ben (of niet).

Groetjes,

Theo
Titel: Re:Milburn - Tinworth Railways.
Bericht door: theokersten op 16 November 2011, 20:38:49
sterkte ermee theo.

de andere theo
Titel: Re:Milburn - Tinworth Railways.
Bericht door: St00mboy op 16 November 2011, 21:43:37
Ja, veel sterkte toegewenst en dat je maar gauw weer beter mag worden.

Leen.
Titel: Re:Milburn - Tinworth Railways.
Bericht door: Ronald Halma op 16 November 2011, 23:37:07
... maar ik heb momenteel de conditie van een paard (een dood paard wel te verstaan).
Groetjes,

Theo

Theo, dat soort paarden hebben helemaal geen conditie meer.... ;) Beterschap, en hou je taai :)
Titel: Re:Milburn - Tinworth Railways.
Bericht door: D_Dragon op 19 November 2011, 21:12:13
De afgelopen dagen ben ik 'bezig' geweest met de werkplek op zolder. Ik heb twee viervoudige stopcontacten, een TL-balk met bijbehorende schakelaar, alle benodigde bekabeling hiervoor en een afschermstrip voor de TL-balk onder en tegen de onderste plank aangebracht. Ook heb ik de beide ladeblokjes op hun plaats gezet en het werkblad daarop bevestigd met paneelverbinders. Geen slecht resultaat toch voor drie dagen 'werken'. ;)

Morgen ga ik het nodige gereedschap, met name het soldeerstation, naar zolder brengen en kan ik gaan beginnen met het solderen van het wissel. Daarna kan ik aan de scenery (bebouwing) gaan beginnen. De gebouwen zullen worden gemaakt van 4mm multiplex waarop foam wordt aangebracht om de stenen in te krassen. Om het houtwerk mooi op maat te kunnen maken, heb ik net via internet een Proxxon FET cirkelzaag met extra zaagblad besteld.

Groetjes,

Theo
Titel: Re:Milburn - Tinworth Railways.
Bericht door: D_Dragon op 23 November 2011, 22:17:52
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6295.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6295.jpg)
Langzaam maar zeker gaat het (gelukkig) steeds beter met de gezondheid, er is dus weer 'geklust' aan Budleigh Babberton. Ik heb de afgelopen dagen het wissel afgemaakt (moet nog wel een beetje bijgesteld worden). Een volledig verslag (http://tinworth.nl/?p=356) kan je hier vinden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6299.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6299.jpg)
Ook heb ik de baby blauwe lucht inmiddels vervangen door een iet donkerder blauw (ultramarijn) en heb ik ook wat wolken aangebracht met witte werf die ik toch over had. Voordat deze nieuwe lucht werd aangebracht heb ik de muizengaten in de zijkanten van de box aangebracht. Morgen (of overmorgen) ga ik de buitenkant van de box verven in de huisstijl van de Milburn - Tinworth Railway (een soort olijf groen).

Groetjes,

Theo
Titel: Re:Milburn - Tinworth Railways.
Bericht door: tothebeach op 24 November 2011, 10:23:30
Hoi Theo,

Je bent lekker bezig! Wat die achtergrond betreft, qua kleur en lucht zit het wel aardig in elkaar. Het lijkt als of de lucht niet strak blauw is, maar dat er een nevel voor hangt. Dat zou je kunnen versterken door er met sterk verdunde witte verf er nog eens over heen te gaan (1 deel wit op 5-10 delen water). Omdat het ook zo nat is, kan je het er ook makkelijk vanaf halen. De ondergrond moet dan wel kurkdroog zijn, of geschilderd zijn met een verf niet op waterbasis.
Wat de wolken betreft: Ken je dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=raXanYjTF18&feature=related)?

Groet,
Michel
Titel: Re:Milburn - Tinworth Railways.
Bericht door: D_Dragon op 24 November 2011, 11:02:47
Bob Ross ken ik inderdaad en ik heb dit filmpje ooit (lang geleden) eens (als onderdeel van het totale schilderij) gezien. Ik wist er dus nog wel iets van af, maar niet meer precies hoe (het klok en klepel effect). Misschien ga ik de lucht nog een keertje overdoen, want ik vind de lucht ook nog redelijk streperig. Ik denk dat ik wat flow-improver aan de lucht ga toevoegen en dan eerst de lucht helemaal naar mijn zin blauw maken en laten drogen voor ik een tweede poging voor de wolken ga beginnen (ik schilder met acryl in tegenstelling tot Bob Ross die olieverf gebruikte). Bedankt voor de link.

Groetjes,

Theo
Titel: Re:Milburn - Tinworth Railways.
Bericht door: D_Dragon op 25 November 2011, 15:59:34
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6301.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6301.jpg)

Ik heb besloten om toch maar de achtergrond opnieuw te verven. Dit is het resultaat en daar ben ik absoluut tevredener over dan de vorige achtergrond. Dat er nu een betere dekking van de acrylverf is komt waarschijnlijk door het toevoegen van een paar druppels flow-improver.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6302.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6302.jpg)

Voor het gevoel heb ik de mock-up weer even in de APA-box neergezet. Ik ben er voorlopig tevreden over. De volgende stap is het solderen van draden aan de rails. Het puntstuk wordt via een schakelaar omgepoold. Misschien ga ik gelijk nog wat soldeerwerk aan het wissel plegen. Nu ontsporen de wagonnetjes nog regelmatig als deze tegen het puntstuk in bereden worden. Ik denk dat de ruimte tussen de afbuigende rail en de strijkrail te groot is. Hier zullen dus spijkertjes moeten worden verwijderd om meer ruimte te krijgen om de rail verder op te schuiven (in feite dus minder ruimte). Maar dat werk komt wel weer na het weekend.

Groetjes,

Theo

Titel: Re:Milburn - Tinworth Railways.
Bericht door: St00mboy op 25 November 2011, 16:07:24
Ja, deze is een stuk beter. Ik wilde niet zeuren, maar naar beneden toe hoort het blauw grijzer/witter te worden en dat is nu zo.
Mijn complimenten.

Leen.
Titel: Re:Milburn - Tinworth Railways.
Bericht door: D_Dragon op 25 November 2011, 16:45:49
Bij de eerste poging was het onderin ook lichter dan bovenin, maar ten eerste was het kleur verschil niet zo groot als nu en ten tweede scheen de (witte) ondergrond teveel tussen de strepen verf door waardoor het effect inderdaad teniet gedaan werd. Maar zoals je kan zien heb ik mijn (schilders)leven gebeterd.  ;) Ook hier geldt 'oefening baart kunst'.

Groetjes,

Theo
Titel: Re:Milburn - Tinworth Railways.
Bericht door: D_Dragon op 29 November 2011, 16:13:40
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6310.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6310.jpg)

Vandaag de aangeschafte tafelcirkelzaag van Proxxon (eindelijk) uitgepakt en bedrijfsklaar gemaakt. Een volledig verslag hiervan (http://tinworth.nl/?p=401) is op mijn site te vinden.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6313.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6313.jpg)

Gelijk maar een reststuk 4mm triplex gepakt en dit in stukken gezaagd. Hiermee heb ik zowel de schuur als de kaasfabriek in ruwbouw gezaagd en met schilderstape aan elkaar gezet. De deuren heb ik nog niet uitgezaagd omdat ik eerst moet gaan kijken wat voor latjes er zijn om de kozijnen mee te gaan maken. Ook hier weer een volledig verslag (http://tinworth.nl/?p=405) van deze zaag- en plak activiteiten.
Titel: Re:Milburn - Tinworth Railways.
Bericht door: D_Dragon op 11 December 2011, 22:43:29
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6322.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6322.jpg)

Ik heb inmiddels 'balkjes' van linde hout gekocht van 5x7mm. Bij het uitzagen van de deurgaten heb ik met deze maten rekening gehouden. Bij de hal van de kaasfabriek komt straks 3mm foam waarin stenen gekrast gaan worden. Omdat ik niet wil dat straks de kozijnen uitsteken buiten de stenen, heb ik eerst aan de binnenkant kleine strookjes van 1.5mm balsahout geplakt voordat de kozijnen werden geplaatst. De kozijnen zijn vervolgens gelijk gehouden met deze ophoging. Dit geldt ook voor de schuur. Hierop worden geen stenen gemaakt maar houten planken van 1.5mm balsa hout. Daarom heb ik aan de binnenkant niet één maar twee laagjes balsahout aangebracht.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6325.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6325.jpg)

Bij de schuur heb ik nog even de deur 'opgehangen'. Deze deur zal ik straks niet gaan gebruiken. Deze deur is gemaakt van de inmiddels overbekende roerstokjes. Ik ben niet echt tevreden over de 'rechtheid' van deze stokjes waardoor er gleuven tussen de planken komen die ik eigenlijk te groot vindt. Ik ga straks deuren maken van balsahout (1.5mm) waarin ik de naden tussen de planken ga inkrassen.

Het gaat momenteel door allerlei oorzaken niet zo snel als ik eigenlijk zou willen. Eens kijken of ik de komende weken wat meer tijd kan gaan vinden om aan de baan te werken.

Groetjes,

Theo.
Titel: Re:Milburn - Tinworth Railways.
Bericht door: Nederduitsemeester op 12 December 2011, 11:18:50
Ik wil me er niet mee bemoeien hoor doe het lekker toch ;D, maar ik vind die deur met die naden wel wat hebben zo voor een schuur. ;)
Titel: Re:Milburn - Tinworth Railways.
Bericht door: D_Dragon op 12 December 2011, 15:56:22
Schuur is misschien ook niet het juiste woord. Het is de meer een werkplaats voor onderhoud van de machines van de kaasfabriek. Ik denk dat er dan een 'betere' deur in zit dan die met al die gleuven (waarvan ik zelf inderdaad ook vind dat die er voor een schuurdeur absoluut goed uit ziet). Ik heb inmiddels de andere deur ook in ruwbouw klaar en zal beide deuren met elkaar gaan vergelijken (en misschien wel beide deuren volledig afwerken en dan pas kiezen). Vooralsnog denk ik dat ik voor de 'dichte' deur ga vanwege het soort gereedschap / werkzaamheden die er in die 'schuur' zullen gaan plaatsvinden, maar niets is zo veranderlijk als een mens.

Ik heb trouwens inmiddels in de kozijnen ook de sponningen aangebracht waar de deuren tegen kunnen sluiten. Nu nog de deuren voor de kaasfabriek maken en dan denk ik dat het er voor vandaag weer op zit. (Er moet ook nog verder gebouwd worden aan het verbeteren van het wissel, eens kijken wanneer ik daar weer voldoende zin voor kan maken).

Groetjes,

Theo.
Titel: Re:Milburn - Tinworth Railways.
Bericht door: D_Dragon op 22 December 2011, 18:58:22
Het is al weer drie weken geleden sinds mijn laatste post. Er is veel tijd gaan zitten in de nodige verjaardagen en de voorbereidingen voor de feestdagen, maar toch heb ik niet stil gezeten. Ik heb een aantal stukken rails voor het (aangepaste) wissel pas gemaakt, maar deze moeten nog worden aangebracht. Ik wacht hier even mee totdat de inspiratie daarvoor weer aanwezig is (er moet mogelijk zelfs een stuk aangebrachte rail tijdelijk worden verwijderd om overal goed bij te kunnen komen).

Ik wil dan gelijk het ontkoppel mechanisme in de hal van de kaasfabriek maken en aanbrengen en ook gaten voor de schakelaars in het voorpaneel gaan aanbrengen zodat daarna het baseboard definitief op zijn plaats kan worden aangebracht. O ja, niet te vergeten: er moet ook nog de nodige bedrading worden aangebracht op de pluggen die in de achterwand gaan komen.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6328.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6328.jpg)

De ruwbouw van de beide gebouwen is nagenoeg klaar. Alleen de spanten voor het dak van de kaasfabriek moeten nog worden gezaagd en pas gemaakt en de beide deuren voor de hal van de kaasfabriek moeten nog worden gemaakt. Daarna kan worden begonnen aan de afwerking (zowel binnen als buiten) van zowel de schuur (houten planken) als de hal van de kaasfabriek (stenen). Als beide gebouwen definitief op hun plaats staan kan ook worden begonnen met het maken en plaatsen van de schutting tussen beide gebouwen in. Tot nog toe ziet het er zo uit:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6327.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT6327.jpg)

Klik hier voor een volledig verslag (http://tinworth.nl/?p=438).

Groetjes,

Theo